Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2009 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Bij deze start ik een derde brouwverslag. Het betreft een Academy 1/72 Hawker Tempest V kit die me eindelijk, na lang in de sneeuw vastgezeten te hebben, heeft bereikt. Toestel is bekend vanwege het onderscheppen van V1 vliegende bommen, en succesvolle acties tegen Duitse straaljagers. Ook als JaBo de schrik van de Pruisjes die met tankjes en treintjes onderweg waren (uiteraard samen met z'n broertje de Typhoon)

Ik wil deze kit o.a. gebruiken om wat tips en trucs uit te proberen die ik de afgelopen week op dit forum heb opgedaan (chipping en washing in het bijzonder)

De binnenkant van deze kit is behoorlijk spartaans uitgevoerd, maar dat doet niets af om er RUDD toch iets mee te doen. Bovendien, mocht het resultaat aan de binnenkant niet echt goed uitpakken, dan zal er naderhand als de romp dicht gaat toch bijna niets meer van te zien zijn.

hieronder een voorschot met wat foto's

Opmerking vooraf:
Let niet op de kleurstelling. Ik heb een poging gedaan om iets van interior green te maken, maar is er behoorlijk 'vrolijk' uitgekomen. Niet helemaal OK, maar heeft als voordeel dat de chipping test die ik gedaan heb goed zichtbaar is omdat het contrast wat groter is (en bovendien zal de kleur naderhand zoals gezegd toch niet meer te zien zijn omdat het geheel uiteindelijk maar een donker hol wordt daarbinnen) Daarnaast biedt deze mislukte interior green kleur nog leuke kans om met een wash te proberen of het geheel niet een stuk 'goorder' gemaakt kan worden zodat het iets meer historisch correct gaat worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst met mijn mislukte 'interior green' aan de slag geweest. Daarna de donkere lijnen op de romphelften gedaan. Niet omdat het zo hoort, maar meer om het fijn schilderen nog wat meer te oefenen (het 'gevoel' begint wat dat betreft weer aardig terug te komen.

Om een soort chipping effect te krijgen heb ik een sorbo spons bij de supermarkt gehaald, daar een stukje uit geknipt en dat met een pincet in revell ijzer verf gedoopt en dat gedoseerd op de binnenkant vd romp en de kantoor onderdelen gedrukt. Ik moet zeggen dat ik daarover best behoorlijk tevreden ben. Het geheel ziet er na chipping al behoorlijk meer afgetrapt en gebruikt uit.

Daarna heb ik een laagje matte lak (revell aqua) aangebracht en laten drogen. Over die lak laag heb ik een poging tot washen gedaan met olijf bruin, maar de wash nog niet intens genoeg, mag wel iets dikker zodat het 'vuile' effect wat duidelijker wordt.

To be continued zou ik zeggen, en fire away met opmerkingen and the like.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Na wat brouw activiteiten een kleine update van de Tempest

Afbeelding

Afbeelding

Na wat oefenen met naadjes opvullen en schuren kwam ik op een punt dat ik wat met de verfkwast wilde gaan kliederen. Aangezien ik nog geen echte primer heb (moet nog eens ff wat halen om er mee te experimenteren) heb ik maar revell matt 75 gebruikt. (heb wel eens gelezen dat dit in het pre-primer tijdperk ook wel eens als make-shift primer werd gebruikt) Goed verdunnen en kleine beetjes opbrengen. Hoewel er een enkel vuiltje/stofje in de verf terecht is gekomen ben ik er niet geheel ontevreden over.

Weet niet of ik nog eens met matt 75 overheen zou kunnen/moeten gaan voordat ik met camo aan de slag ga. Any ideas? Ben bang dat als ik nog een keer ga kwasten met matt 75 en ook nog camo ga aanbrengen dat de verflaag uiteindelijk te dik wordt dat bijv. het weathering zou bemoeilijken omdat de panellines al behoorlijk dicht geverfd zijn. Of zou dit met goed verdunde verf wel meevallen? Voor de duidelijkheid, ik heb geen airbrush, dus zulke ultra dunne laagjes verf aanbrengen is helaas nog geen mogelijkheid.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
mooi!!!
het begint er al goed uit te zien!!

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Voor kwastwerk ziet dit er goed uit. Mooi strak opgepenseeld hoor. Ik zou er niet nog een laag overheen zetten, want primer is slechts bedoeld als hechtlaag voor de volgende verflaag of - lagen. Primer hoeft niet altijd als je je kit maar goed hebt schoongemaakt (vetvrij), maar is soms wel handig om te zien of je alle kieren en bobbels die er niet horen te zitten hebt weggewerkt. Hiervoor zou je trouwens ook plakaatverf kunnen gebruiken dat daarna met water weer kan worden weggepoetst.

Voor nu zou ik gewoon doorgaan met de eerste camolaag.

Groet, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
THX...ik denk dat ik de onderkant nog wel een keer met matt75 wil doen, omdat het ook min of meer de kleur is die ik voor de onderkant in gedachte had.

Of het historisch gezien helemaal correct is weet ik niet, want ik zie wel eens verschillende kleuren voor de onderkant van die RAF jagers die een beetje rond dat matt75 (als basis) zitten, de een heeft een wat meer blauwige tint, de ander wat grijzer, en weer een ander zou je zelfs iets groen uit kunnen ontwaren. Om het helemaal goed te doen zou ik dat denk ik moeten mengen, en daar moet ik nog een beetje mee oefenen. Eenmalig een kleurtje mengen is wel te doen, alleen vind ik het moeilijk om het na die eerste keer, als dat nodig is, weer te reproduceren. Met als gevolg daarvan de kans op verknoeid verfwerk omdat je net iets afwijkende kleuren naast elkaar hebt.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Tsja, de RAF kleuren in WOII. Dat veranderde wel eens. IPMS Stockholm heeft op haar site een aardig archief opgebouwd met kleuren. Als je bij United Kingdom kijkt vind je de kleuren bij de verschillende tijdperken. Uiteraard zijn er meerdere bronnen, maar deze is wel redelijk eenvoudig.

Groet, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 14:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
je bent goed bezig! gewoon blijven oefenen he! de kleur groen die je gemengd hebt lijkt haast wel zinc chromate green, de USAAF interieurkleur, de engelse kleur was veel grauwer! maar ach, 't is een oefen object he!

daarnaasr, ik weet niet welk nerk verf je gebruikt, maar bijvoorbeeld Model Master heeft veel kleuren, zonder dat er gemengd hoeft te worden.

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Tja, die interieur kleur..ik weet niet.ik vind het een miskleun, wat het interieur betreft houd ik meer van de wat fletse kleuren (geeft direct al een wat meer 'gebruikte' feel, zelfs als je er daarna helemaal niets meer aan doet...en dit is toch duidelijk te 'vrolijk'..bijna kermis groen (misschien dat ik het zo maar moet noemen 8) )

Momenteel gebruik ik revell en humbrol enamels (dat is wat er hier in de buurt redelijk tot goed te krijgen is), en van revell ook nog een select aantal aqua colors om eens te kijken of dat wat is. Wat de grote vlakken betreft (ala romp of vleugel) weet ik niet of ik met die qua colors door ga. De combinatie van kwasten en die aqua-colors bevalt me tot nu toe niet echt. Het droogt ZO snel dat ik met de kwast ontzettend snel een streperig geheel krijg. Een flink verdunde enamel (zoals revell Matt 75 wat ik als primer op deze Tempest heb gegooid) wordt ook wel snel wat dikker, maar naar mijn idee toch net iets minder snel dan de revell aqua colors. Voor laten we zeggen de kantoorinrichting vind ik die aqua colors zo slecht nog niet, want daar is het wel een klein voordeel dat het wat sneller droogt. Dan kan je daar ook relatief snel weer mee door brouwen totdat je bij het grotere werk aan komt.

Misschien inderdaad eens kijken of dat Model Master spul wat is. Ik zie dat ze inderdaad zonder te mengen een aardig assortiment RAF kleuren hebben. Denk ik binnenkort maar eens 3 a 4 kleurtjes zien te krijgen. Waar zou dat spul een beetje goed te krijgen/bestellen zijn?

EDIT:

Ik zie via de website die Plasticprutser Peter eerder in dit draadje heeft opgegeven, dat Tamiya ook een aantal acrylaat kleurtjes (uit of the box) heeft die overeen moeten komen met de RAF kleuren van die tijd. Nu is dat hier in de buurt ook wel te krijgen en ik wil sowieso ff wat Tamiya flat-base halen om door P+ heen te kunnen mieteren, dus zou ik dat als alternatief voor de Model Master kleuren kunnen gebruiken? Wat zijn de ervaringen met die Tamiya acryl verf? Is dat een beetje goed spul levert het een beetje mooie resultaten op bij kwasten?

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
'k heb zelf niet zo'n hele goede Tamiya ervaring, maar voor anderen is dat weer anders

Rechtstreekse kleuren, maakt niet uit van welk merk, zijn natuurlijk altijd het makkelijkste, en soms zullen ze verschillend zijn van tint, per merk, maar, denk je echt dat alles in het echt ook exact dezelfde kleur had :wink:

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Nee hoor, dat zal onderling in RL ook wel een beetje verschillen :P Alleen valt het me wel eens op dat veel dan die hoegenaamd 'correcte' kleuren die je pre-fab uit een potje haalt uiteindelijk best vaak een hele aparte kleurstelling vormen die in het geheel niet overeenkomt (dat valt niet meer onder de categorie 'wijkt een beetje af') met wat je bijv. aan historische foto's en informatie hebt verzameld.

Maar goed, ik denk dat ik al wel een plan heb bedacht voor de onderkant :wink: Camo op de bovenkant moet ik nog even op studeren voordat ik daar wat mee doe.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement