Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2012 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Het is 18 november, bijna Sinterklaas en ik dacht..... laten we er nog één doen.

Al is de voorzet gegeven door Jogy. Die zag het helemaal niet meer zitten met deze kit. Ik heb het stukje 'meesterwerk' weten te redden van het grote archief om de uitdaging aan te gaan om er nog wat van te maken.

Afgelopen bijeenkomst in Hurdegaryp was de officiële overdracht. Van Jogy kreeg ik een goed gevulde doos. Haar model tot nu toe, de resterende sprues en nog wat sprues voor een tweede Mi-2 (Mastercraft Mi-2T 'Commando's Transport', dezelfde van mrvdh).

Een en ander was niet helemaal compleet meer. De clearparts van het tweede model ontbreken (die heeft Jogy nodig gehad om de mislukte raampjes van het eerst model te vervangen). Ook ontbreken de decals van beide kits, dat vond ik het meest jammere. Maar goed, ik heb er dan ook niks voor betaald, dus dan mag je ook niet zeuren (wat ik dan ook niet doe). Maar dan wordt het toch lastiger om een uitvoering te kiezen. Wat voor Jogy de druppel was, waren de kleine voorraampjes in de neus. Ik voeg even een foto toe, van het model, zoals het was, toen ik het kreeg.

Afbeelding

Aan de binnenzijde waren de ramen 'beslagen' en de raampjes zaten vast met een soort kit (Jogy had het er over dat dit met Revell Clear Fix oid had vastgelijmd). Na wat snij- en breekwerk had ik de raampjes eruit. Met Nagellakremover heb ik geprobeerd om de verf aan de binnenzijde te verwijderen. Resultaat waren doffe ramen. Middels enkele polijst-sessies met zilverpoets en tandpasta en een behandeling met P+ is het wel wat beter geworden. Ik vind het wel best zo.

Maar zonder decals is het dus lastig kiezen. Ik moest dus even zoeken in de voorraad en vond een setje van 'Lift Here Decals - Choppers I'. Met deze decals kan ik een aantal heli's maken welke in het Yugoslav Air Museum staan/hangen. Onder andere dus een Mi-2 en wel deze:
Afbeelding
Afbeelding

Zo op het oog zie ik geen verschillen met de kit. Een mooie, opvallend model. Knalgeel, valt mooi op en net als de Kamov, een ambulance.

Wat erg in het oog springt, zijn de 3 grote luchthappers boven de cockpit. De 2 buitenste zaten op het model, de middelste was heel vaag, middels wat reliëf aangebracht. Dat moet anders dacht ik. De uitlaten waren op de buitenzijde gelijmd. Dat had niet gemoeten. Ze moesten van binnenuit, door de gaten gestoken moeten worden. Maar omdat de romp al gesloten was, heb ik de flensjes er af geknipt, bijgevijld en heb ik de uitlaatpijpen van buiten af vastgelijmd.

Enfin..., boor, zaag, vijl --->
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alle raampjes zijn inmiddels aangebracht. Top? Nee, dat niet. Maar omdat ik geen spare parts heb, moet ik het ermee doen. Het grote raam van de canopy paste voor geen meter. Deze stond veel te rond voor de romp. In heet water heb ik geprobeerd om het raam wat rechter te buigen, echter het water was wellicht niet heet genoeg en mijn kracht was te groot --> knap zij het glaswerk. Ik he het er in gelijmd en probeer met wat plamuur de naad (naden) te dichten. Een voordeel, precies op de naad loopt een stijl, dus dat kan ik mooi verven. De beide neusraampjes zijn wel iets beter geworden dan toen ze waren, maar door al het herstelwerk waren de raampjes wat kleiner geworden en het gat waarin ze moesten is iets groter geworden. Aan de rechterzijde past het nog redelijk, maar de linkerzijde vertoond een flinke kier. Ik laat het glaswerk even goed drogen om dan later de naden aan te pakken (styreen/sprue/plamuur).

Het ging me te ver om de hele kit uit elkaar te halen om het interieur bij te werken. Daar waar ik kon heb ik een likje verf aangebracht. In principe is de hele romp nu gesloten en ga ik me druk maken om de buitenkant. De handleiding vind ik niet handig en ook erg onduidelijk. Je moet erg goed kijken en referentiefoto's zijn onontbeerlijk.

Hieronder de external fuel tanks en het landingsgestel. Voordeel van de 2 kitjes zijn, dat ik het beste materiaal van beide kits kan gebruiken. Restanten gaan deels in de spare-box en waar ik niks meer mee kan, gaat de prullenbak in.
Afbeelding

Ben het op zich wel een beetje met Jogy eens. Kwalitatief is dit een slechte kit, maar wel uitdagend om er wat van te maken.

Later meer.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op za 05 jan, 2013 20:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2012 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
tsjopper bob schreef:
.... Een mooie, opvallend model. Knalgeel, valt mooi op en net als de Kamov, een ambulance ....


Even een quote van mijzelf om te wijzigen.

Het beetje info van het i-net leert mij dat die een heli van een soort ongevallendienst is. Zeg maar de Joegoslavische ANWB.

Van Wiki:
Citaat:
Mil (PLZ) Mi-2 no.12513 SAR helicopter of Automobile and motorcycle association of Yugoslavia on display at Aviation Museum


klikkerdeklik
Citaat:
AMS Jugoslavija (Auto Moto Savez Jugoslavije in Serbo-Croatian) was a national organization in service to all on-road motorized vehicles. It's main goal was to help stranded motorists on Yugoslavian highways and roads, like help change tires, deliver gasoline if one runs out, tow stalled cars to a mechanic etc. It also served as an informative service for drivers, giving up-to-date information about the road conditions across the country. Also, being an emergency service for stranded motorists, AMS made it easy for drivers - from any telephone anywhere in the country one would just have to dial 987 to get help. AMS was formed on February 25, 1946. It was very similar to the American AAA.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2012 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Nice, leuke kit. Het wordt wel, zoals je zelf al aangeeft, een aardige kluif om die raampjes mooi clean te krijgen. Ach, dit houdt je weer van de straat he!?

Fijne avond,
Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2012 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Inderdaad, het houdt je van de straat.

Vanavond 2 uur bezig geweest om de 'neusraampjes' te herstellen. Ik was niet tevreden met hoe het gegaan was. Het polijsten beheers ik nog niet, tenminste, niet op een oppervlak van zo'n 0,5x0,5 cm. Met een scherp mesje heb ik de raampjes er weer uit gewipt. Bijkomend voordeel was dat ik nog wat plumbum (= lood) voor in de neus kon drukken. Ik heb gister Daan's topic even doorgenomen en daarbij zag ik dat het een tailzitter zou kunnen worden. Voor zover ik kon kijken, zat er al wel een rond visloodje voorin, wellicht dat Jogy dat kan bevestigen?

Maar goed, we hebben nu wel 2 gaten in de romp. Even een stukje Tamyia-san tape erover.
Afbeelding

Met een scherp mesje het raampje uitgesneden en op een stukje plastic sheat geplakt.
Afbeelding

Dit heb ik met een schaar uitgeknipt en bijgevijld, net zolang totdat het naar believen in de sponning pastte. Heb het plastic nog een beetje een bolling gegeven door het wat te vervormen. Hierbij zijn hele, kleine spanningsscheurtjes (eerder wat vouwlijnen) in het plastic gekomen, maar dat is even iets waar ik me niet aan stoor. Ik heb één raampje overnieuw moeten doen. Dit plastic lijmt niet zo lekker met gewone lijm (Revell Contacta Liquid), dus wilde ik het met secondelijm (gel) vastlijmen. In de hoop dat je raampje niet gaat beslaat door de dampen, probeer je dit toch, om er na 5 minuten achter te komen dat de dampen toch wel zorgen voor een witte waas. Geen glaswerk lijmen in een dichte cockpit dus met secondelijm !!!

Maar goed, het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Op bovenstaande foto's zie je ook al het achterste landingsgestel wat aangebracht is. Ook dat was even puzzelen. Als je het uit de sprues knipt, zie je eigenlijk niet waar je moet knippen, met als gevolg dat de staafjes wat aan de lange kant waren. Hier kom je dus pas achter als je ze aan je model gelijmd hebt. Ik vond de wielsteunen veel te veel naar beneden staan. Dus maar even een referentiefoto erbij zoeken. Hierbij bleek dat de onderste steunen nagenoeg horizontaal (iets naar beneden) dienden te liggen. Door de schoor in te korten kreeg ik dit voor elkaar (wel na 2 pogingen hoor).

Het stukje sprue in de neus is een gat wat ik op wil vullen.
Dat het een lastige kit is, ben ik inmiddels achter, maar met wat wilskracht, ga ik ervoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2012 0:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Hoi René,

Mooi waark .... de raampjes hebben er niet zo goed uitgezien als nu en het lukt je vast de rest ook goed te krijgen. Er zit inderdaad vis lood tussen de panelen. Of het genoeg is weet ik niet.

Grt

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2012 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Even een update zonder plaatjes.

Het gat onder de neus is afgewerkt. De poot voor de voorste wielen is aangebracht, waarbij ik de poot zo'n 4 mm heb ingekort. Ik vond de poot te hoog staan, zeg maar in vliegende stand. Op de grond zakt het door het gewicht in, daardoor het veermechanisme ook aangepast. Wederom maar goed dat ik een dubbele ste heb. Bij de ombouw spatte één onderdeeltje weg en kon dat niet meer terugvinden, dus moest ik de 'spare' gebruiken.

Achter op de staartboom ontbreekt het juiste lampje. Het lampje wat er zit is veel te klein. Ik heb daarom dat lampje eraf gesneden en er een stukje 1.6 mm staaf op gelijmd. Dit moet ik nog bijwerken en dan moet het lampje er nog op (wellicht van een stukje clear sprue wat rood moet worden).

Afbeelding

Verder bezig om het naadje tussen het grote cockpitraam en de romp af te dichten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 nov, 2012 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Weer wat verder.

De steun voor het lampje en de aandrijving voor de staartrotor opgeleukt met een draadje (zie ook echte foto in vorige post). Even voor het schaaleffect, het witte staafje heeft een diameter van 1,6 mm.
Afbeelding

Aangepaste (ingekorte) neuspoot.
Afbeelding

Kleine staafjes voor wat antennedraden (0.5 mm staaf).
Afbeelding

Bijna Sinterklaas, even oefenen op het inpakken. Nagenoeg klaar voor de spuitsessie(s).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 nov, 2012 17:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Mooi plak en scratchwerk! :)
Alleen zou ik nog wel even voor het spuiten het stuk onder de lucht inlaten plamuren.
Ik ben benieuwd naar het spuitwerk, succes.


Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 nov, 2012 18:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
mr.vdh schreef:
Alleen zou ik nog wel even voor het spuiten het stuk onder de lucht inlaten plamuren.


Je bedoelt het naadje tussen het deel waar de luchthappers in zitten en het dak van de cockpit?

Ik heb net het geheel in de primer gezet. Kom ik dan nog (grote) onvolkomenheden tegen, dan probeer ik die nog even weg te werken met wat plamuur.

Thx voor het compliment.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 nov, 2012 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Eerste laagje geel zit er op. Er zullen nog wel wat laagjes nodig zijn vrees ik.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement