Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun, 2008 15:34 pm
Berichten: 1036
Woonplaats: Eindhoven
Mooie update weer Arjan. Die schotten zien er heel netjes uit.
Veel succes met de sloep! ;)

Groeten, Rinie

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 19:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 19:51 pm
Berichten: 775
Woonplaats: Bergen op Zoom
Arjan,

Misschien domme vraag.....
Maar zijn die deurtjes op de boeg niet erg groot...... :shock:
En ze komen ook nog uit op.... :?:

Voor de rest ziet het er toppie uit. :D

Fred

_________________
We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

http://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 19:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Fred,
Nee hoor, die deurtjes zijn niet groot. Het schip is gewoon nogal klein :wink:
En ze komen inderdaad uit op een heeel klein dekje, maar daar komt nog een hele lange boeg voor te zitten.

De deurtjes zijn 2,5cm hoog op een schaal van 1:55. In werkelijkheid zijn ze dus nog geen 1.40m hoog.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2010 14:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
De dekken zijn ondertussen voor een deel beplankt. Ik kan dat pas in een later statium afmaken omdat de valse spanten nu nog in de weg staan. Die spant uiteinden worden weggehaald nadat de romp beplankt is.

Afbeelding

Volgens de beschrijving zou ik pas veel later aan de dekken moeten beginnen. Maar nu kan ik overal nog veel makkelijker bij en dus wijk ik weer eens af ;) Deze keer ga ik ook de spijkers in het dek weergeven. Daarvoor moet ik eerst nog besluiten of ik dat met potlood ga doen, of met de "cocktailprikkerpuntenmethode". Van beide ga ik eerst een teststukje maken.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2010 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Braindead schreef:
De dekken zijn ondertussen voor een deel beplankt. Ik kan dat pas in een later statium afmaken omdat de valse spanten nu nog in de weg staan. Die spant uiteinden worden weggehaald nadat de romp beplankt is.



Goed dat je dat nu al hebt ingezien ;) deze fout heb ik namelijk gemaakt bij de Surprise dus zie je nu allemaal van die vakjes in het dek zitten bij mij. Die stukjes heb ik naderhand moeten wegsteken.

Die versieringen met die vakjes vind ik gaaf. Ben benieuwd naar je volgende posts en zeker naar wat die cocktailprikkersmethode .. wat houdt dat in ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2010 20:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 13:19 pm
Berichten: 185
Stephan_v schreef:
Ben benieuwd naar je volgende posts en zeker naar wat die cocktailprikkersmethode .. wat houdt dat in ?


in prikken :D maar arjan geeft graag een uitgebreide uitleg :twisted:

_________________
De San Francisco.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2010 20:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
De cocktailprikkersmethode (of andere dunnen houten prikkers):

Je boort gaatjes van max. 1mm in je dekplanken. Hierin steek je de punten van de houten prikkers, voorzien van een klein beetje verdunde houtlijm. Na het drogen snijd je het uitstekende deel af en schuur je de boel vlak. En voila u hebt prachtige houten pluggen in het dek :D 8)

Oke het is een k** klus, maar met mooi resultaat. Kijk maar eens naar het verslag van de Prins Willem van Boris. Hij heeft het zelfde gedaan.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2010 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
De eerste twee planken liggen langs de romp te drogen, dus de kop is er af qua beplanking :brouw:

Omdat ik maar een paar plankjes per dag kan doen ben ik ook maar begonnen aan een andere klus die mee flink veel tijd en moeite gaat kosten: de roosters. Dit schip heeft namelijk veel roosters. Heel veel.

Afbeelding

Had ik al gezegd dat het er veel zijn ? :wink:

In totaal zijn het er 22. Ofwel ruim 180 gekeepte latjes die ik in elkaar moet passen en lijmen :-\ Maar goed, als ik het afwissel met de beplanking en mijn sloepje dan gaat het wel lukken.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2010 22:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Ondertussen zitten de eerste plankjes er op aan beide zijden. Het gaat momenteel niet snel door een chronisch gebrek aan vrije tijd :( ;)
Tot nu toe vallen de problemen bij de boeg erg mee. Maar richting kiel verwacht ik nog wel een paar uitdagingen. Net als bij de 7P van Beagle komen namelijk een stuk of 6 latjes op bijna het zelfde punt samen. Daar moet dus gewerkt worden met fillers en stealers.....

Afbeelding

De kritische kijker zal zien dat er aan bakboord een 'trapje' zit waar de latjes aansluiten. Daar heb ik blijkbaar de verjonging niet helemaal juist berekend. Maar het is allemaal nog prima weg te schuren. En bovendien herbereken ik de verjonging steeds om de 3 tot 4 plankjes.

Afbeelding

Ik beplank eerst het stukje ter hoogte van de kanonnen voordat ik aan het onderste deel van de romp begin. De reden is dat ik dan gelijktijdig aan de poorten kan werken. Daar moeten houten frames gemaakt worden omdat ik die tinnen zooi dus niet heb gebruikt 8)

Verder heb ik het grootste deel van de roosters in elkaar zitten. Als ik de tools had zou ik ze zelf maken, want ik vind de openingen te groot in verhouding tot de spijlen. Ik zal later nog wat foto's plaatsen.

Dat was 'm weer voor vandaag :brouw:

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2010 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Deze keer ga ik ook de spijkers in het dek weergeven. Daarvoor moet ik eerst nog besluiten of ik dat met potlood ga doen, of met de "cocktailprikkerpuntenmethode". Van beide ga ik eerst een teststukje maken.

Arjan[/quote]


Arjan,
de beste methode om nagels na te bootsen is met een elsje of kleine priem, bij gebrek aan dit kan een passerpuntje ook heel goed, alleen dat je handen en vingers na een poosje pijnlijk zullen worden om toch steeds een redelijke afdruk te ponsen.
Daarna met een fijne potlood die stipjes eventjes zwart maken.
stipjes, ietsje meer in je model, om het oog iets te geven.Maar niet overdrijven.
1cm( +/- de kop van de nagel)op schaal 1/50 is 0,02 cmm.
Verder dit als raad:
Die nagelpatroon breng je alleen wanneer je dekken zijn geschuurd en afgewerkt.
Kans om de grafiti van je potlood overal op je dek te wrijven bij het schuren.

groetjes
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement