Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
De tweede update van deze kit voor vandaag. Na wat puzzelen heb ik een kleurtje voor de onderkant gekozen. Of het helemaal historisch gezien correct is weet ik niet, maar het is uiteindelijk matt 45 enamel van revell geworden.

In eerste instantie zou ik voor revell matt 75 enamel gaan (die ik ook als primer heb ingezet zoals op de foto's wel te zien is) Maar bij nader inzien leek me die toch te flets en de grijs. Dus een kleurje gezocht wat een beetje de dezelfde basis grijzigheid heeft maar net even iets duidelijker een andere kleur erdoor heeft. En zo uiteindelijk bij Revell Matt 45 uitgekomen, waar a hint of a tint groen doorheen lijkt te zitten. Het contrast met de matt 75 'primer' is vrij groot, maar ik denk dat het in combinatie met een mooie donker groen en zeegrijs toch een mooi totaalplaatje kan opleveren.

Op de eerste foto (die zonder flits is genomen) lijkt die kleur behoorlijk groenig uit te vallen maar op de twee volgende foto's (die met flits zijn genomen) is het veel grijzer (wat meer de situatie zoals het nu is benaderd) Ik hoop vandaag of morgen met gewoon daglicht nog wat plaatjes te kunnen maken waarop de grijstint nog beter uitkomt.

Een tweede oefening bij deze verf actie was het afplakken van het te schilderen vlak. Dat had ik al snel door bij de RAF kisten. De scheidslijn tussen de onderkant en de bovenkant is toch behoorlijk scherp. Over het algemeen ben ik best tevreden over het resultaat van mijn afplakactie, maar op het gedeelte tussen de vleugels en de staart heb ik precies langs de rand van een panelline weten af te plakken waardoor het net iets minder scherp lijkt uit te vallen. Bij de luchthapper vooraan is het nog beter en scherper gelukt.

Aangezien dit laagje verf nog niet helemaal goed dekt wil ik er na drogen en uitharden van deze laag nog een mooi verdund laagje van deze kleur op zetten maar dan net iets boven de panelline waardoor het afgeplakte vlak achter tussen zeg het kantoor en de staart er hopelijk nog net iets scherper uit komt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

p.s.
Zoals jullie op de foto's nog net kunnen zien heb ik ook wat Tamiya acrylic kleurtjes gehaald (waaronder een cockpit green variant) Dus peppie en kokkie kermis groen zoals bij deze tempest is hopelijk verleden tijd) Ik ben ook nog van plan om eens wat model master enamels te gaan proberen. Ik zie dat Krikke in Grongingen wel wat van dat spul aanbiedt, en aangezien ik voor m'n werk nog wel regelmatig in Groningen ben ga ik eens kijken of zij me evt. aan wat RAF kleurtjes of andere veel gebruikte WO2 kleurtjes kunnen helpen.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 25 dec, 2009 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Kerst-update van de Tempest.

Na een minimale schuuroperatie om wat kleine randjes weg te werken die na 1e laagje verf op de onderkant waren ontstaan een 2e laagje flink verdunde Revell matt 45 er opgezet om het nog wat beter dekkend te krijgen.

Tevens met andere tape (3M Scotch) een iets ruimer vlak afgeplakt. Gaf beduidend minder randjes vorming dan Tamiya tape. Het vlak wil ik naderhand (als ik met de donkere camo op de bovenkant van de kist aan de slag ga) op de juiste grootte brengen door goed af te plakken. Zou met werken van licht naar donker goed resultaat moeten opleveren als het goed afgeplakt wordt.

Ik zie dat er (denk ik bij het primen) aan een kant vd romp toch iets van streperigheid is ontstaan. Denk dat ik na schilderen net op bepaalde punten toch nog de kwast net tegen dat gedeelte aan heb gehad toen de verf al begon in te dikken en stroperiger begin te worden.



Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik ook al een idee heb voor wat betreft de kleuren van de camo op de bovenkant (blijf for a start denk ik uiteindelijk toch maar bij de kleuren die ik vroeger ook altijd voor RAF jagers uit deze periode gebruikte). Alleen twijfel ik nog even of ik eerst heel de bovenkant in donkergroen of grijs moet zetten en daarna eenmalig de andere kleur in het camo-patroon er overheen zal gooien, of dat ik de verschillende gekleurde vlakken er eenmalig in hun eigen kleur op zal zetten zonder eerst de bovenkant in een van beide kleuren zet.

To be continued.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 25 dec, 2009 15:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Ziet er goed uit! Ik volg dit met aandacht!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Aangezien ik een beetje loop te kl*ten met het strak kwasten van het bekende RAF grijs/groene camo-patroon en ik er nog geen goede oplossing voor heb gevonden om dat een beetje strak op de kist te krijgen heb ik me maar met wat andere kleine dingetjes bezig gehouden. Betreffende het maken van mooie camo...de neiging om over een eenvoudige maar goede airbrush set na te denken wordt wel erg groot als ik de resultaten van anderen hier zie. Ik heb het topic aangaande de aanschaf van een airbush pistool en een compressor al eens aandachtig bekeken en een beetje rondgekeken op de webshop van die Almere Airbrush shop, maar ik weet er werkelijk nog te weinig van om er echt een goed besluit over te kunnen nemen.We hebben het toch gauw over 300 euro voor een pistool en compressor, en dat ga ik niet uitgeven zonder überhaupt ooit een airbrush vast te hebben gehouden en een idee te hebben van hoe zo'n ding werk en wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van bepaalde pistolen zijn, hoe onderhoud ik zo'n ding, welke soorten verf kan ik gebruiken etc. etc. (verder dan een incidentele Tamiya spraycan ben ik nu nog niet geweest)

Maar goed, aangezien de camo dus nog wat denk en- testwerk vereist (en in het uiterste geval een andere manier van verven..zijnde airbrushen) maar wat anders kleine van de Tempest inelkaar geplakt. Het beestje moet natuurlijk ook pootjes krijgen, dus maar een begin gemaakt met het landingsgestel.

Afbeelding

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 14:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 681
Je kunt voor bedrag van 150 a 180 euro ook al wel spuit met comperssor kopen, het is dan alleen wel een iets mindere kwaliteit. Kijk eens bij Detectorhop.nl. Daar verkopen ze al starters sets vanaf 80 euro. Voor 110 euro heb je in mijn ogen een helemooie starters set, namenlijk de: Black Bull 110 euro Airbrush Starterset. Ik heb een soort gelijke compressor alleen heb ik een tankje eronder zitten. maar hij is redelijk stil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 14:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
THX voor de suggestie. Die bedragen zijn nog eens te overzien, maar het topic over de aanschaf van het materiaal krijgen de black-bull pistolen niet echt een eervolle vermelding (de compressors van black bull worden nog wel als optie genoemd trouwens). Ik ben best bereid om in goed materiaal te investeren en het bedrag als zodanig is ook niet het grootste probleem.

Kan zeker wel een goedkope set halen, maar ik ben zo bang dat ik dan een valse start maak met airbrushen omdat het materiaal tekort schiet, en dan is goedkoop uiteindelijk duurkoop.

Om goed te kunnen airbrushen is een goede compressor met tankje toch nodig, dus zelfs als starter denk ik dat het de moeite loont om dat gelijk goed te doen zodat ik er evt. later ook profijt van heb bij meer gecompliceerde spuiters. Ik begin wel een aardig idee te krijgen van wat ik met mijn airbrush pistool vooreerst zou willen doen, alleen kan ik het nog niet vertalen naar de specs van dit of dat type/merk airbrush pistool, daarvoor weet ik gewoon te weinig van die techniek af.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 15:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 681
Ik heb zelf de: Black Bull Piston Compressor BC-23MT3 met tank, Ben over de compressor goed te spreken, zijn vanaf deze compressor ook nipples te verkrijgen zodat je andere airbrushen zoals Badger op deze compressor kunt aansluiten.

Ik heb zelf ook 2 tal (eigenlijk 3, foutje van Detectorshop.nl) spuiten namenlijk de: Black Bull hobby airbrush 23B - 0,2 mm en de Black Bull Airbrush 130 / 7cc / 0,3 mm(2x). voor de prijs van deze spuiten vindt ik ze vrij aardig.

Ik beschouw mezelf nog als beginner en vindt dit leuk spul om het airbrushen onder de knie te krijgen. moeilijkste zit hem toch in het op de juiste manier verdunnen van de verf, het uitvinden welke verf jij het fijnste vindt spuiten en bij welke druk. Ik heb zelf zo iets als ik dit onder de knie heb koop ik wel een fatsoenlijke spuit van €150,00.

Maar ja dat is gewoon mijn idee.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 17:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
sorrowman schreef:
THX voor de suggestie. Die bedragen zijn nog eens te overzien, maar het topic over de aanschaf van het materiaal krijgen de black-bull pistolen niet echt een eervolle vermelding (de compressors van black bull worden nog wel als optie genoemd trouwens). Ik ben best bereid om in goed materiaal te investeren en het bedrag als zodanig is ook niet het grootste probleem.

Kan zeker wel een goedkope set halen, maar ik ben zo bang dat ik dan een valse start maak met airbrushen omdat het materiaal tekort schiet, en dan is goedkoop uiteindelijk duurkoop.

Om goed te kunnen airbrushen is een goede compressor met tankje toch nodig, dus zelfs als starter denk ik dat het de moeite loont om dat gelijk goed te doen zodat ik er evt. later ook profijt van heb bij meer gecompliceerde spuiters. Ik begin wel een aardig idee te krijgen van wat ik met mijn airbrush pistool vooreerst zou willen doen, alleen kan ik het nog niet vertalen naar de specs van dit of dat type/merk airbrush pistool, daarvoor weet ik gewoon te weinig van die techniek af.


I'll second that!
Ik zit met precies hetzelfde dilemma!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement