Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 12 jul, 2010 17:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 10 jul, 2009 15:59 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Woerden
Jaja, en dan gaat het hard. Vanmorgen stormde het nog, maar nu staat het zonnetje te branden. Dus ik greep mijn kans en ging weer lekker spuiten. Ik heb nu de 5e laag eeropzitten, 5 lagen in een paar uurtjes, en ik vind het perfect. Dit was de eerste echt grote spuitklus voor mij, en ik ben zeer tevreden. Geen druipers, geen vlekken, mooi glad. Kijk zelf maar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en nu maar 2 dagen laten harden en maar wachten...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jul, 2010 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Als beginnend airbrusher toch maar weer een $0.02 van mij. Op sommige plaatsen lijkt het wel alsof de verf al aan het drogen was voordat hij op je model terecht kwam. Dan krijg je in meerdere of mindere mate zo'n korrelig bijna schuurpapier-achtig effect. Het is niet overal zie ik wel, maar bij wat denk ik een vd wingroots is en die klep die vermoedelijk op een vd wheelbays hoort zie je het toch wel. Kan heel goed dat dit toch op een of andere manier onder invloed van het warme weer is gebeurd. Of het zo verstandig was om in de warmte buiten te gaan spuiten weet ik niet. Ik zag in het Tamiya Beaufighter draadje van Juggernaut dat die bij het aanbrengen van blauw op de onderkant een beetje last had met hetzelfde probleem en daar werd ook geopperd dat het door het warme weer zou kunnen komen.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jul, 2010 18:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Als je in hoeken spuit is het verstandig om je spuit druk iets te verlagen de korrels waar je nu over spreekt is de overspray die afkaatst dus minder druk en minder verf dunne lagen spuiten.
Doordat je minder druk hebt kun je ook dichter bij je werkstuk met je spuit opassen dat je niet teveel ver in een keer spuit.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jul, 2010 21:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 10 jul, 2009 15:59 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Woerden
Ja, dat van Juggernaut had ik al gezien, maar bij hem is het echt stukken erger. Het is toch weer die macro-stand. In het echt voelt het glad aan en moet je er echt met je neus bovenop zitten om het te zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jul, 2010 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
waarom in vredesnaam spuit je allemaal lossen onderdelen :?: :?:

In mijn ogen is het de bedoeling dat je dat spul eerst in elkaar plakt, plamuurt, schuurt en pas daarna spuit.
Hoe wil je nu al die naden bewerken? ik kan me niet voorstellen dat je de naden laat voor wat ze zijn :?:

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jul, 2010 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Joe Silent schreef:
waarom in vredesnaam spuit je allemaal lossen onderdelen :?: :?:

Mmm, ja. Beetje vreemde volgorde. Trouwens wel al de ventral fins eronder gezet en afgeplakt.
Dat lijkt mij nou handiger om die wel apart te houden, te spuiten en zo'n beetje als laatste eraan te plakken.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jul, 2010 23:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 nov, 2005 14:32 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Ermelo
Citaat:
waarom in vredesnaam spuit je allemaal lossen onderdelen

Iets te enthousiast over het spuiten? Om een mooi resultaat te krijgen moet je vooral geduld hebben. Eerst schuren, plamuren, en dan pas spuiten. Je kunt, als je het tenminste mooi wilt afwerken, straks opnieuw beginnen, vrees ik...
Succes ermee maar weer.

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 11:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 10 jul, 2009 15:59 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Woerden
Losse onderdelen? Alleen de deuren van de wielkasten , dat ding ertussen, de flaps, en die dingen aan de staart zitten er nog niet op. De wheelbay blijft open, en dat ding ertussen heb ik al gepast en er was geen kier. En anders kon ik die stokken waar de wielen aan zaten er ook niet meer in krijgen. Wat vinden jullie trouwens van het spuitwerk?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
't spuitwerk is te grof om eerlijk te zijn
Of de verf was te dik, of de druk was te hoog, je onderdelen lijken haast wel schuurpapier.....

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Nou Joost, ook al ben je dertien jaar, ik neem aan dat je eerlijk behandeld wilt worden. En om eerlijk te zijn denk ik dat je wat meer tijd had moeten nemen met o.a. het bestuderen van de bouwbeschrijving, het afwerken van naden en de voorbereiding voor het spuitwerk.
Ik ken deze kit niet persoonlijk (1/48 is niet mijn schaal en de F-16 niet mijn favoriet), maar ik lees van anderen dat je voor deze smak geld een fraaie kit in handen hebt. Die moet je natuurlijk niet verknallen, want als het eindresultaat jou straks tegenvalt is de motivatie voor een volgende naar de knoppen en baal je als een stekker dat je zoveel geld hebt weggegooid.
Wat ik altijd als eerste doe bij een kit is goed kijken hoe de fabrikant heeft bedacht hoe ie in elkaar te plakken is. Vergelijk de tekening en de volgorde met de onderdelen en pas de meeste onderdelen m.b.v. tape of ze netjes 'in elkaar vallen', of dat er een extra tube plamuur gehaald moet worden en er flink gevijld en geschuurd moet worden. Ik bedenk van te voren wat gekwast kan/moet worden en waar ik de spuit overheen kan jagen. Soms betekent dit dat een andere bouw- en schildervolgorde dan handiger is (de wielbakken en het landingsgestel wit spuiten als de camo er op zit- dat je dan volledig afplakt) of dat onderdelen aangepast moeten worden (de 'stokken van de wielen' zou je bijv. in twee delen kunnen snijden en later weer netjes tegen elkaar aan kunnen plaatsen, dan had je die kier bij de beplating wel netjes weg kunnen werken). Je zegt dat er geen kier zit, maar kijk eens naar de 1e, 5e, 6e en 10e foto van ma 12 jul, 2010 15:16 pm. Dat zijn toch echte kieren die je daar ziet en daar ga je je aan storen later. Zo hier en daar heb je wel getracht de kieren te dichten, maar ben je iets te snel van het schuren afgestapt om naar de spuit te kunnen grijpen. Jammer, neem hier ook alle tijd voor en controleer op zicht en met de vingers of alle naden strak zijn gevuld en vlak zijn geschuurd.
Als je dan gaat spuiten bedenk dan dat je overal vingerafdrukken hebt achtergelaten (huidsmeer is vettig en daar hecht verf niet op, dat zou die bruine drab hebben kunnen veroorzaken) en overal stof hebt zitten van het schuren. Maak de boel dus eerst goed schoon met een afwassopje of verdunde ammonia en spuit daarna in dunne laagjes. Ik zie op de foto's genoeg stofdeeltjes die nu zijn ondergespoten en vanwege de meerdere wat dikke lagen grijs (bij warm weer) een korrelig oppervlak (zie 12e foto).
Goed, dat zijn leermomentjes lijkt mij. Als het kan mik dan het model in een bak/zak Mr Muscle voor een dagje en neem een oude tandenborstel en boen 'm helemaal schoon. Risico is wel dat je cockpit ook kaal wordt, dus kan je er ook voor kiezen om de body glad te schuren met HEEL FIJN schuurpapier. Check dan alle kieren en werk die dan af met plamuur of houtlijm (dat heb je goed opgepikt ergens). Ik heb liever dat je er twee keer zolang over doet en wat mooi's neer zet waar je trots op kunt zijn dan dat je straks een frustratie rijker bent omdat je hier een paar draaien om de oren hebt gekregen van zware brouwcritici. Geef niet op, je komt er wel.

Cheers, Peter


Laatst bijgewerkt door Plasticprutser Peter op di 13 jul, 2010 12:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement