Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 jun, 2010 15:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
De kielvlakken zijn op hun plek gelijmd. Ik heb ze eerst in heet water laten weken en vervolgens tegen de spanten geklemd laten drogen. Daardoor kon ik ze lijmen zonder dat er veel spanning op staat. Op de foto's is goed te zien dat ik de twee voorste en achterste spanten heb moeten aanpassen door er latjes op te lijmen. Anders zou er geen mooie lijn in zijn gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

De typische rompvorm van de platbodem botter wordt nuj goed zichtbaar: Een brede, vlakke kiel die met een knik overgaat in de ronde bovenbouw. De rest van de romp zal met latjes worden beplankt.

Achteraf was het ook een erg goed idee om de romp flink te versterken :grin: De kielvlakken hadden anders door hun buiging de boel flink uit zijn verband getrokken. Alles is nu kaarsrecht gebleven, en dat had anders echt niet gelukt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jun, 2010 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 apr, 2010 0:03 am
Berichten: 111
Ziet er goed uit, ben benieuwd naar het vervolg.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jun, 2010 7:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
slim idee van dat water... :wink: was ik zelf niet op gekomen. :lol:
nog veel succes :brouw:

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jun, 2010 17:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 06 jun, 2010 12:32 pm
Berichten: 36
Interesant, ik ben beginner dus ga het volgen :shock: Succes met de bouw

_________________
You have to crawl before you can walk. You have to walk before you can run.

Op de werf "De Silhouet" een tweemastertjalk http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... =4&t=28075" onclick="window.open(this.href);return false;
In de wacht "De Norske Lowe" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... =4&t=28339" onclick="window.open(this.href);return false;


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jun, 2010 10:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
De laatste paar dagen ben ik vooral bezig geweest met het afschuinen en in vorm schuren van de spanten. Een paar spanten bij de achtersteven heb ik flink moeten aanpassen omdat de vorm gewoon verkeerd was, maar volgens mij klopt het nu aardig. Bij Artesania gebruiken ze de laser snijders blijkbaar om onderdelen heel precies de verkeerde vorm te geven :grin:

Verder zijn de dolboorden en het schot naar de kajuit of bak geplaatst:

Afbeelding

Een mooi doorkijkje :green Bij de kit zat een fornuisje dat je later door de open deur kunt zien staan. Er komt later nog een pijpje op dat uit het dek komt. Helaas is het op de foto niet zo goed te zien.

Afbeelding

Ik heb ook maar wat nagels langs de randen van het dek geplaatst. Ik vind het resultaat best aardig. En ja, ik weet dat het in werkelijkheid niet zo zat, maar bij deze kit vind ik de "looks" beter dan de correctheid 8)

Afbeelding

En zo bouwen we lekker verder. Voorlopig lig ik ruim voor op schema, dus alles onder controle :brouw:

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jun, 2010 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Goed bezig! :brouw:
Leuk van dat fornuisje... :D

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jun, 2010 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 aug, 2006 22:26 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Overberg
braindead, ik weet niet welke kit je hebt, maar er komt een moment dat blijkt dat de spanten die je op het dek bevestigd niet hoog genoeg zijn.
Zal binnenkort even foto maken, ben nl. ook met deze botter bezig, maar loop er nu tegenaan, vandaar deze waarschuwing, misschien heb je er wat aan en kan je mijn probleempje voorkomen...

gerbert

_________________
Houten modelbouw rules!! Billing Boats' "H.M.S. Renown" en "Bluenose II" reeds af, nu Zuiderzeebotter van Artesania.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jun, 2010 18:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Gerbert,
Ik heb heel andere problemen met de spanten. Om een of andere reden zijn ze bij het laser snijden veel te erg verbrand waardoor er een flinke verkoolde laag op zit, en er zijn diepe putten in het hout gebrand :twisted: :( Het is er niet uit te schuren, dus ik moet nu kiezen tussen de spanten schilderen, of zelf nieuwe maken....... (of de kliko in met dat ding)

Maar eerst heb ik even een brouwpauze ingelast. Door de tegenslag met deze kit, en daarvoor de Roter Lowe (zie verslag) ben ik even totaal de inspiratie kwijt om nog te bouwen. Mijn vader zal daarom ook een ander kado voor zijn verjaardag gaan krijgen.

Misschien dat ik de botter later afmaak, of er zelf een ga scratchen. Ik hou jullie op de hoogte ! :wink:

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jun, 2010 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
GOOI HEM ALSJEBLIEFT NIET WEG!!!!!!!!!!!! :( :cry:

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jun, 2010 19:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 aug, 2006 22:26 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Overberg
nee, dat moet je inderdaad niet doen. Ik heb mn vrouwtje alle spanten laten schuren, ook een optie misschien?? :D
zal, zoals gezegd even foto's maken hoe het er na schuren uitziet.
keep going, het is wel te doen, maar inderdaad even beetje vervelend werk.

_________________
Houten modelbouw rules!! Billing Boats' "H.M.S. Renown" en "Bluenose II" reeds af, nu Zuiderzeebotter van Artesania.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement