Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2012 21:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Ik zal ook even over mijn onderwerp een topic openen. Weet nog niet of ik meteen met deze kit aan de slag ga of later dit jaar, wellicht doe ik het er een beetje naast mijn andere bouwsels. We zien het wel! Enfin, mijn onderwerp is dus de Kingtiger, ook wel bekend als de Köningstiger en de Tiger II. Deze tank is pas ook gemaakt door Wouter (aka GewoonWouter). Hij heeft een prachtig resultaat neergezet en ik kan mooi het topic nog even doorkijken op zaken waar ik op moet letten.

De Kingtiger was een formidabele tank met meer bepantsering dan de Tiger, schuine bepantsering als de Panther en een geweldig wapen: het 88mm-kanon. Hij kon elke tank op het slagveld aan. Henschel produceerde alle Kingtigers alhoewel 2 verschillende turretdesigns gebruikt werden. Het eerste ontwerp wordt soms misleidend de "Porsche"turret genoemd omdat men dacht dat die door Porsche ontworpen was. In feit had Krupp beide beide type turrets gemaakt voor de prototypes. We weten allemaal wel hoe die eruit ziet. De Henschellturret was makkelijker om te fabriceren en daarvan zijn er meer gemaakt.
De grote massa en omvang bezorgden de Kingtiger echter relatief matige prestaties in het veld en het leidde tot problemen bij het onderhoud en de betrouwbaarheid. Uiteindelijk zijn er slechts een kleine 500 tanks gebouwd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De kit die ik ga gebruiken is er één van Dragon, gekocht bij Heico (aka Heico1980). Een hele mooie complete kit! Alleen de handleiding is met foto's en of ik dat handig vind werken?... Vind zowiezo de Dragonhandleidingen soms niet al te duidelijk maar het is inde ieder geval niet een kit met 900 onderdelen. Hier een link met een mooie review over deze kit: http://www.armorama.com/modules.php?op= ... nt&id=3140

Hier heb ik nog een leuke link over de beroemde 'La Gleize' Kingtiger: http://www.ss501panzer.com/213_restoration.htm
En nog een interessante link over Kingtigers tijdens het Ardennenoffensief met veel foto's:
http://www.ss501panzer.com/1_kompanie_tanks.htm

Ik heb nog niet gekozen welke versie ik ga maken. Daarvoor zal ik eerst nog wat research moeten gaan doen! Maar de intro is er en t.z.t. de eerste foto's van de plaksels. Denk dat daar niet de uitdaging in gaat zitten. ;)

Eelco


Laatst bijgewerkt door Eelcog op wo 31 okt, 2012 21:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2012 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Eelcog schreef:
Hier heb ik nog een leuke link over de beroemde 'La Gleize' Kingtiger: http://www.ss501panzer.com/213_restoration.htm
En nog een interessante link over Kingtigers tijdens het Ardennenoffensief met veel foto's:
http://www.ss501panzer.com/1_kompanie_tanks.htm



Hee, die links gebruik ik ook voor dit onderwerp. Ik ga voor tank 204.
Let wel, dat de Tigers van s.SS.Pz.Abt. 501 ten tijde van de Ardennen niet voorzien waren van Zimmerit! Deze kit kun je daarvoor dus niet gebruiken.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2012 23:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een opmerkelijke foto toont een Königstiger die na een treffer op de turret achteruit twee huizen binnengereden is in Stavelot, vooraleer hij onder een berg puin terechtgekomen is. Zomaar een ideetje voor als je er nog meer werk in wou gaan steken...

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 1:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ter aanvulling: omdat je Tiger is voorzien van Zimmerit, zal het er een moeten worden van de "schwere (Heeres) Panzerabteilung 506". Die beschikten wel over King Tigers met Zimmerit en vochten rondom Bastogne.

De foto die StevenVD plaatste is van tank 105 van de "schwere SS-Panzerabteilung 501", zonder Zimmerit, in Stavelot.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 8:57 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Ah, thanx voor de aanvulling. Scheelt weer even wat zoekwerk, had het ergens gelezen maar wist niet meer waar.

Mooie foto hè, het zal je maar gebeuren. Kom je thuis, staat er een tank in je woonkamer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 9:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 apr, 2012 20:29 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Lage Zwaluwe
Eelcog schreef:
Mooie foto hè, het zal je maar gebeuren. Kom je thuis, staat er een tank in je woonkamer.

En niet zomaar een, een van de grootste monsters uit de tweede wereldoorlog..

Geweldige kit en ben benieuwd wat je er van gaat maken!
Die van Wouter was echt schitterend en het zou mooi zijn als deze het zou kunnen evenaren.

Weet je al welke camouflage je gaat gebruiken?

Gr.

_________________
We've heard that a million monkeys at a million keyboards could produce the complete works of Shakespeare;
now, thanks to the Internet, we know that's not true. - Robert Wilensky


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ruud93 schreef:
Weet je al welke camouflage je gaat gebruiken?


Hij heeft weinig keuze:

MarChant schreef:
omdat je Tiger is voorzien van Zimmerit, zal het er een moeten worden van de "schwere (Heeres) Panzerabteilung 506".


De s.Pz.Abt. 506 had als camo roodbruine en donkergroene vlekken op donkergele basis. Geen ambush, mocht je dat van plan zijn!
Ik denk dat in dit geval de optie die Dragon zelf geeft van "s.Pz.Abt 506, Germany 1945" de enige juiste keuze is.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
Leuke kit! Persoonlijk vind ik de zimmerit een beetje grof, heb deze maar dan de 'Porsche' uitvoering, en het geeft wel wat problemen met decals.

De meest Tiger ausf. B van de s.H.Pz.Abt.506 hadden inderdaad geen zimmerit tijdens het Ardennenoffensief, maar er is tenminste één bekend met zimmerit, de Amerikanen hebben Tiger '2+11' intact in beslag genomen (s.Pz.Abt.506 2.Kompanie, 2.Zug)
Letter waren in een gele omraning. De binnenkant was gewoon de camo van roodbruin en groen op een basis van Dunkelgelb.

Bekende foto van deze Tiger
Afbeelding
als je een Tiger van de s.SS.Pz.abt.501 die deel uitmaakte van de Kampfgruppe Peiper wil afbeelden (zoals de mijne) moet je inderdaad een kit zonder zimmerit nemen.

Ik kijk er alvast al naar uit!

(en bedankt voor de complimenten :oops: )

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Die foto had ik ook al gezien en wilde ik Eelco suggereren, maar het blijkt dat deze nog net één dag vóór het Offensief in Duitsland is veroverd en zou daarmee dus niet kwalificeren voor deze groepsbouw.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
het Ardennenoffensief liep van 16 december 1944 tot 25 januari 1945

Deze KT is op 18 december 1944 gecaptured volgens Trojca's 'Pz.Kpfw IV Tiger Ausf B - Königstiger - Technical and Operational History' :)

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement