Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2012 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Die tutorial zou ik wel willen ja, lijkt me heel handig!
Maar acryl, is dat veel verschil met enamel (ik heb alleen enamel verf)?
pelle[= schreef:
Tomska schreef:
....hebben de mannetjes ogen zo groot als tennisballen


Misschien zagen ze een mooie dame? :D

haha, ik denk van niet, ze staan op een karl gerät, daar komt niet veel vrouwelijk schoon op af, lijkt me :D

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2012 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 13:36 pm
Berichten: 1116
Woonplaats: Katwijk
Gefeliciteerd nog met je prijzen
pelle[= schreef:
Ik heb een tijdje geleden een tutorial gemaakt voor schilderen met acrylverf, en die is al gebruikt door een tiental bouwers, die hem behulpzaam vonden. Wil jij hem ook? Het gaat over acrylverven, maar in principe zijn de technieken bruikbaar voor de meeste soorten verf...
Is het niet gewoon handig als je die how to hier neerzet, kan iedereen het lezen zonder het op te hoeven vragen. En kunnen mensen buiten modelbrouwers het ook lezen, zo heeft iedereen er profijt van.

gr,
jurjen

_________________
Wie het kleine niet leert, doet toch wat verkeerd.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2012 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 okt, 2012 23:09 pm
Berichten: 181
waaaaaauuuuw wat is ie mooi aan het worden
zelf ben ik beginner
hoop ooit zoiets moois te kunnen maken


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2012 22:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hardstikke goed van je gouden plak! Ik ben nu heel benieuwd naar de eindfoto's! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2012 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Bedankt voor de complimenten! Ik zal inderdaad even de Schildertutorial hier neerzetten. Komt 'ie hoor, wacht even...

Bijna...

En daar is 'ie! :D

Citaat:
FIGUREN BESCHILDEREN MET ACRYLVERF – VALLEJO (MILITAIR 1:35/1:72)

BENODIGHEDEN:
- Vallejo acrylverf
- Pot water
- Verschillende maten penselen van goede kwaliteit
- Wattenstaafjes
- Palet (bij voorkeur een nat palet)
- Houder voor het figuur (kan een wasknijper zijn maar een professionele houder of een pin is steviger en fijner om mee te werken)
- Een figuurtje, natuurlijk.

1. Als allereerste moet het te verven model vrijgemaakt zijn van flash en gietnaden. Daarna zet je het in elkaar, en dicht de spleten die kunnen ontstaan met putty. Ik gebruik hier twee-componentenputty voor. Als de putty is opgedroogd (dit kan tot 24 uur duren, ligt eraan welke putty je gebruikt) is het verstandig om het model eerst te primen met verdunde grijze verf. Zo worden alle vergeten gaten en gietnaden goed zichtbaar. Ook is het aan te raden om verbindingen tussen uitrusting (veldflessen, tasjes etc.) op te vullen met putty. Dat is realistischer, want i et echt zakt de uitrusting ook weg in de kleren. Om echt realisme te krijgen, kun je zelfs vouwtjes maken met putty rondom de zwaardere stukken uitrusting.
2. Als dit alles af en gedroogd is, begin je met het uitkiezen van een basiskleur. In dit geval voor het uniform. Deze kleur word de meest zichtbare kleur voor het uniform, de hoofdkleur, en hiermee worden ook de shadows en de highlights gemengd. Zo hebben de kleuren dezelfde basis en dat geeft een mooie gelijkenis, zodat de kleuren niet te veel van elkaar afstaan.
De gekozen basiskleur (voor de meeste uniforms groen, maar wit of blauw kan natuurlijk ook, dat hangt van het type soldaat af) word verdund, zodat je geen dikke lagen op je model krijgt die alle details verdoezelen. De verf wordt verdund met een druppel water (het voordeel van Vallejo acryl; ze zijn op waterbasis, dus je kan ze verdunnen met water) of de speciaal hiervoor gemaakte ‘Vallejo medium thinner’, maar de verf moet wel dekkend blijven! Dus niet te waterig. Hoe dunner de verf hoe beter, en desnoods verf je twee laagjes, maar alleen als het een lichte verf is, bijvoorbeeld wit. Dit wil nog wel eens een beetje doorschijnend opdrogen, zodat de grijze primer eronder duidelijk word. Let wel op; in het echt is nooit iets in het militaire gebeuren ook echt puur ‘wit’. Het zit er altijd net even naast. Wit kun je bijvoorbeeld perfect nabootsen door een lichtgrijs te mengen met wat wit.
Met een penseel van goede kwaliteit (om te voorkomen dat er haartjes loslaten en in je verflaag blijven steken) schilder je vervolgens de basiskleur op het uniform. Deze laag moet volledig gedroogd zijn voordat je begint aan de volgende stap.
3. Nu kun je beginnen aan de shadows. Hiervoor meng je jou basiskleur met een donkerdere kleur, het beste kan je hiervoor geen zwart gebruiken omdat je daar al snel teveel van hebt.
Met een groenige basiskleur kun je het beste een donkere groen mengen met de basiskleur. Je verdund ook dit mengseltje, misschien zelfs iets meer dan de basiskleur. Je begint met een beetje van de donkere kleur en ongeveer drie keer zoveel van de basiskleur. Dit strijk je voorzichtig met een penseeltje in de diepe plekken van het figuur, zoals vouwen, lijntjes in de mouwen en rondom knoopjes. Als dit is opgedroogd, meng je nog wat van de donkere kleur met het shadow mengseltje dat je al had. Nu ga je opnieuw met een kwastje de verf in de diepe plekken strijken, maar laat je de ondiepste plekjes onaangeroerd. Je verft de shadows voorzichtig in de diepe plekken, maar je laat aan de randjes het eerste laagje van de shadows zichtbaar, je gaat dus eigenlijk steeds wat dieper. Hierna meng je het shadow mengseltje met nog wat meer van de donkere kleur, en strijk je dit enkel nog op de diepste plekken va het figuur.

Afbeelding

Als laatste, als ook het laatste laagje is gedroogd, ga je met een wash de kleuren naar elkaar toe trekken en naadjes in het uniform enz. ‘uitlijnen’. Je verdund de wash uit het potje met een beetje water, of je maakt er zelf een. Een wash bestaat uit 80 tot 90% water, en het overige is verf.
Je strijkt de wash op de diepe plekken, en in de naadjes van bijv. mouwen, boorden en knoopsgaten. Als je overtollige wash op het uniform hebt zitten, veeg je het voorzichtig weg met een wattenstaafje.
4. En nu het highlighten. Dit kan gedaan worden door te drybrushen, maar ook door de laagjesmethode als bij 3 toe te passen, maar dan andersom, dus steeds lichter naar boven:

Afbeelding

De twee laatste, lichtste laagjes kun je wel aanbrengen met drybrushen, doe dit met een klein penseeltje en zorg ervoor dat je overtollige verf goed hebt weggestreken.
5. Vernis het afgeschilderde deel goed, want acrylverf is gevoelig voor krasjes enzovoort. Verdun de vernis met een druppeltje water.


Er zijn nog vele andere trucs en verftechnieken, maar dit is zo’n beetje de basis. Hope you enjoy!

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2012 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Ha iedereen,

Ik wil deze nog afhebben voor de einddatum, dus a.s. zondag. Daarom ga ik de figuren verwisselen (ik was toch al niet blij met het schilderwerk) met slechts één figuurtje, namelijk deze, een Dragon Gen2 figuur uit deze set:
Afbeelding

En die heb ik geconverteerd met wat putty en reserveonderdelen naar dit:
Afbeelding

Hij heeft ondertussen al een basislaagje en wat basishighlights te verwerken gekregen:
Afbeelding

Dus, binnenkort eindfoto's! Ik heb goede hoop dat ik het ga redden :wink:

In ieder geval, mocht ik de einddatum niet gaan redden, hier nog wat foto's van de Bren. Beschouw dit maar als wat eindfoto's van de Bren en het ondergrondje. Ik weet trouwens niet of ik dit al had vermeld, maar ik heb op ESM 2012 goud gewonnen met deze! :D :D

Afbeelding

Van dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een heerlijke bonte boel, precies zoals ik het bedoeld had: :)
Afbeelding

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Laatst bijgewerkt door pelle[= op do 22 nov, 2012 23:24 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2012 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Zit er nou zelfs pe op die poppetjes?!
Dat is wel heel gedetailleerd!
Prachtig diorama heb je gemaakt, petje af!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 nov, 2012 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Bedankt Tomska! Die PE zit gewoon in de figurenset hoor, dat doen ze wel vaker bij Dragon.

(Ik wil verder niet zeuren hoor maar het feit dat dit topic 2400 keer bekeken is en dat ik nu maar één reactie krijg vind ik toch wel een beetje jammer :evil: )

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 nov, 2012 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 13:36 pm
Berichten: 1116
Woonplaats: Katwijk
Tja wen er maar aan Pelle, mensen kijken liever dan een reactie plaatsen.

Maar echt veel valt er niet te zeggen, de complimenten over je carrier zijn geweest, en om speciaal een reactie te plaatsen voor je figuurtje tja niet iedereen vind dat nodig. Please correct me if I am seeing it wrong ;)

Maar succes met het figuurtje ;)

gr,
jurjen

_________________
Wie het kleine niet leert, doet toch wat verkeerd.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 nov, 2012 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 okt, 2010 19:19 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Benschop
Och Pelle, ik had er ook laat van, duizenden views en tientallen reacties, zo werkt het hier... Verwacht inderdaad maar niet dat je iedere keer stromen reacties krijgt, zo werkt het nou eenmaal...

Arjan

_________________
"Vir prudens non contra ventum minget..."

"Een wijs man plast niet tegen de wind in..."

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement