Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 okt, 2006 17:32 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Middelburg
Afbeelding

Zo, na afgelopen winter, voor het eerst twee Nederlandse Spitfires MkIX gemaakt te hebben (3W1 en de 3W17), is het deze winter tijd voor een vervolg. De Spitfire is leuk (heb er al 5+1) om te maken en bovendien een Nederlands tindje geven is nog veel leuker!

HET IS TIJD VOOR EEN TWEEZITTER!!!! Namelijk de Spitfire T9 welke door de Klu en de Ierse Luchtmacht is gekocht en gebruikt. Voorbeelden heb ik uit een bekend Nederlands boek gehaald, welke ik nog met geluk in een tweede hands boekenwinkel heb mogen vinden.

Afbeelding
Bron: Dutch Spitfires, A technical study. Auteurs: Harry van der Meer/Theo Melchers

De gebruikte Kits
Afbeelding

Afbeelding

Voor het nieuwe projectje maak ik gebruik van REVELL MK IXC/XVI en Brigade Model T9 aftermarket parts.

Afbeelding

In de beschijving van de Brigade Models (BM) staat, dat deze kit vooral in combintatie bedoeld is voor maken met een Spitfire van Hasegawa. [EDIT] > DE REVELL KIT SCHIJNT DE HASEGAWA KIT TE ZIJN!!!!! [EDIT/]


Afbeelding

De extra kit bestaat uit twee romphelften, twee motorkappen, roer, extra canopy, extra stoel (+ beugel en grondplaat), een groot en een klein instrumentenpaneel.

Zoals te zien hebben de onderdelen erg veel last van extra plastic (weet de benaming niet), door het slechte giet proces. Dit kost een hoop tijd om schoon te maken en bij te werken.

Na het bijwerken van de onderdelen is het voor mij duidelijk, NOOIT meer een kit kopen van Brigade models (BM)! Niet alleen heeft elk onderdeeltje die extra plastic, maar ook zijn de helften (bovenste en onderste mal) niet gelijk aan elkaar. Verder zijn de onderdelen erg dik en passen niet netjes op elkaar. Dit is frustrerend, zeker als je weet wat deze **t kit heeft gekost.

Dan maar over op plan B. We gebruiken maar een aantal onderdelen en hopen daar mee uit te komen. Aangezien de staat van de onderdelen zo slecht was, heb ik besloten om de Revell kit als basis te gebruiken en niet de twee maar zo dure Hasegawa kit (die slecht te verkrijgen is). [EDIT] > DE REVELL KIT SCHIJNT DE HASEGAWA KIT TE ZIJN!!!!! [EDIT/]


Afbeelding

Aangezien de BM rompen zo slecht op elkaar pasten en niet om aan te zien waren, heb ik besloten om me maar te wagen aan wat zaag en extra plakwerk. Ik heb de Revell rompen ingezaagd en enkel de noodzakelijke stukjes gehaald uit de BM rompen. Zo behoud ik 95% van het oorsponkelijk Revell vliegtuig en dus ook zijn kwaliteit. Wat later in het resultaat terug te zien moet zijn.

Afbeelding[/i]

Na veel gepriegel, gezaag, gevijl, en plamuur, zitten de romphelften met de nieuwe dubbele cockpit op zijn plaats. Dit heeft helaas wel consequenties voor de binnenkant van het model, maar aangezien dit toch niet goed te zien is, zal de binnenkant bij dit model wat minder aandacht krijgen.

Verder heb ik hier de plamuur van Revell gebruikt. Dit was lastig aan te brengen en moeilijk bij te werken. Ik hoop dat dit het eind resultaat niet negatief beinvloed heeft. Mochten jullie tips hebben voor plamuren, dan hoor ik dat graag.

_________________
1/35 PRTL [url]https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=49961[/url]


Laatst bijgewerkt door Falcon2107 op zo 31 jan, 2010 11:10 am, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 13:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Goed nieuws voor je want die Revellkit is eigenlijk een Hasegawa! Succes met dit erg leuke project, een keer een andere Spitfire dan je normaal ziet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 13:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
ambitieus project. Komt niet vaak voor hier. een dual spit.

tips m.b.t. plamuren....


-naden afplakken
-haal alabastine autoplamuur bij de DHZ. dit bevalt mij prima en is el cheapo
-met nagellakremover van je vriendin/vrouw/moeder kun je overtollig plamuur snel verwijderen. dit scheelt schuren

Succes verder.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 okt, 2006 17:32 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Middelburg
darka schreef:
ambitieus project. Komt niet vaak voor hier. een dual spit.

tips m.b.t. plamuren....


-naden afplakken
-haal alabastine autoplamuur bij de DHZ. dit bevalt mij prima en is el cheapo
-met nagellakremover van je vriendin/vrouw/moeder kun je overtollig plamuur snel verwijderen. dit scheelt schuren

Succes verder.


Dat had ik moeten weten, maar dat is dan voor de volgende keer.

_________________
1/35 PRTL [url]https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=49961[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 14:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
altijd handig...

denk aan het afplakken wel aan dat je dus de naden vrij laat en zo strak mogelijk tegen de naad aan afplakt.
Hierdoor komt aan beide kanten van de naad een stuk tape. Je kan dan smotsen wat je wil zodoende niet je details verliezen.

nagellakshizzle doe ik met een wattenstaaf.

alabastine... die zut in die oranje tube.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 18:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Het spul wat je nu aan het gebruiken bent heet resin, ik gebruik gekookt water als een onderdeel krom is dan kun je het weer recht buigen moet wel stukje voor stukje maar het wil wel.
Milliput seclijm houtlijm allemaal te gebruiken als vulmiddel
Aangezien je weer de rivits en pannelines opnieuw moet doen zou ik niet kiezen voor plamuur dat is erg zacht! dan is seclijm een beter optie.
Suces met deze kit zie je niet vaak hiero.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Leuk onderwerp!

da's in ieder geval iets dat je niet vaak voorbij ziet komen!

veel succes!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
vind ik ook!! k blijf zeker volgen!!!

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ron Kootje schreef:
Het spul wat je nu aan het gebruiken bent heet resin, ik gebruik gekookt water als een onderdeel krom is dan kun je het weer recht buigen moet wel stukje voor stukje maar het wil wel.

Ron, aan de gietbomen op de foto's te zien heeft Brigade Models toch echt spuitgiet onderdelen geleverd :wink: .

Falcon, je hebt het op deze manier met het inzagen van de romp elegant opgelost. Jammer dat het ten koste gaat van de detaillering van de binnenkant, maar je moet nu eenmaal keuzes maken.

Gr. Sjaak


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 okt, 2006 17:32 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Middelburg
Het is nog erger!!

De plamuur heeft blijkbaar ingevreten op mijn plastic en nu zitten er allemaal deukjes in.

Dat blijven we natuurlijk weer zien als we gespoten hebben.

_________________
1/35 PRTL [url]https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=49961[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement