Het is 18 november, bijna Sinterklaas en ik dacht..... laten we er nog één doen.
Al is de voorzet gegeven door Jogy. Die zag het helemaal niet meer zitten met deze kit. Ik heb het stukje 'meesterwerk' weten te redden van het grote archief om de uitdaging aan te gaan om er nog wat van te maken.
Afgelopen bijeenkomst in Hurdegaryp was de officiële overdracht. Van Jogy kreeg ik een goed gevulde doos. Haar model tot nu toe, de resterende sprues en nog wat sprues voor een tweede Mi-2 (Mastercraft Mi-2T 'Commando's Transport', dezelfde van mrvdh).
Een en ander was niet helemaal compleet meer. De clearparts van het tweede model ontbreken (die heeft Jogy nodig gehad om de mislukte raampjes van het eerst model te vervangen). Ook ontbreken de decals van beide kits, dat vond ik het meest jammere. Maar goed, ik heb er dan ook niks voor betaald, dus dan mag je ook niet zeuren (wat ik dan ook niet doe). Maar dan wordt het toch lastiger om een uitvoering te kiezen. Wat voor Jogy de druppel was, waren de kleine voorraampjes in de neus. Ik voeg even een foto toe, van het model, zoals het was, toen ik het kreeg.
Aan de binnenzijde waren de ramen 'beslagen' en de raampjes zaten vast met een soort kit (Jogy had het er over dat dit met Revell Clear Fix oid had vastgelijmd). Na wat snij- en breekwerk had ik de raampjes eruit. Met Nagellakremover heb ik geprobeerd om de verf aan de binnenzijde te verwijderen. Resultaat waren doffe ramen. Middels enkele polijst-sessies met zilverpoets en tandpasta en een behandeling met P+ is het wel wat beter geworden. Ik vind het wel best zo.
Maar zonder decals is het dus lastig kiezen. Ik moest dus even zoeken in de voorraad en vond een setje van 'Lift Here Decals - Choppers I'. Met deze decals kan ik een aantal heli's maken welke in het Yugoslav Air Museum staan/hangen. Onder andere dus een Mi-2 en wel deze:
Zo op het oog zie ik geen verschillen met de kit. Een mooie, opvallend model. Knalgeel, valt mooi op en net als de Kamov, een ambulance.
Wat erg in het oog springt, zijn de 3 grote luchthappers boven de cockpit. De 2 buitenste zaten op het model, de middelste was heel vaag, middels wat reliëf aangebracht. Dat moet anders dacht ik. De uitlaten waren op de buitenzijde gelijmd. Dat had niet gemoeten. Ze moesten van binnenuit, door de gaten gestoken moeten worden. Maar omdat de romp al gesloten was, heb ik de flensjes er af geknipt, bijgevijld en heb ik de uitlaatpijpen van buiten af vastgelijmd.
Enfin..., boor, zaag, vijl --->
Alle raampjes zijn inmiddels aangebracht. Top? Nee, dat niet. Maar omdat ik geen spare parts heb, moet ik het ermee doen. Het grote raam van de canopy paste voor geen meter. Deze stond veel te rond voor de romp. In heet water heb ik geprobeerd om het raam wat rechter te buigen, echter het water was wellicht niet heet genoeg en mijn kracht was te groot --> knap zij het glaswerk. Ik he het er in gelijmd en probeer met wat plamuur de naad (naden) te dichten. Een voordeel, precies op de naad loopt een stijl, dus dat kan ik mooi verven. De beide neusraampjes zijn wel iets beter geworden dan toen ze waren, maar door al het herstelwerk waren de raampjes wat kleiner geworden en het gat waarin ze moesten is iets groter geworden. Aan de rechterzijde past het nog redelijk, maar de linkerzijde vertoond een flinke kier. Ik laat het glaswerk even goed drogen om dan later de naden aan te pakken (styreen/sprue/plamuur).
Het ging me te ver om de hele kit uit elkaar te halen om het interieur bij te werken. Daar waar ik kon heb ik een likje verf aangebracht. In principe is de hele romp nu gesloten en ga ik me druk maken om de buitenkant. De handleiding vind ik niet handig en ook erg onduidelijk. Je moet erg goed kijken en referentiefoto's zijn onontbeerlijk.
Hieronder de external fuel tanks en het landingsgestel. Voordeel van de 2 kitjes zijn, dat ik het beste materiaal van beide kits kan gebruiken. Restanten gaan deels in de spare-box en waar ik niks meer mee kan, gaat de prullenbak in.
Ben het op zich wel een beetje met Jogy eens. Kwalitatief is dit een slechte kit, maar wel uitdagend om er wat van te maken.
Later meer.
René