Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 23:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Bij deze wat plaatjes van het eerste brouwsel (na m'n jaren lange bouwstop) die enigszins een aardig eindresultaat aan het opleveren is. Een echt brouwverslag is er niet meer van te maken, want daar ben ik al te ver voor, maar als indicatie van waar ik nu sta en wat er nog moet gebeuren is het best aardig.

Betreft een P-47D 'bubbletop' van Academy 1/72. Ik heb het paint-scheme niet strikt gevolgt en er zijn nog een aantal andere zaken waar ik van plan ben mee af te wijken ten opzichte van de instructie (met name de decals)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
----------------------------------------------------------------------------------
Er zijn sowieso nog een aantal to-do's:

kleine bits and pieces:
Er zijn nog wat kleine bits and pieces (in de categorie pitot-buis, antennes and the like) die ik nog moet lijmen.

- lakken:
In het verleden was ik hier nooit echt fan van omdat het op een of andere manier bij mijn nooit een echt mooi resultaat opleverde (zeker niet bij silver/alumuminium-kleurige vliegtuigen). Hier heb ik dus ook totaal geen ervaring mee en moet nog eens uitdokteren of, en zo ja, hoe ik dat het beste zou moeten aanpakken (ook ivm het betere resultaat met decals aanbrengen na lakken) Als jullie ideen hebben over hoe ik dat zou kunnen aanpakken zou ik het graag horen, want lakken in het bijzonder is voor mij dus uncharted territory.

- decals:
Het zal de eerste keer zijn dat ik bij het aanbrengen van de decals gebruik ga maken van decal-softener (van revell...iemand ervaringen hiermee, en zoja werkt dat een beetje want ik wil m'n plane niet ruineren)

----------------------------------------------------------------------------------

Welke dingen heb ik bij deze kit (na het bestuderen van dit forum) mee geexperimenteerd:

- washes:

Had er nog nooit bij nagedacht dat dit zo aan te pakken zou zijn, dus maar eens aan de slag gegaan met wat zwaar verdunde bruine en grijze tinten, en met name op de aluminium-kleurige delen komt het best aardig uit. De rode neus moet ik nog wat voor bedenken, want daar zijn de tinten die ik nu gebruikt heb niet/nauwelijks op te zien. Met meer geluk dan wijsheid leverde het washen ook een licht preshade-achtig effect op bij sommige panellines.

----------------------------------------------------------------------------------
Waar ben ik niet tevreden over:

- De groene baan bovenop de romp is niet helemaal goed gelukt. Dit kwam door een combinatie van het voor de eerste keer werken met revell acryl verf (die HEEL rap droogt) en de naar mijn smaak iets te dikke Tamiya maskingtape...met als gevolg een rand die met name op de rode 'motorkap' net iets te zichtbaar :cry:

- Bij het lijmen van de canopy is er iets lijm aan de binnenkant van de canopy gemorst. De canopy is qua verlijmen ook niet helemaal netjes uitgekomen.

- De vegen rond de rand van de motorkap zijn iets TE dik aangezet en komen onnatuurlijk over, zeker in combinatie met de wash op de rest van de rode kap die bijna niet zichtbaar is, had bij nader inzien misschien beter ook een plaatselijke en iets dikkere wash kunnen toepassen ofzo..naja volgende keer beter.

- Bij nader inzien had ik bepaalde delen misschien nog iets met filler/plamuur moeten bewerken. Maar deze kit heb vooral zoveel mogelijk RUDD gemaakt zonder me al teveel bezig te houden met customizen. Ik dacht, eerst maar eens kijken wat er nog van m'n bouwkunsten is blijven hangen.

----------------------------------------------------------------------------------

Ik zou zeggen 'fire at will' met opmerkingen, tips etc.

Er komen nog een P47D 'razorback' en Hawker Tempest V (beide Academy 1/72) mijn kant op. Dus ik heb zoiets van nieuwe kansen, nieuwe prijzen, dan zal ik bepaalde zaken wel weer iets anders aanpakken ten opzichte van deze kit, maar indien er volgens jullie nog wat verbeteringen mogelijk zijn op deze kit, dan hou ik me aanbevolen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 12:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
enkele tips, maar ik sta niet veel verder dan jij hoor :wink:

verf verdunnen en meerdere dunne laagjes aanbrengen

alvorens met decals ( en sol ) te gaan werken P+ aanbrengen - vermijd silvering en dat de sol je verf zal opvreten

canopy lijmen met houtlijm, hij zit vast en je kan hem steeds verwijderen + houtlijm droogt ( quasi ) onzichtbaar op

plamuren is niet moeilijk, rond het te bewerken deel afplakken met tape, plamuur erop, laten drogen en bijschuren - wel zorgen dat je het nodige fijne schuurpapier in huis hebt.

Wel Mooi model neergezet vind ik, alleen spijtig van die vrolijke zwarte vegen overal :lol:

groeten
Chris ( die het zelf niet beter kan hoor :oops: )

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Ik probeer al een poosje te ontdekken van P+ is...maar ik kan er niet achter komen....wat is dat voor spul? Waar kan ik het kopen, onder wat voor naam?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
PARKET PLUS ( of solplus )

http://www.scjohnson.be/nqcontent.cfm?a ... ang=lang_1

ik heb het gevonden in Delhaize

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Ik zal in de lunchpauze eens naar de bouwmarkt om de hoek spaanderen, kijken of die me kunnen helpen aan P+ en wat houtlijm (ff kijken door twee stukjes doorzichtige sprue stukjes aan elkaar te lijmen met dat spul)

Denk dat ik me nu maar op de de decals gaan richten en met het P+ procede en lakken e.d. aan de slag ga. De in aantocht zijnde Tempest en P-47D 'Razorback' zal ik de overige tips/trucs meer ten uitvoer proberen te brengen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 13:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Leuk om te horen dat je je oude hobby weer oppakt. Zo is het ook bij mij weer begonnen na een stopje van 15 jaar. Je model ziet er prima uit hoor. Je leest al lekker veel en je probeert al het een en ander. Een paar tips: Plak eerst je decals en doe dan een was etc. In het eggie werden de roundels toch ook vies; Laat de P+ zeker 2 dagen goed drogen voordat je gaat viezerikken met een wash. Anders vreet dat zich erin met alle gevolgen vandien. En heb lekker veel plezier in je brouw en als je ergens over twijfelt? Dan gewoon doen!!

Wellicht heb je hier nog wat aan. http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hlight=p47

Eelco

Ps P+ vind je gewoon in de supermarkt.


Laatst bijgewerkt door Eelcog op vr 18 dec, 2009 13:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
sorrowman schreef:
- lakken:
In het verleden was ik hier nooit echt fan van omdat het op een of andere manier bij mijn nooit een echt mooi resultaat opleverde (zeker niet bij silver/alumuminium-kleurige vliegtuigen). Hier heb ik dus ook totaal geen ervaring mee en moet nog eens uitdokteren of, en zo ja, hoe ik dat het beste zou moeten aanpakken (ook ivm het betere resultaat met decals aanbrengen na lakken) Als jullie ideen hebben over hoe ik dat zou kunnen aanpakken zou ik het graag horen, want lakken in het bijzonder is voor mij dus uncharted territory.
Ik zou inderdaad ook voor Parket Plus (P+) gaan, maar er zijn nog allerlei andere merken en soort te koop natuurlijk. P+ kun je met een kwast aanbrengen of met de airbrush. In beide gevallen onverdund. Het trekt vanzelf ook wel wat recht, maar als je het echt te dik smeert kan het zijn dat het ergens op hoopt en je een bobbel krijgt die hard wordt (denk aan een druppel ergens onderaan).
Je kunt er ook een mattere versie van maken (waarbij je zelf kunt bepalen hoe mat) met Tamiya Flat Base. Hier kun je er meer over lezen:
The Complete Future Page Future (FFA) is het Engels/Amerikaanse equivalent van onze Parket Plus (P+).
Clear Coats with Future Floor Acrylic Over het gebruik van Tamiya Flat Base (FB) en P+.

sorrowman schreef:
- decals:
Het zal de eerste keer zijn dat ik bij het aanbrengen van de decals gebruik ga maken van decal-softener (van revell...iemand ervaringen hiermee, en zoja werkt dat een beetje want ik wil m'n plane niet ruineren)
Ik heb alleen ervaring met Micro-Sol en Daco Setting Solution, maar ik zou zeggen, test het even op een stukje plastic en een onnodige decal. Ieder decal reageert weer anders op de solutions :)

sorrowman schreef:
- washes:
Had er nog nooit bij nagedacht dat dit zo aan te pakken zou zijn, dus maar eens aan de slag gegaan met wat zwaar verdunde bruine en grijze tinten, en met name op de aluminium-kleurige delen komt het best aardig uit. De rode neus moet ik nog wat voor bedenken, want daar zijn de tinten die ik nu gebruikt heb niet/nauwelijks op te zien. Met meer geluk dan wijsheid leverde het washen ook een licht preshade-achtig effect op bij sommige panellines.
Ik vind deze kit de washes behoorlijk aanwezig zijn (ik prefeer ze iets minder 'vies'). Ik denk dat het ook komt omdat er een matte verflaag als ondergrond is gebruikt? Wat goed helpt is een glanzende laklaag onder de wash, dan loopt/vloeit de wash beter. Ik kwast mijn model vaak stukje voor stukje helemaal in met een zwarte wash en vervolgens veeg ik het (met de vliegrichting mee) met een zakdoekje weer weg.
Rond de wielkasten heb je ook wat roest aangebracht, maar m.i. zou dit echt alleen recht naar achteren verwaaien (nu is het een beetje naar de zijkante geveegd) i.v.m. de vliegwind.

sorrowman schreef:
De groene baan bovenop de romp is niet helemaal goed gelukt. Dit kwam door een combinatie van het voor de eerste keer werken met revell acryl verf (die HEEL rap droogt) en de naar mijn smaak iets te dikke Tamiya maskingtape...met als gevolg een rand die met name op de rode 'motorkap' net iets te zichtbaar :cry:
Die rand kun je ook voorkomen door de verf heel dun aan te brengen (ik airbrush altijd en heb nooit last van randjes o.i.d. langs Tamiya tape).

Nog een algemene opmerking voor het fotograferen: Ik zou proberen niet tegen het licht in te fotograferen. Je hebt nu het model tussen jou en het raam staan waarbij je zelf in een (donkere) kamer staat. Zoals je ziet fotografeer je dan de schaduwzijde van het model. Daardoor zie je er eigenlijk weinig van.
Probeer met het licht mee te fotograferen of met een lamp (pas op met je witbalans en verkleuring van de foto) achter/naast je om de schaduwen op te heffen.

Zo, een heel verhaal, maar eigelijk moet ik ook wel even kwijt dat dit model er erg netjes uit ziet. En voor een eerste sinds lange tijd heb je de trucendoos aardig opengetrokken moet ik zeggen! Gaaf en knap gedaan! Ik ben benieuwd naar hoe het nu verder wordt met de decals :)

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Danke fur den blumen :P Ik zal wat met verf verdunnen ad slag gaan. Is alleen maar kwast werk, heb (nog) geen airbrush. Aangezien ik het allemaal net weer wat op heb gepakt leek het me niet zo'n best plan om gelijk maar van een paar honderd euro airbrush en toebehoren te gaan halen. Eerst maar vlijtig kwasten en kijken wat ik er van bak. Volgende stap kan zijn om met airbrush ad gang te gaan, maar da's voorlopig nog toekomstmuziek, en dat moet ik ook allemaal uitzoeken en bekijken hoe dat werkt, wat de do's en don't's zijn qua merken toebehoren etc.

Tja de decals....dat is even wat..ik ben net de halve stad afgefietst, maar P+ blijft tot nu toe onvindbaar. Ik zal eens in de supermarkt kijken of het daar te vinden is.

@ Eelcog
Je hebt gelijk...de 'decals' worden in het eggie ook smerig...ff een foute beredenering wat dat betreft, maar goed het is no1 sinds een hele tijd...dus dat mag denk ik dan maar. :wink: Volgende kits maar ff een andere volgorde doen met bepaalde dingen. Nu eerst P+ oid opsporen en met decals en softner a.d. slag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Citaat:
Aangezien ik het allemaal net weer wat op heb gepakt leek het me niet zo'n best plan om gelijk maar van een paar honderd euro airbrush en toebehoren te gaan halen.


Hoeft niet zóveel te kosten. Ik heb mij onlangs evolution pistool en compressor aangeschaft voor zo'n 270 €, en zéér tevreden
ah ja, compressor = Gunair AS189 ( 140 €) pistool 110 € + nog wat koppelingetjes en een darmpje.
Geeft een totaal andere dimensie aan je brouwsels

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 15:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Citaat:
270 €,


plus wat verf... is toch inderdaad een paar honderd euro.
Ik vind het een hoop geld voor iets waarvan je niet zeker weet of je het vaker gaat gebruiken, of voor het zelfde geld binnen een uur of 3 helemaal kapot maakt omdat je niet weet hoe het werkt of wat er mee te doen.

Heel verstandig om es rustig aan te doen en later maar kijken of je zo'n ding uberhaupt nodig hebt.
Ik ken hier iemand op het forum die bijna heer en meester is met de quast.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement