Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 1:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hmmm, zit wat in. Ik wacht de leverancier toch ook nog even af.

Jouw motorblok is toch niet zichtbaar?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 1:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Wat de decals betrefd, op pagina 1 van dit topic noemt de fabrikant in de instructies ook alleen maar de 4 sterren (nr 1 en 2) als te gebruiken decals.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 1:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik sluit mij aan bij Jan.

Qua verven zou ik het ook ongeveer zo aanpakken. Puur Koper als ondergrond voor de uitlaat vind ik te licht. Ik gebruik het zelf ook als basis maar dan met een paar druppen zwart er doorheen.

Ik ben bezig met een WOII vliegmasjien met de motorkap open, en heb de afgelopen tijd het motorblok geverfd.
Wat voor mij goed voor "motor- en uitlaatkleuren" werkt is een paar drupjes metallic-verf als basis te gebruiken en daar grijs of zwart of een andere kleur druppelgewijs doorheen te mengen. Qua metallic kies ik wel de soort die past: chroom, alu of koper, etc. Hangt van het onderdeel af. Roeren met het puntje van een satehprikker tot je naar wens een mooi metaal-effect hebt.
Doordat de satehprikker een dun puntje heeft blijft er aan de randjes wat minder goed gemengde verf liggen, dat is handig: af en toe breng je een kwastpuntje van die minder goed gemengde verf aan waardoor de kleuren die je aanbrengt niet één egale kleur worden maar wel samenhangend zijn. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Wat daarbij erg handig is zijn cupjes voor koffiemelk. Ik zat altijd maar te klooien met kleine hoeveelheden verf, dat deed ik op een oud bord maar heel handig vond ik het niet werken. Neemt zoveel van mijn spaarse ruimte in, zo'n bord.
Ik drink mijn koffie zwart dus voor visite koop ik zo'n pakje met 24 cupjes met koffiemelk.
Laatst ruimde ik op nadat de visite weg was, wilde een aantal van die cupjes weggooien en dacht..mmmh..
Dus ik heb ze uitgespoeld en het zijn superhandige instant mengbakjes voor kleine hoeveelheden verf!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 1:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Nee, dat zit bij die Mi-1 keurig verstopt achter de bijrijder. Ik heb wel met de gedachte gespeeld om wat meer doorkijk te geven, want in het echt kijk er je zowat dwars doorheen. Eerst maar eens zien dat we net zover komen als jij bent met dit hoogst merkwaardige apparaat.

[edit: lees net Biggles' reactie en daar doelde ik ook op: de instructies vragen alleen om de sterren]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 1:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Nem schreef:
Wat daarbij erg handig is zijn cupjes voor koffiemelk. Ik zat altijd maar te klooien met kleine hoeveelheden verf, dat deed ik op een oud bord maar heel handig vond ik het niet werken. Neemt zoveel van mijn spaarse ruimte in, zo'n bord.
Ik drink mijn koffie zwart dus voor visite koop ik zo'n pakje met 24 cupjes met koffiemelk.
Laatst ruimde ik op nadat de visite weg was, wilde een aantal van die cupjes weggooien en dacht..mmmh..
Dus ik heb ze uitgespoeld en het zijn superhandige instant mengbakjes voor kleine hoeveelheden verf!


Daar gebruik ik de doppen van mijn deodorant voor. Geen spoelwerk... :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Biggles schreef:
Wat de decals betrefd, op pagina 1 van dit topic noemt de fabrikant in de instructies ook alleen maar de 4 sterren (nr 1 en 2) als te gebruiken decals.


Dat klopt en ik denk ook dat ik dat maar ga doen, maar waarom dan toch de andere decals? Wellicht zoals Jan aangeeft, voor een standaard of zo. Op zich hebben die russische tekens ook wel wat, zonde om ze niet te gebruiken toch? Ik kan geen foto's vinden van een echt toestel, dus de enige referentie die ik heb is de box-art, de instructie voor de bouw en een wazig plaatje van wiki (volgens mij).
Afbeelding

Citaat:
Wat daarbij erg handig is zijn cupjes voor koffiemelk

Ik heb een aantal zonder vulling, scheelt weer schoonmaken. Mijn broertje (darka) heeft ooit eens een miljoen van die cupjes gekregen (was een proefdruk zeg maar). Ik heb er zo'n 50 (kan er altijd nog een paar bijvragen).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 dec, 2012 2:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Bijna klaar, echter heb ik onlangs tot 2 maal toe geprobeerd om mijn fototoestel te laten stuiteren om hem weer op te vangen. Resultaat, een fototoestel stuitert niet. Mijn lens (18-55 mm) blijft niet meer zitten en de flits is kaduuk. Voor goede foto's heb ik nu dus goed daglicht nodig.

Ik heb de cilinders en de uitlaten nog iets bijgewerkt. Model is mat-gelakt (toch wat silvering hier en daar). Rotorbladen zijn klaar, prop is klaar (houtlook lijkt redelijk gelukt). Moet alleen nog de instapbeugels aan één zijkant monteren en verven (is nog zo'n fragiel stukje PE).

Deze gaat het redden voor 31-12 !!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 dec, 2012 12:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Hardleerse Hurdegaryper! Fototoestellen stuiteren niet.... Dat had ik je vooraf ook wel kunnen vertellen...

Succes er maar mee!

Ik weet overigens niet of ik die van mij af ga krijgen ( baal ik overgens wel van hoor ) maar het is de laatste tijd zo druk op t werk dat ik s'avonds niet erg veel puf meer heb om de concentratie op te brengen om ff te gaan AB-en....

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 dec, 2012 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
heico1980 schreef:
Hardleerse Hurdegaryper! Fototoestellen stuiteren niet.... Dat had ik je vooraf ook wel kunnen vertellen...


Komt 'ie nu mee. Heb je nog meer van die tips?

Jammer van je Hind, ik hoop dat je nog wat inspiratie kunt vinden de laatste dagen.

Tip: Na thuiskomst eerst vrouw een dikke knuffel. Even op de bank met een 'Coole' flesje bier. Alles aan de kant.... Hind afbouwen !!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 dec, 2012 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Het zonnetje lacht, de lucht is blauw. Eindfoto's, kom maar gauw.

Toen ik vanmorgen wakker werd, streelde een winters zonnetje mijn gezicht. Snel eruit, koffie zetten en snel nog even uit wat doorzichtig plastic 2 windshields gefabriceerd zodat ik eindfoto's kan maken. Als eerste nog een 'in progress-foto' van de hoofdrotors. Erg fragiel allemaal, daarom een klein pennetje ingeboord en ingelijmd.
Afbeelding

Minpunten/minder tevreden over:
- Ik vind de banden veel te dik.
- Sommige resin onderdelen zijn erg dun en daardoor kwetsbaar (bevestiging rotorbladen-hoofdrotoras).
- Enkele (resin) cilinders waren niet goed gegoten of beschadigd, heb ik aangepast.
- Cockpit is (afgezien van instrumentenpaneel) erg karig.
- Een van de rode sterren aan de onderzijde zit iets scheef (zag ik uiteraard pas nadat het model geseald was :evil: ). Het zit aan de onderkant, ik laat het zo.
- Er is weinig referentiemateriaal te vinden. Eindresultaat is een mix van instructie / box-art / tips van anderen (thx) / eigen interpretatie. Het is een experimenteel toestel, dus ik denk dat enige vrije interpretatie wel geoorloofd was/is.
- Resin lijmen met secondelijm/-gel vind/vond ik lastig. Ondanks dat het met secondelijm moet, de lijmnaad is erg broos. De onderdelen smelten niet samen zoals bij gewoon plastic. De kans dat onderdelen losbreken is aanwezig indien de lijmnaad niet goed is (zie het model van The Flying Dutchman in het civiele deel, waarbij de resin neus ineens losbrak van het normale plastic van het achterste deel van de romp).

Extra toevoegingen:
- Cockpit: Gashendel, voetpedalen, stuurknuppel
- Cilinders flink gepimpt - stoterstangen (thx Kabaalstra), uitlaat.
- Zelf gemaakte windshields uit transparant plastic.

Pluspunten/tevreden over:
- Uniek modelletje, ziet er leuk uit. Mijn eerste full-resin model.
- Houtlook-propellor.
- Goede service van de leverancier (LFModels) voor het vlotte leveren van PE-fretje en decals omdat er bij de kit het verkeerde zat.
- Dank aan Nico (kitboy) voor het aansmeren van dit kitje op de ESM van 2011.
- Het model is volledig met de hand geverfd, of het exact de juiste kleuren zijn? Het lijkt goed, dus dan vind ik het goed.

Hier dan de eindfoto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste nog even een foto met een eerder gebouwde Cierva C.30 (Azur).
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement