mrcool007BE schreef:
tsjopper bob schreef:
Leuk, weer een tsjopper. En dan zo'n grote om mee te beginnen. Kan het niet heel duidelijk zien, maar is het verfwerk gekwast? Zo ja, knap gedaan. Ik bouw deze groten bewust nog niet, nog niet bedreven genoeg met luchtkwast (airbrush) en dan zijn grote oppervlakten lastig om met de kwast strak af te leveren, al hebben sommigen hier weinig problemen mee. En ruimtegebrek. Kan die grote bakken niet kwijt. Heb dit weekend flink moeten schuiven en proppen om een 1:72 Chinook (zonder rotorbladen) ertussen te krijgen.
Een enkele tip, betreffende je bouw:
- Probeer gietnaden (zijkant instrumentenpaneel) en lijmnaden weg te snijden / schrapen / schuren voordat je gaat verven. Oogt het geheel wat strakker.
- Je model is 1:32, je knoppen zijn dus groot genoeg om te laten zien. Vele bouwers hebben hier met 1:72 (incl mois) zelfs geen problemen mee. Het geheim heet, dry-brushen. Check maar even bij tips en technieken, wordt het wel uitgelegd. Wordt je pit nog levendiger. Overigens verf je met een kwast (neem een hele fijne), de dikte van je vingers is dus niet relevant.
Suc6 met deze bak.
Alles in inderdaad geverfd met een gewoon penseeltje (wel met de bijkomende problemen van loskomende haartjes, maar soit ...
). Dank u!
Betreffende de tips:
- Ik weet niet direct hoe wat op de eerste tip te zeggen: Ik verf namelijk eerst de afzonderlijke stukjes, en daarna plak ik ze --> ik zou het dus andersom moeten doen? De kleine fout naast het controlepaneel waar er een spleet is komt doordat de stukjes niet perfect pasten; een andere oplossing er nog eens met de verfborstel over gaan om te maskeren ken ik niet. Tips?
- Dry-brushen: had ik nog nooit van gehoord voor ik op het forum zit, maar het is inderdaad een mooi effect. De reden dat ik het niet gedaan heb is is dat ik het risico niet wou lopen om het te verpesten. Misschien zal ik het toch eens een poging wagen! Die niet waagt, die niet wint zeker?
Onderdelen die niet goed passen, komt veel voor. Door eerst te passen (zonder lijm) kom je er vaak al achter waar zich problemen voor doen, de zogenaamde dry-fit. Heel enkel komt het bij mij nog steeds voor dat ik in mijn enthousiasme dingen al lijm, zonder ze eerst te passen. Een lijmnaad kun je na droging met een scherp mes nog goed wegsnijden/wegschrapen. Eventueel wegschuren, maar denk hierbij inderdaad om rondom liggende details, schuren is dan tricky. Gietnaden zijn meestal ook eenvoudig weg te snijden/schrapen. Indien bij een dry-fit blijkt dat er spleten gaan ontstaan, kun je met extra (dikke) lijm al wat camoufleren. Na droging kun je zelfs aan de slag gaan met putty (plamuur) of de gaten opvullen met plastic (sprue of styreenplaat/stripjes). Maar als een kiertje niet of nauwelijks in het zicht komt, kun je overwegen om er niets aan te doen. Standaard naden ontstaan bijvoorbeeld bij het verlijmen van 2 romphelften. Als je hier niets aan doet, blijft dit altijd zichtbaar.
Drybrushen is echt niet zo moeilijk. Neem bijvoorbeeld een oude kwast met korte haartjes (tenminste zo doe ik het) en 'dope' deze in de verf waarmee je wilt drubrushen. Veeg daarna over een doekje net zolang dat er vrijwel geen verf meer af komt. wrijf nu enkele keren over het reliëf van je model en je zilt na een paar streken zien dat er toch nog wat verf in je kwast zit. Denk erom, te veel verf resulteerd in strepen. Ook kun je met een cocktail-prikker lokaal een beetje verf aanbrengen.
Maar doe dit alles alleen als je het zelf wilt, niet omdat het zo hoort. Jij bent de maker van je model, maar deze tips zorgen er wel voor dat je een steeds beter resultaat afleverd.
René