Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2012 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 feb, 2011 12:31 pm
Berichten: 40
Daar gaat ie dan, mijn eerste bouwverslag.

De doos die ik voor deze groepsbouw zal gaan bouwen is de M3A1 white scout car van hobby boss, ik heb dit altijd een van de mooiere gepantserde voertuigen uit de 2e wereldoorlog gevonden, dus het moest er maar eens van komen.

Afbeelding

Een korte en beknopte inleiding voor dit voertuig;
De M3A1 is een in 1937 in Amerika ontwikkeld verkenningsvoertuig, had vierwielaandrijving, kon 7 personen vervoeren en haalde een topsnelheid van 90km/h (De gestripte verkennings versie haalde een snelheid van 100km/h). In de verschillende varianten zijn er iets minder dan 21000 stuks van gebouwd. De M3A1 werd voor het eerst in actie gebruikt in de Filipijnen, en daarna onder andere in Noord Afrika en de invasie van Sicilië. Er waren nogal wat problemen met dit voertuig, hij was bijvoorbeeld niet goed bruikbaar off-road, had geen dak en geen noemenswaardige bewapening, hierdoor werden de meeste M3A1s vervangen door M8 greyhounds, een klein aantal M3A1s werd nog gebruikt in Normandie, maar vooral voor gebruik achter het front.

Na heel wat gezoek op het internet heb ik een aantal referentie foto's verzameld, maar ik heb er maar heel erg weinig kunnen vinden van het gebruik in Noord Afrika, dus als jullie er nog wat hebben, stuur ze maar door :). Waar ik wel iets over vond is de speciale uitvoering die George S. Patton in gebruik had;

Afbeelding

Waarschijnlijk iets te ambitieus voor mij, vooral omdat het hele interieur aangepast zal moeten worden naar een Command variant.

De inhoud van de doos, die zal ik niet hier plaatsen, dit omdat er een mooie inbox review van op Kitmaker Benelux staat; http://benelux.kitmaker.net/modules.php ... nt&id=6461 Dit gaat wel is waar over de Early version, maar blijkbaar verschilt de inhoud niet zo veel met de late version (HobbyBoss is zelfs vergeten een aantal dingen te veranderen bij de Late version, waaronder de nogal in het oog springende rail waarover de bewapening glijdt). Figuurtjes moet ik nog ergens vandaan toveren, dit omdat ik normaal alleen maar Duitse voertuigen bouw.

Ik zal vanavond de eerste in progress foto's plaatsen.

_________________
No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country. George S. Patton


Laatst bijgewerkt door Zimmer op ma 20 feb, 2012 22:05 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2012 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Mooi! Deze scout car wil ik ook nog eens bouwen. Kit schijnt prima in orde te zijn! Hier nog een linkje met een aantal foto's ter transpiratie ;) Of je had ze misschien al gezien..

http://www.armorama.com/modules.php?op= ... _id=173032

Succes iig :D

_________________
If it ain't Dutch, it ain't much Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2012 20:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Ja, gaaf! Goed dat je meedoet! Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2012 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Ben ook wel benieuwd naar deze kit.
Succes ermee.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2012 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 feb, 2011 12:31 pm
Berichten: 40
Scooby schreef:
Mooi! Deze scout car wil ik ook nog eens bouwen. Kit schijnt prima in orde te zijn! Hier nog een linkje met een aantal foto's ter transpiratie ;) Of je had ze misschien al gezien..

http://www.armorama.com/modules.php?op= ... _id=173032


Ik heb dat topic gezien, in een van de links staat een mooie citaat van een engelse soldaat;

"A few days later, three of us in a ‘White’ scout car drove over and exploded a German ‘Teller’ anti-vehicle mine. The car was a complete wreck. We were in a minefield and we de-loused a few as we crawled carefully out. The only injuries we received were the effects of the blast and what saved us was that it was an armoured car and we had put sandbags on the floor in case of such an eventuality."

http://www.speedbird747.com/roy/index_files/Page768.html

Ik neigde sowieso al naar een Britse uitvoering (als is het maar om de sokken die die mafkezen in de woestijn droegen) maar na de volgende foto te hebben gezien weet ik het zeker, de strakke overgang tussen licht en donker mag ik wel, en is te doen zonder airbrush. Welke kleuren het zijn is alleen nog de vraag, het lijkt een combinatie van lichtgeel en donker groen.

Afbeelding

Ik ben inmiddels ook begonnen met bouwen, het valt allemaal netjes in elkaar, maar de motor klopt van geen kant. Er missen onderdelen, en bepaalde onderdelen hebben de verkeerde vorm. Hier dan maar de foto's;

Afbeelding

De riem hoort eigenlijk rond de 3 pullys te lopen, maar degene aan de rechterkant zit zo ver naar achteren dat het niet mogelijk is om hem ook daarlangs te leiden, dan maar zo, je ziet er uiteindelijk niks van terug. Op de foto lijkt de fan scheef te zitten, dit klopt, is inmiddels recht gezet.

Afbeelding

Edit;

deze twee setjes maar besteld:

Afbeelding

Afbeelding

_________________
No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country. George S. Patton


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jan, 2012 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Toch mooi om altijd onderzoek te doen naar je voertuig. Tenminste, ik vind de historie erg interessant. Dan krijg je ook een beetje een klik met wat je bouwt. Over die kleuren.. Je zou gokken groenig en gelig op zwart-wit foto's . Ik heb bij mijn Stuart ook een 2-kleuren patroon, en als je daar induikt, blijkt het toch iets heel anders dan wat de kitmaker voorschotelt. Misschien heeft jouw White ook wel diezelfde kleuren? Als het toch Brits in de woestijn is? Ik moet even spitten, maar zal hier wel de linkjes plaatsen naar sites waar het freakiest van het freakiest onderzoek plaatsvindt over de blijkbaar juiste kleuren :D En och, misschien was het ook wel gewoon gelig en groenig..

_________________
If it ain't Dutch, it ain't much Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jan, 2012 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 feb, 2011 12:31 pm
Berichten: 40
Een nieuwe update.

Ik heb me gisteren vooral bezig gehoud met de voorwielophanging, dit omdat ik nog moet uitvogelen hoe ik de achterkant iets ga verlagen. Dit ga ik doen omdat deze auto's altijd volgeladen waren met allerlei zooi, deze kit staat vanuit zichzelf nogal hoog op de wielen wat een niet erg realistisch beeld zal geven.

Dan de voortrein, de passing was redelijk. Het grootste probleem was dat de beugels van de roller last hadden van de bladveren, welke te ver naar de zijkant uitsteken, stukje van de bevestiging aan het chasis van deze bladveren weghalen en ze pasten perfect. Ik was verbaasd over de kwaliteit van het rollertje, meestal zijn dit soort onderdelen zo ovaal als het maar kant, maar niet in dit geval.

Afbeelding

(Jup, ook bij deze HobbyBoss kit zijn er nogal wat ejector marks aanwezig maar deze zijn niet te zien als het autotje op zijn wielen staat)

Afbeelding

Na heel wat gegoogle ben ik ook wat meer te weten gekomen over de kleuren die de britten gebruikten in de woestijn. Op deze site stonden er zelfs de verschillende humbrol nummers bij aangegeven; http://www.miniatures.de/camouflage-british.html De volgende lijkt me het meest overeen te komen met de foto

North Africa: 1942 Two Colour Disruptive Pattern
B.S. Designation Official Shade Note Humbrol No.
Light Stone No.61 B.S.381-1930 Base Colour 121
Dark Green No.4 B.S.381-1939 Disruptive Pattern 75

Wat richting dit gaat;

Afbeelding

_________________
No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country. George S. Patton


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jan, 2012 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 01 sep, 2009 16:07 pm
Berichten: 348
Woonplaats: Breda
Hallo, nog even over de kleuren.

Aangezien het een van oorsprong Amerikaans voertuig is, is er een grote kans dat het groen de originele olive drab is.


Bruce


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2012 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 feb, 2011 12:31 pm
Berichten: 40
Ok, tijd voor een update. Ben vooral op zoek geweesd naar informatie over kleuren, waar niet veel over te vinden is. Na het doorspitten van kleurschema's van verschillende kits kwam ik het vaakst de combinatie Oliv Drab & Dark Yellow tegen, de Oliv Drab zou de basis moeten worden waarin het voertuig is gespoten, inclusief interieur, waarna er een camouflage patroon in donker geel over heen is gespoten. Over het patroon ben ik nog niet veel wijzer geworden, het lijkt erop dat het eindresultaat vooral in handen lag van de creativiteit van de spuiter. Een aantal voorbeelden;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Welke het moet worden? Nog geen idee. Ben ook nog vol op zoek naar markeringen die de britten gebruikten, waar ik tot nu toe nog geen touw aan vast kan knopen.

Het model;

Ben iets te fanatiek geweest en geen foto's gemaakt tijdens het bouwen (moet ik mezelf nog aanleren).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even gekeken hoe het er een paar stappen vooruit eruit ziet, ik weet nog niet exact hoe ik hem neer wil zetten, dus ik plak de deurtjes nog maar niet vast.

Afbeelding



Moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de kit, de ejector marks zitten slim verstopt achter panelen, alles valt netjes in elkaar en de bouwbeschrijving is duidelijk

_________________
No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country. George S. Patton


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2012 18:54 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Het moet een uitstekende kit zijn voor de prijs. Bouw looks nice!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement