Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 14:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Mijn bijdrage aan het offensief is een Panther G van Dragon. Ik heb alvast een heel klein beginnetje gemaakt maar eerst iets over het voertuig en de kit zelf.....

Voor wie hem niet kentAfbeelding
Panther is de bijnaam van de Duitse middelzware tank in die vanaf medio-1943 tot aan het einde van de oorlog in Europa in 1945. Hij was bedoeld als tegenstander van de T-34 en moest tevens de Pz.III en Pz.IV vervangen. Die laatste werd echter nooit helemaal vervangen en de Panther diende ook naast de zware Tigertank. De Panther's hadden een geweldige combinatie van vuurkracht, mobiliteit en bescherming, en goldt als voorbeeld voor andere landen die vlak na de oorlog tanks ontwierpen. Hij wordt vaak beschouwd als een van de beste tankontwerpen van de Tweede Wereldoorlog.
Tot 1944 was de naam Panzerkampfwagen V Panther met als voertuigtypering Sd.Kfz. 171. Op 27 februari 1944 beval Hitler dat het Romeinse cijfer V moest worden verwijderd van de benaming.
De Panther tank was een compromis van verschillende eisen. De motor was in principe gelijk aan die van de Tiger I tank, maar het had beter frontale bepantsering, betere penetratie, was lichter in totaal en dus sneller, en kon beter met ruw terrein overweg dan de Tigers. Het nadeel was het zwakkere zij-pantser. De Panther bleek dodelijk te zijn in open terrein en het vuren vanaf lange afstand. Echter, hij was kwetsbaar voor korte-afstandsgevechten. Ook het 75 mm kanon vuurde een iets kleinere granaat af dan het 88 mm kanon van de Tiger, en had dus een kleinere explosieve vuurkracht tegen infanterie, maar het was nog steeds zeer effectief.
De Panther was ook veel goedkoper te produceren dan de Tiger tanks, en slechts iets duurder dan de Panzer IV. De belangrijkste elementen van het Panther ontwerp, zoals de bepantsering, de transmissie en eindaandrijving, waren ontwerpbeslissingen die speciaal gemaakt waren om de productiesnelheid te verhogen en de Duitse tekorten aan te pakken, terwijl andere elementen, zoals de zeer compacte motor en het complexe ophangsysteem lastig bleven te produceren op grote schaal. Het resultaat was dat de Panther tank was veel sneller en goedkoper kon worden geproduceerd dan de Tiger tanks, maar niet veel sneller dan de Panzer IV. Echter, de vereenvoudigde eindaandrijving werd de belangrijkste oorzaak van storingen aan de Panther tank, en dat was een probleem dat nooit is gecorrigeerd.
De Panther tank kwam in actie in 1943, tijdens een cruciale fase in de Tweede Wereldoorlog voor Duitsland. Haastig werd de Panther in de strijd geworpen in de Slag bij Koersk met allerleikinderziektes, wat resulteerde in uitvallende voertuigen en andere storingen in diverse apparatuur. De Panther tank zou daarna alleen in grote aantallen worden ingezet in de verdediging van Duitsland tegen de geallieerden. Het grote succes die de Panther was, werd teniet gedaan door gebrek aan brandstof en bescherming vanuit de lucht door de zwakke Luftwaffe. Bovendien was er amper nog kans en tijd om bemanning fatsoenlijk te trainen. Toch kreeg de Panther respect van de geallieerden, en heeft rechtstreeks geleid tot de introductie van zwaardere geallieerde tanks, zoals de Sovjet-IS-2 en de Amerikaanse M26 Pershing in de oorlog.
(Vrij vertaald vanuit Wikipedia)

Afbeelding

De kit
Het is een heruitgave van de kit uit 2006, waar Dragon wat extraatjes heeft gedaan zoals een beetje PE en Magic Tracks. De doos zit in elk geval nokkie vol met plastic en slechts 2 onderdeeltjes heb je niet nodig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als het een beetje te doen is, wil dit motortje van Verlinden gebruiken. Weet nog niet precies welke setting, maar een pechgevalletje is wel historisch correct dacht ik zo :mrgreen:
Afbeelding

PE zo dik als staalplaten ! :?
Afbeelding

Ik ben er nog niet uit welk verfje eroverheen komt, maar ik vind die 3e wel interessant.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als het nou helemaaaaaal meezit, zou het zomaar kunnen dat ik er 3 of 4 figuren bij zet. We zien het wel.
Afbeelding

Tenslotte nog wat leesvoer :)
Afbeelding


De bouw
Och ja, Dragon kennende zal dat op zich niet zoveel ellende geven. Ik had al een klein begin gemaakt met de koepel. Dat past allemaal wel lekker.
Afbeelding

Zo, op naar de volgende update :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 15:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat is een mooi begin. Leuk speelgoed dat je hiervoor hebt aangeschaft!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Ja, en echt een prachtige tank. Leuk camouflageschema trouwens, die 3e. Die zou ik ook nemen als ik jou was.

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 17:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Op de foto die je bovenaan toont zie ik een opvallend verschil tussen de ophanging van de Panther en de Jagdpanther op de foto. Ik vraag me af of ik hetzelfde aantal tracklinks zal moeten gebruiken als aangeduid op mijn doosje voor een gewone Panther... Als je die sneeuwcamo wil aanbrengen zoals op de afbeelding, moeten er kleine aflopertjes zijn, zo te zien. Ga je die met de kwast doen of airbrush en dan bijwerken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Dank u heren :)
Steven, nou je het zegt valt het me ook op dat de Jagd het aandrijfwiel een stuk lager heeft zitten. Dat zou zomaar een tracklinkje kunnen schelen inderdaad. Maar je kan altijd nog smokkelen toch, als je niet uitkomt (als je de Schürzen monteert tenminste :) )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 29 dec, 2009 20:41 pm
Berichten: 314
De 3de camo panther is naar mijn medeweten in gezet met die camo in operatie Nordwind, de slag die na de ardennen komt en ze verschilden nogal per tank. Ik weet niet uit welk boek dit komt maar ik kan het ook fout hebben. Ik heb zelf ook een panther G die ik met die camo wil (af)maken, het heeft iets vind ik lekker apart.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

succes met je bouw

mvg paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Interesting :)
Ik had hier ( http://www.network54.com/Forum/47207/th ... nther+Camo ) ook nog iets gevonden over zulke camoschema's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
Mooie kit, zeker benieuwd naar!

Ik zie trouwens dat deze turret de gepantserde kraag heeft voor de aansluiting van het infrarood toestel :) .

Mooie Verlinden motor zeg, misstaat niet. En oeroud want destijds was het inderdaad nog Made in Belgium :mrgreen:

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 12:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 29 dec, 2009 20:41 pm
Berichten: 314
hier nog wat plaatjes van een panther met dit soort camo:
http://www.newthorpemodels.co.uk/default_018.htm

mvg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 8:45 am
Berichten: 1414
Woonplaats: Friesland
Erg mooie tank Scooby, altijd leuk zo'n smart kit met zoveel detail. Ik zou de tank echt die mooie camo geven.
Ik ben benieuwd.

Kornelis

_________________
Work in progress:
T-26 Model. 1933 | Skif 1:72
TATA Lpt 1613 TC (52/Cowl) | 1:24 – ‘Horn Please!’


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement