Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 20 okt, 2019 21:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2012 10:33 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 16041
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed, we gaan ervoor....
Mijn eerste inbreng gaat een uitdaging worden. Op de ESM overgenomen van Nico (kitboy), een full resin experimentele autogiro.

Het principe van een autogiro is voorwaartse snelheid door een trekmotor (kan ook een duwmotor zijn). De hoofdrotorbladen (deze worden dus niet aangedreven door een motor) gaan draaien door de weerstand met de wind. Ten gevolge van dit draaien creëren ze lift en kan een autogiro vliegen als een helikopter. Eén voorwaarde, er is dus voorwaartse snelheid voor nodig. Voor extra lift zitten er vaak hulpvleugels aan de romp. Op dit principe kan een 'normale' helikopter nog gewoon landen als de motor uitvalt. De piloot laat de heli in een glijvlucht 'vallen', de rotorbladen blijven draaien door de weerstand met de lucht en vlak boven de grond kun je de energie die nog in het systeem zit, gebruiken voor een veilige landing. Uiteraard heeft dit systeem wel z'n beperkingen, er is een bepaalde snelheid voor nodig of een bepaalde hoogte om die snelheid nog te kunnen bereiken, volgens mij de zogenaamde 'dodemanshoogte'. SAR helikopters opereren vaak onder die hoogte, waardoor reddingsacties ook vaak erg riscant zijn.

Later maar even wat meer info over de kist, eerst maar even wat ploaties:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

René

_________________
Bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op di 25 dec, 2012 15:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2012 21:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 16041
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik kan maar weinig info vinden betreffende deze autogiro. Het is dan ook al een oud beestje en dan ook nog expirimenteel. Het beetje info dat ik heb gevonden even via 'Google-translator' en wat vernederlandst, en dan krijgen we het volgende:

Info van Aviastar

Een eerste model was de TsAGI EA-2 (1931), een model gelijkend op een Cierva C-19, opgevolgd door de TsAGI A-4 (1932).

Dan de TsAGI A-6 (1933), een lichte autogiro, ontworpen op O.O.K. (nog geen idee waar die letters voor staan?), door Kuznetsov. Dit was de eerste roterende vleugel machine met inklapbare rotorbladen en opvouwbare vleugels. De bouw was gelijk aan eerdere modellen, echter nu uitgevoerd met luchtbanden in plaats van harde wielen met schok-brekers. Gevlogen door Ts. A. Korsinshchikov aan het begin van 1933. De A-6 had buitengewoon goede vliegeigenschappen, veel beter dan A-4. Een van de verschillende onderzoeksprogramma's in de winter 1933 was het testen van een V-(vlinder)staart, de 'A-6 V-tail'.

Technische gegevens voor de A-6

Motor: 1 x M-11
Rotor diameter: 11.0 m
Vleugeloppervlakte: 5.9m2
Lengte: 6,3 m
Hoogte: 3,2 m
Gewicht leeg: 562 kg
Brandstof / olie: 67 kg
Gewicht geladen: 815 kg
Max. snelheid: 142 km/u
Min. snelheid: 53 km/u
Max. vlieghoogte: 2000 m
Vliegduur: 2,5 uur
Benodigde startlengte: 50 m
Benodigde landingslengte: 0 m

Hierna volgden nog de TsAGI A-8 (1934), de TsAGI A-12 (1936), de TsAGI A-13 (1936), de TsAGI A-15 (1937).

René

_________________
Bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2012 7:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
O da's weer eens wat anders, maar des te leuker :brouw:

Succes met de bouw :brouw:




Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2012 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2292
Woonplaats: Hurdegaryp
Raar ding, maar stiekum wel mooi, hopelijk heb je een voorraadje een seconde lijm.

In jouw handen wordt dit vast iets heel moois

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2012 23:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 16041
Woonplaats: Hurdegaryp
Bestudering van de decals en het PE-setje, vertoonde het opschrift 'A-14'. Ga er maar even van uit, dat dat een foutje is. Ik ga één en ander gewoon toepassen op mijn A-6 V-tail. Volgens de info die ik kon vinden kwam na de A-13, de A-15.

???

Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
Bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 mei, 2012 6:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
hoezo, apart?

succes d'r mee !

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 22:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 16041
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik kan natuurlijk niet achterblijven, al moet ik deze maand nog wel even voorrang geven aan mijn Bell OH-13 US Coast Guard.

Ik heb de rotorbladen van het gietblok afgehaald en ik moest zeggen, recht is anders. Ik heb eens vernomen dat heet water de oplossing is, dus een steelpannetje met water aan de kook, even af laten koelen en de kromme bladen er even in. En inderdaad, het resin wordt zacht en laat zich gemakkelijk 'rechten'. Het resultaat....
Afbeelding
Bevestiging aan de rotorkop zal een groter probleem worden. Wellicht zal ik gaatjes moeten boren met daarin stukjes (dun) ijzerdraad.

De romp en de vleugel, 2 onderdelen die zich eenvoudig laten dry-fitten.
Afbeelding
Afbeelding
Een naad(je) is hier duidelijk aanwezig. Ik denk dat ik eerst even een dun stukje styreen ertussen lijm en dat op hoogte ga schuren/vijlen voordat ik de vleugel er in lijm.

Heeft iemand ervaring met het dichten van luchtbelletjes in resin? Ik heb eens iets gelezen dat de belletjes insmeren met secondelijm een oplossing is. Na verharden even schuren en het oppervlak zou dan vlak moeten zijn...

Reacties hierop zijn meer dan welkom.

René

_________________
Bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 701
Bij de allerkleinste gaatjes werkt secondelijm goed, wat grotere zul je echt moeten plamuren. Erg leuk apparaat, maar inderdaad wel een uitdaging om te bouwen. Wat zijn die vier grote blokken op de zijkant van de romp vlak achter de neus? Op de boxart kan ik het niet zien en Kora vindt dat je er niks aan hoeft te doen :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2292
Woonplaats: Hurdegaryp
Een goed begin Rene, hopelijk heb je de Bell snel klaar zodat je je kunt storten op de Rus heli bouw.

Als ik zo naar jouw model zit te kijken vraag ik me af wat de voordelen zijn van een autogiro, waarom zijn men autogiro's gaan bouwen, ze zien er nl heel onhandig uit, ik zou zeggen verwijder de heli bladen en verleng de vleugels.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 23:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Inderdaad een goed begin. En dan ook gelijk beginnen met het recht trekken van je bladen. Goed hoor
Interessant toestel en lijkt me echt een leuk model in je collectie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement