Het is een leuk idee, een GB toegewijd aan Russische helikopters, maar ik heb wel goed na moeten denken over mijn inzending.
Ik heb er aan zitten denken de Trumpy 1/35 Mil-24 Hind te doen, maar omdat dat gelijk een sprong in het diepe is heb ik toch maar besloten om te beginnen met wat kleiners.
Yep, nóg een Kamov!
Dus, wat is het verhaal achter dit ongebruikelijk ogende apparaat?
Kamov Ka-29 Helix-BDe Kamov Ka-27 (door de NATO 'Helix' genoemd) is een militaire helikopter, ontwikkeld voor de Russische marine. De Helix is op het ogenblik in dienst bij diverse landen waaronder Rusland, Oekraine, Vietnam, Zuid Korea, Volksrepubliek China, gewoon China (
) en India. Onder de diverse varianten zijn er de Ka-29 aanvals helikopter, de Ka-28 Exportvariant die wat 'gedowngradet' is, en de Ka-32 voor gebruik door non-militairen.
Het ontwerpen van dit toestel begon in 1970, en het eerste prototype vloog in 1973. Het toestel was ontwikkeld om de verouderde Ka-25 te vervangen, en is gelijkwaardig qua uiterlijk doordat het nieuwe ontwerp in de zelfde hangaar moest kunnen passen. Zoals bij andere militaire helikopters van Kamov werd bij dit ontwerp ook gebruik gemaakt van het co-axiale rotorsysteem, wat de noodzakelijkheid van een staart rotor elimineerde.
Leuk weetje, er is eens gekeken hoe nauwkeurig de Helix zou zijn als wapenplatform door deze te vergelijken met de Mi-24 Hind.
Het resultaat was dat de Helix zo'n beetje 2 keer zo nauwkeurig was als de Hind. Hoe kwam dat? Het co-axiale rotorontwerp zorgde ervoor dat het toestel minder last had van vibraties waardoor er nauwkeuriger gericht kon worden.
Het co-axiale rotorontwerp heeft nog een voordeel, doordat er geen vermogen verloren gaat aan een staartrotor kan alle motorvermogen gebruikt worden om lasten te tillen. Het zou erop neerkomen dat een Skycrane met een co-ax rotor meer gewicht zou kunnen tillen dan de huidige Skycrane.
En men maar eigenwijs zijn en het Sikorsky systeem blijven gebruiken.
General characteristics Crew: 1-3, plus 2-3 specialists
Length: 11.30 m (37 ft 1 in)
Rotor diameter: 15.80 m (51 ft 10 in)
Height: 5.50 m (18 ft 1 in)
Empty weight: 6,500 kg (14,300 lb)
Loaded weight: 11,000 kg (24,200 lb)
Useful load: 4,000 kg (8,800 lb)
Max. takeoff weight: 12,000 kg (26,400 lb)
Powerplant: 2 × Isotov turboshaft engines, 1,660 kW (2,225 shp) each
Performance Maximum speed: 270 km/h (145 knots, 166 mph)
Cruise speed: 205 km/h (110 knots, 126 mph)
Range: 980 km (530 nm, 605 mi)
Service ceiling: 5,000 m (16,400 ft)
ArmamentKa-27 1 × torpedoes (AT-1M, VTT-1, UMGT-1 Orlan, APR-2 Yastreb) or 36 RGB-NM & RGB-NM-1 sonobouys
Ka-29TB 1 × mobile forward firing GShG-7.62 minigun with 1800 rounds, (zit er bij mijn uitvoering niet op als ik het goed heb)
1 × 30 mm 2A42 cannon with 250 rounds (flexible semi-rigid mount, optional/removable with ammunition carried in cabin)
four external hardpoints for bombs, rockets, gunpods, munitions dispensers, special four round missile launchers for the 9K114 Shturm
contrary to some reports the internal weapon load is not retained and is replaced by an armoured passenger compartment for up to sixteen troops.
Zo, laten we eens kijken wat er allemaal in de doos te vinden is:
Op de linker sprue zien jullie de 4 rocketpods zie ook op de boxart te zien zijn. Op de rechter sprues zit de rest van de bewapening, waaronder bommen, gunpods, anti-tank raketten e.d. Hebben ze weer goed voor elkaar bij Hobbyboss, want nu mag ik weer een paar uur gaan nadenken wat ik ga monteren...
Er zijn 2 uitvoeringen mogelijk, en de uitvoering die ik wil maken is die op de boxart te zien is.
Ik ben benieuwd hoe deze kit in elkaar valt, maar ik kan jullie zeggen dat ik best wel sta te popelen om te beginnen. Het is m'n eerste heli sinds tijden en ik ga m'n best doen om hier iets moois van te maken.
Danny