Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jagdpanther Italeri 1:72
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2012 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 apr, 2012 20:29 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Lage Zwaluwe
Beste Brouwers,

Deze groepsbouw leek me een goede gelegenheid om mijn eerste verslag op dit forum te maken.
De kit die ik ga bouwen is de Sd.Kfz. 173, ook wel bekend als de Jagdpanther. Deze tankdestroyer staat dus op het onderstel van een Panther tank, maar is veel wendbaarder doordat hij 20ton lichter is dan de Panther tank. De jagdpanther heeft een 88mm kanon, waarmee in principe elke geallieerde tank makkelijk kapot gemaakt kon worden. Het enige nadeel wat de Jagdpanther had was dat de loop van het kanon niet goed naar links en naar rechts kon, maar aangezien de Jagdpanther meestal vanuit verdedigende opstelling werd gebruikt maakte dat niet veel uit. Tot zo ver de huishuidelijke mededelingen, op naar wat plaatjes van de kit:

De box
Afbeelding

De onderdeeltjes
Afbeelding

Handleiding
Afbeelding

Het magere decalvelletje..
Afbeelding

De achterkant van de doos waar de verschillende versies op staan

Afbeelding

Nu vind ik zelf de versies die voorgesteld worden niet echt mooi en origineel, dus ik heb wat informatie opgezocht over de verschillende camouflage patronen.
Deze twee lijken me wel wat alleen is het me niet echt duidelijk geworden of die ook tijdens het ardennenoffensief gebruikt werden:
Afbeelding

Afbeelding
Bron

Heeft iemand hier misschien meer informatie over of een suggestie voor een andere camouflage dan hierboven aangegeven?

Tot zover mijn verhaaltje, van het weekend volgt de eerste update.

Mvg,
Ruud

_________________
We've heard that a million monkeys at a million keyboards could produce the complete works of Shakespeare;
now, thanks to the Internet, we know that's not true. - Robert Wilensky


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2012 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ruud93 schreef:
Afbeelding


Deze zou denk ik wel kunnen. In je link staat direct daaronder de volgende:

Afbeelding

Die lijkt er behoorlijk op, alleen dan wat softer. Als je die vergelijkt met deze foto:

Afbeelding

Lijkt die er héél erg op. Deze foto is naar verluidt van Jagdpanthers van de Schwere Panzerjägerabteilung 560, welke in de Ardennen hebben gevochten.
(bron: http://www.network54.com/Forum/47207/th ... +Ardennes-)

Ik zou dus voor een van deze twee gaan.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 apr, 2012 20:29 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Lage Zwaluwe
Ok bedankt voor je hulp, dan wordt het waarschijnlijk toch die versie met die strakke lijnen, vind het wel wat hebben.
Ik weet nog niet zeker of ik dit in een diorama ga verwerken, misschien alleen een ondergrondje met een figuurtje erbij of iets dergelijks.

_________________
We've heard that a million monkeys at a million keyboards could produce the complete works of Shakespeare;
now, thanks to the Internet, we know that's not true. - Robert Wilensky


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 21:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit schema is ook op de achterste van deze twee uitgeschakelde exemplaren te herkennen. De voorste zou dan iets minder opvallends gehad moeten hebben, gewoon eenkleurig misschien.

http://i53.photobucket.com/albums/g64/PoorOldSpike/sub4/Jpanths-Bulge.jpg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 mei, 2012 19:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 29 dec, 2009 20:41 pm
Berichten: 314
De zwart/wit foto hier boven bevat Jagdpanthers van Kampfgruppe Peiper het dorp dat op de achtergrond licht is La Gleize waar de beroemde Koningstiger staat dus het kan zeker.

(teminste ik heb gelezen wat op het forum staat en in het bij horende museum in La Gleize hing de zelfde foto met het onderschrift dat deze van de Kampfgruppe waren)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
StevenVD schreef:
Dit schema is ook op de achterste van deze twee uitgeschakelde exemplaren te herkennen. De voorste zou dan iets minder opvallends gehad moeten hebben, gewoon eenkleurig misschien.

http://i53.photobucket.com/albums/g64/PoorOldSpike/sub4/Jpanths-Bulge.jpg


mooie foto's, die kende ik nog niet. Het zou trouwens kunnen dat die andere JP ook die camo had. De zwart wit foto's van die tijd zijn niet altijd representatief. Vaak zijn de belichting en het contrast zodanig dat de camo niet echt zichtbaar is of zelfs een eentonige kleur lijkt te zijn. Ik heb dit gemerkt met KT's met de 'hard edge' camo, met wat vuil en stof erop lijkt het vaak of ze (ogenschijnlijk) enkel een laagje dunkelgelb hadden

nog een JP, kan nooit slecht zijn :D

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 19:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 apr, 2012 20:29 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Lage Zwaluwe
Ik heb helaas nog niets kunnen doen omdat ik een druk weekend had ivm eindexamens. Vanaf woensdag eindelijk aan de slag met de jagdpanther.
Is de basiskleur bij de camouflage die ik uit kies trouwens Dunkelgelb of is de groene of bruine kleur de basis?

Gr.

_________________
We've heard that a million monkeys at a million keyboards could produce the complete works of Shakespeare;
now, thanks to the Internet, we know that's not true. - Robert Wilensky


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Dunkelgelb is altijd een Duitse standaardkleur (net als Panzergrau). Die gaat er dus eerst op en dan maak je de camo met groen en bruin. Van licht naar donker werkt met spuiten trouwens ook het makkelijkst.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
later in de oorlog was eigenlijk het groen de basiskleur. Maar als je het dunkelgelb als basis kiest ziet dat er even goed uit, dus ik zou ook zeggen: kies eerst het dunkelgelb. Trouwens, van licht naar donker werkt wat gemakkelijker ook :)

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Scooby schreef:
Dunkelgelb is altijd een Duitse standaardkleur (net als Panzergrau). Die gaat er dus eerst op en dan maak je de camo met groen en bruin. Van licht naar donker werkt met spuiten trouwens ook het makkelijkst.


Nee, niet per se! In de late oorlogsmaanden werd er nogal wat veranderd aan de standaard kleuren. Zo was bijvoorbeeld half september 1944 de basiskleur het primerrood, waarover dan beperkt een patroon in de kleuren roodbruin en/of donkergroen werd geverfd. Vanaf oktober kwam daar nog donkergeel bij.
Later, in december (enkele dagen na de start van het Ardennenoffensief) werd bepaald dat de basiskleur donkergroen moest zijn, met daarover een patroon van roodbruin en donkergeel.

Je kunt dus eigenlijk alle kanten op, maar als je het precies wilt weten zul je moeten uitzoeken wanneer je voertuig precies van de productielijn kwam rollen.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement