Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 20:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Dat valt mee ronald ,,, ,,, er was ook iemand op de yahoo space group site die had ook een iras zelf gebouwd ... wel een kleintje .. ,, ik geloof een 1/144

ik zou van de heer smolders nog eens wat info krijgen qua tekeningen ....... dat zou hij altans proberen bij iemand die Ans en IRAS ook inelkaar heeft gezet ....... weet zijn naam niet meer ,,

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
bubblegum schreef:
Dat valt mee ronald ,,, ,,, er was ook iemand op de yahoo space group site die had ook een iras zelf gebouwd ... wel een kleintje .. ,, ik geloof een 1/144

ik zou van de heer smolders nog eens wat info krijgen qua tekeningen ....... dat zou hij altans proberen bij iemand die Ans en IRAS ook inelkaar heeft gezet ....... weet zijn naam niet meer ,,


Nope, dat was er eentje schaal 1/24, gebouwd door een Amerikaan:Jeff Goldader. Ik heb zijn naam al eerder laten vallen. Hij heeft destijds als student nog met IRAS data gewerkt en wilde daarom de satelliet scratch nabouwen. Groot probleem: geen acurate tekeningen en maatvoering bekend. Hij heeft uiteindelijk toch een IRAS gebouwd, op basis van blueprints en een stapel foto's die ik hem aangeleverd had. Met dank aan de voormalige projectmanager van IRAS.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
wel apart dat er zo weinig gegevens zijn moet ik zeggen ,,, bij ninfinger waren er indergeval al wat tekeningen met maten van de IRAS ...

Afbeelding

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Okee......

Hier zijn dan de FOTO'S FOTO'S FOTO'S !!!

Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding

De scharnieren van de zonnepanelen heb ik vastgezet met kleine schroefjes die ik van mijn
opticien kreeg. Dit was van tevoren gepland; aan de achterkant heb ik op die plek een stuk dik
karton gelijmd. Nadien voorzichtig een kleine gaatje geprikt. De schroefjes zijn er daarna gewoon
ingeschroefd.


____________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 20:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
Niet zo gek. IRAS was geen 'all-NASA' project. Het was een samenwerking tussen Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de VS. NASA besteedde haar deel volledig uit aan Ball Aerospace. Alle tekeningen van het Amerikaanse deel zijn intellectueel eigendom van Ball. Alle tekeningen van het Nederlandse deel zijn intellectueel eigendom van Dutch Space (de legitieme opvolger van Fokker Space).
Kortom: geen tekeningen in het publiek domein. En via een FOIA verzoek gaan Amerikanen ook geen toegang krijgen tot tekeningen van het Amerikaanse deel, omdat dat deel door een Amerikaanse private onderneming is ontwikkeld en gebouwd.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 20:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
ETG schreef:
Okee......

Hier zijn dan de FOTO'S FOTO'S FOTO'S !!!

<knipper de knip>

De scharnieren van de zonnepanelen heb ik vastgezet met kleine schroefjes die ik van mijn
opticien kreeg. Dit was van tevoren gepland; aan de achterkant heb ik op die plek een stuk dik
karton gelijmd. Nadien voorzichtig een kleine gaatje geprikt. De schroefjes zijn er daarna gewoon
ingeschroefd.


____________
Erik.

TOF!! Mooi model Erik. Prachtig werk.
Effe nitpicken: die rode dingen aan de boven en onderzijde zijn hijsogen. De ANS back-up die in de Aviodrome hangt heeft deze nog (errug handig toen we 'm ophingen), maar het flight-article had deze uiteraard niet. Deze rode hijsogen werden verwijderd nadat ANS op de Scout raket was ge-installeerd. Wil je jouw model vlucht-acuraat maken dan doe je dat door die rode dingen weg te laten.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
De foto,s zien er mooi uit Erik ,,,, mooi werk .... die heb ik nog nooit gezien in een model ... mooi .. :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ahum............ de tekeningen van de ANS liggen hier in Middelburg op de Sterrenwacht...........
Van die hele grote...... A0 formaat of zoiets. Vergeeld, maar nog erg duidelijk.

Vraag me niet hoe ze daar terecht zijn gekomen, maar als het goed is liggen ze er nog.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
ETG schreef:
Ahum............ de tekeningen van de ANS liggen hier in Middelburg op de Sterrenwacht...........
Van die hele grote...... A0 formaat of zoiets. Vergeeld, maar nog erg duidelijk.

Vraag me niet hoe ze daar terecht zijn gekomen, maar als het goed is liggen ze er nog.


Hey, die info houdt ik even tegen Jan de Koomen aan. In het archief van DutchSpace hebben ze wel de tekeningen op Lightbox fiches (microfilm), maar de originele tekeningen zijn ze kwijt. Ben benieuwd of DutchSpace weet dat ze in Middelburg liggen.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Als ik me niet vergis heeft Jan die tekeningen aan Peter L. gegeven. Via hem (ik noem zijn naam
wel in een privemailtje aan jouw) en daarna weer via mij zijn ze bij de Sterrenwacht gekomen.
Volkomen legaal en eerlijk, dat is zeker, hoor ! ;-)


En het zijn niet de originele tekeningen maar kopieën. Wel net zo groot als de originele. En ook de
delen van de ANS zelf staan er - soms - op ware grootte op.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement