Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 0:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2012 1:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
'Gespen' zijn gemaakt (drupje zilver op het uiteinde). Okay, volop geïnstalleerd voor een avondje 'The Voice' op de achtergrond en op de voorgrond lekker bouwen, echter Eneco/Nuon besliste anders.

Afbeelding

Stroomstoring, gelukkig maar een half uurtje. Ik heb nog geluk gehad. 2/3e van de straat heeft 1,5 uur zonder stroom gezeten.

Toen de 'prik' er weer op stond kon ik verder.

Begin gemaakt met de hoofdrotorsteun. Het witte styreen staafje (0.5 mm) heb ik zelf gemaakt. Ik kon het niet vinden bij de resin-parts en ook niet bij de PE. Dus zelf maar gefabriekt. Gaatje geboord met 0.7 mm boor in de rotorkop en een gaatje in de romp. Even een dry-fit. Het geheel blijft staan omdat het styreen staafje stevig in de romp zit. De dikke buis, staat los op de romp. Het is dus nog niet vastgelijmd. Ik twijfel of ik dit voor of na het verven (spuiten) ga aanbrengen, ik nijg naar voor het verven.
Afbeelding
Afbeelding

Herstelwerk aan de 5 cilinders. 3 van de 5 uitlaten waren verdwenen (wellicht niet goed gegoten). Stukje 0.5 mm styreen opgelijmd. Moet nog een beetje bewerkt worden. Rotorkop voorzien van stukje PE.
Afbeelding

En dan komen we bij het stukje 'V-tail'. Dit heet zo, omdat de staartvleugels in een 'V-vorm' staan. De juiste hoek weet ik niet, maar afgaand op de bouwtekening zou dit 35 graden moeten zijn. Ik vind het best en het staat wel leuk. Stukje karton, geodriehoek, pen en schaar en aan de knutsel (kan ik mooi even oefenen voor Sinterklaas). Malletje klaar, zodat beide vleugels in ongeveer dezelfde hoek aan het model gelijmd kunnen worden. Het resultaat ben ik wel content mee.
Afbeelding
Afbeelding

Later meer.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2012 1:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
dat gaat de goede kant uit, mooi dingetje.
Ik zou dat .. euuh..ding er eerst opplakken en dan gaan verven. edit: die rotorsteun dus

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2012 20:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Dus je hebt met een kaarsje bij de tv naar The Voice moeten kijken.
Ik moet zeggen dat je goed bezig bent met dit aparte gevalletje.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2012 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
mooi werk aan deze Cagi, gelukkig had je nog koel bier.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2012 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
dave the doctor schreef:
Dus je hebt met een kaarsje bij de tv naar The Voice moeten kijken.


Zonder stroom gaat dat niet, al is dat wel heel Romantisch. Moet ik eens voorstellen op het 'doters-romannetjes-forum'.

Het bier staat bij mij meestal buiten, met name in deze temperaturen, blijft het lekker koud. Kan de koelkast gevuld blijven met minder belangrijke dingen.

Ik hik een beetje tegen de kleuren aan.
Afbeelding

Op bovenstaand plaatje van de box-art zien we 2 kleuren, groen en metaalkleurig. Om het groene wat te breken, overweeg ik inderdaad om die metaalkleurige vlakken (ik wilde ze maar aluminium doen) aan te brengen.

Volgens de handleiding is de bovenzijde Russian Green (H114) en de onderzijde Russian Blue (H115). Volgens mij zijn dit niet Humbrol codes, want in mijn lijstje komen die kleuren bij Humbrol niet voor (oude nummers?). Na even speuren kom ik bij een model van een normale A-6 uit op Dark Green (FS 34258) en Light Blue (FS 35190). Hier kan ik wel wat meer mee, al kan ik ze net omnummeren naar Revell, Humbrol of bij voorkeur Vallejo.

Tips / aanwijzingen zijn van harte welkom.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2012 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Hoi René,

In mijn paint conversion tabel zie ik inderdaad ook niks van de Revells, Humbrols en Vallejo's Model Air... maar wel een Model Master 2029 groen die hoort bij de FS code die je aangaf.
Vallejo Model COLOR heeft overigens wel een bijpassende kleur bij FS 35190, namelijk 901 ofwel pastel blue (volgens ander kolommetje in mijn tabel). Maar kun je dat echt niet airbrushen? Zal toch wel... Heb ik zelf geen ervaring mee... :)
Wel omslachtig als je ze persé wilt hebben om dan apart bij 2 winkels te bestellen... maar dat was niet je vraag hè... :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2012 13:12 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Rene, Humbrol 114 en 115 zijn inderdaad oude kleuren welke niet meer in het assortiment van Humbrol zitten.
Heeeeel sporadisch kom je ze op een beurs als de ESM nog eens tegen in een grabbelbak.
Vorig jaar nog 3 potjes 114 en 2 stuks 115 op de kop getikt voor een eurie per stuk.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2012 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
In een conversietabel van IPMS Stockholm vond ik voor FS 34258 (5xH158, 4xH24 en 2xH154) of Xtracolor X120. Maar daar noemden ze het Pale Green. Ik weet niet of je er wat aan hebt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 2:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Wellicht weer eens kwasten dan maar. Ik heb meer voorraad Revell en Humbrol enamels dan Vallejo acryl en ik wil wel graag deze nog afhebben voor de einddatum.

De Mi-2 ligt te drogen na het eerste gele 'jasje', dus deze er maar even bij gepakt. Ik heb een onderdeeltje PE vastgelijmd om de staartsectie. Ik kan op plaatjes niet achterhalen hoe het stukje PE exact moet worden aangebracht, dus ik heb een beetje de box-art als leiddraad aangehouden. Ik twijfelde of ik het moest aanbrengen zoals ik nu heb gedaan of de 'schoren' horizontaal, zonder een koppeling met de staartboom. Dat laatste leek mij niet zinvol, nu is er stevigheid met de koppeling met de romp (in de bouw heet dit een wind- of stabiliteitsverband).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gaatjes geboord in onderzijde vleugel en verticale poot van het hoofdlandingsgestel. In het landingsgestel heb ik een stukje koperdraad gelijmd voor een wat steviger verbinding met de vleugel. Zo heb ik ook een asje ingeboord welke in het wiel moet komen.
Afbeelding
Afbeelding

Verder de hoofdrotorsteun op de romp vastgelijmd. Nog een paar PE-steunen aanbrengen en dan kan ik me druk gaan maken om één en ander in te kleuren.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 nov, 2012 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben aan het stoeien met de cilinders.

Dit zijn 3 plaatjes van één cilinder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Via aviastar, weet ik dat er een 5-cilinder M-11 motor is toegepast.
Afbeelding

Nu heb ik geen plaatje van de achterzijde, maar als ik dit vergelijk met mijn resin cilinder, ben ik volgens mij een heel eind. Wellicht nog wat staafjes aanbrengen aan de voorzijde. De uitlaad zit dan volgens mij aan de achterkant.

Weet iemand of elke cilinder een aparte uitlaad heeft of dat het verzameld wordt en er ergens één uitlaad is? Alle info kan ik gebruiken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement