Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Vandaag ben ik begonnen met de voorbereidingen van de bouw van de Boeing 727-200 van Air Canada. De basiskit is een kit van Airfix, en wel deze,
Afbeelding

Hiervoor heb ik decals van Airline Hobby Supplies gekocht.
Afbeelding

Fase1 houd in dat ik het model zo ver mogelijk ga bouwen, totdat alleen nog maar de spuitklus rest. Waarschijnlijk ligt dit model dan ook een tijdje stil, totdat ik een stuk of 4-5 vliegtuigen in één keer (lees op een zonnige zondagmiddag) ga spuiten.

Maar ik vraag me af, bij de derde motor (de motor in de staart), waar zit de motor zelf, achter de inlaat of voor de uitlaat? Want Airfix levert geen fan mee voor de derde motor, maar ik weet ook niet of die van buiten af zichtbaar hoort te zijn. Zo niet, dan voldoet het "zilver" schilderen van het interieur, anders heb ik nog wel een fanblade liggen voor de motor.

Oh ja, dit is de inhoud van deze "snoepdoos". een doosje gevuld met lekkers (niet bijster veel trouwens).
Afbeelding

Afbeelding
Hier word een mens wel blij van, een mooi groot decalvel, gevuld met mooie airline decals. het slechte nieuws, ik gebruik er maar 4 van. Dus als iemand nog interesse heeft voor de decals van de "PAN-AM N364PA" of de "Lufthansa D-ABKC", pb me maar. (de common to both hou ik, dit zijn de vier decals links onderin).

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Niek,

de derde motor van de 727 zit in het ding achterop, en is dus niet zichtbaar via de luchtinlaat bovenop.

Veel succes met deze :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Bedankt Jelle.

Inmiddels is de binnenkant van de motoren donkergrijs/antraciet geschilderd, evenals de fanblades. Als de verf droog is krijgen de fanblades een zilveren drybrush, dit geeft ze een net wat verweerdere look dan zilver met zwarte drybrush.

Wel grappig dat deze fanblades even groot zijn als die van een Boeing 747 in schaal 1:390, of een DC-10 in schaal 1:320. (en beetje jammer dat de fans iewat excentrisch staan).

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 17:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Hoi!

De complete motor met fan hangt bij de 727 in de staartpunt, dus je ziet in de staartinlaat geen fan. (De inlaat voorin metaalkleur maken en achterin zwart werkt meestal okee.)

De Airfix-kit is een gouwe-ouwe; al vele malen heruitgegeven en nog steeds in de schappen te vinden. Dit model is de Boeing 727-200. Er was vroeger van Airfix ook een -100. Verschillen met de -200 zijn de kortere romp en een ovale inlaat voor motor nr. 2. (Deze kit moet ik ook nog ergens op de stapel hebben liggen... :roll: )

Op Amerikaanse modelbouwsites is er (te)veel te doen geweest over de "verkeerde" vorm van de neus van het Airfix-model. Ik zeg altijd maar zo: kijk wat je er zelf aan wilt veranderen en vind je het niet belangrijk, laat het maar zitten. Het ding ziet er gewoon uit als een 727-200. waarmee ik ook wil zeggen dat de Airfix als basis een prima kit is. Een beetje ruw hier en daar, maar er is altijd wat van te maken. Zeker vergeleken met de Minicraft 727 is-ie ook stukken betaalbaarder.

Aan de verpakking van de decals te zien, komt jouw setje bij LHS vandaan. Soms staan ze daar al sinds mensenheugenis in de laden en is het verstandig te checken of je decals bij het losweken en aanbrengen niet uit elkaar vallen. Decals van AHS zijn vrij redelijk van kwaliteit, maar je weet maar nooit. (Proefstukje afknippen en apart behandelen.) Anders een laagje Microscale Liquid Decal Film eroverheen.

Succes!

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2007 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Hoi Frank,

Bedankt voor de info. dat testen zal geen probleem zijn. AHS is zo vriendelijk om wat proefkleurstukjes (hoeveel keer woordwaarde?) op de decalvellen te printen zodat je lekker kunt mengen. Deze zijn prima als proefkonijn te gebruiken.

Weet iemand trouwens een link met overzichten (en kleurnummers) voor de air-canada liners? Dit word de 1988-19?? versie met de felrode en bordeauxrode streep.

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2007 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Het schiet lekker op. De vleugels zitten in elkaar, even als de romp. In de neus zit minstens 10 gram aan vislood (en minstens 5 gram houtlijm). Ruim meer dan de door Airfix aangeraden 4 gram.

Wel loopt er een redelijk grote naad over de rug. Ik twijfel nog tussen houtlijm, revell contacta of plamuur als vulmiddel. Ik denk dat plamuur net iets te grof is voor deze naad.

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2007 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Oja, nu weet ik weer wat ik nog wilde zeggen: ik raad je aan om de oranje/rode cheatline af te plakken en zelf te schilderen of spuiten. Tenzij je raamdecals gaat gebruiken, want het uitsnijden van raampjes uit een decal is een vervelend en erg tijdrovend klusje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2007 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 apr, 2006 12:44 pm
Berichten: 1155
Woonplaats: Doorn/ The Netherlands
nguwland schreef:
Ik denk dat plamuur net iets te grof is voor deze naad.

Als je gewoon met aceton of wasbenzine en een wattenstaafje overtollig weghaalt.......dan is het toch niet grof? :D .

Ben wel benieuwd naar de foto's. Én het is leuk dat je deze kist gaat spuiten! Hoop dat het resultaat naar wens zal zijn voor je.


Evert

_________________
Modelling Rocks!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2007 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Plamuur te grof? Ik plamuur al mijn airliners waar nodig. Eventueel de randen langs de naad afplakken. Tamiya (grijze) putty erop; laten drogen; plakband weghalen; schuren. Deze putty is zacht, dus is zo weggeschuurd.

Gr.

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 maart, 2007 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Nope, I'm not dead, yet.

Hoewel ik niet echt veel heb gedaan, heb ik de afgelopen weken wat geschuurd, met albastina autoplamuur lopen smeren, weer schuren enzovoorts gedaan.
Afbeelding
Zo zag het er vanavond uit. Inmiddels heb ik er een dun laagje lichtgrijs over heen gesmeerd om te kijken of het lekker glad is, zo niet dan schuren we de verf d'r weer af, smeren er weer albastine in en over, en schuren lekker verder.

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement