Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2012 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 26 okt, 2011 21:33 pm
Berichten: 527
Woonplaats: Oldebroek, GLD
mooie build! benieuwd hoe hij er met bemanning etc. uitziet :brouw:

_________________
greetz
-----------------------------

Ferarri 458 Italia:
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=38800&sid=bdcfa01b66a3429562307bbf1c2bf205#.UN8qrm_8L2g


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 mei, 2012 0:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je wordt op je wenken bediend, Wolffy. Ik heb de bemanning vandaag grotendeels afgewerkt. Ze moeten alleen nog hun M4 om en een paar herkenningstekens aan krijgen. Daar weet ik helaas helemaal niks vanaf, ik kan alleen foto's bekijken maar weet niet waar het op slaat. Het is uiteindelijk ACU geworden maar schiet me niet af als de kleurencombinaties niet kloppen met de werkelijkheid. Eerst even twee foto's van voorbereidende schilderwerken.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ze al in de primer gezet om te voorkomen dat straks het metalige schijnsel van het borstharnas ergens doorheen te zien is. Het harnas heeft een andere kleur dan de rest van de kleding. Het realisme wordt verder vergroot doordat een van de soldaten zwart is, je zat dat zelfs aan zijn gelaat wanneer hij nog niet geschilderd was. Ik ben begonnen met hun gezicht rood te schilderen en dan de huidskleuren daar overheen aan te brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna volgden voor het borstharnas verschillende tinten bruin en khaki om er wat diepte in te brengen. Voor de ACU camo heb ik alle figuren verschillenden keren met een halfgedroogde verfborstel aangestipt met verschillende kleuren, van wit over geelgroen tot grijsgroen. Ik heb wel een keer schaduwen aangebracht op de kleding in een poging daar meer diepte in te brengen maar die schaduwen zijn achteraf weer verdwenen toen ik er nog een paer lagen overheengestippeld heb. Twee van de figuren heb in een horloge gescratcht omdat hun pols goed zichtbaar was. Tenslotte een laag Army Painter matlak en de figuurtjes waren klaar voor de fotoshoot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik eigenlijk nog mis, zijn handschoenen die ik op foto's overal tegenkwam, en stofbrillen. Daarvan heb ik er wel twee bij de Blast Models set, die zitten vast aan twee resin helmen. Die ga ik in het voertuig plaatsen, ik heb ze niet gebruikt voor deze figuren omdat één ervan dient om ondersteboven te leggen (met gehoorbescherming neergezakt erin). Ik ben wel nog aan het zinnen op plannen om zulke brillen en handschoenen na te maken maar evident is het niet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 mei, 2012 19:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik begin even met het bedanken van Militairtje voor zijn aanbod om me een niet gebruikte stofbril te bezorgen. Ik heb ondertussen echter al een goed alternatief gevonden, ik wilde namelijk proberen om de bril ook echt doorzichtig te maken. Op de boxart heeft de chauffeur een bril met een rode schijn. Het leek me niet gemakkelijk om een glaasje te maken dat mooi paste in de bril. Nu had ik voor mijn scheepsbouwactiviteiten een flesje Vallejo Still Water gekocht. Toen ik daarmee bezig was, kwam ik op een idee. Ik zou het glaasje zelf gieten en er rode kleurstof in doen. Het frame maakte ik van flessenlood gemodelleerd op een bril die ik zelf had van Blast Models. Daar dan een drupje Vallejo in, een tikje met rode ecoline en na een uur of twee heb je dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet is het cijfer op het meetlatje doorheen de bril te zien. Spijtig dat het plooien van het montuur zo moeilijk gaat, anders had ik er nog drie gemaakt. De foto is niet zo scherp, je zal op de eindfoto moeten wachten maar ik ben er alvast heel tevreden over.

Een ander hebbeding dat ik nog wilde namaken was een camouflagenet. Dat ziet er van dichtbij zo uit:

Afbeelding

maar dan zonder de groene banen uiteraard, we zitten in de woestijn. Ik wilde graag dit in elkaar grijpende patroon namaken in mijn eigen net. Dat zou opgerold worden, dus het hoefde niet zo in detail te passen. Alleen zou het vreselijk moeilijk worden om dit patroon te moeten knippen, ik had toch wel een vijftigtal banen nodig. Mijn eerste plan was om dit patroon af te plakken op mijn schilderspalet, acrylverf erover te leggen in een dikke laag (ik gebruik tubes acryl, da's al dik van bij het begin) en dat los te krabben van het palet. De verf hecht hier niet op en ik kan er vaak een laagje af halen dat dan de vorm van een folie heeft aangenomen. Dit zou ook wel voor het camonet werken. Daar gingen we dan.

Afbeelding

Uiteindelijk ben ik er wel in geslaagd om één reepje acryl te produceren, alleen nam dit teveel tijd in beslag om ze in serie te produceren en Tamiyatape-mal zou ook snel degraderen qua kleefkracht. Het moest dus nog anders en sneller. In ons dorp is het gelukkig marktdag op dinsdag en moeder troonde me mee naar een kraam waar naaigaren, knopen en dergelijke aan de man gebracht worden. Daar ben ik aan een kartelschaar geraakt die weliswaar niet het ingewikkelde patroon kon reproduceren. Wel heb ik nu iets wat er op gelijkt én dat op een redelijk snelle manier gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga maar één kant van het net afplakken met reepjes, de andere zal opgerold zitten aan de binnenkant. De bepakking is nu afgewerkt en ook de ammunitie zit al in de bak.

Afbeelding

Afbeelding

Ook zitten de figuren er nu in en is haast alles vastgegespt op de buitenkant, ik heb daar nog geen foto van. Ik kan bijna gaan verweren, er komt een fijn stoflaagje op de Rover. Nog even en de eindfoto's kondigen zich aan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 mei, 2012 20:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ik ben heel benieuwd naar het eindplaatje van dat net! Erg origineel idee zeg!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 16:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Op deze zonnige dag heb ik de RSOV afgewerkt en gefotografeerd. Omdat er aan elke kant wel iets te bekijken valt, zijn het 19 eindfoto's geworden. Eerst nog even iets over de Mk19 granaatwerper. Deze was door HobbyBoss niet integraal meegeleverd. Een belangrijk stuk dat je nodig hebt om hem in gebruik te nemen, is de houder voor ammoboxes met 40mm rounds. Het had weinig zin voor mijn bevelhebber om met het ding te staan zwaaien als er geen munitie in zat en ook zou de grote hoeveelheid munitie in de bak niet zinnig te verklaren zijn als er geen houder voor de patronen aan dat ding zat. Er zat dus niks anders op dan het te gaan scratchen. Het moest zo dun en fijnzinnig worden dat alleen flessenlood geschikt was dat met een scherp scalpel gesneden werd. Waarom heeft HobbyBoss dat ding niet mee in zij PE-raampje gestoken? Hier het resultaat van de snijperikelen.

Afbeelding

De totale afmeting kan afwijken met de realiteit, ik had geen plan van het ding en moest van die foto uitgaan. Na het plooien met behulp van mijn etch-mate kon ik hem vastzetten en enkele kleinere stukjes vasthechten. Nog een band met kogels maken uit Evergreen en metaalfolie en we waren er.

Afbeelding

Hierna heb ik nog verwering aangebracht met pigment van Vallejo wit en geel. De M4's en helmen gingen in de achterbak. Alleen voor de frigobox en de waterdichte bus had ik geen plek waar het niet al te opzichtig werd. Het camonet heb ik met blauw koord vastgeknoopt, ik had geen zin om hier ook iets onopvallends voor te gebruiken want op de duur gaat alles er vaag uitzien. In extremis viel er nog een druppel lijm recht op het dak, daar heb ik dan maar een handdoek over gehangen. Na het behandelen met fixeermiddel voor het pigment heb ik de delen die extra mat moesten zijn, zoals de banden, nog met War Painter lak behandeld, erop lettend dat ik de carosserie niet teveel raakte. Dat heeft me vroeger wel eens zuur opgebroken.

Nu gaan we over tot de eindfoto's, ze zijn genomen op een stukje cement dat niet als ondergrondje gaat dienen. De foto van de onderkant is bijgewerkt om storende elementen weg te nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 mei, 2012 23:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog even enkele conclusies over de kit, voor wie hem ook wil gaan bouwen. Onderdelen passen op een paar na goed en zijn vrij natuurgetrouw of met een paar ingrepen aan te passen naar de actuele situatie. Vooral de hoofdbewapening is onvolledig afgewerkt en een paar onderdelen zijn onterecht overgenomen van de Britse versie van de Defender, hoewel buitenstaanders dit niet zullen opmerken. Bemanning tot zeven leden moet apart gekocht worden waarbij een paar noodzakelijke aanpassingen aan de stuurkolom voorzien moeten worden. Er zijn mooie details aan de binnen- en buitenkant, zoals de motor en ophanging, hoewel er dan wel wat ejector pin marks moeten opgevuld worden. De handleiding is heel duidelijk maar de posities voor de decals zijn niet allemaal in hetzelfde deel te zien, gebruik hiervoor ook de bijgevoegde kleurenpagina. Hopelijk wordt er ook meer referentiemateriaal beschikbaar voor dit voertuig naarmate het meer in gebruik komt, veel kans nu er ook foto's opduiken van RSOV's in privébezit van bijvoorbeeld doortastende everzwijnenjagers.

De Blast Models stowage kit en bewapening is van goeie kwaliteit met schitterende details, al ontbreekt een handleiding en beschrijving van de inhoud volledig. Een kleurenfoto geeft hierbij enige verduidelijking, zorg best voor referentie bij de wapens en geef bij het zoeken hiervan ook aandacht aan de ammunitie die wel in de HobbyBoss kit meegeleverd is. De Tamiya figurenset zorgt voor 75 procent van de benodigde uitrusting maar moet aangepast worden naar de kostuumdracht van het 75th Ranger Regiment, wat vooral een kwestie is van eigen interpretatie van de zeer variabele referentie die hierover te vinden is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 9:13 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Erg leuk totaalplaatje zo! Ook je net vind ik erg goed geslaagd zo! Dat moet ik maar eens goed onthouden!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 11:56 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Wat een stoere wagen is dit, die verschijnt nu ook op mijn wishlist. Je hebt leuke toevoegingen bijgevoegd wat veel leuk extra detail geeft. De foto's van dichtbij geven een rommelig beeld vind ik en doen hem geen recht. Want als je hem bekijkt zoals je hem normaal zou bekijken, van een afstand dan vind ik hem zeer geslaagd! Leuk onderwerp!

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 16:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de complimenten, mannen. Hij zal vast wel op één van de komende evenementen te zien zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 6:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
Mooie jeep Steven, vind het vooraal knap hoe je met zelfbouwoplossingen komt, bv het camonet. Mooi eindresultaat! :brouw:

Nog een tip als je volgende keer nog eens een mannetje verft: zet de iris nooit centraal in het wit van de ogen: dit creeert een beetje een soort zombie effect, best om gewoon een puntje in één van de ooghoeken te zetten :wink:

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement