Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: San Francisco II (AL)
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2009 22:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 13:19 pm
Berichten: 185
Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik mijn eerste "grote" project binnen gekregen. na mijn 1e ervaring met houtbouw(die vrij snel was) gaan we nu serieuzer bezig.
De San Francisco is het geworden.
Ik dacht dit is een mooi project om langer mee bezig te zijn en dingen bij te leren.
Dus ik ga er vanuit er zeker wel 6 maand aan te werken, misschien wel langer. maar genoeg over dat alles.

San Francisco II
De meest geduchte schepen van de onoverwinnelijke armada warden de galjoenen,
Zeilschepen die halverwege de 16e eeuw verschenen en die voor ruim 150 jaar bij uitstek de betere oorlogsschepen waren.
De Galjoen San Francisco was een van de meest magnifieke van zijn tijd.

Specificaties:
- Lengte: 680 mm
- Hoogte: 520 mm
- Breedte: 240 mm
- Schaal: 1:90

De Kit.
Afbeelding
Volgens mij heeft AL de kit weer aangepast want op internet zag ik metalen delen die ik in hout er in heb zitten, maar dat is des te beter.
Er zit nog genoeg metaal in.

de inhoud.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

eerste indruk.
Als ik dit alles zo goed bekijk ben ik zeker een ruime tijd bezig met dit galjoen.
ik vraag me af of de hoeveelheid draad genoeg is, maar het zal wel kloppen.
persoonlijk kon ik niet veel info over dit galjoen vinden dus alle info die aanwezige medebrouwers hebben is welkom(zelfde als advies)

Het viel me ook op dat het galjoen maar èèn beplanking heeft. ik wil deze gelijk zo mooi mogelijk doen, dus ik vul het waarschijnlijk met balsa.
binnenkort ook even winkelen dus. kan ik tevens even neuzen naar danish oil wat ik nog nergens gezien heb.

Zoals op de onderste foto is het reddingsbootje van metaal, die gaat exit. De bedoeling is dat ik deze zelf scratch.
over de deuren twijfel ik nog, dit lijkt me moeilijk te scratchen, maar daar zijn we nog lang niet.
Hetzelfde geld voor de schilden, in de handleiding staat verven in persoonlijke kleuren die je leuk vind.
mijn bedoeling is om hem zo realistisch mogelijk te bouwen,
dus of originele kleuren(welke nog niet 100% duidelijk bij mij zijn(ik gok rood/wit)) of gewoon niets(houtkleur) wat zouden jullie doen?

dit vond ik wel een leuke inleiding, ik hoop dat jullie het met plezier volgen. als er kromme zinnen staan komt het door een zwaar weekend...
maar daar zullen meer mensen last van hebben. en als er vragen zijn gooi het eruit.
de eerste week doe ik rustig aan, wat info zoeken en legoblokjes uit de zolder dozen halen. oftewel de voorbereiding.

Groeten Ronald.

_________________
De San Francisco.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2009 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Hoi Ronald,

Dat lijkt me een erg leuk schip om te bouwen ! Hij stond ook op mijn lijstje voor een volgend projekt, maar het is uiteindelijk de Roter Lowe van Mamoli geworden.

Ik zie in de kit een hoop metalen beslag (deurtjes, geschutspoorten) die je in hout zou kunnen gaan scratchen. Genoeg mogelijkheden om er iets speciaals van de maken dus !

En die 6 maanden lijkt me nog optimistisch. Je bent een snelle bouwer, maar dit schip is enkel beplankt en niet geschilderd, dus neem er de tijd voor.

Succes,
Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2009 23:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 13:19 pm
Berichten: 185
hoi Arjan,

allereerst bedankt voor je reactie. ik ga het ook proberen zoveel mogelijk te scratchen.

Braindead schreef:
Ik zie in de kit een hoop metalen beslag (deurtjes, geschutspoorten) die je in hout zou kunnen gaan scratchen.
dat zijn de twee waar ik een beetje over twijfel. maar ik ga dit ook zeker proberen, ik ga van de week rustig kijken naar geschikt hout.
en dan na (waarschijnlijk) meerdere scratch pogingen gewoon kijken wat mooiste resultaat gaat leveren, maar dat zal hier ook komen te staan.

Braindead schreef:
En die 6 maanden lijkt me nog optimistisch. Je bent een snelle bouwer, maar dit schip is enkel beplankt en niet geschilderd, dus neem er de tijd voor.
ik ga niet meer zo snel bouwen als mijn eerste bootje. dus als het langer duurt geen probleem, zolang het resultaat maar goed is.

groet, Ronald

_________________
De San Francisco.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2009 7:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 30 aug, 2007 18:40 pm
Berichten: 2247
Woonplaats: Groningen
Zow, mooie aanschaf, Ronald!

heel veel succes ermee, tips geven kan ik helaas niet...


Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2009 9:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Ronalddg schreef:
ik vraag me af of de hoeveelheid draad genoeg is, maar het zal wel kloppen. Persoonlijk kon ik niet veel info over dit galjoen vinden dus alle info die aanwezige medebrouwers hebben is welkom(zelfde als advies)

Je zal er niet zoveel van vinden. Over de galjoenen is niet zoveel origineel materiaal te vinden in musea. Je enige bron zijn olie-verf schilderijen en dan nog is het meestal een vrije interpretatie van de schilder. Schilden en hun symboliek , zullen meestal van Spaanse origine zijn. EEn goede bron voor spaanse schepen is de Spaanse archeoloog X.Pastor

Ronalddg schreef:
Het viel me ook op dat het galjoen maar èèn beplanking heeft. ik wil deze gelijk zo mooi mogelijk doen, dus ik vul het waarschijnlijk met balsa.

Een goede raad. maak geen beplanking met Balsa. Als opvulmateriaal is dit wel geschikt maar niet voor afwerking. Het hout is te langdradig en je gaat nooit een glad dek of romp kunnen schuren en/of scrapen. Moet je toch hout nemen voor beplanking, neem dan fineer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2009 10:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 13:19 pm
Berichten: 185
bedankt marcy en beagle ;)

beagle schreef:
EEn goede bron voor spaanse schepen is de Spaanse archeoloog X.Pastor

ik zal hier vanavond even naar zoeken, ik kon inderdaad alleen schilderijen vinden maar die verschillen ook zoals je zegt van elkaar door de vrij interpretatie van de schilder.

beagle schreef:
Een goede raad. maak geen beplanking met Balsa. Als opvulmateriaal is dit wel geschikt maar niet voor afwerking. Het hout is te langdradig en je gaat nooit een glad dek of romp kunnen schuren en/of scrapen. Moet je toch hout nemen voor beplanking, neem dan fineer.

volgens mij bedoelen we hetzelfde.
ik bedoel de romp dicht maken met balsa, en dan daar fineer over heen zodat het fineer mooi strak op het balsa kan worden aangebracht.

Bedankt voor de input, groeten
Ronald.

_________________
De San Francisco.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2009 13:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Een mooi project heb je daar aangeschaft.Daar ga je veel plezier mee beleven.Maar ga in ieder geval niet uit van 6 maanden.Beter helemaal geen tijdspanne ervoor denken.

Veel plezier en succes met dit project.

Ron.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2009 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug, 2008 17:42 pm
Berichten: 506
Dit is volgens mij een hele leuke kit, ik heb het ook nog wel eens overwogen

Voor de danish oil kan je hier kijken

http://www.memenco-europe.com/danish-oil.html

Dat je het reddingsbootje wil scratchen is ook alleen maar leuk :)
Ik heb het ook gedaan, en het werkt erg bevredigend zodra hij klaar is

Hier heb je bouwverslagje, kan altijd makkelijk zijn
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... o&start=90


Veel succes en veel plezier met het bouwen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2009 18:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 13:19 pm
Berichten: 185
bedankt ron en mark,

de tijdspanne was gewoon een grove schatting, het mag ook 2 jaar duren als het ware.

en bedankt voor de links mark, ik hou het er bij als ik met de reddingsboot aan de slag ga.

groet ronald.

_________________
De San Francisco.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2009 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun, 2008 15:34 pm
Berichten: 1036
Woonplaats: Eindhoven
Dat is een mooie kit Ronald.
Het maakt natuurlijk niet uit hoelang je erover doet. Als je maar plezier hebt bij het bouwen. En dat komt met dit model vast helemaal goed.

Veel plezier met dit project!

Groeten, Rinie

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement