Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2012 16:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik denk dat het ook nuttig is om de romponderdelen op voorhand eens te dryfitten, zonder de tussenschotten en de cockpitonderdelen erin. Als je dan een goeie passing hebt, weet je dat er iets fout gemonteerd is wanneer je op het einde toch met kieren achterblijft. Dan zou het kunnen dat je zelfs inwendige onderdelen moet bijschuren vooraleer ze passen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 maart, 2012 20:41 pm
Berichten: 51
Woonplaats: Mechelen
na een tijdje afwezig te zijn, heb ik toch nog verder gedaan, en heb weer een heel resem foto's gemaakt, zal de beste poste, voor meer details heb ik nog foto's.

hier zijn ze:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

voila, het zijn er wel wat, maar ik heb er meer foto's,

ik weet dat het beter kan, maar zoals je tegenover de B-17 kan zien ben ik toch weeral wat gevorderd, en de volgende zal nog beter zijn,
ik heb nu nog voor dat wanneer ik hem op de wielen zette, hij achterover kantelde, had er niet bij stilgestaan dat ik het beste een gewichtje voorin moest voorzien, bij de B17 moest ik dit toen niet doen.

Nu moet ik enkel nog men turrets afwerken. en men grondplaat, waar ik een oplossing heb om hem met de neus naar beneden te trekken.

heb er tot nu toe 69 uren aan gewerkt.

grtz Mampie

_________________
momenteel mee bezig: Honda S2000 1:24ste (bouwdoos Tamiya + ets sets); AH-64 Apache longbow 1/32ste (Revell);Sherman M4A1 1/72 (Revell); P51 Mustang 1/72 (Revell)

Afgewerkte projecten: B29 Super Fortress 1:72ste (bouwdoos Academy)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 16:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Complimenten, hoor! Wat een monster is dit. Je hebt hem mooi strak neergezet en het spuitwerk ziet er goed uit.
Je hebt nu ontdekt dat toestellen met een neuswiel meestal "tailsitters' worden als je er geen gewicht in stopt. Misschien kan dat alsnog? Ik gebruik daarvoor altijd kogeltjes van de fietsenmaker en zet die vast met houtlijm.

Misschien nog twee verbeterpunten:
- de cockpit sluit niet mooi aan op de romp. Dat komt bij Airfix kits veelvuldig voor en zorgt voor veel ergernis en extra werk. Vooral bovenop zie je dat. Is op te lossen door gelijk te schuren of met houtlijm het hoogteverschil overbruggen. De naden langs het cockpitglas kun je zo ook wegwerken. Gewoon vullen met verdunde houtlijm, met een natte vinger gelijk maken en klaar is Kees
- de koepel direct achter de cockpit is te grof, met name de kieren bij het bewegende deel met de bewapening. Gewoon dicht smeren met putty en met je hobbymes een dunner gleufje aanbrengen.

verder niets dan lof.

Succes & groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 16:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Goed dat deze weer verderloopt. Het ziet er keurig uit, buiten die paar kleine foutjes. Ik had nog de volgende opmerking:

Afbeelding

Aangezien deze foto het vliegtuig op zijn rug toont, veronderstelde ik dat de tekst van de decal ook ondersteboven zou moeten zitten. Is hij al gefixt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie reusachtige bak geworden hoor. Spuitwerk is inderdaad strak geworden. Naadje hier en daar.... mwaa, puntje voor volgende keer om even extra bij stil te staan.

Tailzitterprobleem kun je inderdaad oplossen door je model vast te lijmen aan de onderplaat. Eventueel voor de volgende keer dry-fitten met zoveel mogelijk onderdelen. Mocht je twijfelen, schat dan wat gewicht in. Vervolgens net zoveel gewicht in de neus (of elders voorin) zodat je zeker weet dat hij niet achterover kantelt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 18:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 689
Leuke Kit heb je neergezet, welk merk verf heb je gebruikt voor de Aluminium kleur?

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
wat ik altijd doe is dry-fitten met zoveel mogelijk onderdelen en dan laten balanceren met een vinger op elke vleugel. En dan gewicht in de neus doen tot dat hij dan naar voren valt.

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 maart, 2012 20:41 pm
Berichten: 51
Woonplaats: Mechelen
Citaat:
Aangezien deze foto het vliegtuig op zijn rug toont, veronderstelde ik dat de tekst van de decal ook ondersteboven zou moeten zitten. Is hij al gefixt?


Ja steven inderdaad, hij is niet gefixt, dit ga ik nog doen, ik heb het ook opgemerkt op de foto, met het blote oog is het haast niet op te merken, maar hij plakt eigenlijk in spiegelbeeld :D

Citaat:
Misschien nog twee verbeterpunten:
- de cockpit sluit niet mooi aan op de romp. Dat komt bij Airfix kits veelvuldig voor en zorgt voor veel ergernis en extra werk. Vooral bovenop zie je dat. Is op te lossen door gelijk te schuren of met houtlijm het hoogteverschil overbruggen. De naden langs het cockpitglas kun je zo ook wegwerken. Gewoon vullen met verdunde houtlijm, met een natte vinger gelijk maken en klaar is Kees
- de koepel direct achter de cockpit is te grof, met name de kieren bij het bewegende deel met de bewapening. Gewoon dicht smeren met putty en met je hobbymes een dunner gleufje aanbrengen.


Hey Jan, ja ik ben hiervan helemaal ervan bewust, nadat ik deze kit heb gedaan. het is wel een kit van academy, en ik moet eigenlijk eerlijk zijn dat er toch wel wat fouten in de bouwplannen zitten ook, bevoorbeeld de volgorde voor het bouwen en plaatsen van de bommen, je ziet snel over het schematje van de decals van de bommen, dat is wel spijtig. want er zit ook wel een prachtige super decal set bij.

en ik heb weeral iets bijgeleerd over het gewicht in de neus deze tip is alvast genoteerd.

Citaat:
Mooie reusachtige bak geworden hoor. Spuitwerk is inderdaad strak geworden. Naadje hier en daar.... mwaa, puntje voor volgende keer om even extra bij stil te staan.

Tailzitterprobleem kun je inderdaad oplossen door je model vast te lijmen aan de onderplaat. Eventueel voor de volgende keer dry-fitten met zoveel mogelijk onderdelen. Mocht je twijfelen, schat dan wat gewicht in. Vervolgens net zoveel gewicht in de neus (of elders voorin) zodat je zeker weet dat hij niet achterover kantelt.

René
Mooie reusachtige bak geworden hoor. Spuitwerk is inderdaad strak geworden. Naadje hier en daar.... mwaa, puntje voor volgende keer om even extra bij stil te staan.

Tailzitterprobleem kun je inderdaad oplossen door je model vast te lijmen aan de onderplaat. Eventueel voor de volgende keer dry-fitten met zoveel mogelijk onderdelen. Mocht je twijfelen, schat dan wat gewicht in. Vervolgens net zoveel gewicht in de neus (of elders voorin) zodat je zeker weet dat hij niet achterover kantelt.

René


Hey rené, ja volgende keer nog beter, men zoontje ( van 3) heeft gekozen dat men volgende de B25 J mitchell gaat worden in 1:72ste dus daar zal ik zeker men best aan doen. Die moet zeker nog beter worden.


Citaat:
Leuke Kit heb je neergezet, welk merk verf heb je gebruikt voor de Aluminium kleur?


Hey Leon, aan deze bouwkit heb ik alleen Valleyo verf gebruikt, maar alles is overspoten met pledge parket plus en derna met glanzend verniss, heb ook eerst alles voor de decals en vernis enzo, alles met miracle polischer bewerkt, allez toch in de mate vant mogelijke :wink:


Citaat:
wat ik altijd doe is dry-fitten met zoveel mogelijk onderdelen en dan laten balanceren met een vinger op elke vleugel. En dan gewicht in de neus doen tot dat hij dan naar voren valt.


Hallo Tehomazie, dit is ook een goeie tip, staat zeker genoteerd, ik had hem eerst voor ik de wielen erop zette hem op zijn onderstel gezet, en dermee dat ik er toen niet aan gedacht zou hebben dat hij achterover ging kantelen. Om eerlijk te zijn nadien ben ik op beurzen gaan rondkijken en heb opvallend nog zo van die vliegtuigen tegen gekomen, waar ze aan de achterkant een trapje met een kistje ondersteken ter ondersteuning. Maar hieruit ben ik geleerd, bij de B 17 is er een staart wiel en daar heb je het probleem niet.

Afbeelding
Afbeelding

ik zie hier nu ook dat hij steunt op de achterste bommenluik.


Allemaal al bedankt voor de tips en jullie positieve commentaar, op deze manier kan ik iets bijleren.

Grtz Mampie.

_________________
momenteel mee bezig: Honda S2000 1:24ste (bouwdoos Tamiya + ets sets); AH-64 Apache longbow 1/32ste (Revell);Sherman M4A1 1/72 (Revell); P51 Mustang 1/72 (Revell)

Afgewerkte projecten: B29 Super Fortress 1:72ste (bouwdoos Academy)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Eindelijk eens een grote kist die ook echt af komt , meestal haken bouwers halverwege af
omdat het niet meer lukt/geen zin meer in .
Alle kritiekpuntjes zijn al gegeven dus daar heb ik het niet meer over .
Het is een mooie kist geworden daarvoor mijn complimenten .
De Mitchel is ook een echte tailsitter dus hou daar rekening mee .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 22:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Zo! Jij bent lekker bezig geweest. Ik kan niet veel meer toevoegen behalve mijn complimenten :)

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement