Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 230 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 13:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Geachte medebrouwers!
De dagen zijn kort, het is koud, kortom, het is winter! Tijd om een groot projecten starten om te overwinteren, en wat is er meer voor geschikt dan de grootste doosch die ik in mijn stash heb! Heren, ik presenteer u; DE A-10A van de firma Trumpeter, U allen vast wel bekend!
Afbeelding
En er is een klein verhaaltje bij deze doosch; ik heb deze namelijk al zó lang in mijn stash, dat ik echt niet meer weet wáár ik hem gekocht heb, of van wie, het enige wat ik nog wel weet is het waarom, en dat was omdat de doosch zo lekker groot was. Ik heb namelijk iets met grote dooschen..Terzijde,beste medebrouwers, we willen dit toch enigszins interessant houden nietwaar?
Maar eerst wat info over de A-10, altijd leuk voor de geïnteresseerden, nietwaar? Let op, want er worden wellicht in een later stadium vragen over gesteld!
De Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II is een gevechtsvliegtuig van Fairchild dat voornamelijk in gebruik is bij de United States Air Force. Het is het enige USAF-toestel dat primair werd ontwikkeld ten behoeve van het verlenen van luchtsteun op het slagveld (close air support). Het is speciaal uitgerust voor het vernietigen van pantservoertuigen en andere gronddoelen. Het toestel kan ook ingezet worden tegen wat verder van de eigen troepen verwijderde gronddoelen (air interdiction).(interessant al nietwaar?)
Een secundaire taak die het toestel kan vervullen is optreden als vliegende forward air controller; hierbij praat de piloot andere toestellen naar de aan te vallen doelen op de grond. De A-10 is vanwege zijn lange rechte vleugels met omlaaggebogen vleugeltips zeer goed handelbaar bij lage snelheden en op geringe hoogte. Hierdoor is bij start en landing slechts een korte baan nodig en kan het toestel opereren van tijdelijke vooruitgeschoven bases vlak bij het front.

Het toestel heeft de mogelijkheid om geruime tijd boven het slagveld rond te kruisen en kan onder een laaghangend wolkendek van 300 m opereren met een zicht dat slechter is dan 2,5 km en met de zeer lage snelheid van 320 km/u.
De Thunderbolt II is zo stevig gemaakt dat hij wel "vliegende tank" wordt genoemd. Het casco is gemaakt in een honingraatstructuur die bestand is tegen treffers van pantserdoorborende en hoogexplosieve munitie tot 23 mm. Alle voor de vlucht noodzakelijke systemen zijn drievoudig uitgevoerd (een dubbel hydraulisch en een enkel mechanisch systeem). Hierdoor kan de vlieger zelfs zonder hydrauliek of met een half afgeschoten vleugel nog veilig landen. Het toestel heeft zelfdichtende brandstoftanks en is zo geconstrueerd dat het met 1 motor, 1 staart, 1 hoogteroer en een half afgescheurde vleugel nog bestuurbaar te vliegen is. Ook de plaatsing van de motoren is zodanig dat ze, recht van voren gezien, afgedekt worden door de vleugels wat de kans verkleint dat ze door vuur van de grond geraakt worden.
De cockpit en delen van het stuursysteem worden beschermd door een kuip van 400 kilo titanium bepantsering die ettelijke 20mm-treffers kan doorstaan. Een plaatje van voor een A-10 niet noemenswaardige schade:

Afbeelding
Hoewel de A-10 een aanzienlijke wapenlast mee kan voeren is zijn hoofdwapen het roterende 7-loops 30mm GAU Avenger-kanon, waar het vliegtuig als het ware omheen gebouwd is. Om dit kanon goed te kunnen centreren werd het neuswiel zelfs uit het midden van de neus geplaatst. Met dit formidabele kanon kan elke tank binnen enkele seconden volledig tot schroot gereduceerd worden! Plaatjes ervan:
Afbeelding
Afbeelding
En dat het een nogal indrukwekkend geheel is laat zich hier goed zien: (indien de jeugdigen onder ons zich de VW kever nog kan herinneren, en anders vraag je het maar aan je ouders. Of grootouders.)
Afbeelding
De A-10 heeft al vele upgrades gehad. Het toestel werd uitgerust met traagheidsnavigatie, GPS, nachtzichtapparatuur en de Pave Penny laser-doelaanwijzer. Vanaf 2005 werden alle toestellen uitgerust met een andere vleugel, een eigen brandblussysteem, ECM-mogelijkheden en de mogelijkheid om ‘slimme’ bommen te kunnen vervoeren. Deze gemoderniseerde versie wordt A-10C genoemd. De eerste vlucht van de A-10C was op 28 januari 2005. Men verwacht hiermee de A-10 tot circa 2025 operationeel te houden waarna hij zal worden vervangen door de Lockheed Martin F-35, maar volgens critici is dit een grote stap achterwaarts vanwege de slechte prestaties van de F-35. Het laatste nieuws hieromtrent is dat dat plan ook al in de koelkast verdwenen is!
Tja medebouwers, ik kan nog uren uitweiden (=leuteren) over deze formidabele machine, maar daarvoor is dit topic niet bedoeld!
Laten we den doosch eens nader inspecteren:
Afbeelding
Mja, leuk...Maar na al die jaren toch maar eens openen!
Afbeelding
Een heleboel plastic, en kijk eens wat ik vond??
Afbeelding
Een heuse Resin cockpit!! Nou moet ik bekennen dat ik een NooB ben op het gebied van Resin, oftewel, in grotemensentaal: Ik weet er geen f*ck vanaf, laat staan dat ik er mee gewerkt heb! Enfin, daar heb ik Heico1980 voor!
En kijk eens aan, nog een bakje met leukigheden:
Afbeelding
Mederbrouwers, ik ga hier eens mee aan de slag, en als straks de blaadjes weer aan de bomen komen, de lammetjes weer in de wei dartelen, de temperatuur weer boven het menselijk aanvaardbare is gestegen, verwacht ik wel dat deze klaar is! Uiteraard hou ik jullie met grote regelmaat op de hoogte van mijn vorderingen in deze, indien dit niet gewenst is mag er een petitie gestart worden onder de titel "Stop Prutser 332" en deze kan dan aan de Moderatoren aangeboden worden, maar wel vóór 7 december..2014. Dat dan weer wel!
Tot de volgende update!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Laatst bijgewerkt door prutser332 op ma 23 maart, 2015 20:34 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een mooie kit! En leuke verrassing, die extra goodies erbij, wordt het nog mooier van.

Resin bewerken is niet zo moeilijk maar je moet wat meer om je eigen veiligheid denken dan bij plastic: Het stof van resin is niet gezond dus mondkapje op bij het schuren, of nat schuren zodat het niet stuift.

Succes met deze kit, und veel plezier!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een brute bak - uiteraard voor mij veeeeeeeels te groot, maar wel erg gaaf om te zien. Je naam doe je al jaren geen eer meer aan, dus ondanks dat PE en witmetaal, denk ik dat je een heel eind moet komen. En als Heico het even niet weet, er zijn hier genoeg die je bij kunnen staan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 14:00 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
EINDELIJK!! Ik heb al tijden lopen 'zeuren' wanneer hij deze nou eens ging bouwen, ik denk inmiddels al wel anderhalf jaar nu :lol:

Ik ben erg benieuwd wat dit gaat worden Prutser, maar wat René zegt, je bijnaam doe je al vaak geen eer meer aan.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Citaat:
ik kan nog uren uitweiden (=leuteren) over deze formidabele machine, maar daarvoor is dit topic niet bedoeld!

Van mij mag je hier ongegeneerd over blijven oreren hoor. :wink:

Leuke intro van een stoer vliegtuig! Succes en veel plezier toegewenst met deze! :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
MMMMMGGNNNGMMRRBLAAAAAA!!!!!

Man wat ben ik jaloers.....

Mooie grote doos ja. :) Nu maar hopen dat Trumpeter zijn details wat beter op orde heeft maar volgens mij is dat bij deze kit wel het geval. Veel plezier man.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 18:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
prutser332 schreef:
Mederbrouwers, ik ga hier eens mee aan de slag, en als straks de blaadjes weer aan de bomen komen, de lammetjes weer in de wei dartelen, de temperatuur weer boven het menselijk aanvaardbare is gestegen, verwacht ik wel dat deze klaar is!
Tot de volgende update!


Hallo "Prutser 332",

Ref je bovenstaande quote: Welk jaar had je daarbij in gedachten...???

Anders gesteld:
Ik hoop dat je enig idee hebt waar je aan begint...!!! Zonder meer een geweldig fraaie doos en eenmaal gebouwd, levert het een bijzonder indrukwekkend model op. Helaas is het wel één van de eerste Trumpeter-dozen welke in een grijs verleden op de markt kwam en dat is gedurende de bouw duidelijk te merken. De passing is ronduit slecht te noemen en er dient dus érg veel tijd te worden besteed aan het zogenaamde "dry-fitten". Daarnaast is een extra tube plamuur eveneens geen overbodige luxe. Kortom: "Zijd gewaarschuwd...!!!"

Bovenstaande is niet negatief bedoeld maar je hebt er zo'n fraaie inleiding van gemaakt, dat ik het erg jammer zou vinden als je in de overtuiging bent dat dit een zogenaamde "shake & bake" kit is want dan kom je nogal bedrogen uit... Ik heb tevens even de moeite genomen om wat van je eerdere werk te aanschouwen en de resultaten van je F-18 liegen er niet om. Voor wat betreft de algemene afwerking gaat dat dus helemaal goed komen !!! Voor wat betreft resin, daar hoef je ook niet van terug te deinzen; Valt allemaal reuze mee. Wel even oppassen met het schuren zoals reeds is opgemerkt door "Nem". Het lijmen van dat spul is eveneens een ander verhaal omdat reguliere lijm niet werkt. Waarschijnlijk dat je het al weet maar normaliter word resin met "cyano acrylaat lijm", of-te-wel seconden-lijm gelijmd.

Ik heb uiteraard geen idee betreffende "hoe" accuraat je deze Hog wilt gaan bouwen maar het is in ieder geval verstandig om wat degelijk refferentie-materiaal te raadplegen. Trumpeter heeft nogal wat foutjes gemaakt bij deze uitgave welke érg prominent aanwezig zijn. Met name de neus van het toestel kan wel een face-lift gebruiken... Óók het windshield & de canopy kunnen enige correcties gebruiken, evenals de inlaten. Verder is het verstandig om vooraf te bepalen welke variant je wilt gaan bouwen en vervolgens enig naslagwerk te verrichten aangezien Trumpeter een aantal zaken door elkaar heeft gehusseld. Slechts een paar goedbedoelde "pointers"...

Wil je helemaal los gaan op deze doos dan kan ik de "Big-Ed" Photo-Edge set van Eduard sterk aanbevelen. Niet écht goedkoop maar je krijgt wel waar voor je geld...!!! Bijna de hele mik-mak word met deze set belicht varieerend van cockpit tot aan wielbakken, algemene externe detailering en extra detail voor alle wapenlast. Érg fraai !!!

http://www.eduard.com/store/Eduard/Big- ... -1-32.html

Wil je een A-10 bouwen welke wat dichter bij huis heeft rond-getuffeld, dan is een setje ASTRA-decals wellicht het overwegen waard:

http://ultra.glo.be/daco/

1) ga middels linkje naar de web-site van DACO
2) klik boven in het scherm op het icoontje van "ASTRA"
3) zoek daarna aan de linkerzijde van de pagina even naar "A-10"
(Sorry maar een direct linkje blijkt niet te werken...)

Deze set geeft de optie om een fraaie Spangdahlem A-10 te bouwen en is kwalitatief "super-de-puper" !!!

Veel plezier met de bouw van deze Mega-doos en ik kijk met belangstelling uit naar je vorderingen !!!

Gr. Ruud.

P.S.:
@ Klaas:
Helaas Klaas, welliswaar een razend fraaie doos maar zoals je in mijn bovenstaande reactie hebt kunnen lezen vereist dit bul aardig wat werk...
Des-al-niet-te-min: een geweldig mooi project en gerelateerd aan jou vaardigheden zéér zeker de moeite waard om het aanschaffen te overwegen !!!

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 18:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Ruud, hartelijk dank voor het meedenken in deze, maar een paar opmerkingen; Ik geloof niet in shake and bake kitjes, al weet ik dat deze er zijn; ik heb net één afgerond! (Tamiya's 1:48 A-1H Skyraider)
Dat deze dat niet is, is me bekend, maar daarin ligt voor mij ook juist de uitdaging! Ik ga hem OOB, oftewel rechtstreeks uit den doosch bouwen! Natuurlijk weet ik dat her en der enkele incorrectheden zijn in deze kit, maar om Walter Reuther te citeren:" If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."
alle gekheid op een stick; uiteraard kan ik de waarde van deze kit nogmaals 2 á 3X spenderen aan AM-spul en dat zal het geheel ongetwijfeld verfraaien, maar nogmaals, mijn uitdaging ligt erin om een goed gelijkend model te bouwen met (minimale) toevoeging van AM producten. Al zal ik er met de decals niet onder uitkomen ben ik bang.

Toch hartelijk dank voor de inbreng! De uitdaging is nu alleen maar groter geworden, en is dat niet waar het met modelbouw ook om draait?

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
prutser332 schreef:
Ruud, hartelijk dank voor het meedenken in deze, maar een paar opmerkingen; Ik geloof niet in shake and bake kitjes, al weet ik dat deze er zijn; ik heb net één afgerond! (Tamiya's 1:48 A-1H Skyraider)
Dat deze dat niet is, is me bekend, maar daarin ligt voor mij ook juist de uitdaging! Ik ga hem OOB, oftewel rechtstreeks uit den doosch bouwen! Natuurlijk weet ik dat her en der enkele incorrectheden zijn in deze kit, maar om Walter Reuther te citeren:" If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."
alle gekheid op een stick; uiteraard kan ik de waarde van deze kit nogmaals 2 á 3X spenderen aan AM-spul en dat zal het geheel ongetwijfeld verfraaien, maar nogmaals, mijn uitdaging ligt erin om een goed gelijkend model te bouwen met (minimale) toevoeging van AM producten. Al zal ik er met de decals niet onder uitkomen ben ik bang.

Toch hartelijk dank voor de inbreng! De uitdaging is nu alleen maar groter geworden, en is dat niet waar het met modelbouw ook om draait?


Hallo "Prutser332",

fijn te lezen dat je mijn "pointers" op de juiste wijze hebt weten te interpreteren ! Voor wat betreft je bovenstaande toelichting: "GEWELDIG !!!" In de kern ben ik het volledig met je eens en óók in mijn boekje hoeft het niet allemaal tot op de "schakelaar" in de cockpit te kloppen. Gezien het resultaat van je F-18 wilde ik je enkel behoeden voor al te hoge verwachtingen. Lezende dat voor jou juist de uitdaging ligt in het "recht trekken" van diverse zaken, denk ik dat je met deze kit wel érg veel plezier gaat beleven (en er stiekum toch hier & daar een "kracht-term" zal worden gebezigd... :lol: ).

Voor wat betreft mijn verwijzing naar de "Big-Ed" PE-set; was enkel als tip bedoeld. De doos is prima OOB te bouwen maar daar ik zag dat je een resin-cockpit erbij hebt & een AM-setje landing-gear, dacht ik dat je wellicht intresse had in wat extra AM-spul.

Voor wat betreft de decals, had ik echter reeds een vermoeden dat je daar wellicht een AM-setje voor zou willen gebruiken. De bijgeleverde decals zijn niet slecht maar een beetje karig. Ik kan je de ASTRA-decals van harte aanbevelen omdat ze naast de SP-markings (Spandahlem AB / USAFE / Germany) tevens een aantal "algemene decals" bijgeleverd hebben. Kortom: een fraai "totaal-setje".

Veel succes met de bouw & ik ga je topic volgen.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 dec, 2014 7:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Veel succes met deze,het is een doos met wat werk aan,maar wel een erg goed model.
Volg jou erg nieuwsgierig,voor mij persoonlijk één van de mooiste toestellen door zijn stoere uiterlijk.

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 230 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement