Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beginnersmodel
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2009 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 dec, 2007 22:34 pm
Berichten: 603
Woonplaats: Liwwadden
Geachte scheepslui,

Als oud matroos ontkom je er niet aan om tzt je eigen scheepje te gaan bouwen. Ik heb ooit 1x eerder een Revell landingsplatform gebouwd lang, lang geleden. Ik ben ook zeker van plan meer (WO2) bootjes te gaan brouwen.

Echter, nu is mijn droom om ooit eens een prachtig fregat van hout met al zijn tuigage op mijn dressoir te hebben staan. Ook heb ik als klein jongetje ooit mijn moeder belooft zoiets voor haar te bouwen niet wetende wat dit inhield natuurlijk. :P

Mijn vraag is eigenlijk, wat is een goed model van hout om mee te beginnen. Ik heb dus totaal geen ervaring met houtbouw. Wat ik tot nu toe gedaan heb/mee bezig ben is plastic militaire kits bouwen en diorama's. Eventueel wat scratchbouw huisjes e.d.

Wat kunnen jullie mij adviseren als ervaren botenbouwers en wat voor gereedschap heb ik daarbij nodig.

_________________
Why don't you knock it off with them negative waves?
- Oddball-KH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2009 9:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 dec, 2007 22:34 pm
Berichten: 603
Woonplaats: Liwwadden
Oeps...sorry, staat op de verkeerde plaats. Kan een mod deze even verplaatsen? :oops:

_________________
Why don't you knock it off with them negative waves?
- Oddball-KH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2009 11:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Ondanks de "verkeerde" plaats toch alvast een antwoord ;-)

Je vraag is simpel, maar het antwoord is dat helaas niet. Het hangt helemaal van de ervaring en handigheid van de brouwer af wat een goede starterskit is. Maar ik zou zo zeggen dat je het beste kan beginnen met een niet al te duur scheepje, en iets met een of hooguit twee masten. Het merk maakt niet zo veel uit, maar Billing boats zou ik als beginner even links laten liggen. Kies vooral iets wat je aanspreekt.

En wat betreft het gereedschap heb je in het begin niet eens zo veel nodig.: een flink aantal kleine lijmklemmetjes; punaises of kopspelden; een goed scherp hobbymes; vijltjes en/of schuurblokjes. En een paar mini boortjes.

Sommige starterskits (o.a. van constructo) hebben al een setje gereedschap bijgesloten zitten dat je handig kunt gebruiken.

Hopelijk heb je hier iets aan..

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2009 13:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 maart, 2009 13:28 pm
Berichten: 70
Woonplaats: Zaandam
Welkom op ons forum,

Ik ben een jaar geleden begonnen met de Bounty van Constructo. Dit was mijn eerste boot. Al snel kwam ik er achter dat het wellicht een stapje te hoog was. Ik heb doorgezet en heel veel gekeken op dit forum hoe anderen het doen en welke technieken ze gebruiken. Als ik opnieuw in de modelwinkel zou staan, zou ik (met de kennis die ik nu heb) gekozen hebben voor de Carmen of de Albatros van constructo. Merken als Mamoli, AL of Billing Boats vergeet die voor nu nog maar even.

Succes met de keuze en hou ons op de hoogte!!

Cleon

_________________
Groeten, Cleon

Under construction: Billing Boats Wasa 1:75.
Finished: H.M.S. Bounty, 1:50 van Constructo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2009 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug, 2008 17:42 pm
Berichten: 506
ik ben vorig jaar begonnen met de swift van artesania latina
klikkerkdeklik

Het is, als je de tijd neemt en zorgvuldig werkt, geen heel moeilijk schip al kom je altijd wel een paar uitdagingen tegen.

als je iets in deze richting zoekt moet het vast goed komen

Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2009 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 dec, 2007 22:34 pm
Berichten: 603
Woonplaats: Liwwadden
Leuke schepen om mee te beginnen. Is het niet verstandiger om met van die beginners kitjes te beginnen van Constructo?

_________________
Why don't you knock it off with them negative waves?
- Oddball-KH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2009 15:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Constructo is een veilige keuze voor je eerste kit. Duidelijke bouwbeschrijving, en relatief simpele constructie. Het grootste nadeel vind ik dat Constructo altijd enkelvoudige beplanking op de romp heeft. Dan moet je in een keer de vorm er goed in hebben, en alles netjes laten aansluiten. Zeker voor een beginner is dat een uitdaging

De simpele kits van Artesania Latina zijn ook een veilige keus, en hebben meestal wel dubbele beplanking. Bovendien zijn deze vaak net wat realistischer uitgevoerd dan die van Constructo.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement