Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

the american bird has made her final landing afgesloten ..
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=194&t=31845
Pagina 1 van 9

Auteur:  bubblegum [ zo 10 apr, 2011 23:02 pm ]
Berichttitel:  the american bird has made her final landing afgesloten ..

Nou brouwers ,,,

Hier een brouwverslag van een space shuttle diorama voor iemand die een diorama wou hebben na aanleiding van het 30 jarige jubileum van het shuttle tijdperk sts 1 t/m sts 135 ,,, als die sts 135 er nog komt ??? ,, de aankleding en thema is aan mij ,, het moest meer een stateu uitvoering worden in een koper / brons look ,,,

de shuttle zit in elkaar na redelijk wat werk ,, verder heb ik een oud eagle kop gekocht voor een koopje ,, en die maar eens gaan onder kliederen .... het resultaat tot nu toe ben ik tevreden ...

morgen verder met de base die moet ook dienen als contragewicht , want zwaar zal dit diorama worden :wink: er zit dus nog een bult werk aan ..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


tot zover ..

Auteur:  Razorcivic [ ma 11 apr, 2011 8:25 am ]
Berichttitel:  Re: projeck : the american bird has made her final landing

Ziet er strak uit bubble! Wat voor schaal is dit? 1:72?
De eagle ziet er ook heel strak uit!

Auteur:  bubblegum [ ma 11 apr, 2011 14:01 pm ]
Berichttitel:  Re: projeck : the american bird has made her final landing

Dankje Razorcivic !!

Yep , het is een 1/72 versie ...

Auteur:  woods170 [ di 12 apr, 2011 12:14 pm ]
Berichttitel:  Re: projeck : the american bird has made her final landing

bubblegum schreef:
Hier een brouwverslag van een space shuttle diorama voor iemand die een diorama wou hebben na aanleiding van het 30 jarige jubileum van het shuttle tijdperk sts 1 t/m sts 135 ,,, als die sts 135 er nog komt ???


Ja, Bubble, STS-135 komt er gewoon. In de wetgeving die vorig jaar door het Amerikaanse congress is aangenomen staat expliciet vermeld dat STS-135 uitgevoerd moet worden. Er is zelfs taalgebruik opgenomen om de NASA te dwingen de fondsen voor deze vlucht uit andere onderdelen van het NASA budget te betrekken, indien er niet tijdig afdoende fondsen door het congress beschikbaar worden gesteld.

Kortom: NASA is wettelijk verplicht STS-135 te vliegen, en wil deze missie zelf ook uitvoeren, omdat ze daarmee de komende logistieke problemen van het ISS enigszins kunnen uitstellen. Er wordt al volop gewerkt aan de voorbereidingen van STS-135. Wordt een vlucht met een hele kleine bemanning (slechts 4 astronauten), 1 ruimtewandeling en een relatief korte tijd gekoppeld met het ISS.

Auteur:  bubblegum [ di 12 apr, 2011 14:14 pm ]
Berichttitel:  Re: projeck : the american bird has made her final landing

Aah das mooi ,,,, :wink: dank man

weet je toevallig wat men als opvolger gaat nemen je hebt de DX uitvoering

Afbeelding

of de Orion

Afbeelding

Ik weet dat men nog steeds veel geld erin pomp ... 2 lijkt me teveel

Auteur:  Razorcivic [ di 12 apr, 2011 17:48 pm ]
Berichttitel:  Re: projeck : the american bird has made her final landing

bubblegum schreef:
Aah das mooi ,,,, :wink: dank man

weet je toevallig wat men als opvolger gaat nemen je hebt de DX uitvoering

Afbeelding

of de Orion

Afbeelding

Ik weet dat men nog steeds veel geld erin pomp ... 2 lijkt me teveel


Qua model toch maar weer terug naar de apollo CSM achtige ruimtevoertuigen.
Ik ben benieuwd welke het gaat worden! Zal nog wel een tijd duren voordat zo'n ding omhoog gaat.

Auteur:  woods170 [ wo 13 apr, 2011 13:59 pm ]
Berichttitel:  Re: projeck : the american bird has made her final landing

bubblegum schreef:
weet je toevallig wat men als opvolger gaat nemen je hebt de DX uitvoering
of de Orion


Vooraf: er zijn grote verschillen tussen de Dragon van SpaceX (de DX zoals jij het noemt) en de Orion van de NASA. Ik zal ze puntsgewijs toelichten:
- Dragon is momenteel ontwikkelt als een vrachtcapsule. Een bemande versie bestaat (nog) niet. Orion is vanaf dag 1 ontwikkeld als bemande capsule.
- Dragon is ontwikkelt door SpaceX in het kader van het COTS programma. Orion is ontwikkeld in kader van het Constellation programma.
- COTS staat voor Commercial Of The Shelf. Oftewel: door de industrie ontwikkelde capsules voor bevoorrading van het ISS.
- Constellation is het Amerikaanse ruimtevaartprogramma voor terugkeer naar de maan. Het is vorig jaar door Obama wegbezuinigd.
- Dragon is voor een substantieel deel ontwikkeld met geld van Elon Musk, de eigenaar van SpaceX. Privaat geld dus. Daarnaast ontvangt het subsidie van NASA in het kader van het COTS programma.
- Orion is volledig ontwikkeld op de kosten van de Amerikaanse belastingbetalers.
- Dragon heeft een bijbehorend lanceervoertuig: de eveneens door SpaceX ontwikkelde draagrakte Falcon 9
- Orion heeft GEEN bijbehorend lanceervoertuig: de Ares-1 raket is wegbezuinigd door de regering Obama. Er gaan nu stemmen op om een testvlucht van een onbemande Orion uit te voeren met een Delta-4 raket.
- Dragon is inmiddels al een keer gelanceerd, de eerste vlucht van Orion staat gepland voor 2014.
- Dragon is verhoudingsgewijs spotgoedkoop. Totale ontwikkelingskosten tot zover bedragen circa 600 miljoen dollar. Orion is peperduur: bijna 4 miljard dollar.
- Dragon kan niet uit eigen kracht vastkoppelen aan het ISS, er is hulp nodig van de robot-arm van het ISS. Orion kan wel zelfstandig vastkoppelen.
- Dragon heeft alleen een passieve CBM poort. Orion heeft een actief LIDS koppelingsysteem.
- Dragon heeft in de passieve CBM poort een luik dat groot genoeg is om ISS standard racks te vervoeren. Orion heeft dat niet.
- Dragon is zeer geschikt voor (kleinere) vracht. Orion is vooral bedoeld voor vervoer van mensen.

Kortom: twee hele verschillende ruimtescheepjes. Dragon kan verder ontwikkelt worden om ook bemand te gaan vliegen en zou dan een gedeelte van de taken van de Orion op zich kunnen nemen. Maar Dragon en Orion zijn qua functionaliteit geenszins 1-op-1 uitwisselbaar.

Foto van de parachutelanding van de eerste Dragon capsule op 8 december 2010:
Afbeelding

Tot zover.

Auteur:  Peperbus [ wo 13 apr, 2011 14:52 pm ]
Berichttitel:  Re: projeck : the american bird has made her final landing

Mooi werk Bubble! Ik vind die adelaarskop erg indrukwekkend!

Auteur:  bubblegum [ do 14 apr, 2011 8:15 am ]
Berichttitel:  Re: projeck : the american bird has made her final landing

dankje luitjes ,,,, en woods140 voor de uitleg ,,,,

ik vraag me af wat die amerikanen nu moet betalen voor het laat ik maar zeggen leasen bij de russen ... dat zal ook wel niet goedkoop zijn ...

maar de shuttle is weg voor een laagje koper ,,, en als ie terug is kan ie verder afgemaakt worden ..... :brouw:

Auteur:  Paper Kosmonaut [ do 14 apr, 2011 8:52 am ]
Berichttitel:  Re: projeck : the american bird has made her final landing

Woods, Die Delta IV (heavy!) - lancering klopt weliswaar maar alleen voor een onbemande test. De heavy wordt ingezet om de Orioncapsule een gesimuleerd terugkeertraject vanaf de maan te doen vliegen. NASA overweegt Orion met Atlas V 552 te gaan lanceren omdat Delta's niet het predikaat "man-rated" kunnen krijgen vanwege het ontbreken van diverse (36) daarvoor noodzakelijke veiligheidssystemen: sensoren en computersoftware die voor de veiligheid van de inzittenden kunen zorgen. De Atlas heeft die systemen momenteel ook niet aan boord maar heeft ze wel, getest en al kant en klaar op de plank liggen. (Een overblijfsel van het gecancelde Orbital Space Plane project (X-38) in 2005).

Over de Delta nog: ik las ergens dat op het moment van afstoten van de eerste trap de motor van de Delta IV nog slechts een 5% marge heeft tot "total failure" maar dat dat ook zo is bedoeld en uitgerekend. In het brandstofpomp systeem in de Delta CCB (Common Core Booster) ontbreekt ook de mogelijkheid de toevoer naar de motor volledig af te sluiten in geval van een "abort".
De CCB's van de Delta zijn gebouwd om op een zo'n veilig mogelijke maar goedkoop mogelijke manier iets in de ruimte te krijgen. Elke CCB is zelfs licht afwijkend van elke andere CCB. Voor de Delta "man-rated" kan zijn ben je anderhalf miljard dollar en minstens 6 jaar verder.

De CBC's (Comon Booster Core - lekker verwarrend!) en RD 180s van de Atlas schijnen beter op een "man rating" te zijn voorbereid. (en ULA heeft ook voor de Atlas V een eventuele "heavy" versie klaarliggen, zij het nog niet gebouwd of getest). Orion is een prestigeproject van NASA dat nu zonder draagraket een soort weeskindje is. Voordat Orion zijn eerste onbemande testvlucht heeft gevlogen is Dragon al operationeel.
Dragon zal dus al snel ook mensen naar het ISS vliegen, denk ik. Orion wordt waarschijnlijk ingezet voor meer gewaagde bemande missies zoals het terugkeren naar de maan of een bezoek aan een asteroide.

Bubble, ik ben benieuwd wat dit wordt. Persoonlijk kan ik niet meteen enthousiast raken van zo'n adelaarskop maar een 1/72 shuttle stack is altijd een bijzonder indrukwekkend plaatje. Ik ga er dit jaar ook maar eens aan beginnen. (Eerst ligt er nog een half afgemaakte Falcon Heavy en een ISS op voltooiing te wachten en dan de in komende augustus naar Jupiter te lanceren Juno sonde. In papier uiteraard.)

Pagina 1 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/