Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 mei, 2012 11:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De spuitbeurt is met succes afgelopen. Waar de vorige keer in mijn post nog een playmobilautootje stond, vinden we nu een grauwe gemene RSOV. Het postshaden geeft wel een meerwaarde aan de laklaag, het komt meer tot leven. Maar eers moest ik een aantal zaken terug ineen puzzelen. De lak bleek op sommige plekken niet erg stevig, toen ik de zetels wilde vastdrukken haalden mijn vingernagels een paar stukken uit de zetelbekleding. Gelukkig komen hier nog figuurtjes op te zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Het probleem van de passing dat ik in de vorige post beschreef, kon dus nu pas aangepakt worden omdat er een aantal zaken op spanning moesten staan. Er was iets waardoor de carosserie niet helemaal tegen het chassis aanzat, tenzij je er hard op duwde terwijl het gelijmd was, vandaar de klemmen. Toen ik na een uurtje wilde verdergaan, zat dit nog niet vast genoeg en het sprong terug uiteen. Dan maar een nacht laten harden. Gelukkig was er geen noemenswaardige lakschade door deze krachtuitoefening, de propjes papier hebben dat voorkomen. En toen zat de hele RSOV haast ineen. Alleen de motorkap en de lichte bewapening zijn hier nog in dryfit, zodat ik ze nog verder kan detailleren. Let ook op het enorme arsenaal aan munitiekisten dat de rangers meeslepen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de winch heb ik garendraad gebruikt dat ik Humbrol 56 aluminium heb geschilderd. Ik had daarvoor de bumper nog niet vastgekleefd maar het was toch een hele klus om het garendraadje een vijftigtal keer rond de haspel te halen, het aluminium maakte ook heel wat sporen op de bumper, die meteen gedrybrusht werd... Door het hanteren van het model, hoe voorzichtig ook, is de lak op de randjes van de wielkasten wat afgesleten. Dat ga ik met drybrushen oplossen. Nu kan ik gaan highlighten en de accessoires die ik gekocht heb, uitwerken. De set M4's is al geschilderd, hierover de volgende update meer. De figurines komen nu ook aan de beurt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 mei, 2012 19:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Zo, dat is een imposante bak! Hij ziet er al cool uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 mei, 2012 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 04 mei, 2012 21:55 pm
Berichten: 3
Ik zit al op het puntje van mijn stoel te wachten op het resultaat.

_________________
----------------
met vriendelijke groet.
----------------
mijn favoriete modelbouwer : hamilkar barkas
181 video's op youtube account : 888hamilkarbarkas888
-----------------
huidige projecten.

diorama : seconds before impact 1:35.
diorama : sillence in the sky 1:32.
Fennek 1:72
Spitfire 1:72
German gebirgsjagers/ski troops 1:35


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2012 17:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mannen bedankt voor jullie enthousiasme, ik zal meteen tot de beloofde update overgaan. Laat ik beginnen met de zware bewapening.

Afbeelding

Voor de Mk19 granaatwerper was ik even wat referentiemateriaal aan het bekijken, toen me opviel dat de ammoboxes voorzien waren van stencils. Dat was niet voorzien bij de decals van Hobbyboss. Aangezien ik er minstens vier sets nodig had (de boxen staan alle met één zijde ergens tegenaan) moest ik een methode vinden om ze ale vier hetzelfde te beschilderen. Dat deed ik door op een stukje Tamiyatape een aantal evenwijdige lijntjes uit te snijden. Ik kon de tekstregels wel niet zo dicht bij elkaar plaatsen als op het voorbeeld. De indruk van lettertjes moest ik maken door vlak na het weghalen van de tape de nog natte verf aan te krassen met een bot mesje.

Afbeelding

Uiteindelijk had ik alle vier de boxen op deze manier afgewerkt en ze zijn daardoor identiek; ga je er niet op tien centimeter vandaan zitten dan zie je zelfs niet het verschil met echte tekst.

Afbeelding

Dan over naar de "lichte wapens" en de bagage. Beide zijn van het merk Blast Models.

Afbeelding

De M4A1 set heb ik reeds beschilderd en de bagageset heb ik ontdaan van de sprues. Dit laatste viel niet erg mee omdat de grotere onderdelen bevestigd waren met H-vormige contactplaatjes. Gelukkig komt dat aan de onderkant, het kostte me wel weer het puntje van mijn scalpel. Er is ook een doos waar een fles mineraalwater uit komt, helaas is die ondoorschijnend dus dat wordt niet helemaal realistisch. Wel knap is dat de flappen van die dozen echt zo dun als papier gegoten zijn. Hier een detail van de M4's, zo fijn dat zelfs de trekkers meegegoten zijn. Ik zie nu dat er bij eentje nog en stuk van de loop af moet...

Afbeelding

De glans gaat er nog wel vanaf als ik alles geschilderd heb en er met matlak overheen kan spuiten. Ik was al even aan het panikeren dat ik de set met de crew zou moeten gaan verzagen om ze in het voertuig te laten passen, dat bleek onnodig:

Afbeelding

Er zijn al zeker twee figuren bij die neerzitten, dan nog eentje die de Mk19 bedient en het komt wel goed met de rest. Ik heb ook al foto's van de typische camokleuren van de rangers, van die pixelachtige vlekjes. eens kijken hoe we dat kunnen namaken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2012 20:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Die pixel camouflage, ACU, kan je niet op deze figuren van jou schilderen, deze figuren hebben daarvoor namelijk te oude bodyarmors, bepakkig en dergelijke. kijk maar eens naar deze foto:

Afbeelding _ Afbeelding 3CD camo


Als je deze figuren wel wil gebruiken zou je ze nog beter met de 3CD camouflage kunnen schilderen, alhoewel het dan ook nog niet helemaal klopt. Maar ik zou zo bij zo niet het ACU camo patern op jou figuren gebruiken.
succes,



Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 mei, 2012 23:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mr. Vdh., bedankt voor de opmerking. We gaan er iets mee proberen te doen, zoals je kan zien op het eind van deze post. Eerst eens even demonstreren hoe de vier figuren van Tamiya in de RSOV komen te zitten. De eerste foto toont de schutter bij de FN MAG op de passagierspositie. Ik vond een boek waar de juiste positie in stond om dat geweer te bedienen, de rechterschouder vangt de terugslag op en met de linkerhand wordt de kolf vastgehouden. Ik heb de armen en benen van de figuren zo uitgewisseld dat ik de schutter in deze positie kon plaatsen. Dan nog heb ik de hoek van de armen moeten veranderen en het hoofd naar voren kantelen. Je zie ook de commandant die de granaatwerper bedient, hij is de grootste schreeuwerd van de vier.

Afbeelding

Afbeelding

De andere twee figuren zijn de chauffeur (die niet zijn benen onder het stuurwiel kreeg en dan maar getoond wordt terwijl hij uit het voertuig springt) en een ranger die het voertuig verlaat van rechts achter. Het is dus het moment waarop het voertuig net tot stilstand gekomen is en de mannen hun positie gaan innemen onder dekking van de zwaardere bewapening van het voertuig. Wat ik dus wel nog zal moeten doen, is een paar rounds munitie voor de Mk19 scratchen (zie vorige post), anders hebben de gebaren van de commandant niet veel nut.

Afbeelding

De basisbeschildereing voor de bepakking zit er op, alles in acrylverf. Nu nog highlighten en details aanbrengen. Ik zal nog moeten selecteren welk van deze objecten mee de bak ingaat, ik denk niet dat alles er in gaat passen. Ook de zes M4's moeten er nog bij. Toch ga ik er geen dio van maken aangezien alles aan het voertuig zelf te bevestigen valt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding (foto van een echte Defender 110 motor van http://www.eastcoastrover.com/Tdiconversions.html)

Ik heb de motor helemaal gedetailleerd. De motorkap gaat wel gesloten worden maar ik ga ze niet vastkleven omdat ze mooi op haar plek geklemd blijft. Je kan ze dus achteraf nog verwijderen om naar binnen te kijken. Ook kan je nog naar binnen kijken door de twee PE-roostertjes opzij en via de onderkant. De stroomkabels voor de bougies zijn van koperdraad.

Afbeelding

En hier mijn poging om hier alsnog de juiste kostuumvoorzieningen voor mijn rangers te verkrijgen. Ik heb uit flessenlood het harnas gemaakt dat op de boxart getoond wordt. Daar hebben ze ook geen ACU maar het lijkt me dat ik dan wel daarvoor kan kiezen aangezien het oude harnas helemaal afgedekt wordt en de onderste kleding hetzelfde is. Het is alleen een probleem om het flessenlood zonder kreukels te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2012 12:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Hoe heb je die armpjes zo gekregen?? :shock:
Ik ben benieuwd hoe dit gaat lijken, het ziet er tot nu toe in ieder geval al goed uit.
Veel succes,



Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2012 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 maart, 2008 22:09 pm
Berichten: 461
mr.vdh schreef:
Die pixel camouflage, ACU, kan je niet op deze figuren van jou schilderen, deze figuren hebben daarvoor namelijk te oude bodyarmors, bepakkig en dergelijke. kijk maar eens naar deze foto:

Afbeelding _ Afbeelding 3CD camo


Als je deze figuren wel wil gebruiken zou je ze nog beter met de 3CD camouflage kunnen schilderen, alhoewel het dan ook nog niet helemaal klopt. Maar ik zou zo bij zo niet het ACU camo patern op jou figuren gebruiken.
succes,



Dj. :brouw:


Waarom is 3CD camo niet correct?
Als je iets roept op het forum, doe dan aub eerst is ff wat na zoek werk voor je weer wat schreeuwt wat niet klopt, en dat geldt echt niet alleen voor jou mr.v.d.h!

_________________
Jeder zeit, feuer bereit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2012 16:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik had het onlangs zelf voor in een ander topic, ik had het over blauwe zwaailichten die eigenlijk rooie blusapparaten moesten zijn. Sommige dingen denk je ergens gelezen of gezien te hebben en dan sluipen ze snel in een reactie. Ik zou toch steeds checken met referentiemateriaal. Die armen zijn op zich niet aangepast, alleen waar ze bevestigd moeten worden heb ik het contactvlak veranderd en bij de MAG-gunner heb ik even zijn hand en zijn hoofd moeten amputeren. Als je daarna goed plamuurt en schuurt zie je daar niks van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2012 16:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Citaat:
Waarom is 3CD camo niet correct?

mr.vdh schreef:
Als je deze figuren wel wil gebruiken zou je ze nog beter met de 3CD camouflage kunnen schilderen, alhoewel het dan ook nog niet helemaal klopt


Ik heb niet gezegt dat het niet correct is om ze met 3CD camo te schilderen. Ik heb gezegt dat het niet helemaal klopt wanneer hij ze met ACU camo zou schilderen, aangezien de body plate armors die zijn figuren hebben daar te oud voor zijn, dus heb ik hem het advies gegeven om ze met 3CD camo te schilderen. Zodat het allemaal wat beter klopt, de wapens en de plate armors. Maar hij past zijn body armors nu aan zodat hij ze alsnog met ACU camo kan schilderen. Dus volgens mij heb ik niks verkeerds gezegt.



Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement