Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2009 23:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Daar gaat 'ie dan......

Ik heb de kit van de Roter Löwe al een tijdje in de kast liggen en had mijzelf destijds verboden om er aan te beginnen voor de Rattlesnake af was. Dat heb ik precies drie maanden volgehouden :D Na zeven maanden bijna dagelijks klussen aan de Snake ben ik even de inspiratie kwijt en moet ik moed verzamelen om aan masten en tuigage te beginnen. Tijd dus voor iets nieuws tussendoor! Daarom bij deze de aftrap van mijn volgende projekt. De bedoeling is om afwisselend aan beide schepen te werken.

Eerst even de gebruikelijke korte introductie en de plaatjes van doos + inhoud:

Citaat:
Het galjoen Roter Löwe werd in 1597 in Nederland gebouwd en werd in 1601 gekocht door de Raad van Königsberg. Ze was van 1602 tot 1605 onder het commando van Kapitein Peter Hintze. De grootte van de Roter Löwe is onbekend, maar op grond van het gewicht van 240 ton en de constructie methodes bekend uit die tijd was het mogelijk een schip te herconstrueren met een lengte van 28 meter van boeg naar achtersteven en een breedte van ongeveer 8 meter


Een nederlands kwaliteitsprodukt produkt dus. Verkocht aan de duitsers, want die kunnen alleen auto's bouwen en geen schepen :D Waarschijnlijk heeft het dus tussen 1597 en 1601 nog een paar jaar onder nederlandse vlag gevaren.Iets wat ik nog uit wil zoeken.

Afbeelding

Voordat ik aan het bouwen ga wil ik eerst zo veel mogelijk informatie over dit schip verzamelen. Ik heb al besloten dat ik geen pure kitbouw ga doen, maar moet nog bepalen wat ik allemaal wil gaan aanpassen. Ik heb al doorsnede tekeningen gevonden, dus een deels opengewerkt model is een mogelijkheid. De doos bevat in ieder geval weer flink wat metaalbeslag dat zeker door hout vervangen gaat worden ;) Degenen die mijn Rattlesnake topic hebben gevolgd weten ondertussen dat ik een grondige afkeer heb van metaalbeslag waar hout hoort te zitten.

Tot slot nog even wat plaatjes.Beetje gelig vanwege spaarlamplicht:

De welbekende doos met inhoud: Bos hout; Zakjes met nog meer hout; Bakjes met zooi en een bouwbeschrijving.
Afbeelding

Het is een flinke bos hout. Sneekje lijkt ineens klein
Afbeelding

En zo iets moet het gaan worden. De afmetingen: Lengte 72cm; hoogte 54cm
Afbeelding

En tot slot meteen maar een vraag: Heeft er iemand meer info over dit schip, of links naar info ?
Zo, dat was weer een hele lap tekst. Nu ga ik de BB eens even een paar keer aandachtig doornemen ;)

Arjan


Laatst bijgewerkt door Braindead op zo 28 feb, 2010 16:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jul, 2008 23:50 pm
Berichten: 1314
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Arjan
Prachtig schip heb je uitgekozen om naast de slang te gaan brouwen.
Mooie inleiding ook (hoop zooi :D ) en ik ben benieuwd wat voor wijzigingen ,behalve metaal vervangen, je uiteindelijk gaat doorvoeren.
Veel plezier!

_________________
Op de werkbank: Wasa Gundeck 1:24

In de vitrine:
King of the Mississippi
Bon Retour
Chinese Pirate Junk
Nave Egizia
Korean Turtle Warship


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 1:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Citaat:
Mooie inleiding ook (hoop zooi) en ik ben benieuwd wat voor wijzigingen ,behalve metaal vervangen, je uiteindelijk gaat doorvoeren.
Veel plezier!


De uitdaging is om van die stapel hout en zooi een schip te maken :D

Mijn plan om een opengewerkt model te maken wordt een uitdaging. De interne constructie leent zich er niet echt voor (daarover later meer). Dat zou dan een scratchbouw van een groot deel van kiel + spanten betekenen.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 19:51 pm
Berichten: 775
Woonplaats: Bergen op Zoom
Arjan,



Citaat:
En tot slot meteen maar een vraag: Heeft er iemand meer info over dit schip, of links naar info ?


Type Roter lowe in op google en je weet gelijk dat er een hotel in Ulm is die zo heet. ( 15.000.00 hits :twisted: )

Over het schip is echter zéér weinig te vinden, maar deze link heb ik gevonden bij onze buren:
http://modellbauer.forum-aktiv.com/bauberichte-f41/baubericht-fregatte-roter-lowe-fertig-t2312.htm

Dit is ook een modelbrouwers forum en de meneer heeft de Roter Lowe ook gebouwd en er verslag van gemaakt. :D

Ik heb het vlug doorgelezen ( mijn duits is n.l belaberd.... :lol: ) maar volgens mijn maakt deze meneer de Roter Lowe naar aanleiding van een papieren model o.i.d.

Er staan in ieder geval veel tekeningen bij :!:

Suc6 met dit mooie schip.

Fred

_________________
We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

http://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 13:19 pm
Berichten: 185
haha ik zie genoeg metaal wat je kan scratchen 8)

verder benieuwt hoe je dit model gaat open maken, ik volg hem zeker.

gr ronald.

_________________
De San Francisco.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 15:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
@Fred: Die link kende ik al. Die gast heeft de Lowe inderdaad helemaal uit papier en karton gescratched :shock: Zijn tekeningen heb ik al verzameld. Ze komen uit een boek dat ik nog ga proberen te bemachtigen (heb titel nu even niet bij de hand).

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 19:51 pm
Berichten: 775
Woonplaats: Bergen op Zoom
Arjan

Bedoel je dit boek:
Afbeelding

http://www.modellmarine.de/index.php?option=com_content&view=article&id=502

Kwam het eigenlijk stom toevallig op het net tegen en moest aan je denken. :wink:

Hier staat de Rode Leeuw ook in.

Fred

_________________
We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

http://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 19:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Ja, dat boek bedoel ik ! Als het nog ergens te verkrijgen is ga ik het zeker aanschaffen.
Bedankt voor het uitzoeken :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Gedurfd project,maar zeer fraai.Een opengewerkte romp zou de perfectie eraan geven,maar daar komt inderdaad nogal wat scratchwerk bij kijken.

In ieder geval werk er lekker langzaam aan,en overdenk iedere stap naar het eindresultaat.Zodat je niet in problemen kunt komen.

Heel veel succes en vooral plezier met dit intens project(ik ken de kit namelijk).

Ron.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 22:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Dank je Ron :wink:
Ik weet nog lang niet zeker of ik delen ga openwerken. Dan moet ik eerst meer info vinden over hoe schepen uit die tijd waren ingedeeld en opgebouwd. Hij is van net voor de VOC tijd, dus erg weinig te vinden :( Ik wil hem in ieder geval aan de buitenkant van veel extra detail gaan voorzien. De vrij grote schaal van 1:55 leent zich daar perfekt voor.

Je kent de kit. Heb je hem zelf ook gebouwd ? Zo ja zijn er foto's van ?

Heb jij trouwens info of tips over weatheren van hout ? Ik wil wat testjes doen om te kijken of dat haalbaar is voor dit projekt. Lijkt me eens wat anders om een schip te maken dat niet zo uit de showroom komt.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement