Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2010 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 jan, 2005 12:10 pm
Berichten: 335
Woonplaats: Südhörn
In de Tamiya doos zit een 339, met Nederlandse en Engelse decals. Echter, Tamiya heeft naar mijn idee twee versies uitgebracht. De (naar mijn idee) eerste, met de voornoemde Nederlandse en Engelse decals, en daarna nog eens een Amerikaanse met gele vleugels waar Niels vrolijk van wordt (en terecht, dat zijn kleurrijke kisten).
Modificaties voor de Nederlandse kisten durf ik niet te zeggen, ik weet wel dat er op een moment (na de val van Singapore?) er een ratjetoe begon te ontstaan doordat kisten tijdens het onderhoud delen kregen van elkaar en van Engelse donor kisten. De Nederlandse kisten waren van oorsprong met 1200 pk gedacht, zonder pantsering. Daardoor waren ze vlotter en beweeglijker in de lucht, maar ook wat kwetsbaarder.....
Maar wil je een Nederlandse bouwen met een Tamiya doos, dan kun je gewoon de beschrijving volgen, er zijn weinig dingen die daar verkeerd in zitten voor zover ik weet, met uitzondering van de kleuren.
Het enige opvallende puntje van aandacht, het glas in de bodem. Dat zou eentje met weinig raampjes moeten zijn, of geen, maar ook dat verschilde vermoedelijk weer per kist..... Wat dat betreft, probeer of een kist te maken waarvan je geode referenties hebt, of probeer materiaal te vinden voor de kist die je op het oog hebt.....
Modelbouw, elke dag weer een uitdaging....

MVG, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2010 20:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Van Buffalo's wordt ik altijd vrolijk, welke kleurstelling ze ook hebben :)

Wat betreft de Tamiya kits, ik ken ze niet direct (ben geen 1/48 bouwer) maar het grootste verschil tussen de F2A-2 en de 339 Buffalo is de staartkegel. de 339 heeft een staart kegel, en de F2A-2 een flakke achterkant. Ik zit momenteel op een mobiel tijdens het werk dit te typen, dus ik kan helaas wat lastiger voorbeelden posten. een ander verschil is de canopy, de ene had een frontraam met een gunsight door het raam heen en de ander niet (weet even niet welke versie ui mijn hoofd). Ook hadden de F2A-2's natuurlijk alle Naval equipment, die de 339 niet had.

Ik hoop het een en ander zo duidelijk gemaakt te hebben

-EDIT-
Ik heb even naar de 1e post gekeken. maar wat ik al dacht, je hebt hier dus de US Navy versie, hier valt rechtstreeks uit de doos dus geen Nederlander van te maken. deze kit heeft dus de gunsight door de canopy heen, de Nederlanders hadden een dicht raam en een andere sight. ook de staart cone is dus anders

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2010 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 jan, 2005 12:10 pm
Berichten: 335
Woonplaats: Südhörn
Die Nederlands/Engelse versie heeft alle juiste onderdelen voor alle versies, en is inclusief de 2 verschillende canopies. Maar nu, voor mijn iegne prjectje, die BW 370 van de finnen, die had in het begin dus het Navy gunsight... was daar ook weer min of meer uniek in.

MVG, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2010 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 aug, 2005 13:10 pm
Berichten: 481
Woonplaats: Veendam
Ik ben ook nog even verder in mijn archief aan het spitten geweest. Squadron Signal (No. 81) zegt nu juist weer dat de cockpit van binnen mat interior green was, met zwarte instrumentepanelen.

De verschillen in ramen en staart staan er wel duidelijk in. Ook het verschil tussen de eerste levering van nederlandse 339's en de latere 339-23 (neus 25cm langer)...

_________________
How to recognise different types of trees from quite a long way away

Ommelander Maquette Bouw Collectief


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2010 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Om sorrowman's topic niet al te veel te vervuilen, hier een uitgebreide discussie over de NL Buffalo's, inclusief versies, kleuren, foto's enz.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2010 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 nov, 2008 21:20 pm
Berichten: 199
Dus canopy, sight en staartkegel.. was dat het? Zijn deze aftermarket verkrijgbaar of zullen ze van andere kits af gestroopt moeten worden mits die andere kits door iemand geproduceerd zijn?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 mei, 2010 7:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Na alle discussie over de NL Buffalo maar een kleine update van mijn US Navy Buf.

Ik voorzag grote problemen met de decals van deze oude 2e hands kit. Dus ff een test proberen uit te voeren op een oefenobject. Nou de decal heeft het oefenobject niet eens gehaald. Bij contact met water werd het direct een vrij interessante legpuzzel :?

Nu voorzag ik dus al zoiets, dus ik was al even op zoek geweest naar alternatieven. Mogelijkheid 1 was een duplicaat van de sheet te maken (had voor de test al een scan gemaakt), maar dat was me eigenlijk een brug te ver, hoewel die procedure niet eens zo geweldig moeilijk lijkt, maar goed... misschien een volgende keer. Toen heb ik eens een kijkje op de website van de LHS genomen, en tot mijn grote verbazing was er 1/48 precies zo'n decal-sheet te krijgen als bij mijn Bufje zat...alsof iemand gewoon een duplicaat van die sheet geeft gemaakt. Nou ja, gelijk maar 1 in bestelling gezet.

Afbeelding
afb. afkomstig van website van LHS

Ik ben verder tevens bezig gegaan met een vrolijk kleurtje (citroengeel) op de elevators te kwasten. In dit geval lijm ik ze nog niet vast, want dat komt bij het aanbrengen van silver beter uit en kan constructie-technisch ook wel. Hopelijk vandaag nog in de gelegenheid om daar een paar plaatjes van te schieten en naar hier te linken.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 mei, 2010 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Deze week nog wat aan m'n bufje kunnen doen.

Een hip kleurtje op de elevators en rudder. Aangezien geel altijd een lastige kleur blijft om mooi dekkend te krijgen eerst maar 2 dunne laagjes wit er onder gezet. De goede dekkingskracht van de revell-aqua colors kwam nu best goed van pas. voor wat betreft het wit en het geel. Op termijn nog wat P+ en viezigheid er overheen en dan zullen de kleine oneffenheden wel verdwijnen/onzichtbaar worden. Al met al ben ik hier iig niet ontevreden over. De volgende stap moet het geel op de vleugels worden. Met de zelfde stappen aanbrengen (eerst 1 a 2 dunne laagjes wit en dan pas geel, zij het een andere tint, meer trainer yellow en dus geen citroen geel.
Afbeelding

De bestelde 3rd party decals zijn inmiddels ook binnengekomen. Het is zo te zien bijna een 1-1 duplicaat van de originele sheet met versimpelde roundels (niet twee-delig meer) Boven de verpeste Tamiya sheet en onder de vervanging. Ze zien er netjes uit en zijn ook niet vergeeld.
Afbeelding

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jun, 2010 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Zo, na een paar weekjes wachten (met goede reden zoals later te lezen is) is het weer eens tijd voor een kleine update van de Buf. Na vorige week zaterdag mijn airbrush-set compleet te hebben gemaakt en de rest van de afgelopen week in de verloren uurtjes op alles wat los en vast zat heb geoefend om wat gevoel te krijgen van hoe je een luchtkwast gebruikt vandaag maar eens het besluit genomen om iets aan een lopend projectje te doen. Eerst maar eens relatief simpel beginnen had ik me voorgenomen (dus geen ingewikkeld camo-patroon oid).

Enter Bufje dus. Die lag al weer een poosje te wachten om wat kleur op de vleugels te krijgen en gezien het pre-war Navy schema met gele vleugels leek me dat wel een geschikt klusje. Eerst dus met een mixje van zeg 90% vallejo 001 wit en 10% vallejo grey primer een heel vaal laagje licht grijs als ondergrond opgezet. Het plastic is zilver-kleurig dus dat leek me ivm andere effecten die er evt nog komen een goed begin. Vervolgens een leuke oefening mbt het fijnere werk. Met german grey poging tot pre-shaden gedaan. Hoewel ik er qua vorm niet ontevreden over ben denk ik dat ik bij nader inzien beter een een lichtere kleur grijs had kunnen nemen want het zal wat moeite kosten om het subtiel onder het geel uit te laten komen. Vervolgens een eerst laagje bestaande uit 80% vallejo geel 002 geel en 20% 001 wit opgezet. In het flesje leek me die geel nogal donker vandaar wat lichter gemaakt. Gezien de vrij heftige pre-shade was de eerste laag geel duidelijk veel te licht, hij ging bovendien meer richting citroen-geel dan het geel-oranjeachtig dat ik voor ogen had. Het tweede laagje heb ik gemaakt van 90% vallejo 002 geel en 10% sand yellow 28. Naar mijn mening moet ik het een beetje in deze kleur houden. Het komt zo behoorlijk in de buurt van het oranje-achtig geel dat op de vleugels moet. Het moet wel zichtbaar anders zijn dan op de elevators en de roer, want daar zit meer citroen geel op. He zal denk ik nog wel twee laagjes geel kosten om de pre-shade nog wat subtieler weg te werken c.q. uit te laten komen, maar voor m'n gevoel ben ik op de goede weg op deze manier.

p.s. de foto's zijn niet heel duidelijke, maar er was net de weinig daglicht voor een leuke buitenfoto en na twee ploaties was de batterij leeg. 'k zal morgen proberen om wat degelijker kiekjes erbij de gooien.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jun, 2010 22:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Tsjah, de preshade.....

mag ik eerlijk zijn, en niet om te beledigen of wat dan ook, vergeef me als dat wel zo over komt.....

de preshade ziet er niet uit.....

Ik ben er zelf dus geen fan van, maar ik denk dat je hier de preshade te breed hebt gespoten, en daarnaast worden de paneel lijnen niet netjes gevolgd, dat zijn toch wel twee essentieele onderdelen voor een gooie preshade. Daarnaast is geel een butt kleur, misschien was het beter om eerst rood te spuiten, en daarover heen geel (geeft een voller effect) en daarna post shaden, als je zo'n effect wilt creeeren.....

En verders, blijven oefenen met de luchtkwast, dan komt alles goed :)

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement