Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 16:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eurocopter EC145 REGA
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2010 19:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 24 maart, 2010 19:29 pm
Berichten: 5
Hallo allemaal!

Hier mijn eerste post op het forum; enkele foto's van de Eurocopter EC145 REGA. (Eerste model die ik maak sinds jaren!)
Veel heb ik nog niet gedaan, maar toch deel ik het al eventjes. De tijd die ik er nu al ongeveer heb ingestoken komt neer - denk ik - op een 8-tal uur.
De foto's zijn ook in 'macro' genomen, wat wil zeggen dat heel kleine onderdelen ook duidelijk worden weergegeven. Elk detail staat er dus op, zoals bijvoorbeeld een minuscuul haartje ergens in de verf, die ik met het blote oog zelf niet kan zien!

'k ben al op redelijk wat problemen gestoten, deze worden binnenkort weggewerkt! Enjoy!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verdere foto's volgen later! ;-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2010 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Leuk ding, ik ben ook een EC-135 aan het maken van Revell. Op een aantal punten durf ik het wel een lastige kit te noemen. Zo was de mijne uit hard en zachter gemaakt en dat was wel eens vervelend. Toch is het een mooi toestel en in deze schaal een flinke jongen met mooie details.

Succes en ik zal je kritisch volgen.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2010 23:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 24 maart, 2010 19:29 pm
Berichten: 5
ok, geen probleem! Merk wel op dat het mijn 3de model is die ik ooit maak!!

Ik vind het inderdaad ook af en toe een vrij lastig te bouwen kit! Zo heb ik in de cockpit al de ronde tellertjes overgeslaan, omdat die dingen gewoon veel te klein waren voor mijn dikke vingers!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2010 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk, weer een tsjopper. En dan zo'n grote om mee te beginnen. Kan het niet heel duidelijk zien, maar is het verfwerk gekwast? Zo ja, knap gedaan. Ik bouw deze groten bewust nog niet, nog niet bedreven genoeg met luchtkwast (airbrush) en dan zijn grote oppervlakten lastig om met de kwast strak af te leveren, al hebben sommigen hier weinig problemen mee. En ruimtegebrek. Kan die grote bakken niet kwijt. Heb dit weekend flink moeten schuiven en proppen om een 1:72 Chinook (zonder rotorbladen) ertussen te krijgen.

Een enkele tip, betreffende je bouw:
- Probeer gietnaden (zijkant instrumentenpaneel) en lijmnaden weg te snijden / schrapen / schuren voordat je gaat verven. Oogt het geheel wat strakker.
- Je model is 1:32, je knoppen zijn dus groot genoeg om te laten zien. Vele bouwers hebben hier met 1:72 (incl mois) zelfs geen problemen mee. Het geheim heet, dry-brushen. Check maar even bij tips en technieken, wordt het wel uitgelegd. Wordt je pit nog levendiger. Overigens verf je met een kwast (neem een hele fijne), de dikte van je vingers is dus niet relevant.

Suc6 met deze bak.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2010 16:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 24 maart, 2010 19:29 pm
Berichten: 5
tsjopper bob schreef:
Leuk, weer een tsjopper. En dan zo'n grote om mee te beginnen. Kan het niet heel duidelijk zien, maar is het verfwerk gekwast? Zo ja, knap gedaan. Ik bouw deze groten bewust nog niet, nog niet bedreven genoeg met luchtkwast (airbrush) en dan zijn grote oppervlakten lastig om met de kwast strak af te leveren, al hebben sommigen hier weinig problemen mee. En ruimtegebrek. Kan die grote bakken niet kwijt. Heb dit weekend flink moeten schuiven en proppen om een 1:72 Chinook (zonder rotorbladen) ertussen te krijgen.

Een enkele tip, betreffende je bouw:
- Probeer gietnaden (zijkant instrumentenpaneel) en lijmnaden weg te snijden / schrapen / schuren voordat je gaat verven. Oogt het geheel wat strakker.
- Je model is 1:32, je knoppen zijn dus groot genoeg om te laten zien. Vele bouwers hebben hier met 1:72 (incl mois) zelfs geen problemen mee. Het geheim heet, dry-brushen. Check maar even bij tips en technieken, wordt het wel uitgelegd. Wordt je pit nog levendiger. Overigens verf je met een kwast (neem een hele fijne), de dikte van je vingers is dus niet relevant.

Suc6 met deze bak.


Alles in inderdaad geverfd met een gewoon penseeltje (wel met de bijkomende problemen van loskomende haartjes, maar soit ... :-)). Dank u!

Betreffende de tips:
- Ik weet niet direct hoe wat op de eerste tip te zeggen: Ik verf namelijk eerst de afzonderlijke stukjes, en daarna plak ik ze --> ik zou het dus andersom moeten doen? De kleine fout naast het controlepaneel waar er een spleet is komt doordat de stukjes niet perfect pasten; een andere oplossing er nog eens met de verfborstel over gaan om te maskeren ken ik niet. Tips?

- Dry-brushen: had ik nog nooit van gehoord voor ik op het forum zit, maar het is inderdaad een mooi effect. De reden dat ik het niet gedaan heb is is dat ik het risico niet wou lopen om het te verpesten. Misschien zal ik het toch eens een poging wagen! Die niet waagt, die niet wint zeker? :-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2010 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
mrcool007BE schreef:

- Dry-brushen: had ik nog nooit van gehoord voor ik op het forum zit, maar het is inderdaad een mooi effect. De reden dat ik het niet gedaan heb is is dat ik het risico niet wou lopen om het te verpesten. Misschien zal ik het toch eens een poging wagen! Die niet waagt, die niet wint zeker? :-)


:D Het is zeker niet raar om eerst een strak model neer te zetten, en pas daarna de "fancy stuff" te gaan doen. Ik zou wel de plastic naadjes wegsnijden/schuren. Je zal zien dat het er veel strakker uitziet met de lak erop. Schuurtips laat ik aan de ervarener collega's. Wees wel subtiel met schurpapier. In het begin heb ik een half model aan details weggeschuurd, voordat ik erachter kwam dat ik het verkeerd deed :oops:

maar dat dry brushen. De techniek op zich is niet al te lastig. Dus je zou een poging kunnen wagen, omdat het wel en mooi effect geeft op een dashboard. Wat ik gedaan heb is een paar onderdeelnummers op de sprue's lakken en daarna die dry brushen. Toen ik eenmaal het "gevoel" had hoe ik het moest doen ben ik naar mijn echte model gegaan.

Cliff

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2010 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Spruetjes dry brushen als oefening....goeie tip!

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2010 18:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 25 maart, 2010 17:58 pm
Berichten: 6
Wat een mooi model zeg!
De laatste foto geeft weer wat je in het echt ziet, en daar heb ik niets op aan te merken. Je moet al zeer aandachtig kijken om foutjes te zien. Zelf ben ik niet heel erg ervaren, maar ik zou zeker en vast tevreden zijn over hetgeen wat je tot nu toe al hebt! Als beginner fixeer ik me niet te veel op de schoonheidsfoutjes, zo lang het eindresultaat maar mooi is, ben ik tevreden. Ik zou voorstellen om zelf ook niet te veel op de kleine foutjes te letten. Al doende leert men wel!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 maart, 2010 1:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
mrcool007BE schreef:
tsjopper bob schreef:
Leuk, weer een tsjopper. En dan zo'n grote om mee te beginnen. Kan het niet heel duidelijk zien, maar is het verfwerk gekwast? Zo ja, knap gedaan. Ik bouw deze groten bewust nog niet, nog niet bedreven genoeg met luchtkwast (airbrush) en dan zijn grote oppervlakten lastig om met de kwast strak af te leveren, al hebben sommigen hier weinig problemen mee. En ruimtegebrek. Kan die grote bakken niet kwijt. Heb dit weekend flink moeten schuiven en proppen om een 1:72 Chinook (zonder rotorbladen) ertussen te krijgen.

Een enkele tip, betreffende je bouw:
- Probeer gietnaden (zijkant instrumentenpaneel) en lijmnaden weg te snijden / schrapen / schuren voordat je gaat verven. Oogt het geheel wat strakker.
- Je model is 1:32, je knoppen zijn dus groot genoeg om te laten zien. Vele bouwers hebben hier met 1:72 (incl mois) zelfs geen problemen mee. Het geheim heet, dry-brushen. Check maar even bij tips en technieken, wordt het wel uitgelegd. Wordt je pit nog levendiger. Overigens verf je met een kwast (neem een hele fijne), de dikte van je vingers is dus niet relevant.

Suc6 met deze bak.


Alles in inderdaad geverfd met een gewoon penseeltje (wel met de bijkomende problemen van loskomende haartjes, maar soit ... :-)). Dank u!

Betreffende de tips:
- Ik weet niet direct hoe wat op de eerste tip te zeggen: Ik verf namelijk eerst de afzonderlijke stukjes, en daarna plak ik ze --> ik zou het dus andersom moeten doen? De kleine fout naast het controlepaneel waar er een spleet is komt doordat de stukjes niet perfect pasten; een andere oplossing er nog eens met de verfborstel over gaan om te maskeren ken ik niet. Tips?

- Dry-brushen: had ik nog nooit van gehoord voor ik op het forum zit, maar het is inderdaad een mooi effect. De reden dat ik het niet gedaan heb is is dat ik het risico niet wou lopen om het te verpesten. Misschien zal ik het toch eens een poging wagen! Die niet waagt, die niet wint zeker? :-)


Onderdelen die niet goed passen, komt veel voor. Door eerst te passen (zonder lijm) kom je er vaak al achter waar zich problemen voor doen, de zogenaamde dry-fit. Heel enkel komt het bij mij nog steeds voor dat ik in mijn enthousiasme dingen al lijm, zonder ze eerst te passen. Een lijmnaad kun je na droging met een scherp mes nog goed wegsnijden/wegschrapen. Eventueel wegschuren, maar denk hierbij inderdaad om rondom liggende details, schuren is dan tricky. Gietnaden zijn meestal ook eenvoudig weg te snijden/schrapen. Indien bij een dry-fit blijkt dat er spleten gaan ontstaan, kun je met extra (dikke) lijm al wat camoufleren. Na droging kun je zelfs aan de slag gaan met putty (plamuur) of de gaten opvullen met plastic (sprue of styreenplaat/stripjes). Maar als een kiertje niet of nauwelijks in het zicht komt, kun je overwegen om er niets aan te doen. Standaard naden ontstaan bijvoorbeeld bij het verlijmen van 2 romphelften. Als je hier niets aan doet, blijft dit altijd zichtbaar.

Drybrushen is echt niet zo moeilijk. Neem bijvoorbeeld een oude kwast met korte haartjes (tenminste zo doe ik het) en 'dope' deze in de verf waarmee je wilt drubrushen. Veeg daarna over een doekje net zolang dat er vrijwel geen verf meer af komt. wrijf nu enkele keren over het reliëf van je model en je zilt na een paar streken zien dat er toch nog wat verf in je kwast zit. Denk erom, te veel verf resulteerd in strepen. Ook kun je met een cocktail-prikker lokaal een beetje verf aanbrengen.

Maar doe dit alles alleen als je het zelf wilt, niet omdat het zo hoort. Jij bent de maker van je model, maar deze tips zorgen er wel voor dat je een steeds beter resultaat afleverd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 maart, 2010 15:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
tsjopper bob schreef:
Drybrushen is echt niet zo moeilijk


Klopt

tsjopper bob schreef:
Neem bijvoorbeeld een oude kwast met korte haartjes


een oude kwast met lange haren is nog makkelijker..

Truc is absoluut de kwast droogkwasten op een doek tot er niks meer achterblijft. Ga er dan nog een keer of 5 overheen en ga dan pas naar je model met de kwast. Te weinig is niet erg, te veel is lastiger te herstellen.
Het is een simpele, leuke en zeker doeltreffend trucje..

Succes

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement