Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2010 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ten eerste: die voet is inderdaad erg mooi, erg origineel. Maar het model vind ik mooier !
Echt waar. Complimenten.

Ten tweede: ik kan nergens op de websiet vinden dat het model is nagemaakt van originele
tekeningen of naar foto's van het origineel. Wel staat er dit: "This model was built from an
original issue."
De bouwer bedoeld hiermee dat het bouwmodel een originele Hawk kit was en geen heruitgave
van een ander merk zoals UPC bijvoorbeeld. Vele merken, waaronder UPC, leende vaak mallen
van andere fabrikanten.

Er staat wel bij dat de kit geleverd werd met vier zonnepanelen..........!!!
".........Finally, it came with four "antenna" rods, ............"

En er was maar één type 18. Er was maar één versie. Als je een accuraat model wilt maken
is er dus maar één uitvoering mogelijk.
Omdat echt ALLES wat vloog en niet commercieel was, toebehoorde aan het Amerikaanse
leger, zal het je niet verbazen dat er dus bijzonder weinig foto's van de satelliet zijn. Echter,
er zijn wel degelijk een paar bruikbare foto's en tekeningen te vinden. Hiermee is een redelijk
accuraat model te maken.

Explorer 18 had nog een tweelingbroer: Explorer 21. Maar deze leken dus echt precies op elkaar.

Onthoud: bouw nooit meer een model van iemand anders na, je kan dan lelijk in de fout gaan.
Een aantal jaren geleden maakte een Pool mijn papieren model van de Franse Diamant B
raket na. Ik had maar één tekeningetje tot mijn beschikking, getekend door Charles Vick.
Op de Poolse replica herkende ik meteen mijn model, omdat de Pool ook netjes al MIJN
fouten had gekopieerd !!! ;-)
Kijk maar : http://www.papermodelstore.com/product_ ... ts_id=3391
Inmiddels is de verbeterde versie al klaar en is het - hopelijk - één van de meest accurate
weergaven van de Diamant B raket. Hij lijkt nog maar weinig op mijn eerste versie !
Afbeelding

Probeer ook eens de Nederlandse Delfi C3 na te maken. Dat kan op ware grootte. Doe ik ook.
Dat ding is maar iets groter dan een pak melk. Ik hoop ooit nog eens een paar (kapotte)
zonnecellen te pakken te krijgen. Dan lijkt de replica helemaal echt ! ;-)

__________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2010 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Ik snap wat je bedoeld ,,, ik heb ook liggen zoeken ,,, en dacht het zal wel goed zijn ,,, :wink: niet dus ,,, :? in iedergeval mijn afval styreen is opgemaakt .. :brouw:

Volgend jaar eerst de LUT tower voltooien en ik heb nog steeds op mijn verlanglijstje staan , nederlands trots , de ANS en een keer de IRAS ,, van de ANS IRAS zoek ik nog bouwplaten , maar die vind ik nergens ,,,,

voor de space goeroe,s collectors en een dikke beurs , zag op de CS site deze Lut staan van het merk : INTER-CULTURE's

http://inter-culture.jp/Buy/products/li ... gory_id=10

wat details ;

http://inter-culture.jp/Buy/products/de ... duct_id=35

de LUT tower , schaal 1/144 is uit een 3D printer gemaakt , nooit geweten dat 3D produkten zo duur zijn ,,, oftewel aan de gekleurde versie hangt een prijskaartje van euro 3800,-

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2010 23:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Die bouwplaat van de ANS vind je nergens.?? Oh nee, joh ..?? ;-)

Nou ja zeg.....da's nou ook toevallig...........:

Afbeelding

In het echt is het een prachtig apparaat. Ik heb ooit een rondleiding gekregen op de plek waar
de ANS gebouwd werd. Reuze interessant. Ik kon toen ook foto's maken van de satelliet. Wel
jammer dat 'ie toen hoog aan het plafond hing. En mijn camera (een Nikon Coolpix 4500) was
veel minder van kwaliteit dan mijn huidige camera. Een groot verschil.
Leuk detail: de donker-koperkleurige folie om de body heen is gepolijst koper, voorzien van een
hoogwaardige transparant laklaag. Het is dus geen goudfolie of Kapton, zoals ik eerst dacht.

En wat die LUT betreft....veel te duur. De kwaliteit van een 3D printer is goed, maar nog niet geweldig.
En als je weet wat een 3D printer kost en hoe lang het duurt om een onderdeel te maken, dan is de prijs
wel gerechtvaardigd. En het plastic is lang niet zo sterk als van commerciële injection molded modellen.

_________
Erik.

P.S. Wie zich afvraagt hoe ik foto's van de echte ANS kon maken terwijl deze toch echte gelanceerd is:
het antwoord is simpel. Toentertijd waren raketten nog niet echt betrouwbaar. Daarom werden vele
satellieten twee of soms zelfs drie keer gebouwd. Allemaal identiek. Als de eerste lancering mislukte, hadden
ze nog een tweede identieke satelliet. De Scout raket waarmee de ANS gelanceerd werd deed zijn taak
voor zo'n 98 procent goed. De ANS kwam niet helemaal in de geplande baan, maar men besloot met dit
kleine euvel voort te gaan. De tweede ANS hoefde niet gelanceerd te worden en ze bleef in Eindhoven,
waar ze kort erna een plekje aan het plafond kreeg, waar ze al die jaren bleef hangen. Sinds een jaar (of
iets langer) hangt ze in het Aviodrome in Lelystad.

Zowel de ANS als de IRAS zijn geen makkelijke modellen om te maken, dat beloof ik je alvast !
(Niet in papier maar ook niet in andere materialen.)

___________

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 nov, 2010 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
wel wel wel ,,, hoe he je die gevonden ??? ,,, dat moet een oudje zijn van lang geleden .... :wink: ik kan um niet vinden

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 nov, 2010 0:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
........Die heb ik ontworpen en getekend, joh !!! ;-)

Ik heb alleen nooit de tijd genomen om het model op de modellenpagina van mijn club
te zetten. Ik bleef maar kleine wijzigingen aanbrengen en ik kon maar niet stoppen.
Daarnaast moet ik ook nog de bouwbeschrijving maken. Dat wou ik doen door middel van
foto's in plaats van tekeningen. Het maken van zo'n bouwbeschrijving is ook een heidens
karwei. Met foto's leek me sneller.
Ook de binnenkant zou een bouwmodel op zich moeten worden, maar daar ben ik nooit verder
dan halverwege mee gekomen, vanwege gebrek aan info.
Inmiddels heb ik die info wel maar nu ben ik weg bij de club en bestaat de modelbouwpagina
ook niet meer.
Ik heb al hulp aangeboden gekregen voor het maken van een website. Ik wil ook een manier
gaan bedenken om mijn investeringen terug te verdienen, want het maken van al die modellen
kost enorm veel tijd en best wel veel geld. Het hebben van een website die flink bezocht gaat
worden en ook veel downloads zal hebben, kost veel geld om te onderhouden dus wil ik een
zeer kleine vergoeding per download. Dubbeltjes, of hooguit een euro per model. Hoe ik dat
moet gaan doen weet ik nog niet.

Van deze ANS heb ik drie versies gemaakt: Basic, Simpel en Professional. Deze laatste moet op
mat en glans papier worden afgedrukt voor een optimaal resultaat.

Als je wilt druk ik dit model voor je af op kwaliteitspapier. Een paar euro plus verzendkosten.
Voorlopig wil ik dit model nog niet gratis aanbieden in digitaal (PDF) formaat.
Ik ben in 2004 aan dit model begonnen. Nog steeds vind ik dit één van mijn mooiste modellen.
Ik heb hem boven op zolder. Ik zal er morgen eens een foto van maken. De zonnepanelen heb
ik opvouwbaar gemaakt, net als de echte.
Ik had zelfs ooit plannen om hem op ware grootte te maken, maar dat zal er waarschijnlijk nooit
meer van komen. Want ja......waar laat je zo'n groot ding !!?? ;-)


Welterusten !

___________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 nov, 2010 9:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
ETG schreef:
P.S. Wie zich afvraagt hoe ik foto's van de echte ANS kon maken terwijl deze toch echte gelanceerd is:
het antwoord is simpel. Toentertijd waren raketten nog niet echt betrouwbaar. Daarom werden vele
satellieten twee of soms zelfs drie keer gebouwd. Allemaal identiek. Als de eerste lancering mislukte, hadden
ze nog een tweede identieke satelliet. De Scout raket waarmee de ANS gelanceerd werd deed zijn taak
voor zo'n 98 procent goed. De ANS kwam niet helemaal in de geplande baan, maar men besloot met dit
kleine euvel voort te gaan. De tweede ANS hoefde niet gelanceerd te worden en ze bleef in Eindhoven,
waar ze kort erna een plekje aan het plafond kreeg, waar ze al die jaren bleef hangen. Sinds een jaar (of
iets langer) hangt ze in het Aviodrome in Lelystad.

Zowel de ANS als de IRAS zijn geen makkelijke modellen om te maken, dat beloof ik je alvast !
(Niet in papier maar ook niet in andere materialen.)


Met dat laatste statement ben ik het niet eens. Jeff Goldader heeft met hele beperkte middelen een fijne IRAS nagemaakt, zij het in een veel te kleine schaal. Mijn eigen papieren schaalmodel van de ANS vordert ook lekker. Tijd is hier vooral een issue. Referentiematerialen heb ik genoeg: maatvoering via een bron die bij de bouw betrokken is geweest en foto's uit de Aviodrome.

Het reserve exemplaar van ANS hangt inmiddels al weer zes jaar in de Aviodrome, nadat mijn clubje (het NRM) het ding van Philips te leen heeft gekregen. Van de Space Expo in Noordwijk wisten we een paar jaar later de mock-up van IRAS te scoren. NIVR was hier de eigenaar van en dreigde het ding in een container te lazeren als niemand er belangstelling voor had. Dat hebben we dus voorkomen. IRAS hangt inmiddels alweer 3 jaar in de Aviodrome. Een maandje of negen geleden heeft Jan de Koomen een model van Delfi-C3 afgerond. En jawel, die hangt nu in de Aviodrome. Formaatje pak melk. Aan een mock-up van Sloshsat is ooit werk begonnen, maar dat is afgeblazen wegens onvoldoende tijd.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 nov, 2010 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Hallo Ronald,

Hoe ver ben je inmiddels met het model van Sloshsat? Die preview zag er veelbelovend uit...!';-)
En zes jaar alweer......... word ik nou zo oud? Of is mijn geheugen aan het verslechteren?
Hoe dan ook, de tijd vliegt als je lol hebt, dat is me wel duidelijk !! ;-)

______
Erik

p.s. .........sh*t......ik krijg concurrentie............ Nu MOET ik wel een verbeterde versie van
mijn ANS model gaan maken............ |-)

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 9:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
ETG schreef:
Hallo Ronald,
p.s. .........sh*t......ik krijg concurrentie............ Nu MOET ik wel een verbeterde versie van
mijn ANS model gaan maken............ |-)


Nee hoor, nergens voor nodig. Mijn eigen ANS model is zuiver voor mijn eigen gebruik. En zal tezijnertijd wellicht als relatiegeschenk gaan dienen voor de sprekers op de avondlezingen van het NRM. Het is niet de bedoeling dat mijn versie gratis op het internet terecht gaat komen. Daar zijn tenslotte altijd een aantal lieden te vinden die het nodig vinden om aan de haal te gaan met andermans intellectuele eigendommen. Wat dat betreft heb ik jouw opmerking destijds dat de parts-layout van mijn versie van Sloshsat wel erg sterk op die van jouw versie leek ter harte genomen. Sloshsat wordt herontworpen. In essentie maak ik er nu twee modellen in 1 van. Eerst een structurele kubus bouwen. En daarboven op worden losse prints van de wanden geplaatst. Zo wordt het hele model steviger, zonder de noodzaak te hebben de zichtbare zijden op te dik papier (over-scale) te printen.

Groet,
Ronald

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 15:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
FOTO,S !!! FOTO,S !!!! FOTO,S !!!!!! :wink:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 15:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
@Erik: je zou bijna gaan denken dat Bubble ongeduldig wordt... :lol:

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement