Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Queen Mary 2
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2010 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 16:02 pm
Berichten: 54
Wat doet een autofreak bij de afdeling schepen?Toen in 2004 de Queen Mary 2 in Rotterdam kwam moest ik daar gewoon heen om zo'n kolos te bewonderen.Ik heb zelden zo'n ontzag gehad voor iets.Wat was/is zij groooooooooot.En vooral mooi.In 2009 ben ik weer wezen kijken en stond wederom vol ontzag te kijken naar het bijna grootste cruiseschip wat er is.Sinds 2004 ben ik helemaal weg van deze reuzen en wil er graag eens een cruise op maken,alleen de vrouw vind het maar niets om op zo'n schip je vakantie te vieren.
Toen ik me aanmeldde op dit forum was het de bedoeling om auto's te gaan maken en was daar ook mee begonnen.Alleen de hond vond het heel erg leuk om met mijn modelletje te spelen dus daar was weinig van over.Ik heb toen maar besloten om op zolder wat ruimte te maken en daar te gaan knutselen.En toen kijken welk autotje ik zou gaan maken.Na een avondje op dit forum kijken kwam ik de bouwverslagen tegen van de Queen Mary 2 en toen wist ik het.Deze moest het worden.Geen auto dus maar een heus cruiseschip.Gisteren heb ik hem besteld in de schaal 1:400 van Revell dus ik verwacht hem deze week binnen (als hij op voorraad is tenminste).

Ik zit alleen met de kleur van de romp.Ik heb geen airbrush dus kleuren mengen gaat niet lukken en dat is wat je met de romp schijnbaar wel moet gaan doen.Is het een hele grote schande om hem zwart te spuiten met een spuitbus in plaats van dat hele donkere grijs?
Een andere mogelijkheid is de kleur mengen maar dan moet ik wel heel erg netjes met de kwast te werk gaan.

En nu is het wachten op de bouwdoos :mrgreen: en verder nog even speuren naar tips en valkuilen en nog een keer de brouwverslagen doorlezen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Queen Mary 2
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2010 19:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Modelbouw is een hobby die wij allemaal met elkaar delen maar welke wij wel persoonlijk uitoefenen. En het allerbelangrijkste is dat je er zelf plezier aan beleeft. je moet dus altijd eigenlijk voor jezelf gaan bepalen welke weg je uiteindelijk wilt inslaan. Ga je louter voor het bouwplezier dan is het maken van een gehele zwarte romp beslist geen fout of verkeerde instelling. Wil je er een persoonlijke noot in gaan leggen dan is het scratchen wel de juiste weg daarin. Wil je het voorbeeld uiterst precies gaan nabouwen, ja dan moet je natuurlijk ook de juiste kleuren gaan aanbrengen. In jouwn vraagstelling kom je dan al snel op het juist gaan mengen van de juiste kleur voorde romp. Doch hierin bepaal je altijd zelf hoever je wilt gaan. Maak je dus de romp zwart kan je niemand dit fout aanrekenen. Dit is wederom jouwn eigen keus. Maar het mengen van de juiste kleur is niet moeilijk en dit kun je ook prima met de kwast aanbrengen hoor. Mits je maar de verf niet te dik maakt geeft het altijd een prima dekking.

Voor het gemak geef ik je alvast de juiste mengverhouding mee. Deze heb ik voor mijn QMII destijds gebruikt.


150 % wit.
125 % zwart.

En daarin heb ik(met een oogdruppel pipetje)10 druppels blauw(revell)gedaan,nr.51.

Afbeelding

Maak je mengsel in een glazen potje welke je kunt kopen in de modelbouw winkel.Kosten slechts een paar euro en zijn prima af te sluiten.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Queen Mary 2
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2010 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Hallo,

Ik ben sinds 1,5 maand ook bezig met de Queen Mary 2 van Revell. 1:400. Deze boot is zo mooi dat ik er een andere project voor in de wacht heb gezet. Ik heb tegelijkertijd wel een airbrush gekocht. Zelf voor een beginner als ik is het resultaat geweldig. Vele malen mooier dan met een kwast verven. Tuurlijk sluipen er tijdens de bouw kleine foutjes in. Echter voor iemand die even naar het schip kijkt zal dit zeker niet opvallen. Ik gebruik als spiekbrief het verslag van Homeghost. Inmiddels ben ik zover dat de ramen zijn afgeplakt met gekleurd papier. Langzaam aan ga ik een begin maken met de verlichting. Ik ben alleen nog op zoek naar een adresje waar ik led-verlichting en de juiste weerstanden kan vinden.
Tevens sta ik in de wacht op een nieuw velletje decals. De eerste decals heb ik verprutst.

Hoewel het een groot project is, ben ik ervan overtuigd dat het gaat lukken om er iets moois van te maken. Ik heb alleen af en toe kramp in mijn nek van het omkijken naar de QM2 :brouw:

Heel veel succes met de bouw van de QM2

Gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Queen Mary 2
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 10:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 sep, 2009 21:08 pm
Berichten: 35
Woonplaats: Spaubeek, Limburg
Allereerst heel veel succes met deze bouw! Ik ben zelf ook van plan dit schip te gaan bouwen, inclusief de PE set van GMM, maar ik moet even wachten tot het budget weer toereikend is :lol:

Ik heb haar van de zomer ook in het echt gezien, in de haven van Bergen in Noorwegen. Dat was de directe aanleiding om dit schip te willen bouwen. Ik heb het verslag van Homeghost indertijd met veel plezier en verbazing gelezen, maar haar in het echt zien heeft me overtuigd van de schoonheid van dit schip!

Heb je toevallig de Nat.Geo. docu gezien over de bouw van de QM2? Erg indrukwekkend, het wordt alleen duidelijk dat er een grote kans is dat dit de laatste echte liner is... Een cruise lijkt me eigenlijk helemaal niets, maar de schepen vind ik prachtig.

En de meest gegeven tip ooit bij kwasten: goed verdunnen en in dunne laagjes opbouwen. In één keer dekkend willen krijgen betekent meestal een te dikke verflaag met bijbehorende kwaststrepen. Met een beetje geduld is een gekwaste laag echter prima voor elkaar te krijgen.

Ik zal dit brouwverslag zeker gaan volgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Queen Mary 2
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 sep, 2010 18:13 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Almere
Niet mee beginnen hahah :wink: geintje,
Het is een super ding om te maken, heb hem in een vitrine staan als pronkstuk. Ik ben er wel 1,5 jaar mee bezig geweest met tussenposes van max 2 weken, maar dan heb je ook wat. Je moet je vooral voor berijden op heel veel schilderwerk. Ik heb wel een airbrush aangeschaft voor deze doos. Heb als kleuren voor de romp antraciet (revell 7) lak rood (revell 31??) en roest met mat rood (weet ff de nummers niet meer) gebruikt en natuurlijk lak wit (revell 4). Heb namelijk de stikkers voor de rode rand niet gebruikt vond het niet zo mooi. Ik heb eigenlijk alleen het wit en de romp met de airbrush gedaan, de rest heb ik met een kwast geschilderd. Ik moet nog foto’s op deze site neer zetten van deze bouw. Als hij een maal klaar is is het echt een mooi ding. Om ff terug te komen op de eerste poost. Maar je moet vooral doen wat je zelf wilt. Hoeveel detail wil je aanbrengen. Wil je super gedetailleerd werken gebruik dan inderdaad de PE set van GMM. Deze relingen zijn net iets mooier dan die van revell zelf. Maar nogmaals ook detail kent zijn kosten.
Veel succes met je bouw oja,

Zorg dat je veeeeeel ruimte hebt hij word nogal groot hahaha :D

_________________
Projects inprogress.
Revell A380 & INTERIOR + LED

Projects complete.
Moet nog komen:P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Queen Mary 2
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 16:02 pm
Berichten: 54
Dank jullie wel mannen voor de tips.

@homeghost
Ik wil vooral plezier in het bouwen hebben.De kleur van de romp is in mijn ogen dan net even wat minder belangrijk.Ik ben blij te lezen dat dat niet als fout of verkeerde instelling gezien wordt.In ieder geval wel bedankt voor de mengverhouding van de kleur.

@San Peter
Een airbrush heb ik (nog) niet maar de romp kwasten zie ik niet zo zitten.Ik zat al te denken om spuitbussen te kopen en het zwart/grijs en allebei de rode kleuren te spuiten inc de witte rand.Lijkt mij meer voldoening te geven als de decals.Maar hij is nog niet binnen en voor dat ik ga spuiten moeten eerst de ramen open.Misschien heb ik tegen die tijd wel een airbrush.Verlichting komt er niet in.Ik heb namelijk totaal geen kaas gegeten van electra.Verder als een lamp indraaien en een stekker monteren kom ik niet :oops: En verstand van weerstanden en ledjes al helemaal niet.Het is wel jammer dat je je decals verprutst heb.Duurt het lang voordat je nieuwe krijgt?

@ DeLimburger
Een PE set is wel mooi maar voor mij denk ik te hoog gegrepen.De serie op Nat.Geo heb ik niet gezien.Ik wist niet eens dat ze daar een docu van hadden.De schepen zijn inderdaad prachtig.Ik heb natuurlijk ook het verslag van Homeghost gelezen en die link staat bij mijn favorieten.

@Turbo88M
Niet mee beginnen :shock: Wat zeg je nu toch weer :mrgreen: :mrgreen:
Ik denk dat ik haar ook niet binnen 1,5 jaar af heb hoor.Overdag werken en in de avond een uurtje brouwen.Je kunt de vrouw en kids niet de hele avond alleen laten.Is niet zo gezellig.En in de weekenden zie ik wel of ik tijd heb.Dat het veel schilderen is had ik al gezien op Homeghost zijn verslag.maar dat is helemaal niet erg,hoort bij het brouwen.Ik was wel van plan om een airbrush te kopen maar voorlopig ben ik nog lang niet toe aan het spuitwerk dus dat kan nog wel even wachten (lees sparen).
Dat hij groot wordt is natuurlijk wel mooi he.Ik heb de ruimte op zolder dus daar ben ik helemaal niet bang voor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Queen Mary 2
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 19:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Citaat:
@San Peter
Verlichting komt er niet in.Ik heb namelijk totaal geen kaas gegeten van electra.Verder als een lamp indraaien en een stekker monteren kom ik niet :oops: En verstand van weerstanden en ledjes al helemaal niet.Het is wel jammer dat je je decals verprutst heb.Duurt het lang voordat je nieuwe krijgt?


Hallo.

Van electra heb ik ook de ballen verstand. Ik zie er echter wel de uitdaging in om te gaan oefenen voordat ik straks de verlichting ga inbouwen. Omdat ik inmiddels de ramen aan de binnenkant heb voorzien van gekleurd papier, heb ik er even een kleine zaklamp in gelegd. Het effect is verbluffend. 1 ding is bij mij zeker.... Die lampjes komen erin.
Ik ben nu op zoek naar iemand die mij het eea kan uitleggen over het inbouwen van electra.

Gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Queen Mary 2
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 16:02 pm
Berichten: 54
Voor de liefhebbers van foto's.Deze site heeft foto's van de echt QM 2.

http://www.thewaywewent.com/qm2a.html#tea


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Queen Mary 2
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jan, 2010 22:03 pm
Berichten: 699
Woonplaats: dronten
ik volg leuk schip om te zien....
alleen 1 vraag: wat heeft dat schip niet? :lol:

_________________
when nothing go's right... Go left...
bezig met H.M.S. hood 1:700 ter nagedachtenis van....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Queen Mary 2
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 sep, 2010 18:13 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Almere
@San Peter ik kan je er wel mee helpen,
Toevallig ben ik net bezig met het maken van een model met led’s zie onder tekst A380 + LED hieronder. Wil je best wat meer info geven als je wilt. Hier is alvast een link met een site waar alle info op staat die je nodig hebt. http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_1.html.

Deze site gaat alleen over serie schakelingen. Het is handiger om een parallel schakeling te maken. Anders bestaand de kans dat het eerste ledje sterk brand en de laatste nauwelijks.

Ik denk als je dit ff een half uurtje bestudeerd dat het dan al goed komt. Solderen zal ook geen punt zijn denk ik. Onthoud wel dat bij veel spanning dus 12v je grote kans hebt dat je weerstand erg warm wordt!! zorg er voor dat deze dan ook is geïsoleerd in een krimpkousje of isolatie tape. Als er nog vragen zijn zet ze maar bij me neer.

veel succes

Milan

_________________
Projects inprogress.
Revell A380 & INTERIOR + LED

Projects complete.
Moet nog komen:P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement