Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Kora 1:72 Cagi A-6 V-tail [KLAAR] http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=196&t=36456 |
Pagina 1 van 11 |
Auteur: | tsjopper bob [ za 05 mei, 2012 10:33 am ] |
Berichttitel: | Kora 1:72 Cagi A-6 V-tail [KLAAR] |
Goed, we gaan ervoor.... Mijn eerste inbreng gaat een uitdaging worden. Op de ESM overgenomen van Nico (kitboy), een full resin experimentele autogiro. Het principe van een autogiro is voorwaartse snelheid door een trekmotor (kan ook een duwmotor zijn). De hoofdrotorbladen (deze worden dus niet aangedreven door een motor) gaan draaien door de weerstand met de wind. Ten gevolge van dit draaien creëren ze lift en kan een autogiro vliegen als een helikopter. Eén voorwaarde, er is dus voorwaartse snelheid voor nodig. Voor extra lift zitten er vaak hulpvleugels aan de romp. Op dit principe kan een 'normale' helikopter nog gewoon landen als de motor uitvalt. De piloot laat de heli in een glijvlucht 'vallen', de rotorbladen blijven draaien door de weerstand met de lucht en vlak boven de grond kun je de energie die nog in het systeem zit, gebruiken voor een veilige landing. Uiteraard heeft dit systeem wel z'n beperkingen, er is een bepaalde snelheid voor nodig of een bepaalde hoogte om die snelheid nog te kunnen bereiken, volgens mij de zogenaamde 'dodemanshoogte'. SAR helikopters opereren vaak onder die hoogte, waardoor reddingsacties ook vaak erg riscant zijn. Later maar even wat meer info over de kist, eerst maar even wat ploaties: René |
Auteur: | tsjopper bob [ zo 06 mei, 2012 21:57 pm ] |
Berichttitel: | Re: Kora 1:72 Cagi A-6 V-tail |
Ik kan maar weinig info vinden betreffende deze autogiro. Het is dan ook al een oud beestje en dan ook nog expirimenteel. Het beetje info dat ik heb gevonden even via 'Google-translator' en wat vernederlandst, en dan krijgen we het volgende: Info van Aviastar Een eerste model was de TsAGI EA-2 (1931), een model gelijkend op een Cierva C-19, opgevolgd door de TsAGI A-4 (1932). Dan de TsAGI A-6 (1933), een lichte autogiro, ontworpen op O.O.K. (nog geen idee waar die letters voor staan?), door Kuznetsov. Dit was de eerste roterende vleugel machine met inklapbare rotorbladen en opvouwbare vleugels. De bouw was gelijk aan eerdere modellen, echter nu uitgevoerd met luchtbanden in plaats van harde wielen met schok-brekers. Gevlogen door Ts. A. Korsinshchikov aan het begin van 1933. De A-6 had buitengewoon goede vliegeigenschappen, veel beter dan A-4. Een van de verschillende onderzoeksprogramma's in de winter 1933 was het testen van een V-(vlinder)staart, de 'A-6 V-tail'. Technische gegevens voor de A-6 Motor: 1 x M-11 Rotor diameter: 11.0 m Vleugeloppervlakte: 5.9m2 Lengte: 6,3 m Hoogte: 3,2 m Gewicht leeg: 562 kg Brandstof / olie: 67 kg Gewicht geladen: 815 kg Max. snelheid: 142 km/u Min. snelheid: 53 km/u Max. vlieghoogte: 2000 m Vliegduur: 2,5 uur Benodigde startlengte: 50 m Benodigde landingslengte: 0 m Hierna volgden nog de TsAGI A-8 (1934), de TsAGI A-12 (1936), de TsAGI A-13 (1936), de TsAGI A-15 (1937). René |
Auteur: | karel1c [ di 08 mei, 2012 7:49 am ] |
Berichttitel: | Re: Kora 1:72 Cagi A-6 V-tail |
O da's weer eens wat anders, maar des te leuker Succes met de bouw Gr, Karel |
Auteur: | Jelle [ do 10 mei, 2012 10:32 am ] |
Berichttitel: | Re: Kora 1:72 Cagi A-6 V-tail |
Raar ding, maar stiekum wel mooi, hopelijk heb je een voorraadje een seconde lijm. In jouw handen wordt dit vast iets heel moois Jelle |
Auteur: | tsjopper bob [ ma 21 mei, 2012 23:55 pm ] |
Berichttitel: | Re: Kora 1:72 Cagi A-6 V-tail |
Bestudering van de decals en het PE-setje, vertoonde het opschrift 'A-14'. Ga er maar even van uit, dat dat een foutje is. Ik ga één en ander gewoon toepassen op mijn A-6 V-tail. Volgens de info die ik kon vinden kwam na de A-13, de A-15. ??? René |
Auteur: | Nem [ di 22 mei, 2012 6:06 am ] |
Berichttitel: | Re: Kora 1:72 Cagi A-6 V-tail |
hoezo, apart? succes d'r mee ! |
Auteur: | tsjopper bob [ vr 01 jun, 2012 22:17 pm ] |
Berichttitel: | Re: Kora 1:72 Cagi A-6 V-tail |
Ik kan natuurlijk niet achterblijven, al moet ik deze maand nog wel even voorrang geven aan mijn Bell OH-13 US Coast Guard. Ik heb de rotorbladen van het gietblok afgehaald en ik moest zeggen, recht is anders. Ik heb eens vernomen dat heet water de oplossing is, dus een steelpannetje met water aan de kook, even af laten koelen en de kromme bladen er even in. En inderdaad, het resin wordt zacht en laat zich gemakkelijk 'rechten'. Het resultaat.... Bevestiging aan de rotorkop zal een groter probleem worden. Wellicht zal ik gaatjes moeten boren met daarin stukjes (dun) ijzerdraad. De romp en de vleugel, 2 onderdelen die zich eenvoudig laten dry-fitten. Een naad(je) is hier duidelijk aanwezig. Ik denk dat ik eerst even een dun stukje styreen ertussen lijm en dat op hoogte ga schuren/vijlen voordat ik de vleugel er in lijm. Heeft iemand ervaring met het dichten van luchtbelletjes in resin? Ik heb eens iets gelezen dat de belletjes insmeren met secondelijm een oplossing is. Na verharden even schuren en het oppervlak zou dan vlak moeten zijn... Reacties hierop zijn meer dan welkom. René |
Auteur: | Jan de Vries [ vr 01 jun, 2012 22:55 pm ] |
Berichttitel: | Re: Kora 1:72 Cagi A-6 V-tail |
Bij de allerkleinste gaatjes werkt secondelijm goed, wat grotere zul je echt moeten plamuren. Erg leuk apparaat, maar inderdaad wel een uitdaging om te bouwen. Wat zijn die vier grote blokken op de zijkant van de romp vlak achter de neus? Op de boxart kan ik het niet zien en Kora vindt dat je er niks aan hoeft te doen |
Auteur: | Jelle [ vr 01 jun, 2012 23:17 pm ] |
Berichttitel: | Re: Kora 1:72 Cagi A-6 V-tail |
Een goed begin Rene, hopelijk heb je de Bell snel klaar zodat je je kunt storten op de Rus heli bouw. Als ik zo naar jouw model zit te kijken vraag ik me af wat de voordelen zijn van een autogiro, waarom zijn men autogiro's gaan bouwen, ze zien er nl heel onhandig uit, ik zou zeggen verwijder de heli bladen en verleng de vleugels. Jelle |
Auteur: | Asmodi [ vr 01 jun, 2012 23:49 pm ] |
Berichttitel: | Re: Kora 1:72 Cagi A-6 V-tail |
Inderdaad een goed begin. En dan ook gelijk beginnen met het recht trekken van je bladen. Goed hoor Interessant toestel en lijkt me echt een leuk model in je collectie. |
Pagina 1 van 11 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |