Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2010 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Ik had al eerder gehoord van die methode met het prikken van gaatjes. Daarom heb ik laatst een proefstukje van een paar dekplankjes gemaakt, en daarop drie methodes uitgeprobeer: potlood, passerpunt en de prikkerpunten.

De prikkers vielen meteen af. Of schaal 1:55 is dat te grof naar mijn smaak. Ik twijfel nog tussen de potloodstipjes of de gepriemde gaatjes. De gaatjes ogen wat scherper, maar tegelijk ook minder natuurlijk.....

Ik zal er even een foto van maken en die posten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2010 21:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
De eerste beplanking is over de helft. Het gaat niet echt snel, maar ik heb de laatste weken dan ook wat minder tijd er aan besteed.
Het moeilijkste stuk komt nog, namelijk het onderste deel van de romp. Door de bolle vorm van de boeg zal ik daar wat moeten goochelen met de loop van de beplanking :-\ Er zitten tot nu toe een paar lichte knikjes bij de boeg. Op de foto is dat een beetje te zien ter hoogte van de punaise. Dit was niet te voorkomen, en gelukkig het is grotendeels weg te schuren.

Afbeelding

De bovenste plankjes op deze foto zijn duidelijk anders van kleur. Dat komt omdat de bij de kit geleverde hoeveelheid erg krap is (ik haal het net wel of net niet). Daarom heb ik maar wat extra lindehout latjes gehaald bij de hobbyboer. De latjes van de kit zijn van een andere houtsoort met moeilijke naam. Ze zouden de zelfde dikte van 1,5mm moeten hebben, maar ze zijn dus iets dikker. En wat blijkt na meten tussen de schuifmaat: het linde hout is 1,6mm terwijl die bij de kit 1,45mm zijn. Dat is dus een aanzienlijk verschil van bijna 0,2mm dat ik weg moet schuren :evil:

Maar goed, dat soort dingen hoort bij onze hobby. Anders zou het maar saai zijn :mrgreen: :brouw:

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2010 22:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 apr, 2009 17:34 pm
Berichten: 184
Woonplaats: almere
ziet er goed uit arjan.
het verjongen lukt ook goed zo te zien


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2010 1:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
die 0,02 mm verschil ok daar zou ik me niet zo druk om maken ;) paar halen met een velletje schuurpapier en klaar is kees.. kleurverschil ? komt toch nog een 2e laag overheen? zie je straks niks meer van ;)

Mooi wordtie ik voel et aan m'n water :lol: ben benieuwd hoe je volledige romp er uit gaat zien ;) blijf je volgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2010 16:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Ik heb besloten om te stoppen met dit projekt. Er waren al vanaf het begin te veel problemen met de kwaliteit van de kit. Daardoor zat ik de laatste tijd steeds met tegenzin te brouwen.

Ze gaat dan ook de kliko in :twisted: Misschien zonde van tijd & geld, maar het zij zo.

De positieve kant van het verhaal is dat ik er, mede door alle fouten en problemen, veel van heb geleerd voor toekomstige klussen :D En ik heb nog een flinke bos fineer en ander hout van goede kwaliteit over.

Ik weet nog niet wat de volgende kit gaat worden, maar daar ga ik eens even goed over nadenken !

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2010 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
zo huh hé? en ik dacht dat je nog wel zo gestaagd bezig was met je romp. Ik dacht dat je wel goed op weg was.

Kun je het project niet beter een tijdje laten rusten voor je het zomaar in de vuilnisbak sodemietert? Daarna kun je weer met frisse moed er tegen aan!

Wat mankeerde er naast de kwaliteit aan de kit?

groet

Stephan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2010 20:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 13:19 pm
Berichten: 185
ik eis dat je het reddingsbootje nog scratched :evil:

_________________
De San Francisco.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2010 22:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
@Stephan: Op een ander forum heb ik wat uitgebreider verslag gedaan van alle problemen met deze kit. Maar ik zal het even kort samenvatten.

De kwaliteit van deze kit is erg slecht. Mamoli heeft hem al bijna 30 (!!) jaar en dat is te merken. De tekeningen zijn onnauwkeurig en soms in tegenspraak en de voorgezaagde delen zijn om te huilen. Alles is duidelijk met de hand gezaagd. Mamoli heeft de oudere kits nooit gemoderniseerd naar laser-cut of zelfs machine gezaagd.

De druppel was voor mij eigenlijk toen bleek dat de vorm van de boeg gewoon niet klopt waardoor er, zelfs na vele uren bijwerken, nog knikken en deuken in komen tijdens het beplanken. De vorm of plek van het tweede spant is blijkbaar fout. Voor een perfectionist als ik is dat onacceptabel. Oke, ik heb zelf ook foutjes gemaakt zo als iedereen, maar dat laat ik niet meetellen. Ik wil geen grove fouten in de kits die ik koop.

Al met al heb ik al sinds het begin meer ergernis dan plezier aan deze kit. Je koopt zo'n ding niet om andermans fouten te corrigeren. In totaal heb ik er nu zo'n 180 uur aan besteed. En bijna de helft daarvan was om de boel passend te krijgen ! :twisted:

Ik heb overwogen om even een brouwpauze te nemen en het dan weer op te pakken, maar dat zou dan nog steeds met tegenzin zijn om bovengenoemde redenen. En ik zou nooit tevreden zijn met het eindresultaat door die foute boeg.

Voor mij is het doel van deze hobby om plezier in het brouwen te hebben, en dat heb ik met de Roter Lowe absoluut niet.

Dus heb ik hem vanochtend letterlijk in de kliko geflikkerd. Ondanks de 200 uur en het gelijke aantal euro's heb ik er absoluut geen slijt van. :?

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 maart, 2010 11:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Heel vervelend om te lezen en ik geef je misschien niet het antwoord dat je horen wilt. Ik wil het je toch vertellen zodat je er van kunt leren voor als je een volgend project aangaat. Zie het dus als opbouwde kritiek, iets om je een stapje verder te brengen.

Als ik je laatste foto bekijk zie ik dat je de fout ingegaan bent bij het verjongen. De huidlatten zijn bij de boeg teveel verjongt waardoor deze te schuin naar boven lopen. hoe meer je richting de kiel gaat, des te schuiner de plankjes naar boven buigen en des te meer het gaat lijken op een speedboot. :oops:

De huidplankjes bij de boeg zouden normaliter meer de zeeg moeten volgen, met name de onderste berghout. Deze is op de kit nog niet aangebracht, doordat kitmakers berghouten altijd als laatste willen plaatsen als de romp al helemaal dicht is. Ik raad het iedereen af om dit te doen, doordat je geen leidraad hebt voor je beplanking.

Na het afschuinen van de spanten, als eerste gaan bepalen waar je onderste berghout gaat komen en deze volgt de zeeg en dat is de natuurlijke kromming van het schip op een bepaalde hoogte. Bij de boeg zal de berghout ten opzichte van de spanten een hoek van ongeveer de 80 tot 90 graden hebben. (op jouw foto is dat goed te zien met het latje dat het dekje, ook wel luizenplechtje genoemd, bij de scheg volgt) Daarmee wil ik zeggen dat deze nagenoeg op het oog bijna haaks staan ten opzichte van de scheg en spanten. Dit is geen wet van mede en perzen en is sterk afhankelijk van de zeeg natuurlijk. De zeeg wordt weer bepaald door de vorm van de spanten. Zo zie je dat alles met elkaar te maken heeft.
Zie je dat jouw zeeg absoluut niet goed loopt, dan is er iets mis met je spanten en zul je daar de correctie moeten toepassen waardoor je zeeg wel aan een aantal regeltjes voldoet.

Goed is te zien dat je de huidplank welke net onder dat luizenplechtje uitkomt al verjongt is. Dit is niet juist, dit zou een berghout moeten zijn en die mogen niet verjongt worden.
Door de bank genomen, ga je pas verjongen onder de onderste berghout. Berghouten en tussenliggende huidplanken en erboven worden in het algemeen niet verjongt. (let op, dit is niet bij ieder schip zo en is geen vaste regel, maar neem het als een leidraad, common rule, dan ga je niet de fout in.)
Ik heb een foto van een soort gelijk schip als leiddraad bijgevoegd:
Afbeelding

Ik hoop dat ik je hiermee toch een beetje op weg heb kunnen helpen voor een volgend project. If you have any questions, just ask! :wink:

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 maart, 2010 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Hoi Peter,

Het foute verjongen is niet de reden waarom ik gestopt ben met deze klus. Je hebt goed gezien waar ik de fout in ben gegaan. De hoofd oorzaak is dat dit volgens de tekeningen van Mamoli zo moest. Ik heb die domweg gevolgd, terwijl ik met gezond verstand had kunnen zien dat het anders moet.

Het is pas de eerste beplanking, dus ik had dit nog makkelijk kunnen corrigeren met de tweede (fineer)laag. De zeeg van de eerste beplanking hoort ook anders te lopen dan de tweede, dus dat is allemaal niet zo erg.

De reden van mijn opgave is dat er structurele fouten zitten in het spantenplan bij de boeg waardoor de vorm gewoon niet klopt. Ik heb er al vele uren aan besteed om er een acceptabele ronding in te krijgen, maar dat is niet gelukt. Er komt nog steeds een knik bij spant 3. Ik heb dit allemaal met Beagle besproken, en de conclusie is dat de vorm of positie van het 2e spant gewoon niet juist is. Om dit goed te krijgen zou ik de hele beplanking en dekken er weer af moeten slopen en dan een nieuw spant plaatsen. Daar heb ik dus absoluut geen zin in !

Stoppen is in jouw ogen misschien de makkelijke weg, maar voor mij gaat het brouwplezier voorop. Als ik een kit koop dan verwacht ik dat daar geen grote fouten in zitten. Zeker van een merk als Mamoli had ik deze slechte kwaliteit niet verwacht.

Op zich is de Roter Lowe een mooi schip, en ik heb dan ook het plan opgevat om haar, na nog enige oefening, te gaan scratchen. Ik heb tenslotte alle benodigde tekeningen.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement