Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2009 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Hoi,

omdat ik m'n compressor in Mexico bij familie vergeten ben moet ik er zelf maar eentje bouwen voor niks.



onderdelen
lucht tank.
motor
drukafslag (deze zorgt ervoor dat de druk tussen 1,8 en 6 bar blijft
drukregelaar waterafscheider
terugslagklep (waar deze voor nodig is weet ik nog niet precies)

de onderdelen die ik tot nu toe verzameld heb.
Afbeelding
dit is de drukregelaar, deze zorgt ervoor dat de motor bij bijv 2 bar aanslaat en bij max 6 bar afslaat, jammer genoeg zit er geen ontlastventiel op, maar misschien is deze niet nodig. de ontlastventiel zorgt ervoor dat de luchtpijp van de motor naar de tank leeggemaakt zodat de motor niet vastslaat als ie weer moet werken.
Afbeelding
manometer voor de lucht tank en voor de drukregelaar, een oude drukregelaar en wat verloopstukjes e.d. gekregen van iemand
Afbeelding
luchttank van het grofvuil, gelukkig zitten hier alle aansluitingen op zodat het een geval van plug en play wordt
Afbeelding
Afbeelding
de motor komt uit een oude koelkast, uiteraard is deze lekker stil
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2009 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 sep, 2008 11:18 am
Berichten: 134
Woonplaats: Noord-Brabant
Ben benieuwd :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2009 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo, eigenlijk best makkelijk zo'n compressor bouwen, en helemaal niet zo duur.

Goed we gaan verder, eerst de motor maar 's testen, jammer genoeg doet ie niks als ik de stekker in de stopcontact stop, wat zou er aan de hand kunnen zijn? van een bakje met allemaal snoertjes enzo loopt er eentje naar de deur van de koelkast, die is vast voor het lampje, maar als de deur open is doet de motor het ook niet, na een telefoontje naar m'n broer ben ik er achter gekomen dat de zwarte draad (de schakeldraad) die naar de deur schakelaar loopt en de bruine draad (hier staat stroom op) verbonden moeten worden om (euhm hoe noem ik dat?) te schakelen, waardoor de koelkast virtueel dicht is en de motor loopt.

Dus de bruine draad die ik beet en de zwarte moet ik met elkaar verbinden om de motor te laten werken.
Afbeelding

ik heb een stukje groen gele stroomdraad gepakt, daar aan beide kanten een stekkertje gezet en deze op de plek waar de zwarte en de bruine draad uitkwamen gezet.
Afbeelding

Aansluiten maar en hij doet 't...
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2009 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi, de motor doet het dus, nu wil ik proberen om lucht in de tank te krijgen. hiervoor moet er een slang komen tussen de motor en de tank.

volgens mij kan ik hier wel een gewone slang voor gebruiken omdat er maximaal toch niet meer dan 6 bar inkomt, de slang zet ik vast met slangklemmen. Op de andere tank zet ik een manometer, want ik wil wel de druk kunnen controleren voordat het gehaal uit elkaar klapt. Omdat de drukafslag (het apparaat wat ervoor zorgt dat de compressor motor afslaat bij 6 bar en weer aanslaat bij bijv. 1.8 bar) niet verder gaat dan 6 bar

slang aan de luchttank monteren.
Afbeelding

vast maken met een slangklem, en even flink trekken of hij inderdaad wel goed vast zit... zelfde verhaal ook aan de motorkant.
Afbeelding

Zaak op stoombrengen en HOERAin binnen een minuut tot 7 bar!!
Afbeelding

Volgende stap is motor vastzetten dmv multiplex paatje op luchttank.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2009 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Bedankt voor alle heerlijke reacties ;) haha

nou even geen foto update, de motor doet raar, hij start eerst wel, maar als de drukschakelaar 'm na 6 bar uitschakeld en vervolgens bij 1.8 bar weer probeert aan te schakelen start hij niet meer. terwijl de drukschakelaar wel stroomt geeft aan de motor.

conclusie de motor is dus kapot. Op zich niet zo'n groot probleem omdat er koelkast motoren zat zijn te vinden, alleen zou het wel fijn zijn dat ik de oorzaak weet.

kan dit komen omdat ik tussen de motor en de druktank geen terugslagklep met ontluchtingsventiel heb?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2009 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 15:32 pm
Berichten: 31
dat zou ik niet weten.... vindt het alleen wel gaaf dat je zown ding helemaal zelf bouwt...

Groet Mischa


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2009 14:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Zoiets heb ik ook wel eens gehad bij mijn vorige compressor (een Revell Gamma). Als ik 'm inschakelde terwijl de tank nog op druk was, ging de motor niet lopen. Volgens mij is de motor dan niet defect, maar heeft niet genoeg vermogen om op gang te komen tegen de druk in.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2009 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 okt, 2006 23:47 pm
Berichten: 119
Leuk projekt!
Al maak ik me wel wat zorgen over de gebruikte slangen bij genoemde drukken.
Kunnen die slangen de druk aan? En dan niet op gevoel maar volgens de specificaties?
Over het vastslaan, en het voorkomen ervan, werd op een ander forum al eerder geschreven:
http://www.airbrushforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=171


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2009 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Er komt een nieuwe slang op want inderdaad deze slang is niks, en je moet er van uitgaan dat de drukschakelaar het kan begeven, waardoor de druk flink kan oplopen......... plus een veiligheidsventiel die opengaat bij 6 bar.
alleen staat er dan nergens beschreven hoe strak je de slangklemmen moet aandraaien willen ze 6 bar weerstaan.

Leuk artikel trouwens.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2009 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hey jelle, computer doet het weer, dus kan ik ook weer reageren. Leuk projectje, hopelijk lukt het en kun je binnenkort weer door met je Wiener en Aeromexico.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement