Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 20:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2012 22:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Bij de eerste foto van je pre-shading vond ik deze wel erg dik (breed) er op gespoten.
Maar ik moet zeggen dat je deze met je basis en post-shading netjes hebt weg gespoten.
Ook de rotorbladen heb je netjes gedaan. Alleen een vraag; welke kleur heb jij de hoofd rotorbladen gespoten.
Is de basis hiervan zwart ?
Ik vindt dat je echt mooi werk aflevert. Ik kijk erg uit naar je camouflage.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2012 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Het ziet er wat slordig uit hè die pre-shading, gelukkig is het aardig verborgen al zeg ik het zelf... Daar kom ik goed weg... :)
De onderzijde van de bladen is teerzwart / antraciet gespoten (Revell 6) met wat post-shading d.m.v. een paar drupjes wit door het zwart, en de bovenzijde is (ik meen) Revell 363, ook met wat post-shading.
De onderzijde van de bladen zijn voorzien van gele markeringen (Humbroll 12, maar daar heb ik geen kleurreferentie van, behalve dat ze geel zijn en wat foto's, en het smoelde wel goed :)) De de-icing heat strips zijn met Alclad aluminium bewerkt.
ehh... dus ja, in de basis zwart :)
Thx! Ik kijk er ook naar uit, enigzins met spanning, ik ben nu met de kneedgom of blue-tac worstjes in de weer, en het blijft niet heel geweldig zitten op de extreem matte verf die er nu op zit. Daarbij zitten er nog wat lastige bochtjes in die redelijk kort op de volgende bruine vlek zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Drukte op kantoor, dus een paar doordeweekse avonden wat er op plakken hoop ik... :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2012 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Het zal wel aan mij liggen, maar mij lijkt die blue-tak helemaal niks. Is het niet handiger om de eerst laag verf te sealen met P+? Je hebt altijd hoekjes die niet goed dekken. Indien hard-edge overgangen, zou ik (Tamyia)tape gebruiken. Bij soft-edge, wordt het wat lastiger.

Wel goed bezig hoor, ziet er goed uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2012 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Hoi René...

Thx... Ik ben er ook niet echt enthousiast over, maar ik weet zo snel niet echt een beter alternatief om dat resultaat te bereiken... free hand is toch veel te soft vind ik... Ik heb er nog over gedacht om het patroon uit te printen en dan met een heel klein beetje blue-tak als afstandhouder het patroon nèt boven het oppervlak te plaatsen, maar dat vind ik door de dunne rand een te groot risico op overspray of ongelijke soft edges... Iemand nog alternatieven?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2012 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Je wilt toch een soort van soft-edge?

Met blue-tac (BT) is het toch ook van belang dat je spuithoek goed is? Van BT af krijg je een andere overgang dan naar BT toe. Dan spuit je juist zelf verf in het hoekje en krijg je dus soft-edge als je van de BT af spuit en hard-edge naar de BT toe. Hetzelfde probleem heb je als je met dat anders systeem werkt.

Vanwege te weinig ervaring met camo spuiten, heb ik verder nog geen tips voor je.

Aanstaande zaterdag hebben we een modelbouwbijeenkomst in Hurdegaryp. Daar wordt o.a. een airbrushdemonstratie gehouden, wellicht iets voor jou?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2012 14:26 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Nou weet ik niet wat voor airbrush je hebt, maar als je een beetje degelijk ding hebt met een erg fijne naald kun je het ook gewoon uit 't losse polske' proberen.

Gewoon eerst heel voorzichtig je lijn maken zoals je de vlek ongeveer wilt hebben en dan tussen de lijntjes kleuren ( uiteraard voorzichtig bij de randjes ) wat voor ons volwassenen toch prima te doen moet zijn.... T vergt misschien even wat meer controle van je airbrush maar persoonlijk vind ik het resultaat altijd meer bevredigend dan na afplakken.

Wat ook belangrijk is dat je een goede verdunning hebt en dus minder last van overspray.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2012 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
tsjopper bob schreef:
Je wilt toch een soort van soft-edge?

yep, dat is de bedoeling...

Het is inderdaad de bedoeling dat je haaks op de romp spuit, zodat de overspray in principe overal gelijk is... het is bij andere projectjes ook best aardig gelukt hoot, alleen de mi-4 heb ik free-hand gedaan, maar daar was het ook meer de bedoeling een 'grove' soft-edge na te bootsen, bij deze is het minder soft, maar niet hard-edge...

tsjopper bob schreef:
Aanstaande zaterdag hebben we een modelbouwbijeenkomst in Hurdegaryp. Daar wordt o.a. een airbrushdemonstratie gehouden, wellicht iets voor jou?

Dat is zeker iets van mij, ik zou er graag naartoe gaan, maar ik ben ergens anders de hort op... :) wel jammer....

Thx Heico, ik heb nog wel een dunnere naaldset liggen voor mijn H&S evo, ik meen 0,15 (er zit nu 0,2 in), maar ik betwijfel of dat een mooi dekkend effect heeft... Ga ja dan geen 'lijntjes' zijn? Ik kan natuurlijk ook i.p.v. te mauwen eens een stuk karton pakken en effe wat proberen hè... :) Gelijk een goede oefening... De verdunning heb ik aardig onder de knie inmiddels en dat scheelt inderdaad een heleboel...

Bedankt voor het meedenken boys... ben er toch weer wat mee opgeschoten... :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2012 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 11:10 am
Berichten: 2685
Woonplaats: Stiens
Die Bluetac kan prima maar ik zou de rolletjes dan wel iets dunner maken in deze schaal. Je kan met bluetac een mooie zachte rand creeeren maar dan moet je de rolletjes wel zodanig klein maken. Bij dikkere rolletjes zal je rand steeds "zachter" worden. Ik zou persoonlijk op deze schaal gewoon tape of iets dergelijks gebruiken denk ik. De camouflage op deze kisten is redelijk strak en een soft edge is dan geheel overbodig in 1/72 denk ik. Zo uit de hand spuiten zou ik zeker niet doen vanwege de té zachte rand die je dan krijgt.

Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2012 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Ronald1903 schreef:
Zo uit de hand spuiten zou ik zeker niet doen vanwege de té zachte rand die je dan krijgt.


Dat bevestigd mijn vermoeden dan weer... :?

Ik zal in ieder geval de enige 2 (echte) foto's van een Angolenariaan laten zien, eerst een D-versie, vervolgens de 'V' die ik wil benaderen... Wat camo patroon betreft lijken ze op elkaar, in ieder geval wat betreft de minimale soft edges...

Afbeelding

Afbeelding

hard edge lijkt me nèt te hard? Ik ben stiekem op zoek naar een hele minimale soft edge...
Dunnere worstjes kan ik in ieder geval doen... Ik rol ze nu met een zwaar boek tot gelijke dunne worstjes, maar nog dunner moet geen probleem zijn... kan ik ook makkelijker de bscherpere bochtjes maken denk ik... thx! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 nov, 2012 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Ik ben er uit...

Ik heb me even kwaad gemaakt gisteren en vanmiddag, en ik heb er voor gekozen om de veel dunnere blue-tack worstjes te maken.

Wat een blue-tacke klus... Maar het zit er op, en ik heb gauw even wat foto's geschoten.
Morgen beginnen met de zwarte pre-shading...

Bedankt voor de feedback tot dusver...

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement