Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2010 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik heb er afgelopen weekend toevalligerwijs ook zo'n eentje gekocht op Flanders Contest, met een ombouwset (o.a. mitrailleurs) en decals er bij voor een Spaanse Burgeroorlog versie. Op zich is dit best een aardig kitje, maar er zitten wel eens exemplaren tussen waarbij de (nogal dunne) vleugels kromgetrokken zijn. Het is goed hier op te letten vóór de montage.

Succes ermee!

groet, nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2010 15:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2009 20:57 pm
Berichten: 935
Woonplaats: nijverdal
dat is een leuk kitje!

Succes

Alex

_________________
Revell

bezig met
-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2010 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
"De Gelderland" is degene die in Soesterberg staat:

Afbeelding


groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2010 0:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
De decalsheet die je hebt Evert geeft al antwoord op een gedeelte van je vraag.

Het toestel vloog bij 1 TransVA, wat later 334 squadron is geworden. het werd gebruikt voor verbindingsvluchten en bv postvluchten en EHBO vluchten etc naar de waddeneilanden.

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2010 12:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Klein stukje geschiendenis:
In 1934 ontwikkelde de Havilland uit de viermotorige DH-86 de DH-89 “Dragon Rapide” als passagiersvliegtuig met accomodatie voor zes passagiers. Een jaar later werd hieruit een militaire versie ontwikkeld geschikt voor het onderhouden van verbindingen (liaison) en als navigatietrainer. Op 7 juli 1944 werd, via een reorganisatie in Engeland No. 1316 (Dutch) Communication Flight opgericht. Deze Flight was o.a. uitgerust met vier DH-89B “Dominies”. De “Dutch” Dominies werden als liaisonvliegtuig benut en verzorgden o.a. de verbinding tussen Engeland en het bevrijde deel van het vasteland. Op 17 juni 1946 ging dit RAF-onderdeel over naar de Luchtstrijdkrachten (LSK), waar het als Nr. l Transport Vliegtuig-Afdeling (Nr. l Transva) haar bestaan op eigen bodem voortzette. De “Dominies”, die de registratie V-1 t/m V-4 ontvingen, werden met andere vliegtuigen van de afdeling op Valkenburg gestationeerd en ingezet als licht transportvliegtuig. Een van die taken was bijzonder menslievend, want als ijsgang de Waddeneilanden isoleerde werd de “Dominie” met “Austers”' vanaf Leeuwarden en Eelde ingezet voor het bevoorraden van de eilandbewoners. Op 16 maart 1947 werd een patiëntje met acute hersenvliesontsteking van Ameland naar een ziekenhuis vervoerd, waar het met succes werd verpleegd. In 1948 werden de ,,Dominies'' in een civiele jas gestoken en voorzien van de burgerregistratie PH-VNA t/m VND voor de VN ingezet in Palestina. waarna ze weer bij de LSK terugkeerden.
Tijdens hun verblijf bij de LSK droegen drie van de vier een provincienaam te. V-1 “Limburg”, V-2 “Zeeland” en V-3 “Gelderland”. Op 23 jan 1952 werden de V-3 en V-4 buiten dienst gesteld en gingen respectievelijk naar de KLM en naar een Afrikaanse maatschappij. De V-l en V-2 namen deel aan de reddingsoperaties tijdens de watersnoodramp van 1953. Op 28 sept 1956 was ook hun diensttijd ten einde en werden ze verkocht aan het land van herkomst, Engeland.

(Bron: Schoenmaker & Postma, 'KLu vliegtuigen. de vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht vanaf 1913', De Alk)

Gedurende hun periode bij 1316 Comm. Flight vlogen de Dominies in Engelse camouflage en met Engelse registraties en kentekens. Toen ook al met de provincienaam op de neus. Na de overgang naar de LSK werden de toestellen aluminiumkleurig gespoten. Aangezien je de decals van Niels al hebt ligt het voor de hand om de aluy kleuerige uitvoering te bouwen.
Voor de oorlog maakte 'ons' leger ook al gebruik van een gevorderde Dragon met als pseudoregistratie "962". Het vliegtuig was eigendom van de directeur van Shell.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2010 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Leuke kist dit! Ik heb deze kit ook gemaakt, (Spaanse Burgeroorlog groepsbouw) maar niet helemaal klaar wegens allerlei tegenslagen.... :?

Bij mij waren de vleugels wel redelijk recht (en inderdaad flinterdun!) maar was de romp zo krom als een hoepel. Ondanks veel warm water en buigen, en voorzichtig stukje bij beetje lijmen is dat nooit helemaal meer goed gekomen bij mij.
Misschien een aandachtspuntje... verder mooi werk tot dusver!

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2010 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Werken aan een eigen plek om te mogen spuiten is ook leuk Evert, maar ik ga er vanuit dat je dan met enamels gaat spuiten. Als je met acrylverf sspuit, kuun je het om te gebinnen overal doen zonder dat je iets of iets ruikt. Een eventuele spuitnevels haal je gewoon met glasex weg.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2010 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
hoi Evert,

Ben benieuwd naar deze heb hem hier zelf net als Jeroen_90S al een jaar in de ijskast staan door tegenslagen met dit model ,de uitvoering die ik heb is de Britse Queens Flight.
Daarom ben ik benieuwd hoe het jouw vergaat met dit model.

Grt,Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement