Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 7:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2012 9:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Milt79 schreef:
Dus Asmodi, misschien iets om rekening mee te houden als je hetzelfde idee hebt wat betreft de sticks..
Toevallig heb ik de beide sticks al ingekort. Die zit volgens HobbyBoss op ooghoogte en dat vond ik iets te hoog en is dus reeds aangepast. Ook de collective/throttle heb ik ingekort en plat gelegd. Deze stond mij ook in een te hoge positie en om deze plat te leggen, moest deze ingekort worden. Staat wel een stuk beter.

Toch erg mooi al dat PE. Ik zie dat ook bij de Mi-24 van Asmodien. Ik heb in mijn Mi-24 voor gekozen om het niet te gebruiken, ondanks dat ik wel een cockpit setje had aangeschaft.
Gaat lekker zo, succes verder met je cockpit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun, 2012 0:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Ik ben gisteren bezig geweest met het hoofd landingsgestel. Ehmm das even puzzelen kan ik je vertellen, maar het past wel weer fantastisch. Alleen een opmerking aan jouw, mocht je nog niet zo ver zijn.
Volgens de bouwtekening moet je eerst (een deel) van het landingsgestel plaatsen in de wheelbay voordat je deze plaatst in de romphelften. Mijn advies: Volg de bouwtekening !!
Ik heb namelijk de wheelbays eerst in de romphelften geplakt en gisteravond gekeken hoe het landingsgestel geplaatst moet worden... en dan past het dus niet meer. Ik heb dit wel op weten te lossen door de betreffende pinnetjes in te korten, maar het is niet nodig als je de tekening volgt.
Het landingsgestel bestaat uit 4 onderdelen en volgens mij ben je gered als je de eerste twee plaatst voordat je de wheelbay plaatst in de romp.

Succes !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 sep, 2012 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Daar gaat ie weer... de maanden vliegen voorbij....

Ik heb vlak na de laatste update nog een één op ééntje gehad met Asmodi wat betreft het canopy glaasje van deze kit. Er loopt (liep om het alvast te verklappen) een vieze smerige naad over het verder mooie glaasje. Nu had ik wel ergens al manieren gelezen hoe daar mee om te gaan, maar het is tóch wel een drempeltje hoor... als ik het vernaggel is het een hele heisa om het weer in orde te maken of om ergens anders een ander glaasje vandaan te toveren.
Asmodi heeft in zijn topic (deze dus...) ook gerept over de methode om dat naadje weg te halen, en heeft zelfs nog even een privé lesje online gegeven. Kortom, het is (voldoende) geslaagd!! Bij deze nog even de credits naar Asmodi...

Afbeelding

Ik ben begonnen met het wegschrapen van de naad met het mesje (wat een schade!! ), vervolgens 2 schuurrondes gehouden ruim over het glasoppervlak (eerst met 1220 korrel en vervolgens met 2000, waardoor er alleen nog maar een doffe vlek overbleef),
en na wa schoonmaken met water heb ik een monstertubetje tandpasta en een synthetische doek gebruikt om de boel te polijsten. Dat moest wel 2 keer, omdat de eerste keer nog niet het resultaat gaf wat ik gehoopt had toen ik de druppel water er op legde.
De tweede keer was voldoende, want met de druppel water er op was de canopy kraak en kraakhelder.
Goed schoon gemaakt met water en een schone doek en de dop van mijn fles Pledge Parket Plus gevuld met het goedje om vervolgens het glaswerk in de dop te doen en een klein beetje voorzichtig te schudden.
Na een halve minuut of zo voorzichtig met een pincet het glas uit de dop getild en de onderste rand tegen een papieren keukenrol doekje gehouden waardoor het overtollige er makkelijk vanaf ging.
Op nog zo'n doekje het glas gelegt en er een grote bruine deksel van een lege pot pindakaas overheen gelegd om hem stofvrij te laten uitharden.
3 dagen later de dop er af en ik had een keurig gaaf glaasje!

Even wat pics (voor zover duidelijk :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tip wat betreft het landingsgestel (bouwvolgorde volgens handleiding) heb ik ter harte genomen, dat ging als een tierelier... :)

Ik heb het interieur afgemaakt met de PE riempjes van Eduard, filters, washes, drybrushes en wat zelf gebakken elektro boxjes en leidingwerk...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toe begonnen met het in elkaar steken van wat uitlaatjes, echter die hadden wat overtollige vetrandjes aan de binnenkant, dus wat plamuur er in en de dremel tevoorschijn halen... vervolgens de delen op elkaar gelijmd en de tussenliggende naad geprobeerd te minimaliseren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rotor bladen uitgeknipt en schoongemaakt, de opliggende lijnen wat minder opliggend geschuurd, en een zaagblad wat ik licht gebogen heb gepakt en daar één voor één de bladen op dezelfde wijze opgetaped. vervolgens een klein poosje in warm / heet water gehouden om er een kleine droop in te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens wat dingetjes prepareren om er met de spuit overheen te mikken. Eerst de binnenkant van de romp boven de cargo bay, het rotor mechaniek en de uitlaten en de onderzijde van de rotorbladen zwart gespoten, wat post shading op de rotorbladen met verlichte tinten, en de volgende ronde was de groene bovenzijde van de rotorbladen, ook voorzien van post shading.
Vervolgens wat afplak werk om de leading edges van de rotorbladen ofwel de antivries delen af te plakken, en wat plamuurwerk op de bewapening spuit klaar te maken. Wat Alclad aluminium gebruikt om het weer een stapje verder te brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijd om de romphelften met al het interieur eens een paar keer te dry fitten. Na meerdere malen hier en daar wat weg geschuurd te hebben paste het allemaal wel redelijk in elkaar.
De aansluiting van de romphelften zelf is toch minder mooi dan ik verwacht had, maar goed, daar zijn ook weer oplossingen voor. Dus mag de tube plamuur en het flesje aceton-vrije nagellak remover na wat afplakwerk weer tevoorschijn komen.
Vervolgens na een paar dagen drogen de naden glad geschuurd, gepolijst en wat paneellijntjes hersteld met de scriber...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo... hoe langer je de update uitstelt, hoe lastiger het wordt om er een verhaal van te maken... :)

Nu nog een eindsprint naar de finnish, want voor mij is de finnish de ESM hier om de hoek... :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2012 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo, maar wat een mooie update krijg je dan!!

Zo kun je in een aantal stappen mooi laten zien (mooie, duidelijke foto's ook) hoe je model vordert. Fantastische update om te volgen hoor, gaat helemaal goed komen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 sep, 2012 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Thx....

Als ik het nu een paar keer terug lees is het wel wat kort door de bocht... ach volgende update wat minder tegelijk willen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 sep, 2012 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
flinke update, had mijn werktafel kunnen zijn..

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 sep, 2012 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Tja tijdens de bouw wil het wel eens wat 'opstapelen' zeg maar, maar het is ook weer goed voor de geest om met een leeg en schoon werkblad aan een nieuw model te beginnen hè..
Alle losse onderdeeltjes stop ik wel steeds in de doos natuurlijk... :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 sep, 2012 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Ziet er goed uit en de kit zo te zien is van een behoorlijke kwaliteit. Mijn werktafel wordt elke keer kleiner en zo raak ik vaak wat kwijt, opruimen is soms handig om dingen terug te vinden ;)

Grtz

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2012 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Dus dat doen we ook maar af en toe....
Thanks... Kit is inderdaad van goede kwaliteit, heel anders dan jou Mi-2 durf ik te zeggen :)
Een paar delen passen met wat meer moeite, zoals de motorkappen boven de cockpit, maar uiteindelijk is het allemaal prima te doen... :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Hobby Boss 1:72 Mil Mi35
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2012 9:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
We gaan weer wat stap(jes) verder,

De Mil is weer wat verder aangekleed en voorzien van allerlei deksels en pannen, vleugels etc.
Uiterlijk niet veel veranderd t.o.v. de laatste keer, maar het zijn zo'n beetje de laatste stappen voor de kleurdoos open mag...
Bovendien had ik mij voorgenomen alle updates niet zo lang op te potten hè... :roll:

Even een aanzichtje boven en onder...

Afbeelding

Afbeelding

Voor het sprayen later ook alvast de stubwings voorbereid met de bijbehorende wing pylons, zodat ik ze apart kan inkleuren maar zodat het wel moeiteloos op de romp gaat plakken.
Ik heb ze na een aantal keren passen en schuren goed passend gekregen. Zo hoop ik de blauwe kleur aan de onderkant van de wings mooi op de romp aan te sluiten, wat me met seperaat afplakken waarschijnlijk minder strak lukt. Kijken hoe het uitpakt...

Verder komen er ook nog 2 'kabelbanen' boven de staart, die leiden naar de horizontale staartvleugels.
Het eindpunt in de vleugeltjes ga ik bevestigen door met een hele dunne hete naald een 'kanaaltje' te smelten op de plek waar de kabel komt te zitten zodat ik daar het dunste vistuig wat ik in mijn andere hobbykoffer heb liggen een stukje in kan steken met een druppie secondelijm. Het vistuig wel even met langs de punt van een zwarte permanent marker halen, zodat het kleurtje ook nog iets overeen komt.

De aansluiting aan het begin boven op de staart ga ik maken van de dunste naaldjes uit een Hema naaldensetje. Die knip ik ruim af, verhit ze en smelt daarmee de positie in de romp. Vervolgens een klein beetje secondelijm en het zit muurvast.

Even de positie van de bevestigingspuntjes en de naaldenset van de Hema:

Afbeelding

Afbeelding

De kabel ga ik uiteraard na de kleurige werkzaamheden pas installeren, daar heb ik alleen maar last van anders, met het risico dat het los gaat.
Maar als het zover is bevestig ik het draad zoals gezegd eerst aan de vleugel, en vervolgens haal ik hem door het oog van de naald (wel de naald goed vastlijmen met het oog in de goede richting natuurlijk :) ), en houd ik hem een klein beetje op spanning op het moment dat er een klein beetje secondenlijm op doe. En dan na die paar seconden laat ik hem los en kan het restant achter de naald getrimd worden.

Nog even de positie van de bevestigingspunten in het eggie:

Afbeelding

Hopelijk de volgende keer een wat kleurigere update........


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement