Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 aug, 2012 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 11:10 am
Berichten: 2685
Woonplaats: Stiens
Als Oostblok liefhebber kon ik eigenlijk niet achterblijven dus vorig weekend een mooie heli gekocht bij "de Start" van de IPMS.

Dit is een beetje waar ik heen wil als eindresultaat al mag het van mij wel iets meer qua verwering. Nog maar eens even goed zoeken naar een voorbeeld.
Afbeelding
Foto: http://www.airliners.net
Opvallend is dat de meeste foto's die je tegenkomt, kisten zijn die een stuk donkerder qua camouflage en geheel glanzend zijn.

De doos, jullie allemaal wel bekend inmiddels.
Afbeelding
Met deze kit kunnen 2 versies worden gebouwd, beide van de Russische luchtmacht. De Bort nummers zijn beide in het rood.

Een flinke hoeveelheid plastic al doet het formaat van de doos meer vermoeden.
Afbeelding
Mooie fijne details al mis ik eigenlijk wel de talloze klinknagels op de rompdelen.

De rotorbladen zijn al mooi voorgebogen.
Afbeelding

Een PE set van Part etchings moet de boel wat verfraaien. Deze set is voor het interieur en exterieur al is het hoofdzakelijk voor de cockpit. Voor de buitenzijde zijn het wat antennes en de 3 deuren die open kunnen worden gezet, met de trappen. Ook de ruitenwissers zitten in deze set.
Afbeelding

Opbouw van de cockpit. De middenconsole van het kitonderdeel moet hier nog verwijderd worden, hier komt een IP geheel van PE te zitten.
Afbeelding

Het blijft mooi werk vindt ik zelf, de cockpit met PE voorzien, maar je ziet er helaas erg weinig van terug straks.
Afbeelding

Afbeelding

De rompdelen zijn aardig kromgetrokken. Is dit bij de Zvezda kit ook het geval? Ik heb grofweg de rompdelen even tegen elkaar aan gehad maar ik verwacht er eigenlijk geen problemen mee.
Afbeelding

Cockpitdelen in hun basiskleur. Ik heb voor de Oostblok kisten, die ik meestal bouw, een eigen mengsel voor de cockpits. Ditmaal het traditionele blauw. Het grijs is Gunze H61. Als je referentie foto's bekijkt kun je talloze kanten op qua kleuren voor het interieur.
Afbeelding

Afbeelding

Exhaust die vooraf worden gemonteerd op een plaat voordat de romp dichtgaat. Even bekijken hoe dit gaat want eenmaal in de romp kun je er geen kant meer mee op en uitlijnen met de gaten in de romp is dan vrijwel onmogelijk.
Afbeelding
Naadjes die even strak moeten worden gemaakt. Inmiddels staan deze glanzend zwart om later de Alclad op aan te brengen.

Het IP bijna helemaal afgewerkt. Achter het PE komt een folie waar de klokken op zitten, zie foto 4. Het folie op het PE geplakt en een klein laagje wit op de achterzijde zorgt ervoor dat de wijzertjes mooi wit worden. Zoals eerder gezegd, je ziet er straks vrijwel niks van maar goed.
Afbeelding

Cockpit zo goed als klaar.
Afbeelding

Afbeelding

De cockpit zit inmiddels wel zodanig in elkaar dat deze geplaatst kan worden in de romp. de rompdelen aan/in elkaar zetten is het meest tricky van deze kit als ik andere verslagen bekijk. Veel droogpassen en vooraf bekijken hoe de onderdelen het best geplaatst kunnen worden. Ik ben benieuwd.

Nog een draadje waar eenzelfde heli wordt gebouwd met een flinke hoeveelheid detailfoto's van het echte exemplaar:
http://scalemodels.ru/modules/forum/vie ... art_0.html

Ronald


Laatst bijgewerkt door Ronald1903 op wo 24 okt, 2012 13:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 aug, 2012 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Hallo, ziet er al goed uit hoor. Had deze PE set nog nooit gezien, heb zelf de eduard extereur set voor mijn UN Mil gebruikt.
De romp van de Zvezda die ik bouw was eigenlijk recht. Het beste kan je het hele interieur, pit en vrachtruim eerst afmaken en dan in een zijkant lijmen. Als dit zit snel de andere kant eroplijmen en direct flink op elkaar persen met knijpers, lijmklem en tape.
Als je het netjes doet, het goed uitlijnd en er goed kracht op zet, kan je haast geen naad zien als het droog is.
Kijk maar naar mijn verslag voor de fotos.
Groeten Jaap Jan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2012 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Aahh, daar is 'ie al. Welkom, leuke aanwinst voor deze groepsbouw.

Voor wat betreft de klinknagels, het ontbreekt Zvezda ook aan klinknagels (foto van Spiderbouwer).
Afbeelding

Als je ze er beslist op wilt hebben, is wellicht zo'n tandwieltjesding wel iets.

Je intro ziet er al leuk uit, met leuke aanvulsetjes erbij. Nog steeds jammer dat de 1:48 er niet is? Maar goed ook, in 1:72 is het al een groot bakbeest.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep, 2012 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 11:10 am
Berichten: 2685
Woonplaats: Stiens
Progressie.

Afbeelding
Cockpit klaar en kan in de rompdelen worden geplaatst.

Afbeelding
Zoals je wel ziet zie je er bar weinig van terug straks.

Afbeelding
Interieur een basiskleur gegeven. Aangezien ik het hele ding dicht bouw, doe ik niks aan verdere detaillering aan de binnenzijde.

Afbeelding
Raampjes geplaatst. Deze worden van binnenuit geplaatst. Aan de voorzijde staken ze beetje door, scheef. Vlak gemaakt en nog even polijsten.

Afbeelding
Even droogpassen. Past allemaal prima. Van te voren enkele stukjes bijschuren maar de romp kan zo zonder problemen in elkaar. De inzetstukjes boven de cockpit gaan er prima in zo. Het "dakje" past perfect moet ik zeggen, hier niet op foto. Bij de rotorkop heb ik nog wel een lipje geplaatst zodat daar alles vlak loopt.
De linker exhaust plaats ik op het laatste moment. Wanneer de romp dicht gaat kan ik de exhaust nog een beetje uitlijnen in de uitsparing van de romp als de lijm nog een beetje week is.

Afbeelding
Hier is goed te zien dat de rompdelen niet geheel "recht" zijn... Weing kracht is nodig om de boel bij elkaar te trekken, het valt rezue mee allemaal.

Afbeelding
Klaar om dicht te lijmen, morgen.

Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep, 2012 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Zo, dat gaat al snel. Inderdaad, die ene exhaust kan je er later gewoon insteken en dan alles even uitrichten. Wel alles goed vastklemmen zoals ik al gemeld heb, dan is hij al recht.
Gr. Jaap jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep, 2012 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
'Halo' zeg, dat gaat vlot. Bij die ene rompfoto (scheef) schrok ik even, maar gaat helemaal goed komen. Mooie lange stukken plastic, die zig eenvoudig laten corrigeren.

Het glaswerk bijslijpen en even polijsten, is ook zo'n klusje waar velen zoiets hebben van, laat maar... Ook ik vind het dapper.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2012 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 11:10 am
Berichten: 2685
Woonplaats: Stiens
Hij bouwt lekker weg inderdaad. Nog geen gekke dingen tegengekomen eigenlijk en de passing is tot nu toe prima. Vanavond de boel dicht gekregen:

Afbeelding
De vloer, het plafond, bovenzijde bij de rotor en de onderzijde van de staart zitten hier vastgelijmd. Ik heb nog niks aan de voorzijde vast, dan kan ik straks als de inzetstukjes aan de beurt zijn nog wat manouvreren met het plastic zonder dat het al helemaal vast zit. Op deze manier hoef je niet alles in een keer vast te zetten en het zorgt er voor dat je alles rustig, stuk voor stuk, aan kunt pakken. Ik heb de inzetstukjes al even gepast en dat gaat helemaal goed komen, zonder drukken en persen en weet ik al niet meer.

Ik liet hele apparaat nog wel een keer vallen op de grond wat ervoor gezorgd heeft dat het gehele IP eruit is gevallen... Even een paar krachttermen maar verder niks aan de hand gelukkig :wink: Doordat de neus nog niet dicht/gelijmd is kan ik er gelukkig nog enigzins bij om 'm goed terug te plaatsen.

Afbeelding
Op de bovenzijde, zoals gisteren vermeld, een klein tabje om de boel mooi vlak te houden. Dit deel zat wat scheef eenmaal tegen elkaar aan gezet en zodoende verholpen.

Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 sep, 2012 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ronald1903 schreef:
Ik liet hele apparaat nog wel een keer vallen op de grond wat ervoor gezorgd heeft dat het gehele IP eruit is gevallen... Even een paar krachttermen maar verder niks aan de hand gelukkig :wink:


Denk er maar om .... :D :D

Afbeelding

+

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2012 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 11:10 am
Berichten: 2685
Woonplaats: Stiens
De romp zit zo'n beetje helemaal dicht inmiddels.

Afbeelding
Hier is de luchtinlaat van de beide motoren aan één stuk van de romp gelijmd; Aan de linkerzijde van de romp. De rechterzijde heb ik los gelaten totdat de linkerhelft goed vast zat. Daarna de rechterzijde gelijmd. Met wat tape om de boel mooi vlak met elkaar aan te laten sluiten door hier een klein beetje spanning op te zetten. Zoals te zien is de bovenzijde, waar ook een inlaat komt (voor koeling van de olie in de gearbox van de rotor om precies te zijn), nog los. Op deze manier kun je heel gemakkelijk het plastic nog een beetje sturen. Resultaat is dat de inlaten exact op hun plaats zitten zonder dat vervelende opstaande randje. De bovenste, enkele, inlaat is door het losgelaten stukje aan de bovenzijde prima vlak aan te sluiten op deze manier.

Afbeelding
Het inzetstukje wat er nadien dan tussenkomt... Kiertje wat prima dicht te maken is. Paneellijnen (de lijmnaad eigenlijk) zet ik er weer opnieuw in maar dan net naast de lijmnaad, die blijft altijd een beetje zacht en maakt rescriben altijd wat lastig. Hier is ook goed te zien dat het inlaatdeel mooi vlak aansluit met de rest van de romp.

Afbeelding
Het dakje heeft een likje plamuur nodig op een paar plaatsen. De passing van het raamwerk verbaasde mij eigenlijk een beetje: nagenoeg perfect. Nou zie ik her en der dat sommigen het raamdeel vlak met de romp lijmen v.w.b. de zijramen. Deze steken ietsje uit omdat het schuiframen zijn. De kit houdt hier rekening met en zonder enige druk past het raam zoals het hoort.
Hier goed te zien:
Afbeelding

Afbeelding
Uiteindelijk begint het al op een Halo te lijken zo.

Afbeelding
Begonnen met de onderdelen van de rotor. 8 bladen!

Afbeelding
3 sprue gates op dergelijke details... grrr

Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2012 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
...en een uitdrukpunt - en dat waarschijnlijk 8 keer.

En dan ook nog een staartrotor.

Succes er maar mee.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement