Goed, de Cagi A-6 ligt even te wachten (als ik geen reactie krijg van Kora, dan moet ik gaan scratchen), dus dan pakken we deze er maar bij. Ik was gebleven bij het feit dat ik wat meer info zou zoeken betreffende de Ka-
15 dan wel de Ka-15M.
Van Wikipedia: De
Kamov Ka-
15 (Russisch: Ка-
15) (NAVO-codenaam: Hen) was een Sovjet-Russische tweezitshelikopter met coaxiale rotors, gebouwd door
Kamov. De
Kamov Ka-
15, die voor het eerst vloog in 1952, was de voorganger van de
Kamov Ka-18. Het toestel was uitgerust met de M-14 motor, geschikt gemaakt voor helikopters. Het is vooral gebruikt voor patrouilles boven bossen, agrarische taken en visserijcontrole.
Van Helis.com: Een voor meerdere doeleinden geschikte 2-zitter, ontworpen in 1952, hoofdzakelijk voor de Russische Marine (vandaar ook een uitvoering met drijvers). In 1955 pas bekend buiten Rusland. De civiele versie was de Ka-15M.
Specificaties:
Bemanning: 2 (aangepast, op wiki staat 1, maar het is een 2-zitter. Wellicht kun je één stoel verwijderen, dan is het wel een éénzitter

).
Lengte: 6,26 m
Hoogte: 3,35 m
Rotor diameter: 9,96 m
Leeggewicht: 968 kg
Max. startgewicht: 1.460 kg
Topsnelheid: 155 km/h
Bereik: 520 km
Plafond: 3.500 m
Motoren: 1× Ivchenko Al-14V radiaalmotor, 188 kW
Bekend van Russische heli's, dat men ze erg aan hun lot over laat, getuige deze foto.

René