Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 maart, 2012 20:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Wanneer ik in naburige modelbouwwinkels zoals Artobi een potje verf ga kopen, kan ik het niet laten om te checken of er tussen de oude dozen die ik al wist staan, nergens een nieuwigheid opgedoken is die het koopspook aanwakkert. De voorlaatste keer dat ik er kwam, zag ik dit staan:

Afbeelding

Nadat ik vervolgens wat in de woestijnvoertuig-groepsbouw had rondgeneusd en opnieuw voor een verfje langsging, kreeg het spook de bovenhand en mocht ik de volgende ingrediënten uit de doos tevoorschijn toveren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De RSOV is een verbouwing van de Land Rover Defender en staat in dienst van het 75ste regiment rangers om de M151 Mutt te vervangen. Er zijn drie bataillons met telkens twaalf voertuigen. Drie platoons per bataillon bevatten tweemaal twee RSOV's en twee Kawasakimotoren. Deze voeren geheime operaties uit, waarbij ook als veldambulance ingerichte MEDSOV voertuigen deel kunnen nemen. Een team bestaat uit een RSOV met granaatlanceerder en een met .50 machinegeweer en M250 machinegeweren als secundaire bewapening, wat een opvallend grote vuurkracht geeft in combinatie met een onopvallende viercilindermotor voor het grootste verrassingseffect. De voertuigen zouden nog niet ingezet zijn in de strijd.

De kit is vrij gedetailleerd en alles past voorlopig goed in elkaar na een tweetal stappen. De motor zit zover in elkaar dat ik nog aan het motorblok kan om het zwart te verven. Het chassis is al gedeeltelijk geplakt en geplamuurd maar hier dook een passingsprobleem op met de aandrijfas, zoals op de tweede foto hieronder te zien is. De oplossing is pas te vinden als de motor klaar is om te installeren want het verdeelhuis zit niet vast aan het chassis zelf zodat ik voorlopig nergens de juiste hoek van kan bepalen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het donkergrijs (Humbrol 125 volgens Hobbyboss) lijkt me wel een mooie optie, ik heb nog geen voertuigen in die kleur. Een bemanning heb ik voorlopig nog niet.


Laatst bijgewerkt door StevenVD op do 24 mei, 2012 16:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2012 8:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Succes hiermee! Tja.. 'T koopspook is niet altijd even aardig he :lol: Jammer dat die poppetjes er niet bijzitten :(

gr nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2012 21:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuk kitje,
Alhoewel ik de Britse versie toch net ietsje leuker vind, gaat mijn modelbouwhart hier toch ook echt wel sneller van kloppen.
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.


Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2012 23:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie aanmoedigingen. Het motorblok heeft al een tweede laag Humbrol 33 zwart gekregen met de kwast (de carrosserie zal zeker gespoten worden) net als de radiator. Wat de presentatie van dit voertuig een beetje doodslaat is dat de wielen er all vier erg haaks onder staan. Je krijgt dan een soort matchboxgevoel. Daarom heb ik besloten dat ik de vooras in links sturende positie verbouw. Hij zat al vast maar dit maakte weinig verschil voor de verbouwing want ik had nog een handig zaagje van Trumpeter. Nog niet nodig gehad maar voor zulke nauwe omgevingen komt het wel van pas.

Afbeelding

Na een poosje lagen beide voorste remschijven los naast de ophanging. Het was een beetje griezelig om de mooi passende constructie aan stukken te zagen. Je ziet ook een spie die het weggezaagde materiaal moet vervangen.

Afbeelding

De reconstructie is met behulp van de stuurstang en een meetlat uit te voeren. Je moet op voorhand wel de spoorbreedte noteren.

Afbeelding

Tenslotte is er nog een aanpassing nodig aan de stang die de stuuroverbrenging regelt. Op d eplaats van de pijl is hij losgesneden en ingekort. Nu maar hopen dat de wielen ook zullen passen in hun aangepaste omgeving, ik heb de indruk dat niet alles er perfect gekopieerd uitziet als ik naar foto's van een Defender ophanging kijk. Dan zou dit namelijk de maximale stuurhoek zijn... De stang zit al tegen de "radius arms" aan.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 maart, 2012 23:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De kit van hobbyboss biedt de mogelijkheid om het chassis te detailleren met een volledig uitgebouwde motor maar tegelijkertijd is de bodemplaat van de kit een gatenkaas van ejector pin marks. Daarom heb ik de plamuur erbij gepakt; de wieltjes liggen er ook al bij, inclusief reservewiel.

Afbeelding

De zijkanten passen niet helemaal perfect op de bodemplaat, je moet hier en daar in snijden vooraleer de kieren verdwijnen en dan nog is er aan de rechterkant een kleine verticale afwijking waar ik nog wat op moet vinden, want nu komt de onderrand van de carrosserie niet overeen met de treeplank.

Afbeelding

De motor is al gedeeltelijk afgewerkt maar ik vond de foto's nog niet elegant genoeg, er moet nog een tweede laag zilver over sommige onderdelen. Morgen vast meer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2012 20:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik moest vandaag een stukje 16de eeuwse omwalling opgraven in Antwerpen, het moment dus om na het werk Verschooten te gaan plunderen. Dit heb ik meegebracht:

Afbeelding

Afbeelding

Dat zijn samen acht man en een hoop wapens. Een stowage set hadden ze er niet maar daar is toch geen plaats voor. Het enige probleem is dat ze rechtstaan, dat wordt een hoop werk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2012 12:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Waarom koop je deze figuurtjes?
De wapens die bij dat Tamiya setje zitten zijn eigenlijk allemaal nog van voor Desert-Strom, en in dat boventse setje zitten amerikanen met de kleding en wapens die net na of zelfs in Vietnam werden gebruikt. en de RSOV kwam pas na desert storm in dienst bij de rangers. Had het niet mooier geweest om wat modernere figuren te kopen?


Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2012 15:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor mij is een M16 goed genoeg, ik vind het al irritant dat negen op de tien figuurtjes die in de winkel liggen (en dat is voor mij wel een voorwaarde, dat ik er via een winkel aan kan geraken) WO2 zijn en dat er daardoor geen keuze is. Dus mag ik blij zijn dat ik iets gevonden heb dat van na Vietnam dateert... Ik zal eens kijken wat er aan de mannetjes veranderd kan worden maar geen kat gaat vermoedelijk het verschil zien. Overigens zitten er bij de sprue van de RSOV wapens die sterk lijken op die in deze kit, al moet ik nog eens nakijken of die ook gebruikt moeten worden. Er zouden ook jerrycans van een niet-Amerikaans model Land Rover bij zitten. Allemaal zaken die in deze groepsbouw teveel tijd gaan kosten om in orde te krijgen tegen de einddatum, ik heb ook nog drie slagschepen om te schilderen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 apr, 2012 20:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Omdat er klachten waren over de uitrusting van mijn manschappen en omdat het voertuig er nog niet zo gepakt en gezakt uit zou gezien hebben als ik gehoopt had, heb ik op Model Force de volgende kitjes gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

Beide zijn van Blast Models http://www.phpshopxml.com/blamod.shop/CID/b688f615a13d1b9187b9f7fd342f737f/function/catalogPageDisplay

Hopelijk past het allemaal op één voertuig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2012 23:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu het weer eindelijk aan de beterhand is heb ik me met mijn airbrush en mijn RSOV meteen buiten geparkeerd. Ik dacht dat het meteen goed zou gaan, ik had een nieuwe nozzleset gehaald. Ik opende de koker en haalde de beschermkap voor de nozzle eruit. Toen hoorde ik iets vallen, iets kleins. Toen ik het opraapte bleek het de nozzle zelf te zijn die ook uit het buisje geglipt was. Uiteraard was deze net zoals de vorige op de punt neergekomen en zat er weer een deuk in, het begon al goed dus, echt balen. Ik heb dan maar met mijn oude naald die deuk er uitgeduwd, niet echt een orthodoxe methode maar wie weet kon ik hem zo nog aan de praat krijgen. Het bleek nog geslaagd ook want ik heb er nu mijn hele RSOV mee zwart gespoten zonder gesputter. Gaat die nozzle later nog problemen vertonen, dan koop ik een nieuwe afzonderlijke nozzle en gebruik ik de ongebruikte naald daarvoor.

Ik ga de zwarte versie van de RSOV bouwen. Daarvoor gebruik ik Humbrol 33. Eerst twee zuivere lagen en daar na ga ik postshaden met een iets bijgelichte laag om het wat tot leven te brengen. Voor de panelline washes moet ik nog eens denken, die zullen natuurlijk een lichte kleur moeten hebben om zichtbaar te worden. Slechts enkele onderdelen zoals de zetels zullen andere kleuren krijgen. eerst heb ik een dryfit gedaan van alle onderdelen die ik bij elkaar uitgestald had.

Afbeelding

Afbeelding

Alles paste na de aangebrachte correcties goed, behalve de linkerkant van de motorkap waarvoor ik een stuk van twee millimeter dik van de behuizing van de stuurkolom moest afsnijden. Nu nog staan de twee helften die onder de kap zitten wat uiteen zodat de twee bakjes boven op de bumper niet recht zitten, hiervan gaat het verlijmen niet zonder sinecure verlopen, vermoed ik. Na het spuiten heb ik ook meteen foto's genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar je nog bruin ziet doorschemeren, zal de tweede laag komaf mee maken of komt er een andere kleur overheen (bij de zetelbekleding). Moeilijk was het natuurlijk niet, al was het laatste halfuur de zon al behoorlijk aan het ondergaan, de verf was gelukkig op. De accessoires ga ik in acrylverf doen zodat ik zaken wat vloeiender overgangen kan geven. Misschien haal ik toch de einddatum als ik me concentreer...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement