Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2007 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
yup, bij een een zaak waar ze vitrage maken of gordijnen........ deze gewichtjes komen onderin de gordijn of vitrage en zorgt ervoor dat deze mooi recht hangt,,,,,,, ze komen in diverse maten.......

dit is 't kleinste formaat van tegen de 10 gram........... m'n pa heeft er een zak vol van.........


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2007 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
progressie van vandaag, weer kiertjes dicht kliederen........ en vleugeldelen aan elkaar gelijmd......

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2007 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
deze week bezig geweest met de cockpitraampjes......... blijft erg lastig om een natuurgetrouwe strak resultaat te behalen......... maar ach het is m'n 3e liner nog maar. de ervaring zal het leren...

zoals gezegt probeer ik hier dus een superstrak cockpit raam effect te creeeren........ na het afplakken het ik de raampjes bewerkt met enkele
lagen future om kiertjes e.d. waar verf door kan te sluiten.......
Afbeelding

daarna enkele (wel 6) laagjes. vallejo wit gespoten..... (duurt lang voordat 't dekkend word maar dat zal aan de kleur wit liggen)
Afbeelding

jammer dat Revell niet de hele kist (of alleen het voorste gedeelte )in doorzichtig plastic giet....... had me weer wat smeerwerk met vulmiddel gescheeld
Afbeelding
ondertussen zit 't landingsgestel er nog steeds aan.......... (gevaarlijk hoor zo'n uistekend deel terwijl er veel geplamuurd geschuurd en gepoetst moet worden.
Afbeelding

nogmaals waarom zijn alleen de cockpit ramen in clear plastic...?? waarom niet een groot gedeelte eromheen net zoals de 737 van revell....... (ze kunnen 't wel)
Afbeelding
Afbeelding

na een schuurbeurt heb ik de romp in vallejo glans gespoten..... restultaat is wel korrelig, en er zit een dikke vingerprint op (als je goed kijkt)
maar dit wordt er afgepolijst.
Afbeelding

zo gepolijst............. en natuurlijk niet duidenlijk te zien op de foto...... maar geloof me hij is zo glad als wat...... hiervoor gebruik ik gewoon autowax.......
Afbeelding

raamlijsten afgeplakt....... die ga ik hier grijs spuiten........

Afbeelding

Afbeelding

beetje grijze overspray :) maar dit poets ik er makkelijk af met autowax

Afbeelding

zie hier 't resultaat....... veel minder strak dan ik gedacht had.............
daar gaan we wel weer aan werken bij m'n volgende liner........ deze lufthansa kit laat ik zo...... kom er niet meer aan. want dan wordt het alleen maar erger.......
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2007 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 31 okt, 2006 0:27 am
Berichten: 70
ik blijf die autowax gedachte interessant vinden, ik loop tegen dezelfde problemen aan en het lijkt erop dat jouw kisten erg mooi strak uit. Is dat gewone autowax die je erop smeert en uitpoetst of zo?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2007 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Reinoutsvg schreef:
ik blijf die autowax gedachte interessant vinden, ik loop tegen dezelfde problemen aan en het lijkt erop dat jouw kisten erg mooi strak uit. Is dat gewone autowax die je erop smeert en uitpoetst of zo?


bedankt..

je kunt iedere autowax gebruiken volgens mij... zolang je maar die (euhmm hoe druk ik dit uit??) die boterige autowax gebruikt.. die smeert lekker....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2007 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Tja, cockpitruiten! Blijft lastig.

Wees maar blij dat de romphelften of neus niet van clear plastic zijn. Het zou voor het glazen gedeelte wel makkelijk zijn, maar het plastic op zich is nogal broos. Lastig schuren en plamuren met kans op breuk!

Ik behandel cockpitruiten meestal als volgt:

- Maak het ruitje zo goed passend mogelijk. Bij de Revell Airbus-series passen ze meestal zo goed dat je ze niet verder op maat hoeft te maken.
- Lijm het voorzichtig in de raamopening. Bijv. met dunvloeibare lijm met een kwastje. Dit voorkomt knoeien op het glas. Goed laten drogen.
- Vul kieren rond het raampje met putty.
- Na drogen gladschuren. Nu is je ruitje gekrast en je hebt (meestal) de stijltjes weggeschuurd. Geen man overboord. Ga aan de gang met nat schuurpapier (nr. 1000) en maak het ruitje zo glad mogelijk. Daarna poetsen met een wattenstaafje en tandpasta. Polijsten kan ook met Tamiya Compound of MicroMesh schuurlinnen.
- Als je tevreden bent over het resultaat, kun je de romp in kleur spuiten. Je mag kiezen of je de ruiten wilt afplakken, of mee spuiten. Met de boven beschreven polijsttechnieken kun je ook verf van je ruiten afhalen!

Voor het aanbrengen van afzonderlijke ruitstijlen zit er niet veel anders op deze te schilderen. Ruitjes, cockpitdak en neus afplakken. Dan schilderen op airbrushen. Soms past de decal met het raamframe heel goed over ruit (bijv. Revell A319/-20/-21 cockpitraamdecals passen perfect).

Met het maken van "glazen" cabineramen heb ik goede resultaten bereikt door gewoon een strip clear decal met raamframes over de ruitjes de schuiven. Ook die passen bij Revell altijd perfect. Breng nooit een lange sliert decal over alle raampjes aan, maar knip deze in stukjes van 6 a 7 raampjes. Als de decals droog zijn, zitten de mooi strak over de "gaatjes" in de romp. Een laagje vernis/Future eroverheen en ze zijn meteen een beetje extra beschermd.

Gr.

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb, 2007 23:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Het beste kun je clearparts(raamwerk/canopy`s e.d.)altijd in je model lijmen met gewone witte houtlijm.

Voor de belasting daarbij is deze houtlijm ruim voldoende.Maar het heeft een geweldig voordeel.....het droogt nagenoeg volledig transparant op.Dus je ziet de lijmresten bijna niet meer zitten na droging.

Vrijwel alle ervaren vliegtuigbrouwers(en denk wel ook truck/autobrouwers en zelfs scheepsbrouwers) hier op het forum lijmen hun clearparts doorgaans met witte houtlijm.....

Probeer eens uit.....

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2007 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Inmiddels doen ook al een heleboel wat minder ervaren bouwers dit, het bevalt mij ook prima. Ik heb het nu bij 2 vliegtuigen toegepast, en het droogt onzichtbaar op. Bijkomend voordeel (in ieder geval bij een canopy) is dat je de randen tussen de clearpart en de romp ook met (veel) lagen houtlijm kunt vullen. Het overschot veeg je met een vochtig doekje zo weg (als het nog vloeibaar is uiteraard).

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2007 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
nguwland schreef:
Inmiddels doen ook al een heleboel wat minder ervaren bouwers dit.


:wink: Een verkeerde woordkeuze uiteraard.
Je hoeft niet ervaren te zijn,om witte houtlijm te gebruiken.

Juist beginners gaan het meer en meer gebruiken...

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb, 2007 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Hallo!

De houtlijm had ik niet vermeld; werkt ook goed inderdaad. Maar als je raampje slecht past, zul je het toch moeten bijwerken. Tenzij je dat niet erg vindt. Voor autoruiten en canopies op straaljagers e.d. werkt het geweldig, maar in airliners passen de ruiten vaak dramatisch slecht (Airfix, oud-Revell).

Ik heb modellen staan met decalruiten (zie mijn DC-8-en), sommige met matige "Clearfix" ruiten; ook een aantal waarbij het originele ruitje uit de kit er lelijk inzit. Ik vind het persoonlijk geen fraai gezicht. Met de polijstmethode die ik in mijn vorige mail heb beschreven, krijg ik ze wel goed naar mijn zin.

En Jelle, wat betreft de neuswielpoot van de A320: deze kun je ook nadat je de romphelften op elkaar hebt gelijmd nog in de wielbak krijgen. Ik ben nu drie Airbussen verder en het is steeds weer gelukt. Hoef je dus ook niet bang te zijn dat je 'm tijdens de bouw van de kist per ongeluk afbreekt.

Grtz.

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement