Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 jul, 2010 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 mei, 2010 12:31 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Leiden
Ik maak gestaag voortgang. Allereerst ben ik bezig geweest met het plaatsen van de kiel.

Afbeelding

Vervolgens was het de beurt aan de verschansingen. Hier moest ik voor de eerste keer echt planken buigen, maar door ze nat te maken en gebruik te maken van een plankbuiger ging het eigenlijk prima. Met wat wasknijpers en andere klemmen ging het prima.

Afbeelding

Toen ze eenmaal zaten zag het er meteen beter uit:

Afbeelding

Nu kwam het er op aan om te gaan beplanken. Hier heb ik nogal tegenop gezien, zeker omdat het vaak de eerste keer nogal een puinhoop lijkt te worden. De eerste planken gingen eigenlijk wel goed denk ik.

Afbeelding

Ik moest de tweede plank wel flink aanpassen, maar zo past het tenmiste.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2010 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 mei, 2010 12:31 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Leiden
Ik lees in deze pdf http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelbrouwers_how-to_beplanken_scheepsromp.pdf dat ik blijkbaar mijn eerste planken teveel heb afgeschuind, maar ik merkte dat ik ze anders moeilijk om de verslanking van de boeg heen kon krijgen.

Wat ik bedoel is dat als ik de plank net onder de verschansing leg, dat deze in het midden van het schip gewoon goed past. Naar de boeg toe kromt de verschansing iets omhoog en moet de plank mee. Ook dit kan, maar door dit te doen lijkt de plank de kromming van de boeg spanten (verslankend naar de kiel) niet meer te kunnen volgen.

Ik weet dat dit pas de eerste laag is, en toch bedekt gaat worden, maar zijn hier tips voor?

Groeten,

Carl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2010 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Soesah schreef:
Ik lees in deze pdf http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelbrouwers_how-to_beplanken_scheepsromp.pdf dat ik blijkbaar mijn eerste planken teveel heb afgeschuind, maar ik merkte dat ik ze anders moeilijk om de verslanking van de boeg heen kon krijgen.

Wat ik bedoel is dat als ik de plank net onder de verschansing leg, dat deze in het midden van het schip gewoon goed past. Naar de boeg toe kromt de verschansing iets omhoog en moet de plank mee. Ook dit kan, maar door dit te doen lijkt de plank de kromming van de boeg spanten (verslankend naar de kiel) niet meer te kunnen volgen.

Ik weet dat dit pas de eerste laag is, en toch bedekt gaat worden, maar zijn hier tips voor?

Groeten,

Carl


Kort antwoord, Ja! :)

Dit komt doordat de plankjes te breed zijn tussen de boegspanten en de spanten in het midden van het schip en te smal bij de scheg (uiteinde). (meetkunde - wiskunde)
Probeer de boeg van een schip te benaderen als de vorm van een houten ton / vat. Hierbij zijn de duigen van een ton overal gelijk en zijn ze smaller bij de deksel en breder op de buik. :wink:

Heb ik zo je vraag begrijpelijk beantwoord?

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jul, 2010 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 mei, 2010 12:31 pm
Berichten: 10
Woonplaats: Leiden
Hoi Pètr,

Ja. Ik moest het een paar keer lezen, en heb zelf zitten kijken naar mijn scheepje en hoe de komende planken zouden moeten liggen, maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.

Ik heb er vooral last van dat als ik de plank recht op de spanten in het midden leg, dat de plank dan bij de boeg teveel omhoog moet buigen. Doordat deze omhoog buigt komt hij aan de onderkant lost van de spanten halverwege.

Ik heb ik mijn achterhoofd dat de planken 'zo natuurlijk mogelijk de vorm van het schip moeten volgen' omdat ik dat ergens las. Omdat ze bij mij nu ietwat moeilijk in bepaalde bochten moeten liggen heb ik nu dit probleem. Ik denk dat ik er voor deze eerste laag wel mee weg kan komen, en het is in ieder geval heel erg leerzaam. Ik denk dat ik er omheen ga werken door niet één hele plank te leggen maar in delen. Dat staat me meer aan dan opnieuw beginnen. Maar misschien is dat juist een mis-stap.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jul, 2010 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Soesah schreef:
Hoi Pètr,

Ja. Ik moest het een paar keer lezen, en heb zelf zitten kijken naar mijn scheepje en hoe de komende planken zouden moeten liggen, maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.

Ik heb er vooral last van dat als ik de plank recht op de spanten in het midden leg, dat de plank dan bij de boeg teveel omhoog moet buigen. Doordat deze omhoog buigt komt hij aan de onderkant lost van de spanten halverwege.

Ik heb ik mijn achterhoofd dat de planken 'zo natuurlijk mogelijk de vorm van het schip moeten volgen' omdat ik dat ergens las. Omdat ze bij mij nu ietwat moeilijk in bepaalde bochten moeten liggen heb ik nu dit probleem. Ik denk dat ik er voor deze eerste laag wel mee weg kan komen, en het is in ieder geval heel erg leerzaam. Ik denk dat ik er omheen ga werken door niet één hele plank te leggen maar in delen. Dat staat me meer aan dan opnieuw beginnen. Maar misschien is dat juist een mis-stap.


Je latten opdelen in stukken is absoluut een must, dus zeker doen.
Je hebt ook gelijk dat je huidlatjes de rompvorm moeten volgen, maar wel volgens bepaalde regels die ook beschreven staan in de how-to.
hier begint het meet en rekenwerk en is lastig als je dit voor het eerst moet doen. Zelfs blijft dit een uitdaging voor de meest ervaren bouwers!
Het beplanken van een romp is nu eenmaal een zeer nauwkeurig en lastig klusje als je het netjes wilt doen.

één belangrijke regel is, maak een latje nooit smaller dan de helft van de breedte van het latje. Voorbeeld: Is een latje 5mm breed, dan niet verder verjongen dan 2,5mm.
Als je toch met je berekeningen op bepaalde plaatsen (vaak bij de boeg en bij steven) smaller moet, dan moet je gebruik maken van zogenoemde invulstroken ook wel stealers genoemd.
Bij de boeg stopt je huidplank tot waar deze 2,5mm is op spant "x". Met de huidgang eronder doe je exact hetzelfde. Nu zijn twee dezelfde huidgangen gestopt op dezelfde plaats op spant "x" Vanaf daar begin je met een nieuw stuk dat "stealer heet" en verder verloopt naar de scheg.

voorbeeldje:
Afbeelding

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jul, 2010 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jul, 2008 23:50 pm
Berichten: 1314
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Carl,

Om het nog ingewikkelder te maken :D kun je het derde bericht van de topic van Pter eens doornemen:
De link is: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=75&t=10745
Het is een bericht van beagle over het verjongen aan zowel de boven- als de onderzijde.
Ik heb zo een aantal plankjes bij de Jonk gedaan en dat scheelde wel iets met torderen.
Maar misschien moet je eerst maar eens de tips van Peter navolgen.
Succes!

_________________
Op de werkbank: Wasa Gundeck 1:24

In de vitrine:
King of the Mississippi
Bon Retour
Chinese Pirate Junk
Nave Egizia
Korean Turtle Warship


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement