Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 0:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2011 8:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
De Grumman EA-6B Prowler.

De eerste EA-6A Prowlers werden in 1968 operationeel bij het USMC. Het waren gewone Grumman A-6A Intruders met een standaard vlieger en navigator bemanning voorzien van een jammingpod en een radome op de staart bekend onder de naam Electric Intruders.
Afbeelding

Een verbeterde versie werd de EA-6B Prowler, met 3 jammingpods en een asymmetrische refueling buis met een geïntegreerde antenne. Dit type werd in 1970 operationeel en in 1972 vertrok de eerste compleet hiermee uitgeruste eenheid naar Vietnam.

In 1973 kreeg het toestel Expanded Capability (EXCAP). Deze uitgebreide capaciteit betekende een bemanningsuitbreiding: 1 vlieger en 3 electronic counter measure officers (ECMO)’s. Ook werd het te storen frequentiegebied aanzienlijk uitgebreid door het nieuwe ALQ-99 Tactical Jamming System (TJS). Het cockpitglas werd voorzien van een goudlaag; niet voor de zon maar om de bemanning tegen de schadelijke hoogfrekwente straling van de stoorapparatuur te beschermen!

De Prowlers vliegen nog steeds, maar hun laatste uren zullen geslagen zijn, nu er een EF-18F uitgekomen is (ook wel bekend onder de naam Growler). Dit is een Superhornet, aangepast voor electronical warfare.

In 2010 werden een aantal moderne kisten uitgebracht in een zogenaamde centennial uitvoering ter ere van 100 jaar vliegen. Het merendeel van die kisten vloog/vliegt met een pacific schema zoals dat in WOII in de pacific gebruikelijk was.
Wat ik van de Ludolfs hoorde was dat de ontwerper van Fightertown decals, de betreffende kisten ook ontworpen heeft. Zodoende kwam er onlangs een decal sheet uit die ik vrij vlot in huis had:
Afbeelding

De bouw van dit model, de EA-6b Prowler
Afbeelding

Waarom deze?? Geen idee. waarschijnlijk om het feit dat een gewone uitvoering ook maar zo gewoon is.. Terwijl er misschien mooiere uitvoeringen rondvliegen. Deze prowler doet misschien toch een beetje aan propellorvliegtuigen denken.
De kit die ik gebruik is van de door mij geliefde Kinetic stapel. Dit spul bouwt zo fantastisch. Het past als gegoten, mooie box-art, duidelijke handleiding en een vrij complete doos in vergelijking met bijvoorbeeld een hasegawa kit.
Afbeelding

Voor de centennial kit heb ik dus een fightertown decalsetje gekocht met decals voor meerdere kisten op 1 sheet. Ik heb er nog niet helemaal goed naar gekeken, maar ik vermoed dat je met 1 sheet ook nog wel een growler kan knutselen.. :hail: :hail:
Als referentie geeft FT een goeie gedetailleerde tekening mee:
Afbeelding

Goed, wat vinden we in de doos.. Een hoop plastic met mogelijkheid tot folded wings. Dat scheelt straks weer ruimte dus de kans is groot dat ik de vleugels omhoog klap.. but i'm not sure yet.
Afbeelding

Het meest valt de grootte van de romp op. Gokje, zo rond de 35 cm.. Best een joekel van een kist!
Afbeelding

Niks anders dan bij revell, italeri of esci.. we beginnen met de cockpit. Ik vind dit altijd een leuk klusje en ben er al een aantal dagen mee bezig geweest. Die is dan ook grotendeels af. Hier volgen wat foto's van het resultaat tot dusver.
Handleiding:
Afbeelding

De diverse panelen:
Afbeelding

Een aantal onderdelen voor de stoelen.
Afbeelding

Die er dan na wat spuitwerk (zwart en khaki green) zo uit komen te zien:
Afbeelding

Vervolgens plak ik tamiya tape op aluminium folie. Hiervan maak ik gordels. Door de alu-folie kan ik de reepjes straks wat realistischer in vorm vouwenAfbeelding
Afbeelding

Na een paar avonden knutselen heb ik dan dit resultaat. Ik ben op zich best tevreden met deze o.o.b. stoelen.
De Remove before flight tags zijn naar voorbeeld van iemand die elders met een zelfde prowler bezig is.. (via google afbeeldingen) Ik vond dit mooi staan uiteraard komt dit in het echt ook zo voor.
Afbeelding

Dan de badkuip. die heb ik vooraf gespoten met matzwart, om vervolgens af te plakken wat zwart moet blijven. Daarna met grijs (gunze 307??) de rest spuiten..
Afbeelding
Afbeelding

Hier zit verder nog wat werk in qua dry-brush met witte olieverf. Ik heb bij een hobbyschilderszaak zo'n el cheapo pakketje olieverf gehaald. 10 tube's voor zo'n 8 euro. It does the job. Dit dry brushed een mooi stuk beter dan met de vallejo's wat ik eerder altijd gebruikte.. De dashboard die hier te zien is, is zwart gespoten en de tussenliggende lijnen zijn met een speld weer open gekrast. Hierdoor krijg je toch wat meer leven in de pit. Van dichtbij is het niet helemaal scherp, maar het smoelt best lekker.
Voor is gebrushed, achter moet nog:
Afbeelding

Na een klein weekje heb ik dan momenteel zo'n cockpit staan. De stoelen zitten nog los. Die vergen nog wat werk zie ik, hier en daar nog een gespje aanbrengen en de gordels moeten nog even met een mat lak nagelopen worden. Op zich oogt het best ok en ik ben er dik tevreden over:
Afbeelding
Afbeelding

De laatste foto van vanavond. De cockpit van schuin boven..
Afbeelding

tips, trucs en commentaar altijd welkom.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2011 10:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2011 13:45 pm
Berichten: 16
Ziet er al leuk uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2011 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Zo dat ziet er al mooi uit! Netjes gedaan met die "Remove Before Flight" Tags en dergelijk. Oog voor detail.
Gaan de ander Centennial decals gebruikt worden. Want een F-14 in z'n jasje is niet verkeerd.

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2011 11:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Vermoedelijk gaan de rest van de decals naar een liefhebbert. (mn broer die misschien nog wel een 1:48 blackhawk wil hebben) of zo maar iemand die per se zo'n ding wil.
Ik weet eigenlijk niet of ik na deze nog een wil bouwen. Kan maar zo zijn dat er nog een superbug komt.

De tomcat sowieso niet. Sterker nog, dat is de enige die 100% what if is. Die bestaat in het echt ook niet. De tomcat vliegt niet meer en is op dit sheet een creatief verzinsel.. Wel een erg gave en biedt uiteraard veel vrijheid..
Er zijn buiten deze kisten nog een aantal.. Neem een viking bijvoorbeeld. Maar die staan niet op dit sheet.. (doet zich ineens bedenken dat er nog een viking in de kast ligt klaar om gebouwd te worden :D )

Dank voor de reacties

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2011 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Een 1:48 Black Hawk in deze kleuren is wel vet, maar vooralsnog nog maar even niet. Je kunt de decals uiteraard gewoon bewaren, wie weet, ooit....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2011 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
ik volg je :shock:

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2011 16:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
wel voldoende afstand houden.. bumpertkleverts krijgt van oncle pliesie zo 180E + 6E administraasie kosten erbij..


:lol:

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2011 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Leuke uitvoering!

veel succes ermee!

gr nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2011 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Cockpit ziet er al erg netjes uit. Keep up this work :brouw:
Helaas geen klein kangaroetje dit keer ;)


Laatst bijgewerkt door Mental-Marco op do 25 aug, 2011 21:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2011 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Het is mijn type niet en het is mijn schaal niet maar toch vind ik dit een tof ding.
Nou nog de hoofdrol in de opvolger van The Final Countdown (The Coral Sea Countdown?) dan ben ik helemaal blij :brouw:
Succes ermee en maak er wat moois van, Darka!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement