Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2006 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 14 maart, 2005 10:11 am
Berichten: 536
Woonplaats: Laakdal, België
Afbeelding

In het gezegende jaar 1970, toen ik mijn allereerste stapjes in de modelbouwwereld zette, kwam Tamiya met deze reusachtige 1/6 motorkit voor de pinnen. Het is dus effectief nr 1 in de "Big Scale Series", de allereerste in een lange rij 1/6 motoren. Op dat moment ging deze mijlpaal in de modelbouwgeschiedenis totaal aan mij voorbij, en het zou nog 15 jaar duren vooraleer ik mijn eerste Tamiya motor zou bouwen.

Ook als echte 1/1 motor is deze Honda CB 75 Four voor mij de moeder van alle moderne motoren. Toen wij als kleine snotters iemand zagen voorbijrazen op "nen Honda zevenënhalf" stonden we vol bewondering te kijken naar het Japanse wonder ter techniek.

Alsof ik nóg een reden nodig had om dit model ooit eens te bouwen, kregen mijn broer en ik in 1972 van mijn ouders een Polistil diecast motor cadeau. Ik kreeg een Harley Davidson en mijn broer een ... Honda CB 750 Four. We hebben allebei ons modelletje nog steeds, in goede staat zelfs.

Een jaar geleden of zo bracht Tamiya de befaamde 1/6 kit opnieuw uit. Voordien erg zeldzaam en prijzig, werd het model ineens een haalbare kaart en gezien de voorgeschiedenis van deze motor kon ik dan ook niet anders dan hem aanschaffen. Vandaag is dan de dag gekomen dat ik besloten heb om hem te bouwen. Dat was geen gemakkelijke beslissing, want de kit bouwen betekent ook de kit als dusdanig verliezen. Maar goed, kits zijn er om gebouwd te worden en niet om als kit te verzamelen...

Dus hier gaan we. Eerst heb ik alle onderdelen losgemaakt die in de beroemde goudkleur gespoten moeten worden. Het betreft de benzinetank, de bovenste afdekkingen van de voorvork, de koplamp, de luchtinlaat van de carburators en de afdekkappen van de olietank en batterij.

Meteen stond ik voor een uitdaging. De binnenkant en de buitenkant van de benzinetank passen niet mooi op elkaar. Tenslotte is deze kit ook al 36 jaar oud. Dus moeten er vrij intensieve opvulwerkzaamheden uitgevoerd worden. Daarna alles mooi egaal schuren, waardoor de opstaande rand vooraan de tank nagenoeg helemaal weggeschuurd werd. Dus heb ik mijn boetseerkunsten moeten bovenhalen en een nieuwe rand moeten modelleren met putty. Dat is gelukkig behoorlijk geslaagd en dus is de tank klaar om in de witte primer gespoten te worden.

Afbeelding

Nog een uitdaging bestond uit de voorvork. Die bestaat namelijk uit metalen onderdelen die via echte veren volledig functioneel is, waarna ze met plastic onderdelen afgedekt wordt. Als ik die onderdelen eerst spuit zoals gewoonlijk, gaat de naad waarmee ze tegen de voorvork gekleefd worden altijd zichtbaar blijven. Als ik ze daarentegen eerst vastlijm, moet ik een intensieve afplakjob uitvoeren om niet de ganse boel dicht te spuiten. Toch heb ik voor de laatste oplossing gekozen : alles monteren, naden wegschuren, polishen, en dan met "Maskol" de metalen voorvork afdekken. Dat lukte ook vrij aardig, en ook dit onderdeel is klaar om in primer gezet te worden.

Afbeelding

Afbeelding

De andere onderdelen vertoonden minder ingewikkelde voorbereidingprocedures, en ironisch genoeg ging het bij de eenvoudigere onderdelen juist mis. Met name de luchtinlaat van de carburators die uit 3 onderdelen samengesteld moet worden zorgde voor problemen : omdat het een hol onderdeel betreft, en omdat ik alle onderdelen grondig ontvet met zeepsop vooraleer te primeren, en alhoewel ik de binnenzijde zo goed als mogelijk trachten droog te blazen heb, verscheen er bij het spuiten een waterdruppel op de verf, die vermoedelijk naar buiten geblazen werd door de druk van de primer spuitbus. Wanhopige pogingen om de druppel weg te blazen resulteerden enkel in het verschijnen van nog meer waterdruppels, en dus ligt dit onderdeel ondertussen in de remolie. Nu ja, het gaat nog maar om primer, dus een ramp is het niet. Maar wel een streep(je) door mijn planning, want nu moet ik wachten tot het onderdeel weer ontvet is vooraleer ik het in de primer kan zettten, en verder kan gaan met alle te lakken onderdelen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Afbeelding
*** www.sennake.be ***


Laatst bijgewerkt door Sennake op za 10 feb, 2007 17:10 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2006 17:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
O nee die ellendige zijdeksels

Ik heb 4 Honda's CB versleten (de 250 twin, de 400 F, en twee 550 een K3 en een K7, en bij elk ben ikwel een zijdekselv erloren

Maar dit is een mooimodel, waar je je lekker op uit kan leven, maak er iets moois van
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2006 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 apr, 2005 10:22 am
Berichten: 2702
Woonplaats: Izegem (België)
Potver, nu had ik toch eerst die Monkey verwacht hoor Guy!
Maakt nie uit, wordt zowiezo weer een plezier om volgen :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2006 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 14 maart, 2005 10:11 am
Berichten: 536
Woonplaats: Laakdal, België
wheelin75r schreef:
Potver, nu had ik toch eerst die Monkey verwacht hoor Guy!


Ik weet het jong, maar ik ben nog steeds niet zeker genoeg van mijn stuk om de verchroomde body-onderdelen met Allclad te spuiten (ze zijn ondertussen wel al ontchroomd).

Maar aan deze bouw ga je ook plezier beleven hoor (hoop ik toch) :wink:

_________________
Afbeelding
*** www.sennake.be ***


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2006 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
Heel mooi model en ook van een best formaat :)

De kleur is ook heel erg mooi maar wat zijn die strepen in de lak? Misschien dat ik hier overheen gelezen heb maar het lijken net de strepen die van het gieten komen.

In ieder geval succes!

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2006 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 14 maart, 2005 10:11 am
Berichten: 536
Woonplaats: Laakdal, België
Iceracer schreef:
De kleur is ook heel erg mooi maar wat zijn die strepen in de lak? Misschien dat ik hier overheen gelezen heb maar het lijken net de strepen die van het gieten komen.


Lak? Ik heb nog helemaal niets gelakt hoor. Op de foto's zie je gewoon de goudkleurige plastic.

_________________
Afbeelding
*** www.sennake.be ***


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2006 22:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 jun, 2006 18:12 pm
Berichten: 126
Woonplaats: Apeldoorn
Geweldig Sennake,

Ik hoop niet dat ik met mijn post van de 1/6 MB iets heb losgemaakt...
Deze staat ook op mijn verlanglijstje dus ik blijf em volgen!


Succes,

Lau

_________________
Lastig he, die voorbumperklevers...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2006 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Mooi.. Sennake gaat op de tweewieler toer.. een dergelijk groot model kun je lekker detailleren.. 't wordt er weer een om te smullen..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2006 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
Sennake schreef:
Iceracer schreef:
De kleur is ook heel erg mooi maar wat zijn die strepen in de lak? Misschien dat ik hier overheen gelezen heb maar het lijken net de strepen die van het gieten komen.


Lak? Ik heb nog helemaal niets gelakt hoor. Op de foto's zie je gewoon de goudkleurige plastic.


Dan heb ik niks gezegd :oops:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 nov, 2006 9:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 14 maart, 2005 10:11 am
Berichten: 536
Woonplaats: Laakdal, België
Lau schreef:
Ik hoop niet dat ik met mijn post van de 1/6 MB iets heb losgemaakt...


Niet speciaal hoor, alhoewel ik natuurlijk gruwelijk jaloers ben op die prachtige kit, die ik maar niet onder de 100 euro schijn vast te kunnen krijgen :(

Ik heb in mijn jeugdjaren zelf lange tijd gereden met een bromfiets waaronder dezelfde motor hing, namelijk de Honda MT 50... Jeugdsentiment dus...

_________________
Afbeelding
*** www.sennake.be ***


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement