Daar gaat ie weer... de maanden vliegen voorbij....
Ik heb vlak na de laatste update nog een één op ééntje gehad met Asmodi wat betreft het canopy glaasje van deze kit. Er loopt (liep om het alvast te verklappen) een vieze smerige naad over het verder mooie glaasje. Nu had ik wel ergens al manieren gelezen hoe daar mee om te gaan, maar het is tóch wel een drempeltje hoor... als ik het vernaggel is het een hele heisa om het weer in orde te maken of om ergens anders een ander glaasje vandaan te toveren.
Asmodi heeft in zijn topic (
deze dus...) ook gerept over de methode om dat naadje weg te halen, en heeft zelfs nog even een privé lesje online gegeven. Kortom, het is (voldoende) geslaagd!! Bij deze nog even de credits naar Asmodi...
Ik ben begonnen met het wegschrapen van de naad met het mesje (wat een schade!! ), vervolgens 2 schuurrondes gehouden ruim over het glasoppervlak (eerst met 1220 korrel en vervolgens met 2000, waardoor er alleen nog maar een doffe vlek overbleef),
en na wa schoonmaken met water heb ik een monstertubetje tandpasta en een synthetische doek gebruikt om de boel te polijsten. Dat moest wel 2 keer, omdat de eerste keer nog niet het resultaat gaf wat ik gehoopt had toen ik de druppel water er op legde.
De tweede keer was voldoende, want met de druppel water er op was de canopy kraak en kraakhelder.
Goed schoon gemaakt met water en een schone doek en de dop van mijn fles Pledge Parket Plus gevuld met het goedje om vervolgens het glaswerk in de dop te doen en een klein beetje voorzichtig te schudden.
Na een halve minuut of zo voorzichtig met een pincet het glas uit de dop getild en de onderste rand tegen een papieren keukenrol doekje gehouden waardoor het overtollige er makkelijk vanaf ging.
Op nog zo'n doekje het glas gelegt en er een grote bruine deksel van een lege pot pindakaas overheen gelegd om hem stofvrij te laten uitharden.
3 dagen later de dop er af en ik had een keurig gaaf glaasje!
Even wat pics (voor zover duidelijk
)
De tip wat betreft het landingsgestel (bouwvolgorde volgens handleiding) heb ik ter harte genomen, dat ging als een tierelier...
Ik heb het interieur afgemaakt met de PE riempjes van Eduard, filters, washes, drybrushes en wat zelf gebakken elektro boxjes en leidingwerk...
Toe begonnen met het in elkaar steken van wat uitlaatjes, echter die hadden wat overtollige vetrandjes aan de binnenkant, dus wat plamuur er in en de dremel tevoorschijn halen... vervolgens de delen op elkaar gelijmd en de tussenliggende naad geprobeerd te minimaliseren.
De rotor bladen uitgeknipt en schoongemaakt, de opliggende lijnen wat minder opliggend geschuurd, en een zaagblad wat ik licht gebogen heb gepakt en daar één voor één de bladen op dezelfde wijze opgetaped. vervolgens een klein poosje in warm / heet water gehouden om er een kleine droop in te maken.
Vervolgens wat dingetjes prepareren om er met de spuit overheen te mikken. Eerst de binnenkant van de romp boven de cargo bay, het rotor mechaniek en de uitlaten en de onderzijde van de rotorbladen zwart gespoten, wat post shading op de rotorbladen met verlichte tinten, en de volgende ronde was de groene bovenzijde van de rotorbladen, ook voorzien van post shading.
Vervolgens wat afplak werk om de leading edges van de rotorbladen ofwel de antivries delen af te plakken, en wat plamuurwerk op de bewapening spuit klaar te maken. Wat Alclad aluminium gebruikt om het weer een stapje verder te brengen.
Tijd om de romphelften met al het interieur eens een paar keer te dry fitten. Na meerdere malen hier en daar wat weg geschuurd te hebben paste het allemaal wel redelijk in elkaar.
De aansluiting van de romphelften zelf is toch minder mooi dan ik verwacht had, maar goed, daar zijn ook weer oplossingen voor. Dus mag de tube plamuur en het flesje aceton-vrije nagellak remover na wat afplakwerk weer tevoorschijn komen.
Vervolgens na een paar dagen drogen de naden glad geschuurd, gepolijst en wat paneellijntjes hersteld met de scriber...
Zo... hoe langer je de update uitstelt, hoe lastiger het wordt om er een verhaal van te maken...
Nu nog een eindsprint naar de finnish, want voor mij is de finnish de ESM hier om de hoek...