Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Beste mensen,

Zoals al in het groepsbouw forum aangegeven, zal ik met de groepsbouw meedoen met de Hobby Boss 1:72 Mil Mi-24V of de exportversie er van, de Mi-35.
Dit wordt mijn 2e helikopter, als je die ene bromvlieg van een jeugdzonde niet meetelt... vooruit, mijn 3e helikopter dan.

Dooske... mooi van het net geplukt, hij glimt iets te veel voor de foto... :wink:

Afbeelding

En de sprue's...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat René niet boos wordt als hij op de 4e sprue foto kijkt....

Ik heb daar voor de MiG-23ML de 2 UB-32 rocket pods vanaf gesnoept... Het plastic ziet er allemaal super uit, en het barst van de opties die onder de vleugels kunnen worden opgehangen. Daar moet ik dan wel even uitkijken, want het is niet gezegd dat ieder land dat ook heeft op de uitvoering die daar in dienst is. Nog wat huiswerk dus... :brouw:

Vorig jaar heb ik bij de eindfoto's zonder verslag al mijn Mi-4 Hound voor de leeuwen geworpen, en ik ben benieuwd wat ik van deze rakker kan maken. Als de passing net zo is als die van de Hound (ook een 'nieuwe' Hobby Boss in dezelfde schaal), ga ik er veel plezier aan beleven. Daarbij heb ik toch een lichte voorkeur voor Russische en andere exotische onderwerpen.

Ik heb ook een setje afplaktape van Eduard, en van diezelfde firma een gekleurd PE-setje voor de cockpit:

Afbeelding

Afbeelding

Welke uitvoering het gaat worden weet ik nog niet, maar ik heb in ieder geval al een knap setje decals van Linden Hill, namelijk de 'Bush War Hinds 2' set (LHD 72012).

Daarmee kunnen - volgens deze copy/paste :wink: - de volgende uitvoeringen worden gemaakt:
Mi-24RKh Red 41, Group of Soviet Forces in Germany, 1991
Mi-24V 0813, Slovak Air Force
Mi-24V JSO ‘Red Berets’, Serbia, 1998
Mi-24P Red 66, Ukrainian Army Aviation
Mi-24VP Red 33, Naval Aviation of the Baltic Fleet of Russia, 85th Anniversary Scheme.
Mi-24D CH612, Sri Lankan Air Force, 1997
Mi-35 H-357, Angolan Air Force, 1991
Mi-24P KFOR detachment, Russian Army Aviation, Kosovo, 2000
Mi-35, Eritrean Air Force, 2000
Mi-35, Ethiopian Air Force, 2000
Mi-24P White 77, Uzbek Air Force (option also for one upgraded Uzbek Hind)
Mi-25 4493, Iraqi Army Aviation Corps, 1991
Mi-24D TU-VHO, National Armed Forces of the Ivory Coast, 2002
Mi-24P Yellow 14, USSR Army Aviation, Bagram, Afghanistan, 1988
Mi-24V Red 23, USSR Army Aviation, Gazni, Afghanistan, 1985
Mi-35, Z3039, Indian Air Force
Mi-24RKh, Blue 44, Armenian Air Force
Mi-24P ‘Lightning Bolt’ Russian Army Aviation, Chechnya, 2000.

Hieronder volgt nu het smikkel en smul prentenboek....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tof dat er nog meer Hinds gemaakt gaan worden, kan ik mooi meespieken... Vooral bij Asmodi, die bouwt in grote lijnen dezelfde kit...


Laatst bijgewerkt door Milt79 op za 29 dec, 2012 14:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 11:37 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Erg mooie kit!
Ik ben benieuwd welke versie je gaat maken, ik hoop de Irakeese. (dan ben ik niet de enige..)
Succes,


Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Brute bak hoor. Ook van HobbyBoss, de sprues zien er in elk geval strak uit.

Good luck with it :)

Groet,
Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Nee hoor. Ik wordt niet boos. Je hebt deze onderdelen gebruikt voor een ander model, dus niks aan de hand.

Jij hebt een hele zooi leuke goedies erbij hoor, smullen. Flink veel plastic in den box, ziet er goed uit.

Mijn voorkeur gaat naar een Angolees of een uit Uzbekistan, beide leuke camo's. Niet om het een of ander, maar hopelijk nu eens niet een Rus, Irakees, Pool of Tsjech.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 23:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Milt79 schreef:
Vooral bij Asmodi, die bouwt in grote lijnen dezelfde kit...
Yep, zelfde kit. Alleen gaat bij mij tenminste 1 deur gesloten worden. En ik heb (nog) geen PE hiervoor aangeschaft. Wel een mooie kit inderdaad. De HobbyBoss Mi-24 schijnt een scale-down te zijn van de 1/35 Mi-24 van Trumpeter. Of dit werkelijk zo is, geen idee, maar het wordt wel geroepen op internet.

tsjopper bob schreef:
Mijn voorkeur gaat naar een Angolees of een uit Uzbekistan, beide leuke camo's. Niet om het een of ander, maar hopelijk nu eens niet een Rus, Irakees, Pool of Tsjech.
Wel heel erg mee eens, alleen wel opletten dat jij een Mi-24V model hebt en sommige decals zijn bedoelt voor Mi-24P. Dit geldt natuurlijk alleen als je rekening wilt houden met de realiteit. Ik denk dat er weinig over zullen vallen als jij een Mi-24V model voorziet van decals van een P-versie :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Asmodi schreef:
[Ik denk dat er weinig over zullen vallen als jij een Mi-24V model voorziet van decals van een P-versie :wink:


Je zult mij er in ieder geval niet over horen hoor, zo puriteins ben ik niet. Het gaat mij om een mooi eindresultaat.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 8:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Citaat:
Niet om het een of ander, maar hopelijk nu eens niet een Rus, Irakees, Pool of Tsjech.


Nee inderdaad, daar wil ik ook graag van afwijken... ik vind het altijd leuk om een zo exotisch of onbekend mogelijke roundel te plaatsen... dan is ie weer nèt iets anders hè...

Die van Uzbekistan is inderdaad tof, maar dat is inderdaad een 'P', en dat vind ik eigenlijk niet kunnen... dan wacht ik wel op de Zvezda kit die er - naar wat ik ergens opgevangen heb - ook aan zit te komen...

Zelf was ik wel gecharmeerd van de Ethioop, de Eritreaaaniër, de Armeniënees (een Rkh, maar daar bestaat - welliswaar voor de oude Zvezda en Italeri kit - een conversiepakketje van), de Angolenaar en de Slowaak (mooie camo!)

Maar ik ben er nog niet uit... hangt misschien ook af van wat voor Hinds er nog meer gebakken gaan worden...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Zo...

De eerste vrije uurtjes zijn inmiddels besteed aan de choppert...

Ik ben er uit.... denk ik... nee toch.... het wordt een Angolees... Ik wilde eerst voor de Slowaak gaan, maar zag tot mijn schrik (valt ook wel weer mee) dat de registratienummers van de Slowaak in het eggie zwart zijn, maar bij Linden Hill vinden ze dat er een wit randje om de getallen heen moet.... Misschien een peuleschilletje, maar ik ga me er aan storen.. :)

Als je verder studeerd op de verschillende uitvoeringen blijkt ook dat er veel verschillende manieren zijn om de flare dispensers toe te passen, of om ze niet toe te passen.
Eduard heeft ook een exterieur setje met daarbij de flare dispenser die aan de onderzijde van het eind van de staart wordt bevestigd, maar dat setje kost een Eurie of 18, en dat vind ik iets te gortig...
Daarnaast zijn er ook uitvoeringen van die flare dispenser die vlak achter de stub wings worden bevestigd, in de zelfde uitvoering als hierboven beschreven, maar ook in een 'opbouw' vorm die meer onderdeel lijkt van de romp...

Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus dit is wat ik bedoel...

achter, onder aan de staart met een tie-rippie... :)

Afbeelding

achter de stub wings in dezelfde uitvoering...

Afbeelding

en op dezelfde plek, maar dan als in- / opbouw...

Afbeelding


Om een lang verhaal kort te maken, Hobby Boss heeft er maar voor gekozen om géén van deze mogelijkheden in de doos te stoppen, en aangezien ik dus geen 18 E-tjes neer ga leggen voor de Eduard set, komt er dus ook geen flare dispenser op de romp...

Bam... En zo komen we uit bij een Angolenaar... :brouw:


Afgelopen weekend ben ik eerst maar met het makkelijkste begonnen, de gietraampjes maar even een nachtje in een soppie zetten... volgende ochtend even voorzichtig afspoelen onder de kraan en voorzichtig droogdeppen. De laatste druppeltjes drogen wel op...

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens het Eduard zakkie om de binnenkant wat op te fleuren ruig open getrokken, en kijken welke onderdeeltjes ik alvast los kan peuteren...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er mag dus best wat vanaf worden geschuurd en gebikt, aangezien sommige PE deeltjes over elkaar heen worden geplakt, en dat in verhouding best een dik pakketje wordt...

Dus het breekijzer erbij...

Afbeelding

Overigens een bijkomend voordeel, ik laat de discussie over de groene kleur van het interieur even langs me heen gaan, op de foto's hieronder is te zien dat de cockpit (in ieder geval de Slowaakse) voornamelijk zwartig is, en dat panelen voorzien van knoppies en rammelaars in de opvallende kleur groen is.
Eduard heeft mijn setje zelf al ingekleurd en dit setje voorziet eigenlijk in alle (noemenswaardige) vlakken waar een gekleurd paneel zit, dus is het voor mij een kwestie van de hele boel zwart soppen en behangen maar!

Afbeelding

Afbeelding

Dus de sproeier erbij gepakt en een matte kleur (Revell 6) flink verdund en onder lage druk opgespoten, ook alvast op de andere onderdelen die in de pit worden geplaatst.

Toen dat droog was de cockpit voorzien van de meeste PE deeltjes, en met m'n kleinste penseeltje nog wat knopjes en kastjes van wat tintjes voorzien.

Afbeelding

Afbeelding

De stoeltjes heb ik op het zitvlak al voorzien van wat P+, deze wil ik een soort van zwart leren uiterlijk geven. Uiteindelijk zal er ook nog een washje in gekieperd worden... :)
Uiteraard komen dan ook de gordeltjes e.d. er nog op...

De control sticks zijn bij beide zitjes wel erg hoog bij Hobby Boss, met name de achterste is wel erg hoog in vergelijking met de foto's van de echte pits hierboven.
Hier gaan we een stukje tussenuit trimmen... Dus Asmodi, misschien iets om rekening mee te houden als je hetzelfde idee hebt wat betreft de sticks...

Tot een volgende keer maar weer...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed bezig zeg. Cockpit zijn toch van die tijdrovende bezigheden, die eigenlijk elke keer weer moeten (zucht), maar het hoort er bij. De ene cokpit is wat dat betreft wat rijkelijker bedeelt dan de andere, maar dat mag hem de pret niet drukken....

Denk er wel om dat je goed naar foto's kijkt, met name deze....
Afbeelding
Deze is met een hele kleine lens gemaakt (wellicht zelfs een 'visoog') waardoor de foto enorm vertekend. Je ziet als het ware een beetje in het rond en daardoor lijkt alles krom en rond.

Die achterste collective, mag je inderdaad wel wat aan doen. Niet alleen de lengte, maar ik vind ook dat hij vrij rechtop staat.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2012 8:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Citaat:
Deze is met een hele kleine lens gemaakt (wellicht zelfs een 'visoog') waardoor de foto enorm vertekend. Je ziet als het ware een beetje in het rond en daardoor lijkt alles krom en rond.


Klopt, een fish-eye, dat stond er ook bij waar ik hem vandaan heb, maar vind het wel een nuttige foto, waar uit blijkt dat Eduard het niet zo verkeerd heeft met de vorm en kleur van de panelen.. :)

Je hebt gelijk, de stick mag ook iets meer naar de stoel toe...
Misschien dat ik er vanavond aan toe kom hem wat in te korten en iets te kantelen... :)
Thx!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement