Zo, na afgelopen winter, voor het eerst twee Nederlandse Spitfires MkIX gemaakt te hebben (3W1 en de 3W17), is het deze winter tijd voor een vervolg. De Spitfire is leuk (heb er al 5+1) om te maken en bovendien een Nederlands tindje geven is nog veel leuker!
HET IS TIJD VOOR EEN TWEEZITTER!!!! Namelijk de Spitfire T9 welke door de Klu en de Ierse Luchtmacht is gekocht en gebruikt. Voorbeelden heb ik uit een bekend Nederlands boek gehaald, welke ik nog met geluk in een tweede hands boekenwinkel heb mogen vinden.
Bron: Dutch Spitfires, A technical study. Auteurs: Harry van der Meer/Theo Melchers
De gebruikte Kits
Voor het nieuwe projectje maak ik gebruik van REVELL MK IXC/XVI en Brigade Model T9 aftermarket parts.
In de beschijving van de Brigade Models (BM) staat, dat deze kit vooral in combintatie bedoeld is voor maken met een Spitfire van Hasegawa. [EDIT]
> DE REVELL KIT SCHIJNT DE HASEGAWA KIT TE ZIJN!!!!! [EDIT/]
De extra kit bestaat uit twee romphelften, twee motorkappen, roer, extra canopy, extra stoel (+ beugel en grondplaat), een groot en een klein instrumentenpaneel.
Zoals te zien hebben de onderdelen erg veel last van extra plastic (weet de benaming niet), door het slechte giet proces. Dit kost een hoop tijd om schoon te maken en bij te werken.
Na het bijwerken van de onderdelen is het voor mij duidelijk, NOOIT meer een kit kopen van Brigade models (BM)! Niet alleen heeft elk onderdeeltje die extra plastic, maar ook zijn de helften (bovenste en onderste mal) niet gelijk aan elkaar. Verder zijn de onderdelen erg dik en passen niet netjes op elkaar. Dit is frustrerend, zeker als je weet wat deze **t kit heeft gekost.
Dan maar over op plan B. We gebruiken maar een aantal onderdelen en hopen daar mee uit te komen. Aangezien de staat van de onderdelen zo slecht was, heb ik besloten om de Revell kit als basis te gebruiken en niet de twee maar zo dure Hasegawa kit (die slecht te verkrijgen is). [EDIT]
> DE REVELL KIT SCHIJNT DE HASEGAWA KIT TE ZIJN!!!!! [EDIT/]
Aangezien de BM rompen zo slecht op elkaar pasten en niet om aan te zien waren, heb ik besloten om me maar te wagen aan wat zaag en extra plakwerk. Ik heb de Revell rompen ingezaagd en enkel de noodzakelijke stukjes gehaald uit de BM rompen. Zo behoud ik 95% van het oorsponkelijk Revell vliegtuig en dus ook zijn kwaliteit. Wat later in het resultaat terug te zien moet zijn.
[/i]
Na veel gepriegel, gezaag, gevijl, en plamuur, zitten de romphelften met de nieuwe dubbele cockpit op zijn plaats. Dit heeft helaas wel consequenties voor de binnenkant van het model, maar aangezien dit toch niet goed te zien is, zal de binnenkant bij dit model wat minder aandacht krijgen.
Verder heb ik hier de plamuur van Revell gebruikt. Dit was lastig aan te brengen en moeilijk bij te werken. Ik hoop dat dit het eind resultaat niet negatief beinvloed heeft. Mochten jullie tips hebben voor plamuren, dan hoor ik dat graag.