Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Indian Scout
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2008 11:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Omdat ik de smaak weer te pakken krijg, ga ik, terwijl de Harley even in ruste gaat, beginnen aan m'n Indian Scout.

Dit model van Guiloy was eerst veen sort van groen met beige maar is al veranderd in Indian Red.

Nadat ik 'm in elkaar gezet had heb ik geprobeerd het ding te weatheren met onderstaand resultaat. Dit was voor mij de eerste keer dat ik dat gedaan heb en het viel me niet tegen.



AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Er ligt eigenlijk al best wel een mooi stoflaagje op.
Nu ik met de Harley-Davidson bezig ben, zie ik al wel een aantal verbeteringen dus moet de Indian er nog een keer aan geloven.
Ik heb al een beetje een idee wat het gaat worden deze keer.

Ik houdt jullie op de hoogte.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2008 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 29 jun, 2007 11:25 am
Berichten: 11
Woonplaats: Katwijk
Ziet er zeer natuurlijk uit.
Petje af !

Groeten, Arie

_________________
VROARRRRRRRRRR!!!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 apr, 2008 6:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Triest hoor, zo'n fantastisch historisch motorfiets zo verwaarlozen. Ik kan daar echt om huilen :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 apr, 2008 9:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
In wezen heb je gelijk Bert maar als je zo'n ding in het echie ziet dan straalt de schoonheid er van af. Zo'n ongerestaureerde dinosaurus heeft geleefd en misschien geleden maar is er wel mooier en interessanter door geworden. Tenminste, dat vint ik.

Ik heb ook nog een tip; voor randjes, bijvoorbeeld koelribben of iets dergelijks gebruik ik geen kwast of pen maar een oogschaduw sponsje.

Afbeelding

Ze zijn er in verschillende maten en vormen en de meeste vrouwen gebruiken die dingen ergens voor.

Deze dingetjes zijn uitermate geschikt als je gaat wetheren. Je kunt er overtollige verf mee opzuigen of voorzichtig opbrengen van roest of vuil.
De verf reageert nvt met het sponsje en laat heeele kleine korreltjes gekleurde spons achter op je werk. Op die manier maak ik bv bladderroest tussen koelribben of langs strippen ed.

Een nieuwe kun je een beetje in verf dopen en dan heeele dunne randjes retestrak accentueren.
Let dan wel op dat je regelmatig je sponsje ververst anders is 't niet meer zo strak vanwege de eventuele korreltjes.
Met de ene Humbrol kleur gaat het wel korrelen en met de andere niet. Oppassen geblazen dus.
Een en ander maakt wel dat ik het een puik hulpmiddel vindt.

succes

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 apr, 2008 9:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 feb, 2007 10:52 am
Berichten: 8
Woonplaats: Nieuw Amsterdam (vlakbij Emmen)
Hee Rob,

Het is dat je er bij zet dat het om een model gaat, ik zou zweren dat het een echte is!
SUPER GEDAAN!

Gerrit.

_________________
www.lone-wolf-airbrush.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2008 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 sep, 2007 16:13 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Waalwijk
mmmm..foto van het complete model zou ik wel eens willen zien..
ziet er erg mooi uit..beter als zo'n bling bling model.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Foto's Indian.
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2008 19:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Goedenavond Snowy,

Sorry, ik ben vergeten te kijken wat je echte naam is. Foto's van het complete model heb ik. Hieronder de linker en rechterzijde.


AfbeeldingAfbeelding

Deze foto's zijn gemaakt nadat ik het orginele model van Guiloy (schrijf ik dat goed?) heb aangepast.
Orgineel was het model groen met beige. Door zonlicht wat de ene kant groen met beige en de andere kant groennig met bleek wit.
In de bieb een plaatjesboek gehaald over Indian en toen besloten het beest Indian Red (in mijn geval ral3000 geloof ik) te spuiten en dan ook helemaal, zoals men dat toen bij Indian blijkbaar deed. Dus ook velgen en spaken.
De whitewall banden hebben ongeveer een jaar in een plantenbak in de tuin gebivakkeerd maar dat heeft uiteindelijk niet het gewenste verweerde resultaat opgeleverd. (zitten er nu overigens wel op)

De tank logo, de sierlijk geschreven naam op de tank, was nu dus weg. Vanuit een motorblad heb ik het logo ingescand en ongeveer op schaal uitgeprint op erg dun maar kleurvast papier. Met blanke lak eropgelegd en 't ziet er niet sclecht uit.

Hij stond op 't laatst te glimmen als een hondekeutel in de maneschijn. En dat was nou wel mooi maar niet de bedoeling.
Ik heb toen in een half jaar tijd zitten prutsen met tetoond resultaat.

Telkens wat verouderen, weer op de kast zetten en er naar kijken. Dat doe ik nu ook tijdens de bouw van de Harley serial number one.
Je ziet dan al aan het algemene plaatje dat er iets niet klopt en kun je op wat gedetaileerder niveau gaan rommelen. Kijk maar naar het nummerplaatje. Komt uit een Tamiya big scale kit. Ik heb er m'n best op gedaan. Hij zit vastgeschroefd met horlogeschroefjes.

Afbeelding

De vervuiling op het blok en de beplating bijvoorbeeld is gecreeerd door het opbrengen van Humbrol mat zwart en daarna met een flitspuit, gevuld met terpentine, buiten, het model afspuiten en op laten drogen. Verder niks meer aan doen.

AfbeeldingAfbeelding

Als dat eindelijk droog is, dan ga je op detail kijken wat er niet klopt in het vervuilingsproces. Hier te veel, daar te wienig. De mooiste stukken zijn die plekken waar ik niks meer aan heb hoeven doen. Spot on zouden ze in Engeland zeggen.

AfbeeldingAfbeelding


Hierboven voorbeelden van het detailwerk, zoals een roestige ankbodem, onderkanten van de spatborden, vliegroest en vuil op de kettingkast, stront op het kickstarterpedaal en het pas vervangen rubber van het rempedaal, want dat is ook een truuk. Laat iets zien wat men niet verwacht, maar wat wel zou kunnen. Het is de echte motor in 't klein.

AfbeeldingAfbeelding

Als je er foto's van maakt, zie je ook fouten. Kijk hierboven eens naar de verschrikkelijk schone koppen en voetpakking, terwijl het onderblok er toch echt luchtig uitziet. Dit kan echt. De sierstrippen in het voor en achterspatbord zijn allemaal nog heel. Da hak nie verwacht. Overigens heeft het achterlicht wel een dreun gehad maar dat zie je niet zo. Ga ik ook nog veranderen.

Afbeelding[img]

De aansluiting van de olileidingen op het carter heb ik niet mooi gemaakt en de verdeler en bougie kabels zien er mijns inziens niet uit. Dit is o.a. de reden dat ik deze Indian nog een keer onder handen ga nemen.

En deze waarschijnlijk ook nog wel. Waarschijnlijk wel zeker als ik de foto's bekijk.

AfbeeldingAfbeelding
Dit is ook een Indian. Gekocht bij de Shell voor een paar euro. Was een Indian legermotor. Nu niet meer dus.
De balhoofdhoek is al vergroot. Komt later wel. Eerst de Harley en de rooie Indian.

Ik heb nog twee Indian foto's gevonden. Dit was een ekspierement met een nieuwe kamere waar je ook zwart/wit en zelfs sepia opnamen mee kunt maken.

AfbeeldingAfbeelding

Ik zie dat deze foto's gemaakt zijn in het begin van de "vervuiling".
Misschien een leuk idee als fotoserie, zwart wit of sepia.

Ik hoop dat je wat hebt aan de totaalfoto's en de uitleg van de ombouw.

Gegroet,

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2008 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 sep, 2007 16:13 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Waalwijk
Hoi..

Tja m'n echte naam is kees..

Mooie foto's...veel tekst en uitleg..
Maar wat mij nog opvalt is de afwezigheid van gebruikers sporen.
Krasjes..deukjes..etc..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2008 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
En gelijk heb je. Je ziet het op de foto's heel duidelijk. Dat bedoel ik met het verouderen van een model. Op een gegeven moment moet je stoppen. Ik weet niet waarom maar hij is dan mooi zat. Na verloop van tijd klopt het niet meer want hij blijft er altijd 't zelfde uitzien. Dus geef ik nog wel eens een tweede beurt. (in modelbouw zo te spreken dan)
Dan heb je ondertussen op je gemak bepaald waar en wat voor deuken en gebruikssporen mooi zouden kunnen zijn.

Het is ook een beetje het verhaal wat je voor of tijdens het bouwen hebt gemaakt. Is het een afgeragde gebruiksfiets of een schuurvondst in Arizona van een Indian, welke daar 61 jaar verborgen is geweest en na een snelle poetsbeurt en het vervangen van wat vloeistoffen en wat onderdelen aan het lopen is gekregen. De kans is groot dat er dan geen deuken in zitten. Waarschijnlijk is wel al het leerwerk vergaan en misschien wat rubber.
Ik ga 'm aanpakken maar ik weet nog effe niet hoe of wat.
Kom maar met de ideeen. Wat vinden julie mooi? Wat missen jullie nog aan details? Iets anders dan?
Ik twijfel een beetje.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2008 21:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 sep, 2007 16:13 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Waalwijk
Dan zal je toch echt de expert Foxbat moeten aanspreken.
Zoals die het verouderen toepast...ongelofelijk..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement