Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 1:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
De film staat al in de planning voor komende week hoor, dan gaan we met een clubje dat spektakel in de bios zien. Ik ben benieuwd... zit nu naar die andere op RTL 7 te kijken, als hij die ring maar in het vuur gooit hè... is altijd weer afwachten... :D

Ik heb een nachtje geslapen, en ik ben om...
Ik ga het randje toch maken. Ik heb e.e.a. afgeplakt en ga het met Alclad Chrome spuiten, gevolgd door wat Burnt iron. Met een donkere wash hoop ik dat het enigzins in de buurt kom....

Zie hieronder de kleine vorderingen / preparaties voor het spuiten en bijwerken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zit ik toch bijna weer aan de 100 foto's in dit verslagje... gaat hard... :)

Oh ik hoop dat ik nu het onderwerp van dit topic heb aangepast (als proef voor als hij straks klaar is :) ), zo niet, hoe doe ik dit dan?

Tot de volgende keer maar weer... :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Milt79 schreef:
Oh ik hoop dat ik nu het onderwerp van dit topic heb aangepast (als proef voor als hij straks klaar is :) ), zo niet, hoe doe ik dit dan?


Je moet naar je allereerste bericht (pagina 1).
Klik op de 'wijzig' knop.
Wijzig de tekst in het balkje bij 'onderwerp', bijvoorbeeld door er [klaar] achter te typen.
Sommige veranderen ook hier een datum van bijvoorbeeld een update of zo...

Want dat is de titel die te lezen valt bij alle topics, niet die ene die je nu aangepast hebt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 dec, 2012 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Bedankt René... Daar was ik nooit zelf op gekomen... :)

Om alvast aan te sluiten op jou berichten:
Deze gaat het zeker redden voor de 31e.

De 'ring' om de uitlaten zit er op, het camo patroon is bijgewerkt hier en daar, hij heeft vervolgens 2 lagen P+ gekregen, vervolgens zijn de decals er op geplaatst, hij heeft nog een keer een P+ laag gekregen en de 1e pinwash zit er ook op.

Nu rest nog:
- filter aanbrengen in zandkleur en licht grijze kleur;
- aflakken in zijdeglans;
- oil dot fading toepassen;
- kabels, wapens en deurtjes bevestigen;
- eindfoto's plaatsen en [Klaar!] bij het topic zetten...

Tot snel....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 dec, 2012 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
- oil dot fading toepassen;

Wattisdat? Streepjes waar olie weglekt?

Mooi spuitwerk op je heli trouwens!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 dec, 2012 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Hoi Nem,

Thx!

Oil dot fading is een manier om vervaagde verf effecten te krijgen.
Het is voor mij een primeur om toe te passen n.a.v. een artikel wat ik zag in de MAI van mei dit jaar.
Als je model van decals voorzien is (en volgens sommigen ook van pinwashes etc.) kun je - naast je pre- en post shading - ook nog nuance aanbrengen d.m.v. olieverf.
Het principe is om met verschillende basiskleuren olieverf (kleuren die deel uit maken of in het gebied liggen van de kleur die je toegepast hebt op een bepaald deel van je model) zoals geel, rood, grijs, oker, bruin, wit en zwart puntjes aan te brengen op je model en die vervolgens met de juiste verdunner (ben ik nog aan het uitzoeken, maar ik denk aan terpentijn) uit te 'vegen' of stippelen. Er zijn ook verschillende artikelen op het internet te vinden zoals deze.
Het wordt voornamelijk veel toegepast bij devoertuigen, maar ik heb ook al verschillende mooie resultaten gezien bij vliegtuigen. Ik ga het dus gewoon een keer proberen... :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Zo... Hij is klaar! Net op tijd hè... :roll:

Eerst even de laatste stapjes toelichten...

Aanvullend op de laatste post wat betreft de oil dot fading, hierbij mijn resultaten. Ik heb e.e.a. eerst op een oud modelletje geprobeerd tot ik tevreden was over de effecten.
Op de eerste foto heb ik de linker stub wing al behandeld met de verschillende kleuren olieverf. Ik heb niet met meerdere kleuren tegelijk gewerkt, maar ik ben begonnen met wit, vervolgens, geel, oker etc. Van licht naar donker dus.
De kleuren die ik gebruikt heb zie je op het stukje karton (karton omdat dat al een deel van de olie absorbeerd waardoor de verf wat sneller droogt).

Afbeelding

Ik heb even voor een paar kleurtjes wat foto's gemaakt tijdens en na het aanbrengen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rest van de helikopter ging volgens hetzelfde principe. Ik ben er uiteindelijk met wat tussenpauzes bijna een dag mee bezig geweest... Dat had ik niet verwacht.. :)

Tijd om de kabels aan te brengen die van de staartvleugels tot aan de antenne's op de achterkant van de romp lopen.
Ik heb hiervoor nylon visdraad gebruikt uit mijn andere hobby koffer van 0.13 mm dik. In het echt zou dat bijna 1 cm dik zijn. Lijkt me prima, zeker ook omdat het zwart van kleur wordt (d.m.v. een permanent marker) waardoor het ook al extra opvalt.

Het uiteinde van de draad in een drupje secondelijm (gel) houden en vervolgens in het voorgeboorde gaatje steken. Even een uurtje laten uitharden en hetzelfde t.p.v. de antenne's doen. Toen dat droog was kon ik de uiteinden bij de antenne's trimmen met een nagelknippertje en de bevestigingspuntjes een beetje bijwerken met verf.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik d.m.v. dun zwart ijzerdraad de kabel naar de onderkin gemaakt (Had ik al gedaan, maar daar had ik nog geen foto van :roll: ).

Afbeelding

Afbeelding


Toen was het tijd om de deurtjes er in te plaatsen en het bijbehorende mechanisme met stang en kabel (wederom zwart ijzerdraad), gevolgd door de bewapening.

Even met Alclad transparant smoke nog wat roet op de romp aanbrengen en de hoofd- en staartrotor op het model plaatsen. Die houd ik los, dat kan nog wel eens van pas komen. :)

Hier dan de eindfoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was hem dan... op de valreep. Al heb ik geen moment gedacht dat ik het niet ging halen.

Iedereen bedankt voor alle tips en commentaren! Ik heb er veel aan gehad.
Ik vond het erg leuk om eens mee te doen met een groepsbouw! :brouw:

gr. Mark


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Een mooi resultaat hoor. Good job!

Hoe heb je die subtiele wash erover gekregen? Bij deze foto is dat goed te zien, vooral bij de neus:

Afbeelding

Top!

Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2012 1:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Daan85 schreef:
Hoe heb je die subtiele wash erover gekregen?


Daan, neem even de tijd om het topic door te lezen. Er gaat een wereld voor je open als je wat meer gaat lezen, maar zelfs na het bekijken van de plaatjes had je deze vraag niet hoeven stellen. :wink:

@Mark, jij hebt hier een prachtige 'Hind' neergezet hoor. Top dat je hem af hebt gekregen. :brouw: Ik vind je verwering erg goed gelukt, met je how-to, zou ik het straks zomaar ook eens kunnen proberen. Olieverf had ik al in-da-house.

Zal er nog even voorzorgen, dat er een aantal leuke foto's in de galerij komen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2012 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Thx mannen... Ik ben er stiekem ook wel wijs mee :)

Daan, voor de volledigheid nog de afwerk volgorde :) :
- 2 x P+
- Decals
- 1 x P+
- donkergrijze pinwash
- lichtgrijze filer
- lichtbruine / zandkleurige filter
- aflakken in zijdeglans
- olieverf behandeling
- aflakken in mat
- Alclad smoke

Ik ben benieuwd René, het was voor mij ook een primeur, en het is me goed bevallen... Voor de wat 'oudere' modellen of wanneer ze in wat ruigere condities zijn geweest vind ik het wel wat toevoegen. Het zal ook wel weer afhangen van de mate waarmee je het gebruikt.... Het bekende minder is meer principe? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2012 17:00 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ik vind m leuker is geworden dan die van mij, niet dat dat nou perse zo veel zegt :lol:

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement